Ελάχιστες επιπτώσεις στο περιβάλλον θα είχε η κατασκευή του αμφιλεγόμενου αγωγού Keystone XL, ο οποίος θα διοχετεύει πετρέλαιο από την πετρελαιοφόρο άμμο της Αλμπέρτα στα διυλιστήρια του Κόλπου του Μεξικού, σύμφωνα με έκθεση του Στέιτ Ντιπάρτμεντ. Οργανώσεις για την προστασία του περιβάλλοντος καταδίκασαν τα συμπεράσματα της έκθεσης, εν μέσω φόβων ότι δίνει ουσιαστικά το πράσινο φως για την κατασκευή του αγωγού.
Το αμερικανικό υπουργείο Εξωτερικών τονίζει ότι πρόκειται για προσχέδιο έκθεσης, που δεν προχωρά σε συστάσεις αναφορικά με την υλοποίηση του σχεδίου ύψους 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η έγκριση του υπουργείου είναι απαραίτητη καθώς ο Keystone XL, που θα μεταφέρει περίπου 830.000 βαρέλια την ημέρα, θα διασχίζει τα αμερικανικά σύνορα.
Παρ’ όλα αυτά, αναφέρει ότι «οι αναλύσεις των πιθανών συνεπειών που σχετίζονται με την κατασκευή και τη φυσιολογική λειτουργία του προτεινόμενου σχεδίου, καταδεικνύουν ότι δεν θα υπάρξουν αξιοσημείωτες επιπτώσεις στους περισσότερους φυσικούς πόρους κατά μήκος της προτεινόμενης διαδρομής» του αγωγού. Καταλήγει ότι το περιβαλλοντικό κόστος της μεταφοράς πετρελαίου από την Αλμπέρτα στον Κόλπο του Μεξικού θα ήταν πολύ μεγαλύτερο εάν χρησιμοποιούνταν άλλες μέθοδοι, εάν π.χ. μεταφερόταν με τρένα στους υπάρχοντες αγωγούς.
Ο Μπαράκ Ομπάμα δέχεται έντονες πιέσεις να εγκρίνει τον αγωγό, μέσω του οποίου το καναδικό πετρέλαιο θα μπορεί να πωλείται σε πολλές χώρες. Η κυβέρνηση του Καναδά και εκπρόσωποι της πετρελαϊκής βιομηχανίας χαιρέτισαν την έκθεση λέγοντας ότι φέρνει την υλοποίηση του σχεδίου ένα βήμα πιο κοντά. «Η έκθεση καθιστά για ακόμη μια φορά σαφές ότι δεν υπάρχει λόγος να μπλοκάρουμε ούτε για μία ημέρα αυτόν τον καθοριστικής σημασίας αγωγό», δήλωσε ο Ρεπουμπλικανός πρόεδρος της Βουλής των Αντιπροσώπων Τζον Μπέινερ.
Εκπρόσωπος του περιβαλλοντικού κινήματος Sierra Club, ενός από τα παλαιότερα στις Ηνωμένες Πολιτείες», δήλωσε «εξοργισμένος» από αυτή τη «βαθιά ελαττωματική ανάλυση». Τον περασμένο μήνα, 35.000 άτομα διαδήλωσαν στη Ουάσιγκτον καλώντας την κυβέρνηση να μη δώσει το πράσινο φως για τον αγωγό.
«Το να λέει κάποιος ότι η πετρελαιοφόρος άμμος έχει ελάχιστη επίπτωση στο κλίμα είναι παραλογισμός», εκτίμησε από την πλευρά του ο καθηγητής στο πανεπιστήμιο Κολούμπια Τζέιμς Χάνσεν, γνωστός ως ένας από τους πρώτους επιστήμονες που έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για την υπερθέρμανση.