Ανεπίσημα πρακτικά δίκης 17Ν (4/4/2003) Μέρος 3/9

Παρασκευή, 04 Απριλίου 2003 21:03
A- A A+

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 4 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2003

ΔΙΚΗ 17Ν

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 4 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2003

ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΕΩΣ: 09:00

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: ΜΙΧΑΗΛ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ

Β' ΜΕΡΟΣ

10:00 – 11:00

κ. ΖΑΪΡΗΣ: (Διαβάζει):

Το εν λόγω όχημα είχε ανεμοθώρακα ραγισμένο. Τα εμπρόσθια φανάρια σπασμένα και τα δύο τζάμια των θυρών της δεξιάς πλευράς επίσης σπασμένα. Επιπλέον έφερε μια μικρή οπή η μάσκα του κινητήρα και άλλες μικροφθορές, λάδια δε εκ του κινητήρα είχαν τρέξει στο οδόστρωμα.

Επί της οδού Βάρναλη 40 και σε απόσταση 4 μ. από το παγιδευμένο αυτοκίνητο στο δεξιό αυτής προς τον κατερχόμενο και δίπλα ακριβώς στο κράσπεδο του πεζοδρομίου υπήρχε σταθμευμένο το υπ’ αριθμόν κυκλοφορίας ΕΕ 9667 Ι.Χ. αυτοκίνητο μάρκας VW χρώματος λευκού, του οποίου είχε σπάσει ένα ξύλινο κιβώτιο ιδιοκατασκευή που ήταν προσαρμοσμένο στο πίσω τμήμα του αυτού και συγκεκριμένα πάνω από το χώρο του κινητήρα του οχήματος.

Επί της οδού Παπανδρέου και σε απόσταση 2 μ. από τη συμβολή της με οδό Βάρναλη και 0,50 του μέτρου από το δεξιό πεζοδρόμιο αυτής, βρέθηκε σταθμευμένο το υπ’ αριθμόν κυκλοφορίας ΥΑΙ 8358 Ι.Χ. αυτοκίνητο μάρκας AUTOBIANCHI χρώματος ερυθρού.

Το εμπρόσθιο τμήμα αυτού ήταν μαυρισμένο, προφανώς από φωτιά, το παρ μπριζ σπασμένο, τα τζάμια της δεξιάς πλευράς επίσης σπασμένα, καθώς και το εμπρόσθιο φανάρια και φλας. Επίσης έφερε βαθουλώματα στο καπό και οπή διαστάσεων 10 Χ 13 cm, στο εμπρόσθιο μέρος. Ο προφυλακτήρας του οχήματος ήταν σπασμένος και καμένος και η μάσκα του κινητήρα είχε καταστραφεί και οι υαλοκαθαριστήρες του οχήματος είχαν ξεκολλήσει από αυτό.

Επί της ιδίας οδού Γεωργίου Παπανδρέου και σε απόσταση 7 μ. από τη συμβολή της με την οδό Βάρναλη, πίσω ακριβώς από το παραπάνω αυτοκίνητο AUTOBIANCHI, βρέθηκε σταθμευμένο δίπλα στο δεξιό πεζοδρόμιο αυτής, το υπ’ αριθμόν κυκλοφορίας ΟΤ 4353 Ι.Χ. αυτοκίνητο μάρκας PEUGEOT, του οποίου είχε σπάσει το εμπρόσθιο δεξιό φανάρι και το φλας.

Στη συνέχεια η έρευνα επεξετάθη και περιμετρικά από το σημείο της έκρηξης, σε ακτίνα 100 μ. περίπου κατά την οποία βρέθηκαν και περισυνελλέγησαν τεμάχια από το εκραγέν αυτοκίνητο ως ακολούθως:

1. Σε απόσταση 2 μ. από το παγιδευμένο αυτοκίνητο επί της οδού Βάρναλη, προς την πλευρά της πλατείας Δελβόυ ανεβρέθηκαν το ένα πλησίον του άλλου 4 τμήματα ηλεκτρονικής πλακέτας χρώματος πρασίνου.

2. Σε απόσταση 20 μ. από το παγιδευμένο αυτοκίνητο επί της περιφερειακής οδού της πλατείας Δελβόυ και στο σημείο που συμβάλλει η οδός Στροφυλίου , ανευρέθη μια πόρτα χρώματος ασημί από το παγιδευμένο αυτοκίνητο στρεβλωμένη, η οποία είχε οπή στρογγυλή διατομής κατασκευασμένη εκ των προτέρων κάτω από την κλειδαριά αυτής διαμέτρου 10 εκατοστών, μαζί με το μεταλλικό εσωτερικό αυτής.

3. Σε απόσταση 1 μ. από το παραπάνω σημείο που βρέθηκε η πόρτα προς την οδό Στροφυλίου και επί της περιφερειακής οδού της πλατείας Δελβόυ ανευρέθη ένας μεταλλικός σωλήνας κυκλικής διατομής μήκους 70 εκ. και διαμέτρου 10 εκ., ελαφρά στρεβλωμένος ο οποίος προφανώς χρησιμοποιήθηκε ως αυτοσχέδιος πυροσωλήνας εκτόξευσης των βλημάτων μπαζούκας.

Εντός του ως άνω σωλήνα υπήρχε εγκλωβισμένο ένα μη εκραγέν προφανώς αντιαρματικό βλήμα πλήρες. Δίπλα ακριβώς από το παραπάνω αντικείμενο, ανευρέθη ένας κορμός αντιαρματικού βλήματος μήκους 36 εκ., που έφερε τις ενδείξεις SM6 17554/SXM 1745422. Επίσης σε απόσταση 10 εκ. από τον ευρεθέντα κορμό του βλήματος υπήρχε επί του οδοστρώματος ένας πλαστικός διακόπτης τετράγωνος διαστάσεων 5Χ3 εκ. με 5 πλαστικά καλώδια λευκά, συνδεδεμένα σε αυτόν, ο οποίος προφανώς αποτελεί τμήμα ηλεκτρικού κυκλώματος.

Επί της οδού Στροφυλίου, σε απόσταση 7μ. από το σημείο εισόδου της στη πλατεία Δελβόυ και επί του αριστερού πεζοδρομίου αυτής, ως προς τον ανερχόμενη, ανευρέθη μεταλλικό τεμάχιο χρώματος ασημί από το εκραγέν αυτοκίνητο, προφανώς από τον ουρανό αυτού, λυγισμένο, διαστάσεων 1Χ0,70 μ.

Επί του οδοστρώματος της περιφερειακής οδού της πλατείας Δελβόυ, σε απόσταση 15 μ. από το εκραγέν αυτοκίνητο προς την πλευρά της οδού Βάρναλη και σε απόσταση 6 μ. από το κράσπεδο της πλατείας Δελβόυ, βρέθηκε μεταλλικό έλασμα προφανώς από το εκραγέν αυτοκίνητο, στρεβλωμένο, ακαθορίστων διαστάσεων.

Σε απόσταση 1 μ. από το παραπάνω αντικείμενο, προς την πλευρά του εκραγέντος αυτοκινήτου, υπήρχε πλαστικό τεμάχιο από το παγιδευμένο αυτοκίνητο, διαστάσεων 33Χ9 εκ., το οποίο έφερε κωδικό αριθμό ΜΒ 054587. Σε απόσταση 0,7 μ. από το παραπάνω πλαστικό αντικείμενο και πλάγιο προς αυτό, προς την πλευρά της πλατείας επί του οδοστρώματος, υπήρχε λαστιχένια τσιμούχα από το εκραγέν αυτοκίνητο, μήκους 2,70 μ.

Στο ίδιο σημείο υπήρχε και μια μικρή νικέλινη ράβδος μήκους 0,60 μ. προφανώς από το εκραγέν αυτοκίνητου. Επί του τσιμέντινου ερείσματος (κράσπεδο) της πλατείας Δελβόυ προς την πλευρά της Στροφυλίου και σε απόσταση 10 μ. από το σημείο εισόδου στην πλατεία, ανευρέθηκαν δύο μεταλλικά τεμάχια από το εκραγέν αυτοκίνητο, μήκους 0,70 μ. το πρώτο και 0,25 το δεύτερο.

Στο κέντρο της παραπάνω πλατείας και επί του χορτοτάπητα αυτής, ανευρέθη έτερο μεταλλικό τεμάχιο, διαστάσεων 0,25 Χ 0,10 μ. από το εκραγέν αυτοκίνητο. Σε απόσταση 1,60 μ. από το κράσπεδο της ως άνω πλατείας επί του χορτοτάπητα, προς την πλευρά της οδού Παπανδρέου σε απόσταση 6 μ. από το σημείο της έκρηξης, ανευρέθη νικέλινη ράβδος από το εκραγέν αυτοκίνητο, μήκους 0,60 μ.

Επί του τσιμέντινου κράσπεδου της ως άνω πλατείας και σε απόσταση 18 μ. από το σημείο της έκρηξης, προς την πλευρά της συμβολής των οδών Παπανδρέου και Βάρναλη, ανευρέθη μεταλλικό τεμάχιο λυγισμένο σε σχήμα οξείας γωνίας, μήκους 0,15 μ. Επί του χορτοτάπητα της ως άνω πλατείας και σε απόσταση 7 μ. από το σημείο της έκρηξης, ανευρέθη τμήμα ηλεκτρονικής πλακέτας χρώματος πρασίνου το οποίο προφανώς αποτελεί συνέχεια των τμημάτων πλακέτας που ανευρέθηκαν, όπως προαναφέρεται.

Επί της οδού Στροφυλίου και σε απόσταση 2 μ. από το σημείο εισόδου της στην ως άνω πλατεία, επί του οδοστρώματος και σε απόσταση 0,50 μ. από το δεξιό πεζοδρόμιο αυτής, ως προς το ανερχόμενον, ευρέθη μεταλλικός κώνος αντιαρματικού βλήματος (ρουκέτας) που έφερε τις ενδείξεις...... Στον προαύλιο κήπο της ισογείου οικίας επί της οδού Βάρναλη 36 και σε απόσταση 5μ. από το σημείο της έκρηξης, ανευρέθησαν δύο τεμάχια λαμαρίνας από το εκραγέν αυτοκίνητο, λυγισμένα και στρεβλωμένα, ακαθορίστων διαστάσεων.

Στην ταράτσα διωρόφου κτιρίου επί της οδού Βάρναλη 40 και σε απόσταση 35 μ. από το σημείο της έκρηξης, ανευρέθησαν ένα μεγάλο τεμάχιο λαμαρίνας από το εκραγέν αυτοκίνητο διαστάσεων 1 Χ 1,20 μ. και τμήμα από τον πίνακα οργάνων του παγιδευμένου αυτοκινήτου. Στον εξώστη-μπαλκόνι του 2ου ορόφου του επί της οδού Βάρναλη 38 κτιρίου, σε απόσταση 20 μ. από το σημείο της έκρηξης, ανευρέθη μεγάλο τεμάχιο λαμαρίνας από το παγιδευμένο αυτοκίνητο, διαστάσεων 1 Χ 1,60 μ.

Στον εξώστη-μπαλκόνι του 1ου ορόφου της επί της οδού Παπανδρέου 9 οικίας ιδιοκτησίας Ραπτοπούλου Σπυριδούλας, κατοίκου ως άνω, οικοκυράς, υπήρχαν ίχνη πρόσκρουσης αντιαρματικού βλήματος (ρουκέτας). Η ως άνω οικία βρίσκεται στον 1ο όροφο κτιρίου το οποίο αποτελείται από ισόγειο και 1ο όροφο. Περιβάλλεται από τις οδούς Παπανδρέου από την οποία και η είσοδος του κτιρίου, Στροφυλίου παράλληλος της Γ. Παπανδρέου και τμήμα της περιμετρικής οδού της πλατείας Δελβόυ.

Στην πλευρά της οικίας που είναι παράλληλη με την περιμετρική οδό της πλατείας Δελβόυ και ακριβώς έναντι του σημείου όπου ήταν το παγιδευμένο αυτοκίνητο, υπάρχει μπαλκόνι μήκους 14μ. και πλάτους 2,25μ. το οποίο απέχει από το σημείο έκρηξης του παγιδευμένου αυτοκινήτου, 80 μ. περίπου. Το προαναφερθέν μπαλκόνι έχει προστατευτικό σιδερένιο κιγκλίδωμα ύψους 0,82 εκ. Το τσιμεντένιο δάπεδο του μπαλκονιού έχει πάχος 2 εκ. με επικάλυψη μαρμάρου πάχους 2 εκ.

Επί του μαρμάρινου δαπέδου του μπαλκονιού και συγκεκριμένα στο σημείο σύγκρισης μαρμάρινης επιφάνειας με την εμπρόσθια όψη του δαπέδου και σε απόσταση 4,10 μ. από την πλευρά της οδού Παπανδρέου προς την οδό Στροφυλίου, υπήρχε ρήξη-αποκόλληση της μαρμάρινης επιφάνειας διαστάσεων 7 Χ 23 Χ 22 εκ. Στο παραπάνω σημείο προφανώς προσέκρουσε το αντιαρματικό βλήμα ακριβώς άνωθεν του προαναφερόμενου σημείου και σε απόσταση 0,10 μ. από το δάπεδο βρέθηκε διαχωρισμένο και στρεβλωμένο μεταλλικό έλασμα του προστατευτικού κιγκλιδώματος, ύψους 0,20 μ.

Το προαναφερθέν έλασμα ήταν διάτρητο προφανώς από θραύσματα και μήκους 0,40 μ. Έναντι του ως άνω σημείου πρόσκρουσης-έκρηξης, όπου η μπαλκονόπορτα του σαλονιού της οικίας, υπάρχει ξύλινο συρόμενο παντζούρι διαστάσεων 2,10 Χ 3 μ. Σε απόσταση 3 μ. από το σημείο της πρόσκρουσης-έκρηξης και σε ύψος 2,15 μ. επί της ξύλινης τραβέρσας-οδηγού του ως άνω μπατζουρίου, βρέθηκε οπή κυκλική διαμέτρου 3 εκ.

Επίσης, τα τζάμια της μπαλκονόπορτας έναντι του σημείου πρόσκρουσης ήταν σπασμένα. Στο δάπεδο του εξώστη του μπαλκονιού και σε απόσταση 1 μ. από το σημείο πρόσκρουσης, ανευρέθη χαλύβδινο τεμάχιο διαστάσεων 1 Χ 2 εκ. το οποίο προφανώς αποτελεί τμήμα-θραύσμα του αντιαρματικού βλήματος.

Από την οικοδομική γραμμή της ως άνω οικίας και μέχρι την περιμετρική οδό της πλατείας Δελβόυ μεσολαβεί κήπος με δέντρα, μήκους 25 μ. Επί του χορτοτάπητα του κήπου και σε απόσταση 10 μ. από την οικοδομική γραμμή του κτιρίου, ανευρέθη κορμός τερματικού βλήματος με την ένδειξη..... Επί του εξώστη (βεράντα) της ισογείου οικίας του προαναφερομένου κτιρίου και κάτω ακριβώς από το σημείο πρόσκρουσης του αντιαρματικού βλήματος και αριστερά, ανευρέθη μεταλλικός κώνος μήκους 6 εκ. ο οποίος προφανώς ανήκει στο εκραγέν αντιαρματικό βλήμα.

Η παραπάνω πρόσκρουση έχει σαν αποτέλεσμα την πρόκληση υλικών ζημιών ως ακολούθως: Στην οικία του 1ου ορόφου, θραύση υαλοπινάκων στις πλευρές όπου επισημάνθηκε η πρόσκρουση, στην ισόγεια οικία ιδιοκτησίας Ραπτοπούλου, θραύση υαλοπινάκων επί της πλευράς στην οποία έλαβε χώρα η πρόσκρουση.

Από την έκρηξη στο παγιδευμένο αυτοκίνητο τραυματίστηκαν όλως ελαφρά οι: Μπασάκης Ευάγγελος του Σταύρου, συνοδός Ασφαλείας που επέβαινε στο συνοδευτικό όχημα Ασφαλείας και ο Μακροδημήτρης Δημήτρης του Ιωάννου, ο οποίος διερχόταν τυχαία από το σημείο.

Προκλήθηκαν επιπλέον οι ακόλουθες υλικές ζημίες σε παρακείμενες οικίες:

1) Στην επί της οδού Βάρναλη 36 ισόγεια οικία η οποία απέχει 7 μ. από το σημείο έκρηξης, θραύση όλων των υαλοπινάκων και δημιουργήθηκαν ρωγμές στην εσωτερική και εξωτερική πλευρά της οικίας που είναι παράλληλη με την οδό Βάρναλη.

2) Στο κατάστημα «Επιδιορθώσεις ελαστικών-βουλκανιζατέρ› επί της οδού Βάναλη, το οποίο απέχει 10 μ. από το σημείο της έκρηξης, ιδιοκτησίας Κρεμαστού Παναγιώτη, θραύση δύο υαλοπινάκων της πρόσοψης του καταστήματος στην οδό Βάρναλη.

3) Στην ισόγεια οικία διωρόφου κατοικίας επί της οδού Βάρναλη, ιδιοκτησίας Δούκα Πηγής, θραύση υαλοπινάκων της μπαλκονόπορτας του σαλονιού και του παραθύρου της κουζίνας.

4) Στην επί της οδού Βάρναλη 34 οικία της Τσούτρα ¶ννας, θραύση πέντε υαλοπινάκων παραθύρων της οικίας.

5) Στην επί της οδού Βάρναλη 19 οικία της Κυριαζή Ειρήνης, θραύση υαλοπινάκων από τρεις μπαλκονόπορτες επίσης και υαλοπίνακες της θύρας της κεντρικής εισόδου του κτιρίου.

6) Στο επί της οδού Βάρναλη 19 κατάστημα εσωτερικών κουφωμάτων ιδιοκτησίας Σαραγλή Στυλιανού, θραύση δύο υαλοπινάκων της προσόψεως του καταστήματος, επίσης και της πλαστικής επιγραφής του καταστήματος που βρίσκεται ακριβώς άνωθεν από τη τζαμαρία.

7) Στο επί της οδού Βάρναλη 34 κατάστημα με αξεσουάρ αυτοκινήτων ιδιοκτησίας Παπατσώνη Ανδρέα, θραύση των υαλοπινάκων της πρόσοψης του καταστήματος, επίσης και της επιγραφής του καταστήματος που βρισκόταν άνωθεν των υαλοπινάκων.

Τα ανευρεθέντα κομμάτια λαμαρίνας, θραύσματα, εξαρτήματα, τμήματα αντιαρματικών βλημάτων κτλ., κατασχέθηκαν προκειμένου να αποσταλλούν στην Υποδιεύθυνση Εγκληματολογικών Ερευνών για εργαστηριακές εξετάσεις. Μετά το πέρας της αυτοψίας, τη φωτογράφηση και την μερική εξερεύνηση, τα οχήματα που ενεπλάκησαν στην παραπάνω ενέργεια, μεταφέρθηκαν στο Αστυνομικό Μέγαρο Αθηνών, για περαιτέρω λεπτομερή εξερεύνηση επ’ αυτών. Κατ’ αυτήν και ειδικότερα από το παγιδευμένο εκραγέν αυτοκίνητο περισυνελλέγησαν και κατασχέθηκαν τα κάτωθι αντικείμενα, προκειμένου και αυτά να αποσταλλούν στην Υ.Ε.Ε. για εργαστηριακές εξετάσεις.

1) Τεμάχιο πολυκλώνου καλωδίου το οποίο καταλήγει σε μικροεξάρτημα, τυλιγμένο με κόκκινη μονωτική ταινία.

2) Έτερο τεμάχιο πολυκλώνου καλωδίου του οποίου η μία άκρη είναι καλυμμένη με καμμένη μονωτική ταινία.

3) Τεμάχιο γυμνού πολυκλώνου καλωδίου το οποίο στη μια άκρη έχει ανηρτημένο βίσμα.

4) Δύο τεμάχια γυμνού πολυκλώνου καλωδίου, τα οποία καταλήγουν αντίστοιχα σε μεταλλικούς συνδετήρες

5) Τεμάχιο πολύκλωνου καλωδίου με κόκκινο πλαστικό επικάλυμμα, που καταλήγει σε μεταλλικό συνδετήρα.

6) Ένα ραδιοκασετόφωνο αυτοκινήτου μάρκας ALPINE καμένο, το οποίο ανευρέθη στη συνήθη θέση (ταμπλώ του αυτοκινήτου).

Γίνεται μνεία ότι ο χώρος φωτογραφήθηκε, η παρούσα άρχισε 9:40 και περατώθηκε 16:00 της ιδίας ημέρας›.

Επισυνάπτεται και ένα σχεδιάγραμμα. Αναγιγνώσκεται επίσης 145Ζ του 1991 ληξιαρχική πράξη θανάτου που αφορά τον Κ. Γόντικα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: (Διαβάζει)

«Έκθεση αυτοψίας – ερεύνης και κατασχέσεως.

Στην Αθήνα σήμερα 21/11/90, Τετάρτη, ο υπαστυνόμος Ζαφειρόπουλος και ο υπαστυνόμος Κατσαρός, ενεργούντες προανάκριση για απόπειρα δολοφονίας για απόπειρα δολοφονίας κατά του επιχειρηματία Βαρδή Βαρδινογιάννη και των μελών της συνοδείας του, που έλαβε χώρα 9:25 περίπου της 20/11, εις περιοχήν Ν. Ερυθραίας, πληροφορηθέντες... κλπ., στη συμβολή των οδών Εκάλης – Ν. Ιωνίας, βρέθηκε εγκαταλελειμμένο κλεμμένο ΙΧ φορτηγό κλειστό μάρκας MITSUBISHI, χρώματος λευκού και το οποίο σύμφωνα με μαρτυρικές καταθέσεις πρέπει να σχετίζεται με την παραπάνω ενέργεια.

Μεταβήκαμε στο υπόγειο γκαράζ της υπηρεσίας μας όπου αυτό μεταφέρθηκε κατά την ανεύρεσή του για να ενεργήσουμε αυτοψία και έρευνα αυτού κατά τη διάρκεια της οποίας διαπιστώσαμε τα ακόλουθα:

α) Το ανωτέρω ανευρεθέν ΙΧ φορτηγό βρίσκεται σε καλή κατάσταση και φέρει πινακίδες κυκλοφορίας με αριθμό ΥΟΑ 6168.

β) Στο πίσω τζάμι του αυτοκινήτου υπήρχε τοποθετημένη ειδική πλαστική αφίσα, απεικονίζοντας θαλασσινό τοπίο με καραβάκια.

γ) Στα πλάγια της πόρτας του οδηγού και στον διακόπτη της μηχανής υπήρχαν ίχνη παραβιάσεως.

δ) Ο χιλιομετρητής του αυτοκινήτου έγραφε 61.973,3 χλμ.

ε) Τρία ξύλινα τελάρα φρούτων κενά, ένα σιέλ υφασμάτινο κουρτινάκι για παράθυρο αυτοκινήτου περασμένο σε λεπτό χάλκινο σωλήνα, ένα μεγάλο τεμάχιο θαλασσί υφάσματος, το υπ’ αρ. τάδε δελτίο Α.Τ. στο όνομα Φερεντίνος Σπυρίδων του Γεωργίου, άδεια ικανότητας οδηγού στο όνομα Φερεντίνος Σπυρίδων του Γεωργίου, βιβλιάριο ασθενείας ΙΚΑ στο όνομα το ίδιο, ένα βιβλιάριο ενσήμων ΙΚΑ, ένα Δελτίο Παροχής Υπηρεσιών, ένα ημερολόγιο κινήσεως αυτοκινήτου, ζεύγος ανδρικά γυαλιά με επίχρυσο σκελετό, τιμολόγια Εφορίας και διάφορα μικροαντικείμενα και λοιπές σημειώσεις.

Μετά την ολοκλήρωση της αυτοψίας και έρευνα στο ανωτέρω αυτοκίνητο, οι πινακίδες κυκλοφορίας που έφερε και όλα τα επ’ αυτού ανευρεθένα, κατασχέθηκαν προς διευκόλυνση στο έργο της ανακρίσεως. Η αυτοψία και έρευνα του αυτοκινήτου άρχισε 00:35 της 21/11 και παραδόθηκε 1:20 της ιδίας. Η σύνταξη της παρούσας άρχισε 1:25 της 21/11 και παραδόθηκε 2:05 της ίδιας ημερομηνίας›.

Έχουμε και την Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης:

«Η παρακάτω Επιτροπή που συγκροτήθηκε με το υπ’ αριθμ. τάδε έγγραφο του Τμήματος Ερευνών και αποτελείται από τους: Χατζηγιάννη Παναγιώτη του Ασημάκη, Αστυνομικό Διευθυντή – Χημικό, της Υποδιεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών, Δημητρίου Αθανασίου του Σωτηρίου, Αντισυνταγματάρχη ΣΔΑ, Πρωτοπαπαδάκη Γεώργιο του Πέτρου, Ηλεκτρολόγο Μηχανολόγο του Πολυτεχνείου, Τακτικό Καθηγητή της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων, Πραμαντιώτη Κων/νο, Αντισυνταγματάρχη Α’, Πυροτεχνουργό, Μπολίκα Γεώργιο, Αστυνόμο Α΄ της ΔΑΕΒ, Πυροτεχνικό, με σκοπό να απαντήσει στα απαντήσει στα τεθέντα ερωτήματα, αφού ερεύνησε, μελέτησε και συζήτησε, έφερε τα εξής:

Ιστορικό: Σημειώθηκε έκρηξη κτλ., από όχημα ΙΧ μάρκας MITSUBISHI GALLANT το οποίο έφερε πινακίδες κυκλοφορίας με αριθμό ΥΒΖ 4846. Η πυροδότηση των άνω ρουκετών και των εκρηκτικών υλών είχαν ως στόχο τη δολοφονία του επιχειρηματία Βαρδή Βαρδινογιάννη ο οποίος διήρχετο από το σημείο της πυροδότησης με ΙΧ επιβατικό αυτοκίνητο.

Εξέταση ευρημάτων: Η Επιτροπή εξέτασε τα περισυλλεγέντα από τον τόπο του συμβάντος ευρήματα και διεπίστωσε: Μεταξύ των ευρημάτων υπήρχαν:

1) Τεμαχισμένη πλακέτα τηλεχειρισμού τύπου LMS 1044, (φωτ. 1) η οποία βρέθηκε πλησίον του οχήματος-βόμβα.

2) Συσσωρευτές 12v 1,25A μάρκας HITACHI. (φωτ. 2) οι οποίες βρέθηκαν εντός του οχήματος-βόμβα κάτω από το τιμόνι.

3) Δυο μεταλλικοί σωλήνες υδρορροής μήκους 61 και 87 εκ. ο καθένας, διαμέτρου 6 εκ., οι οποίοι αποτελούσαν έναν ενιαίο σωλήνα. Τούτο συμπεραίνεται από την ιδιομορφία των άκρων τους, οι οποίοι τεμαχίστηκαν υπό την επίδραση ισχυρής δύναμης ή από πρόσκρουσή τους σε σταθερή επιφάνεια (φωτ. 4).

4) Εντός του ενός σωλήνα, υπήρχε σφηνωμένο το πτερύγιο μιας ρουκέτας των 2,36 ιντσών. Βρέθηκαν στα σημεία Η και Θ που σημειώνονται στο επισυναπτόμενο σχεδιάγραμμα.

5) Ένας μεταλλικός σωλήνας υδρορροής μήκους 148 εκ. και διαμέτρου 6 εκ. Εντός του σωλήνα υπήρχε σφηνωμένη μια ρουκέτα των 2,36 ιντσών με ενεργοποιημένο το προωθητικό της γέμισμα (φωτ. 5). Βρέθηκε επί του πεζοδρομίου, έμπροσθεν του οχήματος-βόμβα.

6) Δύο τεμάχια από μεταλλικό σωλήνα υδρορροής μήκους 36,5 εκ. και 23 εκ. το καθένα και διαμέτρου 6 εκ. των οποίων το ένα άκρο τους αντίστοιχα ήταν ομαλό, το δε άλλο άκρο ήταν στρεβλωμένο, προφανώς από την επίδραση εκρηκτικού κύματος (φωτ. 6). Βρέθηκαν πλησίον του οχήματος-βόμβα.

7) Ένας κόμβος πολυκλωνικών καλωδίων στον οποίο εισέρχεται ένα και εξέρχονται τέσσερα καλώδια (φωτ. 7). Βρέθηκαν εντός του οχήματος-βόμβα.

8) Μια ρουκέτα των 2,36 ιντσών της οποίας είχε ενεργοποιηθεί το προωθηιτκό γέμισμα, έφερε όμως το εκρηκτικό γέμισμα στην κεφαλή της και την περόνη ασφαλείας στον πυροσωλήνα της. Βρέθηκε στο σημείο Η του επισυναπτόμενου σχεδιαγράμματος, με μέρος της ουράς της εντός του ανευρεθέντος εκεί μεταλλικού σωλήνα.

9) Ένα κάλυμμα κεφαλής ρουκέτας των 2,36 ιντσών και ένας κλώνος κοίλου γεμίσματος της άνω ρουκέτας (φωτ. 9α και 9β). Βρέθηκαν στο σημείο Η του επισυναπτόμενου σχεδιαγράμματος.

10) Ένας προωθητικός σωλήνας (ουρά) ρουκέτας 2,36 ιντσών με ενεργοποιημένο το γέμισμά του (φωτ. 9γ). Βρέθηκε στο σημείο Ι του επισυναπτόμενου σχεδιαγράμματος.

11) Τέσσερις μεταλλικές επιφάνειες οι οποίες αντιστοιχούσαν στις τέσσερις εξωτερικές πλευρές των θυρών οχήματος MITSUBISHI GALLANT. Σε κάθε μεταλλική επιφάνεια είχε ανοιχτεί τρύπα διαμέτρου 8 περίπου εκατοστών. Οι τρύπες στις δύο εμπρόσθιες και δύο οπίσθιες πόρτες αντίστοιχα ήταν συμμετρικές. Η περιφέρεια κάθε τρύπας απείχε στις μεν εμπρόσθιες πόρτες 32 εκ. από την επάνω πλευρά και 9 εκ. από την πίσω πλευρά. Στις δε οπίσθιες θύρες 32 εκ. και 13 εκ. από την πίσω πλευρά. (Φωτογραφίες 10, 11, 12 και 13. Βρέθηκαν στη γύρω περιοχή πλησίον του οχήματος.

12) Διάφορα μεταλλικά τεμάχια με προφανή την επίδραση επ’ αυτών εκρηκτικού κύματος.

13) Περισυνελλέγησαν από την περιοχή του συμβάντος διάφορα εξαρτήματα οχήματος στρεβλωμένα από την επίδραση εκρηκτικού κύματος.

Γ. Εξέταση οχήματος βόμβας:

Από την εξέταση του οχήματος το οποίο χρησιμοποιήθηκε για την εκτόξευση των ρουκετών διαπιστώθηκε ότι τούτο ήταν τελείως κατεστραμμένο από την επίδραση έκρηξης και φωτιάς. Το δε τμήμα του πορτ–παγκάζ είχε διαμελιστεί. Φωτογραφία 14.

Εξέταση οχήματος στόχου:

Η επιτροπή εξέταση το υπ’ αριθμόν «RTF 197Α› όχημα, μάρκας MERCEDES στο οποίο επέβαινε ο επιχειρηματίας Βαρδής Βαρδινογιάννης κατά τη στιγμή της έκρηξης και πυροδότηση των ρουκετών. Κατ’ αυτής διαπιστώσαμε τα κάτωθι:

1. Η δεξιά πλευρά του οχήματος δέχτηκε μικρό αριθμό από μεταλλικά θραύσματα του οχήματος βόμβα τα οποία διαπέρασαν μόνο την εξωτερική λαμαρίνα του οχήματος (το όχημα ήταν θωρακισμένο)

2. Το οπίσθιο δεξιό φτερό του οχήματος είχε προσκρούσει συμπαγές αντικείμενο το οποίο δημιούργησε αυλάκι πλάτους 5 περίπου εκατοστών και μήκους 10 περίπου εκατοστών.

3. Στο οπίσθιο δεξιό φανάρι είχε προσκρούσει συμπαγές σώμα και το είχε αποκολλήσει.

4. Οι δύο δεξιοί τροχοί του οχήματος είχαν προσβληθεί από μεταλλικά θραύσματα (φωτογραφία 109).

Αυτοψία χώρου:

Από την αυτοψία που ενέργησε η επιτροπή στο χώρο του συμβάντος διαπίστωσε τα εξής:

1. Στη διασταύρωση των οδών Παπανδρέου – Βάρναλη πλησίον του πεζοδρομίου και στο ύψος ακριβώς που βρίσκεται η κολώνα της ΔΕΗ, υπήρχαν επί του οδοστρώματος διάσπαρτες μικρές εσοχές σε διάμετρο 70 περίπου εκατοστών. Οι εσοχές αυτές ήταν αποτέλεσμα της έκρηξης που σημειώθηκε του οχήματος βόμβα.

2. Ο τοίχος και το κάγκελο της περίφραξης της οικίας που βρίσκεται κοντά στο σημείο της έκρηξης είχαν υποχωρήσει ελαφρά.

3. Το όχημα βόμβα μετά την έκρηξη μετακινήθηκε περίπου 3 μ. προς τα εμπρός (βλέπε σχεδιάγραμμα).

4. Η ρουκέτα των 2,36 είχε εκραγεί στο στηθαίο του εξώστη οικίας, η οποία βρίσκεται απέναντι και σε απόσταση 40 περίπου μ., από το σημείο που στάθμευε το αυτοκίνητο βόμβα κι είχε λειτουργήσει σαν απλή εκρηκτική ύλη και όχι σαν κιλο-γέμισμα (είχε προσβάλλει την περιοχή ακτινοειδώς και όχι με γραμμική διάτρηση).

Συμπεράσματα:

Η επιτροπή συνήλθε επανειλημμένα και αφού έλαβε υπόψη της τα άνω εκτεθέντα, κατέληξε στα εξής συμπεράσματα:

1. Οι μεταλλικοί σωλήνες που αναφέρονται στις παραγράφους 4, 5 και 6 του Β’ κεφαλαίου, εξέταση ευρημάτων της παρούσης, χρησιμοποιήθηκαν για την εκτόξευση τριών ρουκετών των 2,36 ιντσών. Τούτο συνάγεται εκ του ότι στο μεν ένα σωλήνα βρέθηκε σφηνωμένη μια ρουκέτα παρ. 5, στο δεύτερο σωλήνα βρέθηκε σφηνωμένο το περίγυρο ρουκέτας παρ. 4. και στον τρίτο σωλήνα υπήρχαν ίχνη στο εσωτερικό του παρ. 6 από την κατάκαμψη του προωθητικού γεμίσματος ρουκέτας.

2. Οι τρεις ως άνω μεταλλικοί σωλήνες φέροντες εσωτερικά από μια ρουκέτα των 2,36 είχαν τοποθετηθεί εντός του οχήματος που έφερε πινακίδες κυκλοφορίας ΥΒΖ 4846 αυτοκίνητο βόμβα, με την εξής διάταξη:

Α. Ο πρώτος σωλήνας είχε τοποθετηθεί στην έδρα του εμπρόσθιου καθίσματος σε επαφή με την πλάτη και με το ένα στόμιο προσαρμοσμένο στην τρύπα της εμπρόσθιας δεξιάς πόρτας και το άλλο στην τρύπα της εμπρόσθιας αριστερής πόρτας. Τούτο συμπεραίνεται από την εξέταση της επιτροπής σε παρόμοιο με το αυτοκίνητο βόμβα όχημα, αφού υπολόγισε τις θέσεις που έπρεπε να ήταν οι τρύπες στις πόρτες τους, σε συνδυασμό με το μήκος των σωλήνων.

Β. Ο δεύτερος σωλήνας είχε τοποθετηθεί στο μέσο της έδρας του οπισθίου καθίσματος του οχήματος βόμβα, με το ένα στόμιό του προσαρμοσμένο στην τρύπα της οπίσθιας δεξιάς πόρτας και το άλλο στην τρύπα της οπίσθιας αριστερής πόρτας. Τούτο διαπιστώθηκε από την ως άνω εξέταση.

Γ. Ο τρίτος σωλήνας ήταν τοποθετημένος στο μέσο περίπου το πορτ-παγκάζ του οχήματος βόμβα. Τούτο συμπεραίνεται εκ του ότι ο σωλήνας αυτός προσεβλήθη από την έκρηξη της εκρηκτικής ύλης η οποία ήταν προφανώς τοποθετημένη στο άνοιγμα της ρεζέρβας του οχήματος διαμέτρου 70 περίπου εκατοστών. Τα άκρα του σωλήνα αυτού δεν θραυματιστοποιήθηκαν διότι προεξείχαν από το άνοιγμα της ρεζέρβας κι έτσι προστατεύτηκαν από το μεταλλικό δάπεδο του πορτ-παγκάζ.

3. Οι σωλήνες είχαν στερεωθεί στην ανωτέρω θέση με σύρμα γαλβανιζέ. Υπολείμματά τους υπάρχουν επ’ αυτών και οι τρύπες των θυρών είχαν καλυφθεί εξωτερικά με χάρτινη επιφάνεια βαμμένη όμοιο με το χρώμα του οχήματος.

4. Στο πορτ-παγκάζ του οχήματος βόμβα και μάλιστα στο κυκλικό άνοιγμα που υπάρχει για την τοποθέτηση ρεζέρβας, είχε τοποθετηθεί σημαντική ποσότητα εκρηκτικής ύλης. Τούτο συμπεραίνεται εκ του ότι:

Α. Το πορτ-παγκάζ το οχήματος είχε διαμελιστεί από την επίδραση εκρηκτικού κύματος.

Β. Η πλησίον του σημείου σταθμεύσεώς του χώροι, είχαν παραμορφωθεί, μικροκρατήρες στο οδόστρωμα, προσβολή της πλησίον περίφραξης κλπ.

Γ. Το αποτύπωμα της έκρηξης στο οδόστρωμα ήταν περίπου κυκλικό και διαμέτρου περίπου 70 εκατοστών.

5. Από την εξέταση των ευρημάτων που αναφέρονται στο κεφάλαιο Β’ παρ. 1, 2, και 3 της παρούσης η επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η πιθανότερη εκδοχή πυροδότησης των ρουκετών και της εκρηκτικής ύλης, έγινε ως εξής:

Α. Η πυροδότηση έγινε με τηλεχειρισμό, χρησιμοποιήθηκε δε σαν δέκτης η ανευρεθείσα πλακέτα NMS 1044 (φωτογραφία 1).

Β. Για πηγή ηλεκτρικής ενέργειας χρησιμοποιήθηκαν οι δύο συσσωρευτές των 12 volt οι οποίοι είχαν συνδεθεί σε σειρά (φωτογραφία 2).

Γ. Η πλακέτα τηλεχειρισμού ενεργοποίησε 3 ρελέ (φωτογραφία 3) τα οποία ξέσχισαν το κύκλωμα μεταξύ συσσωρευτών και ρουκετών και προκάλεσαν την πυροδότησή τους.

Δ. Η ύπαρξη του 5ου αγωγού στον κόμβο καλωδίων (φωτογραφία 7) οδηγεί στο συμπέρασμα ότι και οι εκρηκτικές ύλες που είχαν τοποθετηθεί στο πορτ-παγκάζ του οχήματος πυροδοτήθηκαν από την ίδια πηγή ενέργειας παρ. β, με το ίδιο σύστημα τηλεχειρισμού παρ. α. Είναι πιθανό να χρησιμοποιήθηκε πυροκροτητής σε μικρή επιβράδυνση για την πυροδότηση των εκρηκτικών υλών και τούτο για να μην προσβάλλει το εκρηκτικό κύμα, τη διάταξη των σωλήνων και της ρουκέτας (βλέπε επισυναπτόμενη σχετική μελέτη του μέρους της επιτροπής Πρωτοπαπαδάκη).

6. Με την ενεργοποίηση του συστήματος τηλεχειρισμού πυροδοτήθηκε το προωθητικό γέμισμα των 3 ρουκετών, καθώς και οι εκρηκτικές ύλες. Η μία ρουκέτα η οποία ήταν τοποθετημένη στο σωλήνα του πορτ-παγκάζ διέπραξε τροχιά περίπου 40 μ. και προσέκρουσε στο στηθαίο εξώστη στον 1ο όροφο της απέναντι οικίας όπου εξερράγη, προξενώντας μικρές υλικές ζημιές.

Η δεύτερη ρουκέτα η οποία τοποθετημένη στο σωλήνα του πίσω καθίσματος του οχήματος, σφηνώθηκε κατά την πυροδότησή της εντός του σωλήνα, τον οποίο και παρέσυρε σε απόσταση 20 περίπου μ., από το όχημα όπου προσέκρουσε στο οδόστρωμα της πλατείας χωρίς να εκραγεί. Ο λόγος που δεν εξερράγη η άνω ρουκέτα, ήταν η μη απομάκρυνση της περόνης ασφαλείας της, από τον πυροσωλήνα. Τούτο δε οφείλεται στον εγκλεισμό της μέσα στο σωλήνα. Κατά την πρόσκρουση του σωλήνα επί του οδοστρώματος τούτος τεμαχίστηκε σε δύο μέρη με αποτέλεσμα να απελευθερωθεί κατά το ήμισυ η ρουκέτα από την οποία αποσπάστηκε η κεφαλή και τα πτερύγια της ουράς.

Η τρίτη ρουκέτα η οποία βρίσκεται στο σωλήνα του εμπροσθίου καθίσματος του οχήματος κατά την πυροδότησή της σφηνώθηκε μέσα στο σωλήνα τον οποίο και παρέσυρε στην ίδια πορεία, με αποτέλεσμα να προσκρούσουν στο διερχόμενο όχημα του Βαρδή Βαρδινογιάννη (σημείο β της υπ' αριθμόν 16 φωτογραφίας) για να πέσει τελικά επί του πεζοδρομίου έμπροσθεν του οχήματος βόμβα. Η ρουκέτα αυτή δεν εξερράγη διότι δεν απομακρύνθηκε η περόνη ασφαλείας από τον πυροσωλήνα της, λόγω του εγκλεισμού της στο μεταλλικό σωλήνα.

7. Οι πιθανοί λόγοι οι οποίοι εξηγούν τον εγκλωβισμό των δύο ρουκετών εντός του σωλήνα είναι οι εξής:

Α. Επειδή η κατασκευή του συστήματος πυροδότησης των εν λόγω ρουκετών και της εκρηκτικής ύλης απαιτούσε αρκετό χρόνο, η όλη εργασία πραγματοποιήθηκε προφανώς σε χώρο που οι κατασκευαστές να ήταν αθέατοι, πιθανό εντός ιδιωτικού γκαράζ. Κατά τη μεταφορά του οχήματος από τον τόπο συναρμολόγησης του συστήματος πυροδότησης μέχρι την πλατεία Δελβόυ, ο οδηγός του οχήματος ενδεχομένως δε και κάποιοι επιβάτες κάθονταν επί των σωλήνων εκτόξευσης των ρουκετών ή σε επαφή τουλάχιστον με αυτούς καθώς οι σωλήνες ήταν τοποθετημένοι επί των καθισμάτων.

Το βάρος των επιβατών και οι κραδασμοί κατά την οδήγηση σε συνδυασμό με την πιθανότητα το όχημα να μετακινήθηκε αρκετές φορές έως ότου βρεθεί η κατάλληλη στιγμή για την πυροδότηση των ρουκετών, είναι δυνατόν να προκάλεσαν ελαφρά στρέβλωση των σωλήνων εκτόξευσης των ρουκετών, με αποτέλεσμα να σφηνωθούν οι ρουκέτες εντός αυτών κατά την πυροδότηση. Η άποψη αυτή ερμηνεύει και το ότι η ρουκέτα που είχε τοποθετηθεί στο σωλήνα του πορτ-παγκάζ εκτοξεύτηκε χωρίς να σφηνωθεί μέσα στο σωλήνα.

8. Μια δεύτερη πιθανή εξήγηση είναι η εξής: επειδή κατά την ενεργοποίηση των 3 ρελέ η πυροδότηση των ρουκετών είναι ενδεχόμενο να υπήρξε απειροελάχιστη διαφορά χρόνου κατά τον οποίο να έκλεισαν τα ηλεκτρικά κυκλώματα πυροδότησης των ρουκετών και των εκρηκτικών υλών, πιθανό τα αέρια της εκρηκτικής ύλης να πρόλαβαν την εκτόξευση των δύο ρουκετών και να προκάλεσαν τη στρέβλωση των δύο σωλήνων, με αποτέλεσμα να εγκλωβίσουν τις ρουκέτες εντός αυτών.

Επειδή οι τρύπες των δύο θυρών του οχήματος βόμβα απέχουν μεταξύ τους 70 εκατοστά, η δε απόσταση μεταξύ των σημείων Α και Β που εικονίζονται στην επισυναπτόμενη υπ' αριθμόν 16 φωτογραφία του οχήματος στόχο, απέχουν περίπου 70 εκατοστά σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τόσο οι τρύπες των θυρών, όσο και τα σημεία Α και Β του οχήματος στόχου απέχουν από το έδαφος ίση απόσταση, οδηγούν στο συμπέρασμα ότι ο μεν σωλήνας με τη ρουκέτα που είχαν τοποθετηθεί στο εμπρόσθιο κάθισμα προσέκρουσε στο σημείο Β του οχήματος στόχου. Ο δε σωλήνας με τη ρουκέτα που είχαν τοποθετηθεί στο οπίσθιο κάθισμα προσέκρουσε στο σημείο Α φανάρι οχήματος, το οποίο αποκόλλησαν και συνέχισαν την πορεία τους μέχρι που προσέκρουσαν στο οδόστρωμα της πλατείας.

9. Από την εξέλιξη των υπολειμμάτων αντιαρματικών ρουκετών που χρησιμοποιήθηκαν στην εν λόγω περίπτωση διαπιστώθηκαν τα εξής:

Α. Πρόκειται περί ρουκετών εκρηκτικών αντιαρματικών των 2,36 m6 Α6 αμερικανικής κατασκευής και προέλευσης.

Β. Από τα χαραγμένα τόσο στο άνω μέρος του κινητήρα, σωλήνα στοιχεία, όσο και στα πτερύγια, C6m, 2565422 συνάγεται ότι ανήκουν στην γενική μερίδα C6m 1-14 με χρονολογία κατασκευής Οκτώβριος 1954.

Γ. Ο ανωτέρω τύπος αντιαρματικών έχει χρησιμοποιηθεί από τις Ένοπλες Δυνάμεις και υπάρχουν αποθηκευμένες στις αποθήκες τους τέτοιου είδους ρουκέτες.

Δ. ο κανονικός τρόπος εκτόξευσης γίνεται με τον ειδικό αντιαρματικό εκτοξευτή των 2,36. Ως προς τον τρόπο πυροδότησης και συνδεσμολογίας βλέπε το επισυναπτόμενο σχετικό τεχνικό εγχειρίδιο.

Το μέγιστο δραστικό βεληνεκές των αντιαρματικών βλημάτων των 2,36 είναι 570 περίπου μέτρα με σκόπευση 285 περίπου μέτρα. Έχουν ικανότητα να διατρύσουν χάλυβα μέχρι 12,5 εκατ. και μπετόν μέχρι 30 εκατ.

Και του Πρωτοπαπαδάκη, διδάκτορα μηχανικού, μηχανολόγου – ηλεκτρολόγου, καθηγητού τακτικού της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων.

Προς τον κ.Χατζηγιάννη

Κύριε Διευθυντά,

Με τον τάδε διορισμό μου ως ? για την εξακρίβωση των συνθηκών και του τρόπου πραγματοποίησης της έκρηξης που σημειώθηκε στην πλατεία κλπ. θα σας γνωρίσω τα ακόλουθα:

Από την εξέταση των υπολειμμάτων της ηλεκτρονικής πλακέτας που μου επιδείξατε και η οποία περισυνελέγη στον τόπο της έκρηξης, διαπίστωσα ότι αυτή είναι πανομοιότυπη με εκείνη που βρέθηκε στις 21.1.88 σε δοχείο απορριμμάτων επί της οδού Γράμμου Βίτσιου και Ελευθερίου Βενιζέλου στη Φιλοθέη για το οποίο έκανα τη από 4.2.88 πραγματογνωμοσύνη.

Η πλακέτα αναγράφει τον αριθμό τύπου LMS 1044 και είναι τελείως κατεστραμμένη. Είναι υλικό που ανευρίσκεται στο εμπόριο και χρησιμοποιείται κυρίως για το άνοιγμα γκαραζόπορτας από το αυτοκίνητο ώστε να μη χρειάζεται να βγαίνει ο οδηγός να την ανοίξει.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή