Μεταφέροντας τον διαχρονικό λόγο του Αριστοφάνη στον σύγχρονο θεατή, ο ηθοποιός Γιώργος Κωνσταντίνου γίνεται η φωνή του ποιητή και μας μιλά για την παράσταση «Ειρήνη».
Η αντιπολεμική ουτοπία του Αριστοφάνη, που ανεβαίνει από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη, συμμετέχοντας στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, παρουσιάζεται - στο πλαίσιο της μεγάλης της περιοδείας - στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, την Παρασκευή 26 και το Σάββατο 27 Ιουλίου, στις 9 το βράδυ.
Ερμηνεύοντας την Παράβαση του έργου, ο Γιώργος Κωνσταντίνου συμμετέχει στην απελευθέρωση της ειρήνης και μιλά για την απόλυτα επίκαιρη παράσταση και για τον σύγχρονο κόσμο μας.
Τί πραγματεύεται η «Ειρήνη»;
G.CHRYSOCHOIDIS
Πιστεύω, την κραυγή του ποιητή ενάντια στον πόλεμο. Δεν μπορούσε ο Αριστοφάνης να μείνει έξω από την κοσμογονική καταστροφή της εποχής του, όταν αλληλοσπαραζόταν η Ελλάδα. Σαν πνευματικός άνθρωπος, με τον δικό του τρόπο, έκανε τη δική του αντίσταση, μέσα από όνειρα, ελπίδες και επιθυμίες. Έτσι, έγραψε την “Ειρήνη”. Μια ειρήνη, που την είχε φυλακίσει ο πόλεμος και που ένας απλός αγρότης πηγαίνει και την ελευθερώνει. Ερμηνεύετε την Παράβαση του έργου. Πώς νοιώθετε ως «φωνή του ποιητή»; Τί μεταφέρει ο Αριστοφάνης στους σημερινούς θεατές και τί καταδεικνύει το γεγονός ότι τα έργα του είναι πάντα επίκαιρα, σε κάθε εποχή;
O Αριστοφάνης, όπως και άλλοι μεγάλοι συγγραφείς, είναι διαχρονικός. Γι’ αυτό είναι και μεγάλος. Δε νοείται ένας συγγραφέας να παραβλέπει μαζί με το παρόν και το μέλλον. Άλλωστε, αυτοί οι μεγάλοι συγγραφείς γνωρίζουν ότι η ιστορία επαναλαμβάνεται, ότι, και χιλιάδες χρόνια μετά, θα συμβούν τα ίδια πράγματα. Η σκέψη, όμως, όλων είναι μία. Η ίδια. Ελπίδα, ειρήνη και ευτυχία για τους ανθρώπους.
Θεωρείτε ότι, στον σύγχρονο κόσμο μας, η ειρήνη είναι φυλακισμένη; Είναι - στην απόλυτη και καθολική ουσία της - φύσει ουτοπική για εμάς τους ανθρώπους;
G.CHRYSOCHOIDIS
Αν κοιτάξουμε γύρω μας τον πλανήτη, θα αντικρίσουμε φωτιές και καταπίεση. Ανθρώπους, που διαμαρτύρονται και αγωνίζονται για την ελευθερία τους και, μπρος στα μεγάλα συμφέροντα, φαίνεται ουτοπικό να τους δοθεί δικαιοσύνη. Όμως, όπως είπα, η ελπίδα υπάρχει. Ο αγώνας δε σταματάει. Ίσως, κάποτε, ξυπνήσει η ανθρωπότητα και βγάλει από τον τάφο της την ειρήνη. Μπορούμε να ελπίζουμε σε έναν Τρυγαίο;
Δυόμισι χιλιάδες χρόνια έδειξαν ότι πουθενά δε βρέθηκε Τρυγαίος. Και όσοι το ξεκίνησαν, δυστυχώς χάθηκαν. Γίνανε ήρωες, αγάλματα ή γράφτηκε το όνομά τους στους τοίχους. Όμως, υπάρχει καιρός ακόμα. Έχει εκατομμύρια χρόνια μπροστά του αυτός ο πλανήτης.
Το πολιτικό σύστημα στην εποχή του Αριστοφάνη πόσο μοιάζει με το σημερινό;
G.CHRYSOCHOIDIS
Είπαμε. Όσο υπάρχουν άνθρωποι, όσο υπάρχουν συμφέροντα, η ιστορία θα επαναλαμβάνεται. Με μικρές παραλλαγές, πάντα επικρατεί η ίδια ιστορία. Και πάντα θα υπάρχει κάποιο φωτισμένο μυαλό, που θα στιγματίζει τις αδικίες και τις ατιμίες. Έτσι είναι και ο Αριστοφάνης. Το καλύτερό του θα ήταν να ζούσε σήμερα. Και γι’ αυτόν και για μας.
Στη δραματική Ελλάδα της οικονομικής κρίσης, αν αφουγκραστούμε τα μηνύματα, που μας δίνουν τα σημεία των καιρών, τί θα ακούσουμε;
Το μήνυμα είναι πολύ σκληρό. Πρέπει να συλλογιστούμε πολύ σοβαρά πώς θα αντιμετωπίσουμε το μέλλον μας. Σημασία έχει ότι πάντα, και στις χειρότερες εποχές, επιβιώναμε. Πρέπει να σταθούμε με κουράγιο στο ύψος των περιστάσεων και να βρούμε τρόπο να το παλέψουμε. Άλλωστε, μια ζωή παλεύαμε για την επιβίωση.
Είστε αισιόδοξος; Βλέπετε κάποια αχτίδα φωτός, έστω και μακρινή;
Αισιόδοξος όχι. Σκεφτικός πολύ. Πιστεύω ότι σφαίρα είναι και γυρίζει. Περιμένω να δω και την άλλη όψη. Τίποτα δε μένει ίδιο για πολύ καιρό. Πίστη έχω ότι κάτι θα αλλάξει. Το γέλιο μπορεί να ξορκίσει τους βαθύτερους ανθρώπινους φόβους;
Tο γέλιο είναι βάλσαμο. Μόνο που είναι στιγμιαίο. Σαν τα παυσίπονα. Έστω και για λίγο όμως, δίνει μια ανακούφιση. Γι’ αυτό, πρέπει να το εκμεταλλευόμαστε. Και στην “Ειρήνη”, έχει πολύ γέλιο. Όποιος δει την παράσταση, θα φύγει με ανάταση ψυχής. Και από το γέλιο, αλλά και από τα μηνύματα του έργου.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Κ.Χ. Μύρης, σκηνοθεσία: Σωτήρης Χατζάκης, σκηνικά - κοστούμια: Έρση Δρίνη, μουσική: Μίνως Μάτσας, χορογραφία: Κική Μπάκα, φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος, μουσική διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης, στίχοι χορικών: Ελένη Φωτάκη, βοηθοί σκηνοθέτη: Φωτεινή Μπαξεβάνη - Μαρίνα Χατζηιωάννου, βοηθός σκηνογράφος: Στέλλα Ρότσιου, βοηθός χορογράφου: Μπέτυ Δραμισιώτη, οργάνωση παραγωγής: Στέλλα Ρότσιου, ζωγραφική σκηνικού: Πάρις Κούτσικος, ειδικές κατασκευές: Πένυ Ντάνη. Διανομή: Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Φάνης Μουρατίδης. Γιώργος Κωνσταντίνου. Παίζουν (με σειρά εμφάνισης): Δημήτρης Μορφακίδης (Α΄ Δούλος), Νίκος Μαγδαληνός (Β΄ Δούλος), Βαγγέλης Χατζηνικολάου (κόρη Τρυγαίου, Α΄ παιδί), Δημήτρης Διακοσάββας (κόρη Τρυγαίου, Α΄ παπαδάκι), Στέλιος Τράκας (κόρη Τρυγαίου, δρεπανουργός), Βαγγέλης Χαλκιαδάκης (κόρη Τρυγαίου, Τάραχος, Κανατοπώλης), Γιώργος Κολοβός (κόρη Τρυγαίου), Χάρης Πεχλιβανίδης (κόρη Τρυγαίου), Βασίλης Σεϊμένης (Πόλεμος, Κορυφαίος Παράβασης), Ειρήνη Καζάκου (Εταίρα), Σταυρούλα Αραμπατζόγλου (Εταίρα), Αννέτα Κορτσαρίδου (Καθαρίστρια), Χρήστος Νίνης (Α΄ Θεατρίνος, Ιεροκλής, Κορυφαίος Παράβασης), Μιχάλης Γούναρης (Β΄ Θεατρίνος, Οπλοπώλης Β΄), Κατερίνα Γιαμαλή (Κορυφαία Παράβασης), Νίκος Καπέλιος (Β’ παπαδάκι), Γιάννης Χαρίσης (Οπλοπώλης Α΄), Μαρίνα Μυρτάλη (Β΄ παιδί). Χορός αγροτών: Παναγιώτα Αλεξίου, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Κατερίνα Γιαμαλή, Μιχάλης Γούναρης, Δημήτρης Διακοσάββας, Μπέττυ Δραμισιώτη, Ειρήνη Καζάκου, Νίκος Καπέλιος, Γιώργος Κολοβός, Αννέτα Κορτσαρίδου, Έφη Λιάλιου, Νίκος Μαγδαληνός, Δημήτρης Μορφακίδης, Μαρίνα Μυρτάλη, Χρήστος Νίνης, Χάρης Πεχλιβανίδης, Βασίλης Σεϊμένης, Μιχάλης Συριόπουλος, Στέλιος Τράκας, Ευάγγελος Χαλκιαδάκης, Γιάννης Χαρίσης, Βαγγέλης Χατζηνικολάου. Χορεύουν: Έλσα Σίσκου (Ειρήνη), Μπέτυ Δραμισιώτη (Οπώρα, Εταίρα, Συνοδός Οπλοπώλη, Χορός αγροτών), Παναγιώτα Αλεξίου (Θεωρία, Εταίρα, Συνοδός Οπλοπώλη, Χορός αγροτών). Πληροφορίες
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Αρχαιολογικός Χώρος Ασκληπιείου Επιδαύρου - Αργολίδα, τηλ.: 27530 22026, 27530 22096. Τιμές εισιτηρίων: VIP: 45 ευρώ, ζώνη Α΄: 40 ευρώ, ζώνη Β΄: 25 ευρώ, φοιτητικό, άνω διάζωμα, ΑΜΕΑ: 13 ευρώ (ισχύουν εισιτήρια ΟΓΑ). Προπώληση εισιτηρίων: Πανεπιστημίου 39, καταστήματα Public και Παπασωτηρίου, τηλεφωνικά: 210 3272000, ηλεκτρονικά: www.ntng.gr, τηλ. κρατήσεων: 2315 200200.
Πρόγραμμα περιοδείας
G.CHRYSOCHOIDIS
26 και 27/7: Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
30/7: Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» - Βύρωνας
1/8: Θέατρο Φρύνιχος - Δελφοί
3/8: Θέατρο Αρχαίων Κλεωνών, Νεμέα - «4ο Φεστιβάλ Green Theater»
6/8: Θέατρο Αλκαζάρ - Λάρισα
9/8: Αμφιθέατρο Σίβηρης, Χαλκιδική - «Φεστιβάλ Κασσάνδρας»
22/8: Θέατρο Πάρκου Εγνατία - Αλεξανδρούπολη
24/8: Αρχαίο Θέατρο Δίου, «42ο Φεστιβάλ Ολύμπου»
26/8: Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο (Φρούριο) - Τρίκαλα
30/8: Υπαίθριο Θέατρο ΕΗΜ – Φρόντζος, Ιωάννινα
11/9: Ηρώδειο – Αθήνα
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]