Aνεπίσημα πρακτικά δίκης 17Ν (08/04/2003) Μέρος 2/9

Τρίτη, 08 Απριλίου 2003 18:51
A- A A+

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Εισαγγελεύς έχει κάτι;

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Όχι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Πρόεδρος;

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αν κατάλαβα καλά από την απάντηση που δώσατε στον κ. Πρόεδρο, σας ρώτησε αν είχατε πάει κοντά στο τοιχίο και τι είπατε; Μισή ώρα πριν ήσασταν κάπου εκεί;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Ναι. Μισή ώρα ήμασταν πάνω στο τοιχίο και πίναμε καφέ.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Πάνω στο τοιχίο;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Είναι ένα πεζούλι, δηλαδή το λεωφορείο από το μέσα μέρος είναι πιο χαμηλά από το τοιχίο. Έχει το τοιχίο 3,5 μ. ύψος αλλά από το μέσα μέρος το λεωφορείο είναι περίπου στους 70 πόντους πιο χαμηλά το έδαφος. Εκεί είναι ένα πεζούλι και εκεί πάνω καθόμασταν.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Τα 3 μ. ή 3,5;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Είναι από το πίσω από το κάτω μέρος, που υποτίθεται ήρθαν οι δράστες.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ρωτηθήκατε και δεν κατάλαβα την απάντηση, αν από εκεί που εσείς είσαστε, μπορούσατε να δείτε το πίσω μέρος. Δεν κατάλαβα τι απαντήσατε.

Ε. ΓΩΓΟΣ: Μισή ώρα πριν που ήμασταν εμείς εκεί πέρα δεν υπήρχε τίποτα.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Για το πίσω μέρος.

Ε. ΓΩΓΟΣ: Για το πίσω.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Αυτό, πως το λέτε, ερευνήσατε; Πήγε το μάτι σας;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Ναι πήγε το μάτι μας, βλέπαμε, αν ήταν από κάτω θα τους βλέπαμε. Αλλά μετά έκανε κρύο, άρχισε ένα αγιάζι όπως το λέμε στη δική μας γλώσσα και μπήκαμε μέσα και έμειναν οι σκοποί έξω.

κ. ΓΕΩΡΓΑΝΤΟΠΟΥΛΟΣ: Δεν έχω άλλη ερώτηση.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Η εκτόξευση έγινε από το τοιχίο

Ε. ΓΩΓΟΣ: Ναι.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Από εδώ;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Ναι.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Εσείς ήσασταν όλοι μαζί στο λεωφορείο τη στιγμή της έκρηξης;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Τη στιγμή της έκρηξης εκτός των δύο ναι, οι άλλοι μέσα όλοι.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Δηλαδή εκτός των δύο των σκοπών;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Ναι.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Όλοι οι άλλοι;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Όλοι μέσα.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Αυτός που εκτόξευσε τη ρουκέτα έβλεπε ότι το λεωφορείο ήταν γεμάτο;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Βεβαίως. Εμείς στο πίσω μέρος είχαμε φως μέσα αναμμένο να βλέπουμε.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Είπατε πριν από λίγο ότι η χειροβομβίδα έπεσε στο πίσω μέρος.

Ε. ΓΩΓΟΣ: Ναι στην πίσω πόρτα.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Μπορούσε να πέσει σε οποιοδήποτε άλλο μέρος του λεωφορείου;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Κατ’ εμένα πιο δυνατό χτύπημα από ότι θα μπορούσε πιθανώς, ανάλογα την απόσταση που έριξαν.

Ε. ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Ποιος ήταν ο σκοπός τους;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Να μας αποτελειώσουν. Είναι αμυντική η χειροβομβίδα, οπότε ήθελαν να μας αποτελειώσουν.

Κ. ΚΕΡΑΤΣΑΣ: Ο θάνατος του Γιάννη Βαρή ήταν μια καθαρή δολοφονία ή απλά ήταν ένα θύμα στα πλαίσια μιας εκφοβιστικής επίθεσης;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Κατά την άποψή μου ήταν καθαρά δολοφονία.

Κ. ΚΕΡΑΤΣΑΣ: Η χειροβομβίδα η οποία ρίχτηκε είπατε ήταν αμυντική;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Αμυντική.

Κ. ΚΕΡΑΤΣΑΣ: Οι αμυντικές χειροβομβίδες έχουν θραύσματα; Είναι χειροβομβίδες που μπορούν να προκαλέσουν θανάτους;

Ε. ΓΩΓΟΣ: Η αμυντική χειροβομβίδα έχει σχεδιαστεί για να έχει πολλούς νεκρούς, δηλαδή όταν επιτίθεται ο εχθρός και τη ρίξεις, για να χτυπάει σε μεγάλη απόσταση, να χτυπάει όσο πιο πολλούς μπορεί να πετύχει.

Κ. ΚΕΡΑΤΣΑΣ: Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε δεν έχω άλλη ερώτηση.

Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Κύριε Πρόεδρε θέλω να κάνω μια αξιολόγηση πάνω στις μαρτυρίες.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Θα διαβάσουμε και τα έγγραφα, την προκήρυξη και θα τα πείτε μετά όλα μαζί.

Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Μια αξιολόγηση πάνω στις μαρτυρίες θέλω.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Όλα μαζί θα τα κάνουμε.

Δ. ΚΟΥΦΟΝΤΙΝΑΣ: Θα μου δώσετε τον λόγο όμως να μιλήσω μετά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δικαιούστε να παίρνετε τον λόγο. Απλώς το λέω για λόγους οικονομίας του χρόνου, να τα πούμε όλα μαζί. Να διαβαστούν κι αυτά εδώ και η προκήρυξη προπαντός και μετά μπορεί κι εμείς να σας ρωτήσουμε κάτι, αν χρειαστεί. Εγώ το αποφεύγω από ό,τι βλέπετε.

«Ιατροδικαστική έκθεση νεκροψίας, νεκροτομίας του Βαρή Ιωάννη. 2/11 έγινε η έκθεση. Εκτεταμένο ανώμαλο θλαστικό τραύμα διαστάσεων 10Χ8 εκ., επί της δεξιάς βρεγματοκροταφικής χώρας, μετά εξόδου εγκεφαλικής ουσίας. Το τραύμα αυτό αποτελεί πύλη εισόδου διαμπερούς τραύματος της κεφαλής δια ανωμάλου θραύσματος ταχέως κινουμένου. (Εικ. Νο 2).

Τραύμα ανώμαλο με χείλη εξέχοντα της αριστεράς ινιοκροταφικής χώρας διαστάσεων 3Χ5 εκ. Το τραύμα αυτό αποτελεί την πύλη εξόδου του προαναφερθέντος διαμπερούς τραύματος της κεφαλής (Εικ. Νο 1). Χρόνος που έχει περάσει από τον θάνατο: εντός του πρώτου 12ώρου.

Νεκροτομή κρανίου μύγγης κατά σύμπτυξη του θόλου και της βάσεως. Πολτοποίηση του εγκεφάλου. (Εικ. Νο 4). Λαιμός – στόμα ελεύθερα. Πλευρές πεζωκώς κατά φύση άνευ κακώσεων, περικάρδιου κατά φύσην, έντερο άνευ κακώσεων, στόμαχος με υγρό, τα σπλάχνα είναι έκζεμα, βιογεννητικό σύστημα κατά φύσιν, οι νεφροί είναι έκζεμοι, οστά πυέλου άνευ κακώσεων. Εισήχθη 2.11.91 στο νοσοκομείο με κρανιοεγκεφαλική κάκωση, συνεπεία εκρήξεως εντός λεωφορείου της Αστυνομίας.

Παρατήρηση: η φορά του πόρου είναι εκ των δεξιών και άνω προς τα αριστερά και κάτω (Εικ. 4). Δεν ελήφθη αίμα για τοξικολογική ανάλυση λόγω αδυναμίας συλλογής καταλλήλου και ικανής ποσότητας. Επισυνάπτονται 4 φωτογραφίες. Αιτία θανάτου διαμπερές τραύμα της κεφαλής δια ταχέως κινούμενου εξ εκρήξεως ανωμάλου βλήματος προκληθέν. Ανθρωποκτονία. Συνοδεύεται από 4 φωτογραφίες.

Ιατροδικαστικές εκθέσεις του Ανδρώνη Ιωάννη. Ο κ. Νόνας, ο ιατροδικαστής. Για σωματικές βλάβες. Ούτος μου γνώρισε ότι τραυματίσθη συνεπεία εκρήξεως μηχανισμού την 2/11/91 στην οδό Χαριλάου Τρικούπη νοσηλευθείς στο Γενικό Κρατικό Νοσοκομείο και 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο.

Ήδη εκ της σημερινής εξέτασης διαπιστώθη ότι φέρει -και όταν λέμε σημερινή εξέταση εννοούμε 8/1, η εξέταση έγινε στο ιατρείο της Υπηρεσίας μου την 8/1/92, για τον κ. Ανδρώνη- διαπιστώθη ότι φέρει: α) ουλή δεξιάς μετωπιαίας χώρας, απότοκου πλήρους επουλώσεως θλαστικού τραύματος ως και β) παρόμοια ουλή άνω χείλους.

Βάσει των ανωτέρω, πρόκειται για επικίνδυνο σωματική βλάβη συνεπείας της οποίας θέλει να αναρρώσει επί 25 ημέρες από τον τραυματισμό εκτός επιπλοκής ή υστερογενούς βλάβης.

Επίσης, ο κ. Αμβράζης Χρήστος 8/1/92 πάλι. Ούτος μου γνώρισε ότι ετραυματίστη κλπ. κλπ. Ήδη εκ της σημερινής εξετάσεως διαπιστώθη ότι φέρει ουλή μακράν κατά αριστερά μαζική χώρα, θώρακα, απότοκο πλήρους επουλωθέντος θλαστικού τραύματος. Βάσει των ανωτέρων επί 10 ημέρες εκτός επιπλοκής.

Ο ιατροδικαστής κ. Κουτσάφτης 23/1/92 εξέτασε τον κ. Αθανασόπουλο Ιωάννη. Αναφέρει τραυματισμό την 2/11/91. Κατά τη σημερινή εξέταση παρατηρείτο ελαφρύ οίδημα ραχιαίας επιφανείας δεξιάς άκρας χειρός. Στο σημείωμα του 401 Γενικού Στρατιωτικού Νοσοκομείου Αθηνών αναφέρεται κάταγμα 5ου μετακαρπίου αριστεράς άκρας κλειδός. Έγινε ακινητοποίηση.

Ο κ. Βούρδας ο ιατροδικαστής για τον κ. Καψάλη Στέφανο. 5/11/91. Θλάσις δεξιάς μετωποκροταφικής χώρας, εκχύμωση κάτω βλεφάρου δεξιού οφθαλμού. Επί 4 μέρες από τον τραυματισμό του εκτός επιπλοκής.

Ο ιατροδικαστής κ. Νόνας για σωματικές κακώσεις του Γκόγκου Νικόλαου. Μου εγνώρισε ότι ετραυματίσθη από έκρηξη ρουκέτας κλπ. Έφερε κατά την εξέταση στις 4/11/91 θλασικό τραύμα κατά την περιοχή τράγου του δεξιού ωτός. Επίσης αναφέρει ότι είχε και τραύμα βλεννογόνου άνω χείλους.

Ήδη σήμερα εκ της υπ’ εμού γενομένης εξετάσεως διαπιστώθη ότι φέρει: α) ουλή κατά τον τράγο δεξιού ωτός, απότοκο πλήρως επουλωθέντος θλαστικού τραύματος β) σκλήρια δέρματος, κατά την δεξιάν οπισθοωτιαίαν χώραν, γ) ουλή άνω χείλους αριστερά, απότοκος επουλωθέντος θλαστικού τραύματος. Βάσει των ανωτέρω πρόκειται περί επικινδύνου σωματικής βλάβης προκληθείσης εξ εκρήξεως ρουκέτας. Δέον να νοσήσει επί 25 μέρες εκτός επιπλοκής.

Ο κ. Νόνας πάλι ο ιατροδικαστής για τον κ. Βρουβάκη. Σωματικές κακώσεις κλπ. Στις 8/1/92 έγινε η έκθεση. Εγνώρισε κλπ. Ήδη φέρει μικράν ουλήν κατά την αριστερά ωμοπλάτη απότοκο πλήρως επουλωθέντος θλαστικού τραύματος. Βάσει των ανωτέρω πρόκειται για ελαφρά σωματική βλάβη προκληθείσα εξ εκρηκτικού μηχανισμού, της οποίας δέον να νοσήσει επί 10 μέρες εκτός επιπλοκής.

Ο κ. Χρήστος Βούρδας πάλι για τον κ. Μπάκα Κωνσταντίνο. Εκδορά πρόσθιας βρεγματικής χώρας τριχωτού κεφαλής. Στις 4/11/91. Επί 6 μέρες και απόσχει 3 μέρες από τον τραυματισμό του.

Β. ΚΟΥΡΝΑΚΗΣ: (Διαβάζει):

Έκθεση αυτοψίας, έρευνας και κατάσχεσης.

Στην Αθήνα σήμερα την 2α του μηνός Νοεμβρίου του 1991, εμείς, ο Αστυνόμος Α΄ Κουτσοσπύρος Απόστολος της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Ειδικών Εγκλημάτων Βίας και ο Αστυνόμος Β΄ Κατσαρός Ανδρέας της ίδιας Υπηρεσίας, εκθέτουμε τα ακόλουθα:

Λαμβάνοντας γνώση ότι την 00.50 ώρα σήμερον 2/11/91 άγνωστοι δράστες εκτόξευσαν αντιαρματικό βλήμα – ρουκέτα κατά υπηρεσιακού λεωφορείου της Δ/νσης Αστυνομικών Επιχειρήσεων Αττικής, το οποίο ήταν σταθμευμένο σε υπαίθριο πάρκινγκ της οδού Χαριλάου Τρικούπη 37 στην Αθήνα με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό ενός αστυφύλακα των ΜΑΤ και ελαφρότερο τραυματισμό 7 λοιπών αστυνομικών της αυτής Υπηρεσίας ΜΑΤ, κατεβήκαμε στο σημείο για να ενεργήσουμε αυτοψία και έρευνα του χώρου κατά την διάρκεια της οποίας με τις αισθήσεις μας διαπιστώσαμε τα εξής:

Η οδός Χαριλάου Τρικούπη αρχίζει από την οδό Πανεπιστημίου και καταλήγει στην λεωφόρο Αλεξάνδρας. Είναι οδός με ένα ρεύμα κυκλοφορίας, άνοδος προς την λεωφόρο Αλεξάνδρας και έχει πλάτος οδοστρώματος 7 και 10 μέτρα. Αριστερά του ανερχομένου στο ύψος του αριθμού 37 της οδού Χαριλάου Τρικούπη και στον ελεύθερο χώρο που περικλείεται από τις οδούς Χαριλάου Τρικούπη, Ναυαρίνου, Ζωοδόχου Πηγής και Διδότου, λειτουργεί υπαίθριο πάρκινγκ αυτοκινήτων.

Συγκεκριμένα το εν λόγω πάρκινγκ ενώπιον στην οδό Ναυαρίνου, φθάνει μέχρι το πεζοδρόμιο αυτής προς την οδό Διδότου, φθάνει μέχρι την πίσω πλευρά των πολυκατοικιών που βρίσκονται δεξιά του ανερχομένου και έχουν πρόσοψη προς την οδό Διδότου.

Το πάρκινγκ αυτό από την πλευρά της οδού Ναυαρίνου και σε τμήματα των οδών Χαριλάου Τρικούπη και Ζωοδόχου Πηγής διαθέτει μεγάλου μεγέθους διαφημιστικά πλαίσια αποτελούμενα από ξύλο και φύλλα λαμαρίνας. Διαθέτει δύο ελεύθερες εισόδους από την πλευρά των Χαριλάου Τρικούπη και Ζωοδόχου Πηγής.

Στη δεξιά πλευρά όπως το βλέπουμε από την Χαριλάου Τρικούπη ο χώρος του πάρκινγκ παρουσιάζει κάποια ιδιορρυθμία λόγω διαφοράς ύψους επιφανείας από τον υπόλοιπο χώρο με αποτέλεσμα να δημιουργείται κάποιο στενόμακρο και μικρότερο πάρκινγκ το οποίο φτάνει προς τα δεξιά μέχρι την πίσω πλευρά των προαναφερομένων πολυκατοικιών, οι οποίες έχουν πρόσωπο προς την οδό Διδότου.

Στην αριστερή και πίσω πλευρά το μικρότερο αυτό πάρκινγκ διαθέτει τοιχίο λόγω διαφοράς ύψους επιφανείας όπως προαναφέρεται, το οποίο τοιχίο αρχίζει από πολύ χαμηλό ύψος πλησίον του αριστερού πεζοδρομίου της Χαριλάου Τρικούπη και φτάνει προοδευτικά στο ύψος των 3,50 μέτρων καθ’ όλο το ύψος της πίσω πλευράς προς την οδό Ζωοδόχου Πηγής.

Πλάι στο ως άνω τοιχίο και πριν την γωνία όπου αυτό σχηματίζει με τη πίσω πλευρά του μικρού πάρκινγκ, βρίσκεται το γραφείο λειτουργίας του υπαίθριου πάρκινγκ. Το μικρό πάρκινγκ που προαναφέρεται, έχει πλάτος 13 μέτρα προς την οδό Χαριλάου Τρικούπη, 12,50 μέτρα προς την πίσω πλευρά και 24 μέτρα μήκος.

Σε απόσταση 12 μέτρων από την μέσα πλευρά του αριστερού πεζοδρομίου της Χαριλάου Τρικούπη ο χώρος του μικρού πάρκινγκ στενεύει από δεξιά λόγω προεξοχής των πολυκατοικιών με πρόσοψη την οδό Διδότου σε αντίθεση με την πολυκατοικία Χαριλάου Τρικούπη 39 και Διδότου γωνία, η οποία είναι στενότερη.

Αντίθετα σε απόσταση 15 μέτρων από την μέσα πλευρά του αριστερού πεζοδρομίου της Χαριλάου Τρικούπη ο χώρος του πάρκινγκ πλαταίνει προς τα αριστερά και μέχρι την πίσω πλευρά. Η παραπάνω ιδιορρυθμία του μικρού πάρκινγκ γίνεται κατανοητή απόλυτα στο κατατεθέν αποδεικτικό σκιτσογράφημα-σκαρίφημα του χώρου το οποίο συμπληρώνει την εικόνα της παρούσας εκθέσεως αυτοψίας.

Στην πίσω πλευρά του μικρού πάρκινγκ προς την οδό Ζωοδόχου Πηγής και επί της επιφανείας του εδάφους του μεγάλου πάρκινγκ υπάρχουν δύο ψηλά δέντρα πλησίον του τοιχίου, το ύψος των οποίων υπερβαίνει κατά πολύ του ύψους του υπάρχοντος τοιχίου. Ανάλογο δέντρο υπάρχει και στην πίσω δεξιά πλευρά του μικρού πάρκινγκ και στο σημείο που αυτό στενεύει από δεξιά όπως προαναφέρεται.

Η δεξιά πλευρά του μικρού πάρκινγκ και σε βάθος 12 μέτρων προστατεύεται από τον αριστερό τοίχο της πολυκατοικίας Χαριλάου Τρικούπη 39 και Διδότου, ενώ στο υπόλοιπο τμήμα της δεξιάς πλευράς και σε σχήμα Λ υπάρχει μικρό τοιχίο το οποίο χωρίζει το πάρκινγκ με τους ακάλυπτους χώρους των πολυκατοικιών που έχουν πρόσοψη προς την οδό Διδότου.

Επί του μικρού αυτού πάρκινγκ πλησίον του πεζοδρομίου και με το εμπρόσθιο μέρος του προς την οδό Χαριλάου Τρικούπη ευρίσκετο σταθμευμένο το υπ’ αριθμόν ΕΑ 10191 υπηρεσιακό λεωφορείο της Δ/νσης Αστυνομικών Επιχειρήσεων Αττικής το οποίο όπως και επιτόπου που διαπιστώθηκε, είχε βληθεί δια ρουκέτας στην πίσω δεξιά πλευρά του, ακριβώς πάνω από την πίσω δεξιά πόρτα.

Συγκεκριμένα στο σημείο αυτό υπήρχε οπή διαστάσεων 0,5 προς 0,10 μέτρων, σχηματισμένη λοξά με κατεύθυνση προς την έναντι και προς τα εμπρός εσωτερική πλευρά του λεωφορείου.

Στο μεσαίο παράθυρο της έναντι της πίσω πόρτας της πλευράς, αριστερή πλευρά του λεωφορείου, υπήρχε μικρή οπή και σχίσιμο της κουρτίνας του παραθύρου στο κάτω μέρος του τζαμιού, ενώ εξωτερικά του παραθύρου αυτού είχε στρεβλωθεί προς τα έξω το μεταλλικό προστατευτικό πλέγμα και είχε σπάσει το τζάμι του παραθύρου.

Στο εσωτερικό του το εν λόγω υπηρεσιακό λεωφορείο διαθέτει στενόμακρα καθίσματα κατά μήκος των δύο πλευρών με την πλάτη τους προς τα παράθυρα. Στο μέσον του εσωτερικού χώρου του λεωφορείου μεταξύ των καθισμάτων υπάρχει σταθερό μεταλλικό και στενόμακρο τραπέζι.

Στο μέσον περίπου του στενόμακρου αριστερού καθίσματος, υπήρχαν δύο μεγάλες κηλίδες αίματος και στο δάπεδο του λεωφορείου πλησίον της έμπροσθεν δεξιάς πόρτας. Επίσης κηλίδες αίματος υπήρχαν και στον ουρανό του λεωφορείου εσωτερικά και ακριβώς πάνω από τις προαναφερόμενες μεγάλες κλίνες του καθίσματος.

Στον ουρανό επίσης του λεωφορείου εσωτερικά και πλησίον της πίσω δεξιάς πόρτας υπήρχαν διάσπαρτα γδαρσίματα και λοξή σχισμή με κατεύθυνση προς τα εμπρός. Στην πίσω δεξιά του πλευρά εξωτερικά το λεωφορείο έφερε διάσπαρτες μικρές οπές σε μερικές από τις οποίες βρέθηκαν εντός αυτών μικρά μεταλλικά σφαιρίδια.

Τέλος, από απόψεως υλικών ζημιών το λεωφορείο παρουσίαζε θραύσεις τζαμιών 4 παραθύρων της δεξιάς του πλευράς μεταξύ των οποίων και της πίσω δεξιάς πόρτας καθώς και θραύση του παραθύρου της πίσω βοηθητικής πόρτας.

Στην πίσω πλευρά του μικρού πάρκινγκ σε απόσταση 14,70 μέτρων από την πίσω δεξιά πόρτα του λεωφορείου και πάνω στο στηθαίο του τοιχίου το οποίο προεξέχει κατά 0,60 μέτρων της επιφανείας του πάρκινγκ, βρέθηκε στερεωμένος πρόχειρα πλαστικός σωλήνας αποχέτευσης χρώματος μαύρου, αποτελούμενος από δύο συνδεδεμένα τεμάχια συνολικού μήκους 0,97 μέτρων και διαμέτρου 0,10 μέτρων.

Πάνω στο στηθαίο ακουμπούσε το μικρότερο τμήμα του σωλήνα ενώ στην πίσω άκρη του, έφερε συνδεδεμένο και στερεωμένο με καφέ κολλητική ταινία τον μηχανισμό πυροδότησης της ρουκέτας, αποτελούμενο από πλακέ μπαταρίες, πολλαπλασιαστή ρεύματος, καλώδια κτλ. Από το πίσω μέρος του σωλήνα αυτού έλειπε λόγω θραύσεως από την έκρηξη μικρό τμήμα του απροσδιόριστου μήκους.

Από τον πυροδοτικό αυτό μηχανισμό ξεκινούσε διπλό καλώδιο ερυθρού και μαύρου χρώματος μήκους 0,75 μ. στην άκρη του οποίου ήταν κατάλληλα συνδεδεμένα ένα μπουτόν ηλεκτρικού κουδουνιού εξώθυρας οικίας. Το διπλό αυτό καλώδιο που κρεμόταν προς την πίσω πλευρά του τοιχίου και η πυροδότηση της ρουκέτας, είναι αυτονόητο ότι έγινε όταν οι άγνωστοι δράστες πάτησαν το κουμπί του μπουτόν.

Τέλος την όλη εικόνα του χώρου συμπλήρωνε η γωνία του μικρού τοιχίου, που όπως έχει προαναφερθεί βρίσκεται στη δεξιά πλευρά του μικρού πάρκινγκ, από τη μέση περίπου αυτού και πίσω, η οποία γωνία βρισκόταν σε απόσταση 3,3 μ. από την πίσω πλευρά του λεωφορείου και παρουσίαζε εμφανή ίχνη χτυπήματος, προφανώς από πυρομαχικό, με αποτέλεσμα να έχει καταρρεύσει στο δάπεδο του πάρκινγκ.

Επειδή σύμφωνα με καταθέσεις μαρτύρων αστυνομικών και ιδιωτών αλλά και από την όλη εικόνα του χώρου εκτιμήθηκε ότι τα εναντίον του λεωφορείου χτυπήματα ήσαν δύο, ενώ πυροδοτικός μηχανισμός ρουκέτας βρέθηκε ένας, έγινε αναζήτηση των πέριξ του χώρου ενδείξεως του είδους και του μέσου με το οποίο χτυπήθηκε, πέραν της ρουκέτας το υπηρεσιακό λεωφορείο.

Πράγματι, με τη βοήθεια των παρισταμένων αστυνομικών πυροτεχνουργών του τμήματος εξουδετέρωσης εκρηκτικών μηχανισμών, βρέθηκαν πλησίον του λεωφορείου και στο γύρω χώρο: ένας μοχλός οπλίσεως χειροβομβίδας με την ένδειξη G 0583, μέση λαβίδα χειροβομβίδας, ένα ελατήριο οπλίσεως χειροβομβίδας και μικρός αριθμός μεταλλικών σφαιριδίων, όπως έχει προαναφερθεί.

Επίσης κατά την έρευνα του χώρου, τόσο του τοπικού όσο και του μεγάλου πάρκινγκ, αλλά και των πέριξ αυτών οδών, βρέθηκαν και περισυνελλέγησαν τα ακόλουθα:

1) Ένας κορμός ρουκέτας 3,5 ιντσών με την ουρά της, αλλά χωρίς πτερύγια και χωρίς κάποια ένδειξη ή αριθμό επ’ αυτού. Βρέθηκε επί της οδού Χαριλάου Τρικούπη 36.

2) Τρία πτερύγια ρουκέτας.

3) Μία μεταλλική στεφάνη ρουκέτας 3,5 ιντσών.

4) Διάφορα μικρά μεταλλικά θραύσματα ρουκέτας 3,5 ιντσών.

5) Μια στενόμακρη πλαστική σακούλα μαύρου χρώματος σε σχήμα σωλήνα με τεμάχια λευκής κολλητικής ταινίας επ’ αυτής. Βρέθηκε επί της οδού Χαριλάου Τρικούπη και έναντι του αριθμού 50 αυτής.

6) Ένας πλαστικός αναπτήρας BIC χρώματος μαύρου, βρέθηκε στο χώρο του μεγάλου πάρκινγκ.

7) Τεμάχια μαύρου πλαστικού σωλήνα αποχέτευσης προερχόμενα προφανώς από το πίσω μέρος του σωλήνα εκτόξευσης.

8) Ένα μεταλλικό τεμάχιο περίπου κυλινδρικό, βαρίδιο επικρουστήρα, το οποίο βρέθηκε στο πλέγμα της δεξιάς πλευράς του υπηρεσιακού λεωφορείου και πλησίον της εμπρόσθιας θύρας αυτού.

9) Ένα μεταλλικό τεμάχιο σχήματος κώνου βρέθηκε επί του πεζοδρομίου της Χαριλάου Τρικούπη και

10) Ένα μεταλλικό τεμάχιο προερχόμενο προφανώς από την εκραγείσα χειροβομβίδα.

Όλα τα προαναφερόμενα αντικείμενα, πυροδοτικός μηχανισμός, κορμός και πτερύγια ρουκέτας, υπολείμματα χειροβομβίδας κτλ., όπως λεπτομερώς προαναφέρονται και τα οποία βρέθηκαν κατά τη διάρκεια της αυτοψίας, περισυνελλέγησαν και κατασχέθηκαν προκειμένου να αποτελέσουν αντικείμενο πραγματογνωμοσύνης και να εξεταστούν στα εργαστήρια της Υποδιεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών, προς διευκόλυνση του έργου της προανάκρισης.

Από την εκτόξευση της ρουκέτας και την έκρηξη της χειροβομβίδας προκλήθηκαν και μικρής εκτάσεως υλικές ζημίες, κυρίως θραύση υαλοπινάκων σε διαμερίσματα 1ου και 2ου ορόφου της επί της οδού Χαριλάου Τρικούπη 38 πολυκατοικίας, καταστήματος επίπλων Χαριλάου Τρικούπη 38, καταστήματος τυπογραφείου Χαριλάου Τρικούπη 42, κυρίας εισόδου πολυκατοικίας Χαριλάου Τρικούπη 42, καθώς και στο υπ’ αρ. ΥΕ9971 Ι.Χ. επιβατικό αυτοκίνητο μάρκας FORD FIESTA του οποίου έσπασε το πίσω παρμπρίζ.

Σημειώνεται τέλος ότι από την ώρα έναρξης της αυτοψίας δεν βρέθηκαν στο χώρο ο θανάσιμα τραυματισθείς καθώς και οι λοιποί τραυματίες αστυνομικοί, οι οποίοι είχαν ήδη μεταφερθεί στο νοσοκομείο. Η αυτοψία άρχισε στη 1:30 κλπ›.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έχω να θέσω υπόψη κάποιο ζήτημα που έχει δημιουργηθεί. Έχουμε διατάξει από προηγούμενες υποθέσεις βιαία προσαγωγή μάρτυρα και φυσικά τους έφεραν και τους κρατούν. Όμως, αυτή εδώ που έχω στα χέρια μου, η κα Δέσποινα Παναγιωτοπούλου, είναι στην υπόθεση Ρόναλντ Στιούαρτ. Δεν είναι η πολιτική αγωγή εδώ. Τί θα κάνουμε τώρα; Θα την κρατάμε συνέχεια τη μάρτυρα;

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Θα την καλέσουμε την ημέρα που θα της ορίσουμε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να την αφήσουμε και να ειδοποιηθεί ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Α. ΤΖΑΝΕΤΗΣ: Είναι εύκολο να ενημερώσω τον κ. Αναγνωστόπουλο εγώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να έρθει κατά τις 12; Μπορεί;

Α. ΤΖΑΝΕΤΗΣ: Δεν το ξέρω αυτό. Μπορώ να του τηλεφωνήσω, εκτός εάν πείτε μια συγκεκριμένη μέρα από τώρα και να πω του συναδέλφου.

(διαλογικές συζητήσεις)

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ελάτε η κα Δέσποινα Παναγιωτοπούλου ένα λεπτό εδώ. Επίσης υπάρχει και μία εκκρεμότητα ως προς την υπόθεση Μομφεράτου και μία άλλη προς την υπόθεση Μπακογιάννη. Είναι εδώ οι μάρτυρες; Είναι ο κ. Μπορόβας και η κα Τσαπαρλάκη; Να δούμε ποια μέρα θα συνεννοηθούμε να ειδοποιηθούν όλοι, για να έχετε κι εσείς τα χαρτιά σας.

Είστε η κα Παναγιωτοπούλου. Δεν ήρθατε εκείνη την ημέρα. Κύριε Εισαγγελεύ να πούμε τη Δευτέρα; Ο κ. Μπορόβας είναι εδώ; Αν είναι εδώ θα τον ήθελα κι αυτόν. ¶λλωστε θα του ανακοινώσουμε μετά. Λοιπόν, προτείνετε κ. Εισαγγελεύ να πούμε γι αυτές, αλλά να ειδοποιηθούν οι δικηγόροι, κ. Αναγνωστόπουλος, κ. Γιαννίδης. Η υπεράσπιση έρχεται εδώ πέρα, αλλά να ξέρει όσοι είναι, να έχουν και τα χαρτιά τους μαζί οι άνθρωποι για να κάνουν τη δουλειά τους, όχι να έρθουν απλώς και να μας κοιτάνε. Να έχουν και τα χαρτιά τους.

Να έρθετε Δευτέρα πρωί να εξεταστείτε μια και καλή, θα σας βάλουμε πρώτους για να μπορείτε να φύγετε. Δε μπορώ να κάνω αλλιώς, έχω να κάνω με πολύ κόσμο και μπορεί να ταλαιπωρήστε μερικοί παραπάνω. Οι μάρτυρες είναι η κα Δέσποινα Παναγιωτοπούλου για την υπόθεση Στιούαρτ, η κα Τσαπαρλάκη για την υπόθεση Μπακογιάννη και είναι και ο κ. Μπορόβας για την υπόθεση Ρουσσέτη-Μομφεράτου. Θέλω να είστε όλοι.

Α. ΤΖΑΝΕΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, είχατε διατάξει και την βίαιαη προσαγωγή της μάρτυρος Γεννηματά στην υπόθεση Μπουλούκμπασι. Υποθέτω δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι σήμερα.

Β. ΜΑΡΚΗΣ: Όταν θα υλοποιηθεί, θα αντιμετωπίσουμε το ίδιο πράγμα....

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είναι δυστυχώς ένα διαρκές πρόβλημα αυτό.

Τώρα να διαβάσει την Έκθεση Πραγματογνωμοσύνης ο κ. συνάδελφος.

κ. ΖΑΪΡΗΣ: (Διαβάζει):

«Στην Αθήνα σήμερα την 27/12/1991 περί ώρα 10η πρωινή, η παρακάτω Επιτροπή που συγκροτήθηκε με την ΑΠ 4-4684/2/11/91 του Τμήματος Ερευνών αποτελούμενη από τους συνταγματάρχες Πεζικού Δημητρίου Αθανασίου, αστυνόμου Α’, Πολίτη Γεώργιο, Ανθυπασπιστή, Καραμιχάλη Χρήστο και Πρωτοπαπαδάκη Γεώργιο, ως μελών συνελθούσης σήμερα στο Γραφείο του Τμήματος Ερευνών της Αντιτρομοκρατικής και αφού προηγούμενα μετέβη εις τον τόπο του συμβάντος, πραγματοποίησε αυτοψία και έρευνα, μελέτησε τα ανάλογα στρατιωτικά εγχειρίδια και εξήτασε όλα τα συγκομισθέντα σε αυτή στοιχεία, εκθέτει τα εξής:

Ιστορικό: Την 00:50 ώρα της 2/11/91, εκτοξεύθηκε από φορητό αυτοσχέδιο εκτοξευτή, από υπερυψωμένο μανδρότοιχο υπαίθριου πάρκινγκ αυτοκινήτων, επί της οδού Χαριλάου Τρικούπη 37 στην Αθήνα, εναντίον επανδρωμένου αστυνομικού λεωφορείου της Δ/νση Αστυνομικών Επιχειρήσεων, που ήταν σταθμευμένο στον ίδιο χώρο και σε απόσταση περίπου 15 μ. από το σημείο εκτόξευσης, εκρηκτική αντιαρματική ρουκέτα 3, 5 χιλ.

Κατά την πορεία της η ρουκέτα προσέκρουσε άνωθεν της οπισθίας θύρας του ανωτέρω λεωφορείου και στην οροφή αυτού, με αποτέλεσμα από την έκρηξή της, τον θανάσιμο τραυματισμό ενός αστυνομικού και τον τραυματισμό εταίρων 7 αστυνομικών. Επίσης, στη συνέχει αμέσως μετά την έκρηξη της ρουκέτας, σε μικρή απόσταση από το εν λόγω λεωφορείο, ερίφθη αμυντική χειροβομβίδα χωρίς να προκληθούν τραυματισμοί ή ανθρώπινα θύματα, παρά μόνο υλικές ζημίες σε ιδιωτικά πράγματα του πέριξ χώρου.

Το προαναφερθέν αυτοσχέδιο σύστημα είχε καταλλήλως κατασκευασθεί ώστε να ενεργοποιείται για πυροδότηση κατά τη βούληση του βάλλοντος. Εξέταση πυρομαχικών θραυσμάτων της ρουκέτας:

α) Από τον κινητήρα της ρουκέτας (σύστημα σωλήνωσης μετά πτερυγίων) και από τα μεταλλικά θραύσματα που περισυνελλέγησαν από το συνεργείο του ΤΕΕΜ, εξετάστηκαν από την παρούσα Επιτροπή όπως επίσης και από τα αποτελέσματα της εκρήξεως συνήφθησαν τα εξής:

1) Ο κινητήρας είναι ρουκέτα, τμήμα ρουκέτας αντιαρματικής, διαμετρήματος 3,5 χιλ. Τύπου Μ28 Α-2 αμερικανικής κατασκευής και προέλευσης, που απέμεινε από την έκρηξη. Τέτοια πυρομαχικά είχε κατά το παρελθόν προμηθευτεί ο ελληνικός στρατός.

2) Από τα αναγραφόμενα στον κινητήρα στοιχεία ΝΤΒ1 157452, προκύπτει ότι ανήκει στη γενική μερίδα 421-16552 των ρουκετών ΧΑΜ 28 Α-2. παρόμοιες μερίδες υπάρχουν σήμερα και είναι εναποθηκευμένες σε αποθήκες πυρομαχικών του ελληνικού στρατού. Επίσης η παραπάνω μερίδα ανήκει σε ρουκέτες που είχαν κλαπεί από το Συκούριο Λαρίσης.

3) Η βληθείσα ρουκέτα δεν παρουσίασε προβλήματα αφλογιστίας ή μη εκρήξεως, αλλά λειτούργησε κανονικά και σύμφωνα με τις προδιαγραφές της.

4) Οι καταστροφές και οι τραυματισμοί που προκλήθηκαν από την έκρηξη της ρουκέτας, ήσαν αποτέλεσμα της συγκεντρωτικής ενεργείας και του τύπου του γεμίσματός της.

5) Η μικρή θραυσματοποίησή της ήταν αναμενόμενη για το παραπάνω βλήμα.

β) Της χειροβομβίδας: Από τα συλλεγέντα θραύσματα, το μοχλό οπλίσεως και την περόνη ασφαλείας της ριφθείσης ρουκέτας της χειροβομβίδας, συνάγεται ότι αυτή είναι τύπου κατασκευής LVMX έτους παράδοσης 1983 και αμυντικού τύπου. Παρόμοιες χειροβομβίδες υπάρχουν σήμερα και είναι εναποθηκευμένες στις αποθήκες του ελληνικού στρατού, κατά πάσα δε πιθανότητα ενδέχεται να έχουν κλαπεί από τις αποθήκες πυρομαχικών Συκουρίου Λαρίσης.

Τεχνικά χαρακτηριστικά: Αριθμητικά δεδομένα: Βάρος πυραύλου, 3,5 Μ28, Α-2, κιλά 4,1, μέγιστο βεληνεκές 840 μ., αρχική ταχύτης 102μ./sec. Διατρητική ικανότητα περίπου 27,5 εκ. επί ομογενούς πλακός θωρακίσεως. .........

Τρόπος βολής ρουκετών: Βάλλεται με αντιαρματικό εκτοξευτή 3,5 και με αυτοσχέδιο σύστημα χωρίς σκοπευτικά όργανα, με περιορισμένα ποσοστά επιτυχίας επί του στόχου, ιδίως στις μεγάλες αποστάσεις.

Περιγραφή εκρηκτικού αντιαρματικού πυραύλου 3,5 ιντσών: Είναι ολόσωμο πλήρες βλήμα. Με τον όρο «ολόσωμο› εννοούμε ότι το προωθητικό γέμισμα δεν είναι ρυθμιζόμενο και ότι το βλήμα τίθεται εντός του εκτοξευτού ως ένα σύνολο. Το πλήρες βλήμα αποτελείται από την κεφαλή του πυραύλου (ρουκέτας) του πυροσωλήνα και τον κινητήρα που περιλαμβάνει το προωθητικό γέμισμα.

Το σύστημα πτερυγίου είναι στενά προσαρμοσμένο στο οπίσθιο τμήμα του κινητήρα. Το σώμα του πυροσωλήνος φέρει υλικό και στα δύο άκρα του, χρησιμεύει επίσης ως σύνδεσμος μεταξύ της κεφαλής του πυραύλου και του κινητήρος (σωλήνος).

Η κεφαλή του εκρηκτικού αντιαρματικού διατρητικού πυραύλου έχει λεπτά τοιχώματα και περιέχει ένα σχετικό ογκώδες γέμισμα, ειδικά κατασκευασμένο για τη διείσδυση μέσα σε θωρακισμένους στόχους. Το γέμισμα του με την εκρηκτική ύλη τοποθετημένη πίσω από χάλκινο κώνο. Όταν εκρήγνυται, δυνάμεις της εκρηκτικής ύλης συγκεντρούνται υπό του χαλκίνου κώνου, κατευθύνονται έτσι ώστε να σχηματιστεί μία ισχυρή εκτόξευση. Η κοίλη κορυφή συγκρατεί το γέμισμα στην απαιτούμενη απόσταση για να επιτευχθεί το μέγιστο αποτέλεσμα από τη συγκεντρωτική αυτή ενέργεια.

Όταν για παράδειγμα ο πύραυλος πλήττει ένα άρμα μάχης, τα εκτοξευόμενα αέρια και οι φλόγες θερμαίνουν ένα μικρό τμήμα του θώρακα και εκτοξεύουν το θερμανθέν μέταλλο μέσα στο άρμα, διά οπής διαμέτρου 12 χιλιοστών. Τα τεμάχια του πυρακτωμένου μετάλλου διασκορπίζονται μέσα στο άρμα σε σχήμα κώνου, 30 μοιρών. Τα τεμάχια αυτά πλήττουν το πλήρωμα του άρματος και μαζί με την πίεση των αερίων, προκαλούν απώλειες και ανάφλεξη του άρματος.

γ) Εκρηκτικός αντιαρματικός πύραυλος: Χρησιμοποιείται εναντίον αρμάτων, εν τούτοις όμως μπορεί να χρησιμοποιηθεί και εναντίον δευτερευουσών στόχων ως πυλυβολείον, ως και εναντίον προσωπικού.

δ) Διεισδύει αρχικά σε βάθος 30 εκ. και άνω, προκαλώντας ρήγμα από 30 έως και περισσότερα εκατοστά, αναλόγως της κατασκευής.

ε) Έχει ικανότητα θραυσματοποίησης και εκρήξεως σε ανοιχτό χώρο, ελαφρώς μεγαλύτερη του βλήματος του όρμου 60 χιλιοστών. Η πρόσκρουση μέσα σε λάσπη, άμμο ή νερό, είναι δυνατό να μην προκαλέσει την έκρηξη του πυραύλου.

Λειτουργία πυραύλου κανονική με αντιαρματικό εκτοξευτήρα 3,5 ιντσών. Πριν τοποθετηθεί η ρουκέτα μέσα στο σωλήνα του εκτοξευτού, αφαιρείται ο δακτύλιος συγκρατήσεως της ασφαλιστικής περόνης και εξαπελευθερούται η ασφαλιστική περόνη του επικρουστήρα. Η παραπάνω περόνη απορρίπτεται αμέσως μετά την έξοδο της ρουκέτας από τον εκτοξευτή. Έτσι, μετά την απελευθέρωση της περόνης ασφαλείας, εισάγεται ακόμα περισσότερο η ρουκέτα μέσα στον εκτοξευτή.

Το ένα από τα δύο καλώδια συνδέεται με έναν από τους ακροδέκτες της επαφής του εκτοξευτού. Δι’ επενεργείας των δακτύλων επί της σκανδάλης παράγεται ηλεκτρικό ρεύμα 30MW που θα φτάσει στον ηλεκτρικό εναυστήρα, ο οποίος πυρακτούται και προκαλεί ανάφλεξη στο προωθητικό γέμισμα, με αποτέλεσμα εντός του σωλήνος στους κινητήρες να παραχθούν αέρια. Έτσι, η καύση του προωθητικού εντός του κλειστού κυλίνδρου κατά το ένα άκρο με άνοιγμα στο έτερο, προκαλεί αξιοποίηση της θερμικής ενεργείας λόγω της παραγωγής της πιέσεως του αερίου, η οποία εξ αντιδράσεως κατά την έξοδο των αερίων εκ του ακροφυσίου, κινεί τον πύραυλο προς τα εμπρός. Υπ’ όψιν ότι ο εκτοξευτής ρουκετών χρησιμεύει για τη συγκράτηση της ρουκέτας διά την παροχή ηλεκτρικών επαφών και για αν προστατεύσει τον χειριστή από την εκτίναξη φλογών από τη ρουκέτα.

Δεν παρατηρείται οπισθοδρόμηση διότι η εκτόξευση της ρουκέτας πραγματοποιείται διά της ενεργείας του προωθητικού γεμίσματος και δεν εξαρτάται από την πίεση των αερίων που αναπτύσσονται μέσα στο σωλήνα του εκτοξευτού. Τα αέρια κατά την εκτόξευση εκτονούνται προς τα πίσω οπότε η περιοχή σε σχήμα κώνου με κορυφή το οπίσθιο μέρος του εκτοξευτού, ύψους 25 υαρδών και διαμέτρου βάσης 25 υαρδών, είναι η περιοχή εκτονώσεως αερίων και φλογών και ονομάζεται επικίνδυνη περιοχή.

Κατά συνέπεια ο χειριστής του εκτοξευτή δεν λαμβάνει υπ’ όψιν τον παραπάνω περιορισμό, φροντίζοντας να έχει κενό χώρο τουλάχιστον 15 μ. για αποφυγή τραυματισμού μου.

Εξέταση αυτοσχεδίων συστημάτων εκτόξευσης: Για την εκτόξευση της ρουκέτας χρησιμοποιήθηκε αυτοσχέδιο σύστημα εκτοξεύσεως από υλικά του ελευθέρου εμπορίου:

Α. Περιγραφή συστημάτων:

1) Σύστημα σωλήνων εκτοξεύσεως: Χρησιμοποιήθηκε σωλήνας αποχετεύσεως-υδρεύσεως πλαστικός, μήκους 1,45 εκ. και διαμέτρου 1,5 εκ. Μήκος και διαμέτρημα παρόμοιο με το μήκος του κωνικού εκτοξευτού Μ20Β1. για τη στήριξη και σκόπευση του παραπάνω πλαστικού σωλήνα, χρησιμοποιήθηκε προφανώς ο ώμος του σκοπευτού και οπωσδήποτε η άνω επιφάνεια του μανδρότοιχου του υπαιθρίου πάρκινγκ αυτοκινήτων της οδού Χαριλάου Τρικούπη 37.

2) Σύστημα ηλεκτρικής πυροδοτήσεως: Για το κύκλωμα πυροδοτήσεως του βλήματος χρησιμοποιήθηκε ένας πολλαπλασιαστής μικρού μεγέθους επί του οποίου υπάρχει με ανάγλυφα γράμματα η ένδειξη GM61-20 χρώματος γκρι. Αυτός συμπεριλαμβάνει και το καλώδιο υψηλής τάσης που είναι προσαρμοσμένο ως επάνω. Ο πολλαπλασιαστής αυτός είναι υλικό που προέρχεται από εκείνους που χρησιμοποιούνται σε βενζινομηχανές για την ανάφλεξη που παρέχουν οι υψηλής τάσεως κινητήρες, κοινώς μπουζί.

Ο πολλαπλασιαστής τροφοδοτείται εις το πρωτεύον του από πηγή συνεχούς ρεύματος, εν προκειμένω από στοιχεία μπαταριών 4,5V, από αυτές που πωλούνται στα περίπτερα, μέσω επαφών ενός ρελέ. Παράλληλα με τις επαφές του ρελέ συνδέεται πυκνωτής, όπως ακριβώς γίνεται στο κύκλωμα αναφλέξεως μιας βενζινομηχανής. Το ρελέ είναι κοινό του εμπορίου, τύπου 12V με επαφή λειτουργίας 10 Α, η οποία παίζει το ρόλο των πλατινών της βενζινομηχανής και ενεργοποιείται όταν στο πηνίο του εφαρμοστεί τάση τουλάχιστον 12 V.

Από τον τρόπο συνδεσμολογίας κα πυροδοτήσεως διαπιστώνεται ότι τα άτομα που προέβησαν στην αυτοσχέδια κατασκευή έχουν γνώση ηλεκτρολόγου αυτοκινήτου ή μοτοσικλετών και δεν έχουν σχέση με ηλεκτρονικά κυκλώματα, εφ’ όσον δεν υπάρχουν τέτοια στην παρούσα κατασκευή. Όλα τα χρησιμοποιηθέντα υλικά είναι συνήθη και δεν αποτελούν εξειδικευμένα υλικά.

Ο πολλαπλασιαστής είναι τύπου που δεν έχει χρησιμοποιηθεί σε καμία από τις μέχρι τούδε παρόμοιες περιπτώσεις, είναι όμως της αυτής κατηγορίας υλικών. Από την αυτοψία ως και τη μελέτη των αποτελεσμάτων προέκυψαν τα παρακάτω:

Ρουκέτα 3,5-5 ιντσών: Η ρουκέτα πυροδοτήθηκε και εκτοξεύθηκε από τον αυτοσχέδιο εκτοξευτή, κατάλληλα κατασκευασμένο για πλοκή του εκ συστάδην, ώστε αυτό να βάλλει κατά την βούληση του σκοπευτού. Στο σημείο πυροδοτήσεως του αυτοσχέδιου συστήματος εκτοξεύσεως (μανδρότοιχος πάρκινγκ), βρέθηκε εναποθετημένος ο πλαστικός σωλήνας και θραυσμένος κατά το οπίσθιο τμήμα του και σε μήκος 40 εκ. περίπου.

Κομμάτια πλαστικού σωλήνα βρέθηκαν ακριβώς κάτω από τον μανδρότοιχο επί του εδάφους τα οποία και περισυνελλέγησαν. Εκτιμάται ότι πάνω από τη θραύση του οπισθίου τμήματος του πλαστικού σωλήνα της εκτοξεύσεως, είναι πολύ πιθανό να προήλθε από ολίσθηση της υπό εκτόξευση ρουκέτας εντός αυτού, ώστε κατά τη στιγμή της πυροδοτήσεως με τα αέρια που εκτόξευσε προς τα πίσω, να θρυμμάτισε το πίσω τμήμα του σωλήνος σε μήκος ανάλογο του βάθους της ρουκέτας.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο κανονικός εκτοξευτής των ρουκετών διαθέτει μάνδαλο στηρίξεως της υπό εκτόξευση ρουκέτας, που στην περίπτωση του προαναφερόμενου αυτοσχέδιου συστήματος δεν είχε προβλεφθεί.

3) Διανύοντας σε απόσταση 15 μ. περίπου από το σημείο εκτόξευσης, προσέκρουσεν άνωθεν της οπισθίας πλευράς του αστυνομικού λεωφορείου και στην οροφή αυτού, με αποτέλεσμα να λειτουργήσει επ’ αυτού σαν εκρηκτικό διατρητικό βλήμα, να εκτονώσει στο εσωτερικό του λεωφορείου αέρια και θραύσματα, με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό ενός αστυφύλακα και τον τραυματισμό ετέρων 7.

Β. Η ριφθείσα χειροβομβίδα μεταξύ παρακειμένου και όπισθεν του λεωφορείου μανδροτοίχου και μεγάλης εκ λαμαρίνης διαφημιστικής πινακίδος που τον περιέβαλλε, με αποτέλεσμα μετά την έκρηξή της, τα αέρια και θραύσματα αυτής να εκτονωθούν στην επιφάνεια της λαμαρίνας μεγάλα τεμάχια, τα οποία απέκοψαν και εκσφενδόνισαν σε απόσταση 50 μ. περίπου προς την κατεύθυνση του πάρκινγκ, σε σημεία όπου δεν ευρίσκοντο άνθρωποι.

Εκτιμάται ότι η ρίψη χειροβομβίδας, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες διαπιστώσεις έγινε εν σπουδή από άτομο, βοηθό του σκοπευτού.

Συμπεράσματα:

Η ρουκέτα που βλήθη την 00:05 ώρα της2/11/91 και έπληξε το αστυνομικό λεωφορείο της Διεύθυνσης των Αστυνομικών Επιχειρήσεων που ήταν σταθμευμένο στο υπαίθριο πάρκινγκ αυτοκινήτων της Τρικούπη 37 στη Αθήνα, ήταν εκρηκτική αντιαρματική ρουκέτα Μ28Α2 των 3,5 ιντσών που ανήκε στην γενική μερίδα ΚΟΠ42165-52. Παρόμοια βλήματα βρίσκονται αποθηκευμένα σε αποθήκες του Ελληνικού Στρατού. Επί της παραπάνω ρουκέτας ανήκει σε ρουκέτες 3,5 ιντσών που είχαν κλαπεί από το Συκούριο Λαρίσης.

Σύμφωνα με τις προδιαγραφές οι ρουκέτες Μ28Α2 3,5 ιντσών βάλλονται με αντιαρματικό εκτοξευτή μπαζούκας των 3,5 του τύπου Μ20Μ20Β1. Είναι όμως δυνατόν να βληθούν και με αυτοσχέδιο τρόπο όπου δίεδρη γωνία ξύλινη ή μεταλλική, κατάλληλο αυλάκι στο έδαφος ή σωλήνων αναλόγου διαμέτρου σίδερο ή πλαστικό.

Στην παρούσα περίπτωση χρησιμοποιήθηκε πλαστικός σωλήνας αποχετεύσεως υδρεύσεως παρομοίων διαστάσεων και διαμετρήματος με τον ορθόδοξο αντιαρματικό εκτοξευτή των 3,5 ιντσών. Με μπουτόν-(διακόπτη) ώστε αυτός να είναι κατάλληλος για την εκ του συστάδην χρησιμοποίηση. Βολή εκ του ώμου σε κινητό στόχο και από μικρή απόσταση.

Στην περίπτωση όμως αυτή δεν είχε προβλεφθεί από τον κατασκευαστή του η στήριξη της υπό εκτόξευσης ρουκέτας με μάνταλο στηρίξεως ώστε να αποφευχθεί η πιθανή ολίσθησή της από το σωλήνα και πυροδότησή της σε μη επιθυμητό σημείο του σωλήνα.

Όπως φαίνεται από τα αποτελέσματα της εκρήξεως η συμπεριφορά της ρουκέτας ήταν προβλεπόμενη από τις προδιαγραφές τους, τα δε αποτελέσματα επί του συγκεκριμένου στόχου ήταν τέτοια όπως θα αναμενόταν να είναι και για το συγκεκριμένο σημείο που έγινε η πρόσκρουση.

Η θραυσματοποίηση του οπισθίου τμήματος του αυτοσχέδιου συστήματος εκτοξεύσεως (πλαστικός σωλήν) είναι πολύ πιθανό να προκάλεσε τον τραυματισμό του χειριστού του και την πρόκληση κάποιοι βαθμού πανικού στο βοηθό ή τους βοηθούς. Συνέπεια του παραπάνω πανικού εκτιμάται ότι θα πρέπει να είναι εσπευσμένη η ρήψη της χειροβομβίδας και μάλιστα κατά τρόπο τόσο αποτελεσματικό αν δεχθεί κανείς ότι στις ενέργειες οι τρομοκράτες χρησιμοποιούν τις χειροβομβίδες σαν μέσον απεμπλοκής.

Από τον τρόπο συνδεσμολογίας και πυροδοτήσεως του αυτοσχέδιου συστήματος συνάγεται ότι: τα άτομα που προέβησαν στην αυτοσχέδια κατασκευή έχουν γνώσεις επιπέδου ηλεκτρολόγου αυτοκινήτων ή μοτοσικλετών και δεν έχουν σχέση με ηλεκτρονικά κυκλώματα. Υπογραφές από τα μέλη της Επιτροπής και ένα σχεδιάγραμμα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Διαβάστηκε. Να πάει στο φάκελο. Η σειρά της προκήρυξης τώρα. Οι φωτογραφίες επιδείχθηκαν. Φαντάζομαι τις έχετε δει, το χώρο κλπ. Δεν μπόρεσε να καταλάβω το σημείο εισόδου του βλήματος εδώ από την φωτογραφία. Είναι πιο ψηλά το πράγμα;

(Διαλογικές συζητήσεις)

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή