Ανεπίσημα πρακτικά δίκης 17Ν (07/07/2003) Μέρος 6/7

Δευτέρα, 07 Ιουλίου 2003 19:05
A- A A+

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, μπορούσε κάλλιστα να έχει νομιμοποιήσει και να πάρει το κανονικό του όνομα, έκρινε έτσι. Αλλά ζούσε μια φυσιολογική ζωή στην Αθήνα, στον Βύρωνα, είχε τους γνωστούς του?

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Φυσιολογική ζωή ναι, αλλά άφαντος ήταν ως Αλέξανδρος Γιωτόπουλος, προσέξτε. Και αν πάμε στη λογική μιας παράνομης οργάνωσης?.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Έτσι έκρινε, δεν είναι ουσιώδες αυτό το πράγμα, μπορεί να ζει ως Οικονόμου. Και εγώ μια περίοδο ήμουν Κώστας Πολίτης τι έγινε;

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι κύριε Μπιτσάκη, αλλά όταν ήρθατε στην Ελλάδα θα διανοούσασταν ποτέ, να ζήσετε στη συνέχεια ως Κώστας Πολίτης, προσέξτε με πλαστά χαρτιά και να κυκλοφορείτε παντού με πλαστά χαρτιά; Να επιδικείτε με τον δήμαρχο στο δικαστήριο με ψεύτικο όνομα;

Για προσέξτε κάτι, έχουμε έναν άνθρωπο ο οποίος εξαφανίζεται ως Αλέξανδρος Γιωτόπουλος. Και ο οποίος ως Αλέξανδρος Γιωτόπουλος δεν υπάρχει πουθενά. Ο άνθρωπος αυτός δηλαδή ζει στην παρανομία. Δεν είναι ότι έτυχε να έχει ένα πλαστό όνομα και συνέχισε να τα έχει. Ζει στην παρανομία. Είναι ανύπαρκτος ως Αλέξανδρος Γιωτόπουλος. Και στο κάτω – κάτω φέρει ένα όνομα το οποίο δεν είναι ασήμαντο, ο πατέρας του είχε μια ιστορία, δηλαδή έχετε όλα αυτά τα δεδομένα, αντί να είμαι υπερήφανος που είμαι ο Αλέξανδρος Γιωτόπουλος, ο γιος του πατέρα μου, και είμαι και εκείνος που έκανε μια πράξη αντίστασης στην δικτατορία, όπως την αντιλαμβανόμουνα εγώ, προτιμώ να είμαι άφαντος, να λέω στην γυναίκα μου και στους φίλους μου ψεύτικο όνομα, καθημερινά να ψεύδομαι ότι είμαι κάποιος άλλος, να εξαφανιστώ και να μην υπάρχω. Και αυτό λέτε ότι ήταν για να αποφύγει το στρατό; Ή ήταν από το φόβο των αμερικανών; Είναι αυτό κάτι που στην ψυχολογία ενός ανθρώπου, που δεν τον ξέρετε, αλλά και εσείς τον ερμηνεύετε, είναι πράγματα τα οποία κανείς μπορεί να τα δεχθεί;

Και παρακάτω, ο αρχηγός μιας συνωμοτικής οργάνωσης αυτό ακριβώς δεν χρειάζεται; Μια ψεύτικη νόμιμη βιτρίνα, ότι είναι ο κύριος α, β και μια πραγματική ταυτότητα η οποία επειδή είναι άλλη, δεν μπορεί ποτέ να συνδυαστεί με τις άλφα ή βήτα ενέργειες.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, ο κ. Γιωτόπουλος θα μπορούσε ενδεχομένως να πάρει το κανονικό του όνομα. Κανείς δεν το αμφισβητεί αυτό το πράγμα έκρινε έτσι. Αλλά ο κ. Γιωτόπουλος δεν ήταν εξαφανισμένος, ζούσε στο Βύρωνα, είχε τις γνωριμίες του?

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Μα κύριε ήταν εξαφανισμένος ως Αλέξανδρος Γιωτόπουλος. Ως φυσική παρουσία δεν σημαίνει τίποτα, ασφαλώς ζούσε. Ούτε είχε αναληφθεί, ούτε είχε καταδυθεί στο υπέδαφος.

Ε.ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Έμεινε ο Οικονόμου εντάξει. Νόμιμος κανονικός, με τις προσωπικές του?

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Νόμιμος είναι να είναι με πλαστά χαρτιά ταυτότητος;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ζούσε ως Οικονόμου τι έγινε; Δεν είχε περάσει στην παρανομία. Το θεωρώ δευτερεύον αυτό.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εντάξει το θεωρείτε δευτερεύον, αν και δεν ξέρετε κανέναν άλλον που να το έκανε, έτσι δεν είναι;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Πόσοι. Είπα στην αρχή αλλά ήταν λογοτέχνες βέβαια, το είπε ο κ. Πρόεδρος.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε μπερδεύετε το καλλιτεχνικό, ποιητής είναι ο κ. Γιωτόπουλος, συνέγραψε ποιήματα ή βιβλία;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Είναι ένα ψευδώνυμο σε συνθήκες συγκεκριμένες που κινδύνευε.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι κύριε, αλλά αυτοί τους οποίους μνημονεύετε, δεν κυκλοφορούν με ψεύτικα χαρτιά, που γράφουν το καλλιτεχνικό τους ψευδώνυμο, έχουν την πραγματική τους ταυτότητα.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι σύμφωνοι και γι’ αυτό συμφώνησα με τον κ. Πρόεδρο, ήταν εντάξει λογοτέχνες και μεγάλοι λογοτέχνες όλοι. Εδώ όμως το ψευδώνυμο του κ. Γιωτόπουλου, το απέκτησε υπό συγκεκριμένες συνθήκες και κάτω από συγκεκριμένες?

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Το ερώτημά μας δεν είναι γιατί απέκτησε ψευδώνυμο, το ερώτημά μας είναι γιατί ζούσε με ψεύτικο όνομα επί 3 δεκαετίες.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Εντάξει το κράτησε αυτό το όνομα, έτσι έκρινε.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Εντάξει αυτή είναι η απάντησή σας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εφόσον είπε ο άνθρωπος δεν ξέρω, τον βασανίζουμε πλέον. Ρωτήστε τον ίδιο είπε ο μάρτυς.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Να σας ρωτήσω κάτι άλλο. Έχω στα χέρια μου μια από τις προκηρύξεις που έχει αποστείλει στις εφημερίδες η 17Ν. Είναι η προκήρυξη η οποία στο βιβλίο έχει αριθμό 9, έχει ημερομηνία 29 Μαϊου του 1984 και είχε σταλεί στην εφημερίδα ΠΟΝΤΙΚΙ. Η προκήρυξη αυτή αρχίζει και τελειώνει με μια φράση του Μαρξ. Λέει δηλαδή: «ότι ο Μαρξ λέει ότι το όπλο της κριτικής δεν μπορεί να υποκαταστήσει την κριτική των όπλων.›

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ο νεαρός Μαρξ το λέει αυτό.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ο Μαρξ, τώρα νεαρός ή όχι, πρόκειται για τον Μαρξ πάντως για τον ίδιο με το πραγματικό του όνομα.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι εντάξει συμφωνούμε.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Θα σας παρακαλέσω να μην αρχίσουμε τώρα τα κόλπα, ήταν ο νεαρός και όχι ο πρεσβύτερος, μιλάμε για τον Μαρξ, ένας είναι ο Μαρξ.

Και τελειώνει αυτή η προκήρυξη λέγοντας «ότι όλα τα συντρόφια της 17Ν χαίρουν άκρας υγείας, έχουν ακμαίο ηθικό, προσέξτε την λέξη «συντρόφια› και θα είχαν ακόμα πάρα πολλά να πουν αλλά δεν ξεχνάνε ότι, το όπλο της κριτικής δεν μπορεί να υποκαταστήσει την κριτική των όπλων.›

Και το σημαντικότερο, στη προκήρυξη αυτή γίνεται μια αναδρομή και παρατίθεται και ολόκληρος κατάλογος, των ενεργειών επαναστατικής λαϊκής βίας, όπως λέει η οργάνωση, που έγιναν μεταπολιτευτικά και γίνεται μια σύγκριση αυτών των ενεργειών, με ενέργειες που είχαν γίνει με χρήση κάποιου στοιχείου βίας, με κάποια στοιχεία βίας επί δικτατορίας.

Λέει λοιπόν η οργάνωση ότι: «οι βίαιες ενέργειες στα 5 χρόνια δημοκρατίας, είναι περισσότερες και από αυτές των οργανώσεων της επαναστατικής αντίστασης ή αριστεράς, εννοεί στη δικτατορία. Γιατί βόμβες ρίχνανε στη δικτατορία και κεντρώοι, δεξιοί ή μοναρχικοί. Είναι ποιοτικά ανεβασμένες, - προσέξτε αυτό – γιατί ο προβληματισμός που αναπτύσσεται έχει σαν συνέπεια, να μην σκάνε βόμβες στο Κολωνάκι ή στο Σύνταγμα σε καλάθια αχρήστων, αλλά να έχουν συγκεκριμένο στόχο. Να μην γίνονται πια, ή να γίνονται ελάχιστα στο στυλ που χαρακτηρίζουμε άρπα κόλλα, όπου ένας ή δυο αγωνιστές φτιάχνουμε βόμβα, πάνε με άδεια χέρια δηλαδή χωρίς οπλισμό, χωρίς απαλλοτριωμένο μεταφορικό μέσο – κλεμμένο – την βάζουν και φεύγουν, όπως αυτό συνέβαινε κατά κύριο λόγος τη δικτατορία.

Και το τρίτο σημείο, και έτσι φθάσαμε λέει στις εκτελέσεις, δηλαδή δολοφονίες, που είναι οι σημαντικότερες εκδηλώσεις σ’ αυτή τη φάση της παράνομης πολιτικής δραστηριότητας. Και αυτές οι εκτελέσεις αποτελούν την σημαντικότερη εκδήλωση και το ποιοτικό ανέβασμα.›

Αυτά τα λέει η οργάνωση, η οποία αρχίζει την προκήρυξή της με Μαρξ, την τελειώνει με Μαρξ και το ζήτημα εδώ ξέρετε δεν είναι πώς ερμηνεύετε εσείς ή εγώ ή κάποιος άλλος την θεωρία του Μαρξ και αν ο ίδιος όντας μαρξιστής ασπάζεται ή αποδοκιμάζει ενέργειες αυτού του είδους, σημασία έχει ότι, οι άνθρωποι αυτοί τα μέλη της οργάνωσης, βλέπουν την δράση τους, σαν μια μαρξιστική δράση κατ’ εξοχήν, αντικαπιταλιστική, αντι-ιμπεριαλιστική, άρα μαρξιστική – λενινιστική και την θεωρούνε συνέχεια και ποιοτικά ανεβασμένη συνέχεια της αντιδικτατορικής δράσης.

Ερώτημα λοιπόν: Το γεγονός ότι ο κ. Γιωτόπουλος – όπως είπατε εσείς – επί δικτατορίας συμμετείχε στην 29 Μάη και μετά στην ΛΕΑ και έβαζε όπως οι ίδιοι λένε εδώ άρπα κόλλα μια βόμβα στην Πρεσβεία και μετά σηκωνότανε και έφευγε, χωρίς να εκτελεί κάποιον, χωρίς να υπάρχει, γιατί αποκλείει να είναι, γιατί εσείς είπατε, ότι τέτοιον που τον ξέρω, ο Γιωτόπουλος που ξέρω, όχι ως πρόσωπο προσέξτε, από την δράση που τον κρίνετε, τέτοια που την ξέρω την δράση του, δηλαδή ο άνθρωπος που με την ΛΕΑ έβαλε την βόμβα στην Αμερικάνικη Πρεσβεία, που ήταν μια κροτίδα από την οποία δεν κινδύνεψαν άνθρωποι, αποκλείεται να είναι αυτός, που στη συνέχεια σκοτώνει.

Να όμως, η ίδια η οργάνωση που λέει αυτό ακριβώς. Εμείς είμαστε. Εμείς είμαστε που επί δικτατορίας εμείς οι άλλοι βάζανε κροτίδες, τις οποίες χαρακτηρίζει περιφρονητικά ως κροτίδες σε παλιοκαλάθια και τώρα έχουμε ανέβει ποιοτικά και κάνουμε εκτελέσεις. Πείτε μου σας παρακαλώ και είμαστε και μαρξιστές.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Γιατί με ρωτάτε παρακαλώ; Είμαι μάρτυρας υπερασπίσεως της 17Ν; Είμαι για τον κ. Γιωτόπουλο. Το τι λέει η 17Ν είναι άλλη ιστορία.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Είστε για τον κ. Γιωτόπουλο και είπατε ότι, επειδή ο κ. Γιωτόπουλος είχε δράσει με την Λ.Ε.Α. και είχε την ιδεολογία την Μαρξιστική αυτό αποκλείει κατ’ εσάς, να είναι μέλος της 17Ν. Και σας λέω, μα αυτή η οργάνωση αυτό ακριβώς επικαλείται.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Είπα, αυτή η οργάνωση είναι μια οργάνωση η οποία λέει αυτά τα πράγματα.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι, οι άνθρωποι που τα λένε αυτά δεν τα πιστεύουν;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Βεβαίως και τα πιστεύουν.

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ειλικρινείς λοιπόν πολύ ωραία.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Δεν ήταν κλέφτες, ειλικρινείς ήταν. Αυτό πιστεύανε. Αλλά γιατί συσχετίζετε τον κ. Γιωτόπουλο μ’ αυτά που γράφει η οργάνωση 17Ν;

Η. ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ: Μα εσείς το συσχετίσατε.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Υποτίθεται ότι ο κ. Γιωτόπουλος είναι μέλος, αλλά αυτό πρέπει να αποδειχθεί. Συνεπώς αυτό που λέτε, μπορείτε να το πείτε όταν θα δικαστούν τα μέλη της 17Ν, και να μην το πείτε σε μένα, γιατί εγώ δεν έχω καμία σχέση. Και ο κ. Γιωτόπουλος έχει πει ότι δεν συμφωνεί με τις μεθόδους αυτές , είναι παραδοσιακός και αυτός όπως και εγώ. Και όχι μόνο δεν συμφωνώ, αλλά έχω γράψει και άρθρο σε μεγάλη εφημερίδα, που εξηγώ γιατί για λόγους ανθρωπιστικούς και πολιτικούς δεν συμφωνώ?.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν βλέπω να συμπίπτετε στις απόψεις με τον μάρτυρα, όπως έδειξε από την αρχή, αλλά αφού επιμένετε ρωτήστε τον. Δεν πρόκειται να συμπέσετε κύριε Αναγνωστόπουλε. Αποκλείεται.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Πρόεδρε και ο μάρτυς και ο κ. Γιωτόπουλος είναι εναντίον της 17Ν.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Εναντίον τέτοιων μεθόδων.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε Γιωτόπουλε, είστε εναντίον της δράσης της 17Ν;

Α. ΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ: Ναι έχω πει την άποψή μου την έχω πει επανειλημμένως.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Έτσι έχει πει.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Εναντίον της ατομικής τρομοκρατίας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και ο ακούων ακουέτω απ’ αυτούς που είναι εδώ πέρα, που παραδέχονται ότι είναι της 17Ν. Όσοι παραδέχονται ο ακούων ακουέτω. Ελάτε παρακαλώ.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Κύριε Μπιτσάκη εμείς έχουμε ξανασυναντηθεί έχουμε διασταυρώσει απόψεις. Εδώ εμφανιστήκατε περισσότερο να μας καταθέτετε τις προσωπικές σας εκτιμήσεις, με βάση την ιδεολογικοπολιτική σας τοποθέτηση και την φιλοσοφική θεώρηση πάνω σε ζητήματα που αφορούν όμως σ’ αυτή την ποινική δίκη. Ρωτηθήκατε από την έδρα εάν κρίνετε, εάν οι πράξεις της 17Ν είναι τρομοκρατικές και αποφύγατε να απαντήσετε. Είπατε, θα το κρίνει το Δικαστήριο. Νομίζω ότι έχετε άποψη γι’ αυτό το ζήτημα. Ήταν τρομοκρατικές οι πράξεις της 17Ν;

Δεν σας λέω εγώ ότι η 17Ν είναι αυτοί που κατηγορούνται εδώ σήμερα, αυτό θα το κρίνει το δικαστήριο. Η 17Ν ως οργάνωση ήταν τρομοκρατική ναι ή όχι;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Μα έχω απαντήσει ότι διαφωνώ με την ατομική βία.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: ΄Όχι θέλω να μου πείτε εάν συμφωνείτε με τον ορισμό «τρομοκρατική›.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Εάν οι κρατούμενοι εδώ διετέλεσαν μέλη της 17Ν αυτό θα το απαντήσει το Δικαστήριο.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Κύριε Μπιτσάκη αφήστε τους κρατουμένους, είμαι συγκεκριμένη σ’ αυτό που σας ρωτώ, δεν σας μιλώ για πρόσωπα, σας μιλώ για την οργάνωση. Αυτή την οργάνωση. Ήταν τρομοκρατική κατά την άποψή σας ή όχι;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Τρομοκρατική είναι από τη στιγμή που εκτελεί ανθρώπους είναι τρομοκρατική?σύμφωνα με την δική μου ιδεολογία θα παλέψεις τον μεγαλοβιομήχανο, τον τραπεζίτη κλπ, με πολιτικούς και συνδικαλιστικούς λόγους.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Φεύγουμε από εδώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν μ’ αρέσει όμως να βάζουμε στους μάρτυρες το απεταξάμην συνέχεια να λένε.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Κύριε Πρόεδρε, νομίζω ότι ο κ. Μπιτσάκης δεν είναι από τους ανθρώπους που υφίστανται ούτε πλύση εγκεφάλου και προπάντων δεν είναι ο άνθρωπος που θα του βάλεις στο στόμα κάποια απάντηση.

???: (Μιλάει μακριά από το μικρόφωνο)

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Να σέβεστε τη διαδικασία να μη με διακόπτετε. Νομίζω ότι δεν έχετε καταλάβει πού έχετε έρθει σήμερα, σε άλλο δικαστήριο προοριζόσασταν.

???: Εσείς δεν ξέρετε που βρισκόσαστε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Είναι πολύ νεαρά η κα Βόζεμπεργκ, δεν είχε γεννηθεί δεν τα ξέρει αυτά, θα της τα πείτε σε άλλο σεμινάριο. Εδώ πήραμε το σεμινάριο Μαρξισμού τα μάθαμε εμείς εδώ μέσα, αλλά η κα Βόζεμπεργκ δεν έρχεται κάθε μέρα, να τα μάθει και αυτή όπως τα μάθαμε εμείς. Εμείς μάθαμε όλο το μαρξισμό εδώ μέσα με όλα τα παρακλάδια.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Κύριε Πρόεδρε, με εντυπωσιάζει η αντίδραση του συναδέλφου παρά το γεγονός ότι την κατανοώ. Κυρία Μπιτσάκη αν δεν μας διακόψουν να προχωρήσω στην επόμενη ερώτησή μου. Εσείς ενοχλείστε από τις ερωτήσεις μου κ. Μπιτσάκη;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Όχι, μου κάνετε ερώτηση, σας απαντώ.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Ε, φαίνεται ότι ενοχλείται κάποιος συνάδελφος, δεν έχει σημασία. Είδα ότι εστιάσατε όταν ερωτηθήκατε από τον κ. Βασιλακόπουλο, για τα στοιχεία τα οποία σύμφωνα με τη δικογραφία ενοχοποιούν τον κ. Γιωτόπουλο, είπατε ότι δεν υπάρχουν αποδείξεις. Αυτή είναι η άποψή σας. Θέλω να σας ρωτήσω σας παρακαλώ, πότε εσείς πληροφορηθήκατε ,ότι ο υπεύθυνος της βομβιστικής ενέργειας κατά της αμερικάνικης πρεσβείας ήταν ο κ. Γιωτόπουλος;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Αυτό ήταν από παλιά γνωστό?

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Αν μου επιτρέπετε, γνωστό σε μένα δεν ήταν ούτε στο δικαστήριο, ούτε και σε άλλους. Ακούστε με σας παρακαλώ, σας παρακαλώ να είστε συγκεκριμένος. Πότε μάθατε εσείς προσωπικά και από ποια πηγή, από ποιο φυσικό πρόσωπο αν δεν ήταν κάποια άλλη πηγή, ότι την βόμβα στην αμερικάνικη πρεσβεία την έβαλε ο κ. Γιωτόπουλος;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Την εποχή εκείνη μαθεύτηκε στο Παρίσι το ’72 ότι υπήρχε βόμβα στην αμερικανική πρεσβεία. Προφανώς οι δράστες, δεν πρόκειται να ήταν ο κ. Γιωτόπουλος, γιατί θα είχαν βγάλει ανακοίνωση ότι την έβαλε η τάδε οργάνωση?

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Προφανώς. Εσείς ρωτάω πότε μάθατε ότι ήταν ο κ. Γιωτόπουλος το φυσικό πρόσωπο που έβαλε την βόμβα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ:?μετά την πτώση της δικτατορίας ήταν γνωστό ότι ήταν η οργάνωση αυτή που αργότερα διαλύθηκε?

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Αφήστε την οργάνωση κ. Μπιτσάκη. Θέλετε να μας πείτε ότι γνωρίζετε εσείς προσωπικά και το βεβαιώνετε στο Δικαστήριο, ότι ο κ. Γιωτόπουλος έβαλε την βόμβα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Φυσικά δεν μπορώ να το βεβαιώσω.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Μου αρκεί η απάντηση.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Όχι δεν αρκεί η απάντηση, πρέπει να την αιτιολογήσω. Είναι απ’ αυτά τα οποία είναι γνωστά και που δεν μπορεί να φέρεις γραπτή απόδειξη. Ξέραμε τότε ότι ο Γιωτόπουλος έβαλε την βόμβα, τελείωσε.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Εκτιμάται η απάντηση. Και μια τελευταία ερώτηση σας παρακαλώ. Εξηγήστε με την δική σας θεώρηση του πράγματος, γιατί ο κ. Γιωτόπουλος επέλεξε να λέγεται Μισέλ Οικονόμου; Σας ρωτώ λοιπόν, μας βεβαιώσατε στο Δικαστήριο ότι ο βιοποριστικός του τρόπος ήταν οι μεταφράσεις είναι έτσι; Αυτό πώς το γνωρίζετε παρακαλώ;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Είπα πρωτύτερα στην ομιλία μου, καταρχήν ότι επέλεξε το ψευδώνυμο για συγκεκριμένους λόγους.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Το δέχομαι αυτό που είπατε. Σας ρωτώ πώς γνωρίζετε ότι βιοποριζόταν από τις μεταφράσεις;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Απ’ ότι γράψανε οι εφημερίδες λοιπόν, ο κ. Γιωτόπουλος έκανε μεταφράσεις. Ο ίδιος μπορεί να μας πει ποιες ακριβώς, εγώ δεν είμαι φίλος του για να ξέρω?με ποιους συναλλασσόταν.

Συγνώμη είπα και κάτι άλλο, ότι η κα Ινώ κληρονόμησε 300.000 φράγκα που ήταν ένα μεγάλο ποσό και επίσης ο μισθός της είναι ανώτερος από τον δικό μου, συνεπώς, ακόμα και εάν δεν δούλευε ο κ. Γιωτόπουλος μπορούσαν να ζήσουν.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Θέλω να σας ρωτήσω, γιατί είναι γνωστό ότι είστε μελετηρός, ανατρέχετε στα κείμενα, διαβάζετε και εφημερίδες γνωρίζετε έστω και ένα κείμενο, βιβλίο λογοτεχνικό, μελέτη, σύγγραμμα, ή άλλου περιεχομένου το οποίο να έχει μεταφράσει ο κ. Γιωτόπουλος και να φέρει την επιγραφή Μεταφραστής : Μισέλ Οικονόμου, ή οποιοδήποτε άλλο όνομα που να του ανήκει;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Προφανώς δεν γνωρίζω όλα τα βιβλία της αγοράς και δεν γνωρίζω όλους τους μεταφραστές.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Εγώ δεν θέλω να γνωρίζετε όλα, αλλά να γνωρίζετε ένα κείμενο που να κυκλοφόρησε με μετάφραση Γιωτόπουλου, με όποιο όνομα επέλεξε?

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Αυτό θα σας το πει ο ίδιος, το τι μετέφραζε ο κ. Γιωτόπουλος εγώ δεν το ξέρω. Και εγώ έχω μεταφράσει βιβλία τα οποία κυκλοφορούν με ψευδώνυμο και όχι με το όνομά μου.

Αυτό δεν είναι καθόλου αναγκαίο να το ξέρω, κυκλοφορούν χιλιάδες βιβλία, πού να το ξέρω;

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Αν το ξέρετε ρωτώ, δεν σας κρίνω αν είναι αναγκαίο.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Και προπαντός εγώ ασχολούμαι με ειδική κατηγορία βιβλίων, που φαντάζομαι δεν θα μετέφραζε ο Γιωτόπουλος?

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Πάντως η πηγή πληροφόρησής σας για το συγκεκριμένο θέμα είναι οι εφημερίδες.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ναι απ’ ότι διάβασα στις εφημερίδες μετέφραζε κείμενα.

Ε. ΒΟΖΕΜΠΕΡΓΚ: Εντάξει ευχαριστώ κ. μάρτυς.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Κατσαντώνης έχει το λόγο.

Α. ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ: Μόνο μια ερώτηση. Κύριε μάρτυς ουδείς στην αίθουσα αμφισβητεί την αξία της προσωπικότητάς σας δεν είναι εκεί το ερώτημα, αλλά απαντήσατε στην κα Βόζεμπεργκ και σε πολλούς άλλους που σας ερώτησαν ότι, απ’ ότι γράψανε οι εφημερίδες. Θα ήθελα λοιπόν να σας πω και να σας ρωτήσω στη συνέχεια, ότι η μοναδικότητα του μάρτυρος ο οποίος δεν αντικαθίσταται, είναι αναντικατάστατος, είναι η ιστορική του σχέση με τα πραγματικά περιστατικά. Επ’ αυτών, απ αυτά έλκει την μαρτυρική του ικανότητα.

Ήθελα λοιπόν να σας ρωτήσω, πόσα εκατομμύρια έλληνες, οι οποίοι έχουν διαβάσει εφημερίδες και ενδεχομένως γνωρίζουν και τον κ. Γιωτόπουλο όταν ήταν νεώτερος, πόσα εκατομμύρια έλληνες μπορούν να καταθέσουν για τον κ. Γιωτόπουλο, όπως καταθέτετε εσείς; Δεν λογαριάζω είπαμε το κύρος της προσωπικότητός σας. Γιατί εδώ είναι μαρτυρία, την κρίσιμη εποχή δεν ξέρατε ούτε τον κ. Γιωτόπουλο. Πείτε μου λοιπόν, πόσα εκατομμύρια έλληνες μπορούν να καταθέσουν αυτά που είπατε εδώ;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Ελάχιστοι έλληνες και μόνο αυτοί που ήταν στο Παρίσι, θα μπορούσαν να καταθέσουν, γιατί ξέρανε από πρώτο χέρι την πολιτική δραστηριότητα του κ. Γιωτόπουλου, τότε.

Α. ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ: Τότε, μα είπατε ο ίδιος ότι αλλάζουν αυτά. Σας ρώτησε ο κ. Πρόεδρος?

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: ?.απευθυνόμενος στο κ. Πρόεδρο ότι, εσείς τα ξέρετε καλύτερα από μένα, εγώ δεν είμαι νομικός, ότι εν τέλει η κρίση του Δικαστηρίου δεν στηρίζεται μόνο στα δεδομένα, στηρίζεται σε όλες τις λεπτές αποχρώσεις, που αφορούν την δραστηριότητα, την προσωπικότητα, την σχέση, το χαρακτήρα, την ιδιοσυγκρασία ενός ανθρώπου. Εγώ ήρθα να μιλήσω γι’ αυτά και φυσικά δεν έχω δεδομένα, πώς γίνανε, γιατί γίνανε.

Α. ΚΑΤΣΑΝΤΩΝΗΣ: Θα συμφωνήσουμε γι’ αυτά την εποχή προ της 17Ν. Τίποτα άλλο. Και επομένως μένει αναπάντητο το ερώτημά μου πόσα εκατομμύρια θα μπορούσαν ?

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Πολλοί λίγοι έλληνες θα μπορούσαν να πουν αυτά που είπα εγώ, γιατί δεν ζούσαν τότε στο Παρίσι και δεν είχαν επίσης πολιτική δραστηριότητα όπως είχα εγώ, γιατί και άλλοι πήγαν στο Παρίσι και δεν ανακατεύονταν σε τίποτα. Και μάλιστα σήμερα είναι πολλοί επώνυμοι και πολλοί εξαργύρωσαν και αντιδικτατορική δράση που δεν είχαν, αλλά δεν είναι του παρόντος, θα τα γράψουμε στις εφημερίδες αυτά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Εντάξει, όλοι να γράφουν στις εφημερίδες είναι ωραία, γιατί ξέρετε δεν μπορούν να γεμίσουν και οι σελίδες αλλιώς άμα δεν γράφουμε όλοι.

Γ. ΣΕΡΙΦΗΣ: Μια ερώτηση, γνωρίζατε τον σύντροφο του Καστοριάδη τον ¶κη Στίνα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Τον είχα ακουστά, ήξερα για τις ιδέες του, αλλά προσωπικά δεν τον είχα γνωρίσει.

Γ. ΣΕΡΙΦΗΣ: Ήξερε κανείς πώς λένε το πραγματικό του όνομα;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Όχι έτσι τον ακούγαμε, και τον Πάμπλο έτσι τον ακούγαμε.

Γ. ΣΕΡΙΦΗΣ: Ήξερε κανείς το όνομά του; Να μου πείτε πρώτα αν ξέρατε το όνομά του, για να σας πω εάν είχε ψεύτικη ταυτότητα και πέθανε την δεκαετία του ’80.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Λοιπόν εντάξει ωραία είναι όλα αυτά και το underground είναι ωραίο και πολλοί ξεχάσανε ότι πέρασε η δικτατορία και θα δούμε ποιοι ήταν αυτοί που το ξεχάσανε και συνεχίζανε. Το underground του Κουστουρίτσα το έχετε δει βέβαια; Είδατε μερικοί ξεχάσανε ότι τελείωσαν οι Γερμανοί και φύγανε και συνεχίζανε την αντίσταση στο μυαλό τους ,μέχρι που αρχίσανε και ρίχνανε όλμους στους ηθοποιούς.

Κ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε μάρτυς θα ήθελα να σας ρωτήσω το εξής, ανεγνώσθη από τον συνάδελφο της άλλης πλευράς ένα κείμενο προκήρυξης και μάλιστα χρησιμοποιήθηκε και το επίθετο ότι είναι ειλικρινής η προκήρυξη στη διατύπωση του ισχυρισμού. Εγώ θα σας διαβάσω ένα άλλο κείμενο από μια άλλη προκήρυξη και θα ζητήσω την γνώμη σας με την εμπειρία την οποία έχετε και με τις γνώσεις που έχετε και την εκτίμησή σας.

Σας διαβάζω λοιπόν μια προκήρυξη της 17Ν που έχει αναγνωστεί στο δικαστήριο είναι στις 14 Μαρτίου του ’88. Είναι απάντηση της οργάνωσης σε άρθρο του δημοσιογράφου Γ. Βότση. Και λέει: «ένα μόνο πράγμα θα ρωτήσουμε τον ανώνυμο δημοσιογράφο, όχι τον Γ. Βότση. Καλά, για τόσο κάφρους περνάτε τους αναγνώστες σας; Πιστεύετε πραγματικά ότι μπορεί κανείς να πιστέψει ότι στις σημερινές συνθήκες της Ελλάδας και εν έτη 1988, οι σύντροφοι της 17Ν που αναλαμβάνουν να εκτελέσουν μια επιχείρηση το κάνουν επειδή τους διατάζει κάποιος αρχηγός, κάποια ιεραρχία, κάποιο κέντρο; Μπορεί κανείς να πιστέψει ότι οι σύντροφοι εκτελούν επειδή τους διατάζουν; Και ποιος είναι αυτός που στις σημερινές συνθήκες μπορεί να διατάζει κάποιον να εκτελεί ανθρώπους; Σαν να έχει πέσει πολύ παραμύθι δεν νομίζετε;›

Αυτή είναι μια αυτοτελής παράγραφος την οποία διάβασα. Θα ήθελα να μου πείτε την εκτίμησή σας, αν μπορείτε, σε σχέση και με την τοποθέτηση που κάνατε, τοποθετήσατε την οργάνωση της 17Ν στα πλαίσια μιας μαρξιστικής δράσης αν κατάλαβα καλά, την ιστορία των ιδεών αυτών οι οποίες εκφράζονται και μέσα από τα κείμενα των προκηρύξεων. Ποια είναι η άποψή σας, μπορεί μια τέτοια οργάνωση να έχει αρχηγό, ποια είναι η γνώμη σας;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Δεν είναι καινούργιο το φαινόμενο, από τότε που υπάρχουν αριστερές οργανώσεις, από την αρχή του περασμένου αιώνα, είναι γνωστό ότι τα επιτελεία αυτών των οργανώσεων δουλεύουν συλλογικά, ακόμα και ο Λένιν δούλευε συλλογικά και πολλές φορές θέλησε να παραιτηθεί. Δεν νοείται οργάνωση η οποία να υπακούει τυφλά σε έναν αρχηγό, ο οποίος μάλιστα βρίσκεται μακριά από τον τρόπο δράσης της οργάνωσης. Δηλαδή αυτό είναι μια απλοποιητική εικόνα που φτιάξανε τα ΜΜΕ και αντιφάσκει με όλη την ιστορία των νόμιμων και παράνομων οργανώσεων της αριστεράς. Αυτό που λέει η προκήρυξη, είναι πραγματικά η αντίληψη αυτών των οργανώσεων.

Κ. ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ: Εγώ δεν θέλω τίποτα άλλο.

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Κύριε Πρόεδρε δυο ερωτήσεις. Σας διάβασε προηγουμένως ένα κείμενο από προκήρυξη της 17Ν ο κ. Αναγνωστόπουλος και το παρουσίασε ο ίδιος στο σχολιασμό του, σαν τη φυσιολογική εξέλιξη και ανάπτυξη της δράσης που υπήρχε επί χούντας. Εσείς βάζατε κροτίδες τότε επί χούντας βάζατε και βόμβες, η εξέλιξη αυτού του φαινομένου είναι οι εκτελέσεις μετά. Εγώ βεβαίως κατάλαβα το αντίθετο απ’ αυτό το κείμενο, ότι ακριβώς κριτικάρει, ως περιορισμένη, ως αναποτελεσματική αυτή την δράση που υπήρχε στη χούντα.

Η λογική της κατηγορίας και η λογική αν θέλετε του σεναρίου, με την καλή έννοια, με το οποίο οδηγήθηκαν οι άνθρωποι αυτοί εδώ, είναι ακριβώς αυτή. Ότι δηλαδή η 17Ν, άσχετα εάν είναι ο Γιωτόπουλος, ο χ ή ο ψ, είναι μια φυσιολογική μετεξέλιξη του χώρου της δυναμικής αντίστασης επί χούντας.

Μέχρι το ’74 ήσασταν αυτή η αντίσταση, το ’75 φτιάξατε κάτι πολύ πιο προωθημένο και ανατρεπτικά διαφορετικό. Τι γνώμη έχετε εσείς; Έχει φυσιολογική εξέλιξη η δράση των οργανώσεων της δυναμικής αντίστασης σ’ αυτό που ένα χρόνο μετά έγινε 17Ν;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: ΄Όχι, εκεί υπάρχει τομή και το είπα ήδη, είχα ερωτηθεί και πρωτύτερα. Δηλαδή υπάρχει μια καταξιωμένη στη συνείδηση του ελληνικού λαού δραστηριότητα μικρή αν θέλετε, εναντίον της δικτατορίας. Τελείωσε η δικτατορία, μπορεί να μην ήμασταν ικανοποιημένοι από το γεγονός ότι οι βασανιστές κυκλοφορούσαν ελεύθεροι ,αλλά σε καμία περίπτωση μια οργάνωση η οποία πλέον χρησιμοποιεί άλλα μέσα, δεν μπορεί να είναι η μετεξέλιξη των οργανώσεων που αγωνίστηκαν εναντίον της χούντας και για την αποκατάσταση της δημοκρατίας αυτής, της κοινοβουλευτικής αστικής δημοκρατίας στην Ελλάδα. Υπάρχει τομή δηλαδή ανάμεσα?

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Και θα μπορούσε ες 15 μήνες πόσο μεσολάβησαν, να γίνει τέτοια ριζική τομή από τους ίδιους ανθρώπους, από τους ίδιους φορείς; Γιατί μιλάμε για ένα τέτοιο διάστημα, δεν είναι ότι εξελίχθηκαν τα μυαλά σε μια προοπτική 20 ή 30 ετών που δεν ξέρουμε τι απέγινε ο καθένας. Μιλάμε για στενούς χρόνους τώρα.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Η 17Ν όποια και αν είναι τα μέλη της, παρόντα ή απόντα και όποιοι τους καθοδηγούσαν, παρόντες ή απόντες, είναι γέννημα της μετα-δικτατορικής περιόδου. Ανταποκρίνεται στο γεγονός ότι δεν τιμωρήθηκαν οι υπαίτιοι της χούντας πρώτον, στην όξυνση όλων των αντιθέσεων τα οποία είναι ένα άλλο είδος οργάνωσης. Και ξαναλέω την λέξη «τομή› για να τελειώνουμε.

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Και ένα δεύτερο ερώτημα θέλω να σας κάνω, γι’ αυτό που έγινε τόση συζήτηση για το ψεύτικο όνομα που είχε ο κ. Γιωτόπουλος. Βέβαια δεν υπάρχει κάποια κατηγορία εδώ για το ψεύτικο όνομα, για να διευκρινίσουμε, απλώς γίνεται ένας αυτόματος συνειρμός, αφού έχεις ψεύτικο όνομα είσαι και αρχηγός της 17Ν. Είναι αυτοί οι αυτοματισμοί που λειτουργούν σε τέτοιες ρευστές πολιτικές περιόδους. Αλλά εν πάση περιπτώσει έρχεται μέσα στη δικαστική αίθουσα και παίρνει αυτή την διάσταση που βλέπετε.

Αφού λοιπόν παίρνει αυτή τη διάσταση, εγώ θέλω να σας θέσω το εξής ερώτημα. Ένα όνομα το οποίο χρησιμοποιείται αδιαλείπτως επί 20, 30 χρόνια, 15 όσο θα αποδειχθεί, αλλά εν πάση περιπτώσει για πολλά χρόνια απ’ ότι φαίνεται χρησιμοποιείται αυτό το όνομα Μιχάλης Οικονόμου, έχει τη λειτουργία πια του ονόματος που παίρνει ο παράνομος για κάλυψη; Εγώ αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι, το παράνομο όνομα το έχουμε για να μην μας αναγνωρίζουν, για να μην συνδέεται με την οικογένειά μας και με ότι εν πάση περιπτώσει θέλουμε να προστατέψουμε.

Ένα όνομα που μένει το ίδιο επί δεκαετίες, λειτουργεί πια ως κάλυψη παρανόμου;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Κοιτάξτε, το ψευδώνυμο επιλέχθηκε σε συνθήκες δύσκολες για τις αιτίες για τις οποίες είπαμε, και είναι γνωστές. Στη συνέχεια, δεν θεωρώ σπουδαίο το ότι κρατήθηκε. Πραγματικά όπως λέτε, όταν επί 20 χρόνια ο Οικονόμου είναι Οικονόμου εν τέλει, δηλαδή δόθηκε περισσότερο βάρος απ’ ότι πρέπει κατά την γνώμη μου στο γεγονός ότι ο κ. Γιωτόπουλος κράτησε αυτό το ψευδώνυμο. Ο Λένιν, έζησε, πέθανε και ταριχεύτηκε ως Λένιν, δεν ήταν Λένιν. Ψευδώνυμο ήταν.

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Πέρα από τους ψυχολογικούς ή προσωπικούς λόγους, που μπορεί να έχει ένας άνθρωπος τους οποιουσδήποτε λόγους να χρησιμοποιεί ένα ψεύτικο όνομα και πάνω σ’ αυτό να έχει και μια πλαστή ταυτότητα. Ο κ. Γιωτόπουλος μέχρι το 2002 δεν είχε συλληφθεί ποτέ, ή ανακριθεί για οτιδήποτε σχετιζόμενο με την 17Ν.

Ας υποθέσουμε ότι ήταν αρχηγός της 17Ν, ή ήταν μέλος της 17Ν, το ότι είχε ένα πλαστό χαρτί στα χέρια του, του δημιουργούσε κίνδυνο ή ασφάλεια, σε σχέση με την υποτιθέμενη αυτή ιδιότητα, που ως υπόθεση εργασίας ας την πάρουμε σωστή. Θα μπορούσε και σε ένα τροχαίο ατύχημα π.χ. αυτό να διαπιστωθεί, ή σε έναν τυχαίο αστυνομικό έλεγχο. Η ερώτηση είναι δηλαδή η κατοχή ενός πλαστού εγγράφου, για έναν άνθρωπο που δεν είναι ύποπτος μέχρι την ημέρα της σύλληψής του, ή άντε μέχρι δυο χρόνια πριν την σύλληψή του, τον βοηθάει στην παράνομη δράση, ή θα ήταν πιο καλυμμένος άμα χρησιμοποιούσε την γνήσια ταυτότητά του;

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Προφανώς το δεύτερο διότι μπορούσε να μπλέξει και από ένα τροχαίο ατύχημα.

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Δεν καλύπτεις τον τυχαίο παράγοντα δηλαδή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Να πάτε στο καλό. Σας ευχαριστούμε.

Ε. ΜΠΙΤΣΑΚΗΣ: Και εγώ ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ποιον έχουμε τώρα;

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Να εξετάσουμε τον κ. Βεζύρογλου Αντώνη, γιατί έχει πρόβλημα υγείας.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ο κ. Βεζύρογλου Αντώνιος του Δημητρίου. Γεννήθηκε το 1945 στην Αθήνα, κάτοικος Ζωγράφου και είναι αρχιτέκτονας. Ορκίζεστε ή θα διαβεβαιώσετε στην συνείδησή σας. Ορκίζεστε στο Ευαγγέλιο;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Ορκίζομαι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Ελάτε παρακαλώ καθίστε.

Πείτε τι θέλετε να πείτε, για τον κ. Γιωτόπουλο ήρθατε να καταθέσετε. Πείτε μου τι ξέρετε, πότε τον γνωρίσατε, αν μάθατε ότι κατηγορείται ότι μάλιστα ότι έχει μια ηγετική θέση στην οργάνωση και ένα σωρό άλλα πράγματα. Ότι είναι ηθικός αυτουργός σε μια σειρά παράνομων πράξεων και κάτι τέτοια, αν τα ακούσατε αυτά. Και πρώτα απ’ όλα, από πότε χρονολογείται η γνωριμία σας;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Γνωριζόμαστε τα τελευταία 18 χρόνια και βλεπόμαστε συνέχεια. Τον τελευταίο χρόνο από τότε που άρχισε αυτή η ιστορία και μέχρι σήμερα, προφανώς με έχει απασχολήσει όλα αυτά που έχουν δημοσιευθεί, και όλα αυτά που έχουν γίνει.

Με έχουν προβληματίσει, γιατί είναι ένας άνθρωπος τον οποίο ξέρω, τον ξέρω καλά.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κάνατε πολύ ωραία;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Και παρέα?

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κάθε μέρα;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Όχι κάθε μέρα σίγουρα όχι.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Κάθε πότε, μια φορά την εβδομάδα, κάθε 15 μέρες, κάθε μήνα;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Γνωριζόμαστε από το ’85, ’86. Καταρχήν του έχω κτίσει το σπίτι στους Λειψούς που έγινε το ’93, με τις ιστορίες που επακολούθησαν βρεθήκαμε υποχρεωμένοι να αμυνθούμε σε μια πρωτοφανή βιαιότητα, επί δυο χρόνια πηγαίναμε στα δικαστήρια και δικαιωθήκαμε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αντιδικία, για το χρώμα για τι πράγμα;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Ναι για το χρώμα. Αμυνόμασταν απέναντι σε μια αυτοδικία από τις χειρότερες που έχω γνωρίσει, αυτοδικία του Δημάρχου, του κράτους, που ξαφνικά έτσι αποφάσισε να μην δέχεται ότι μια νόμιμα βγαλμένη άδεια για σπίτι που να έχει κτιστεί και με τις αποφάσεις της Πολεοδομίας, να μην μπορεί να το χωνέψει. Και να θέλει να υποχρεώνει?τέλος πάντων.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τι άνθρωπος ήταν πείτε μου, κουβεντιάζατε μαζί; Λέγατε για πολιτικά; Ακούγατε για την 17Ν; Τα κουβεντιάζατε αυτά;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Να σας πω το εξής. Οι σχέσεις που είχα εγώ, κινήθηκαν σε ένα επίπεδο καταρχήν φιλικό, μετά επαγγελματικό και επαγγελματικό και μεταξύ μας, δηλαδή είχα εγώ την ευκαιρία να δουλέψω μαζί, να με βοηθήσει λόγω των γλωσσών που ήξερε, σε διάφορους, ήταν 2, 3 διεθνείς διαγωνισμοί που είχα ανάγκη να μου κάνει πολλά για ένα – δυο μήνες, που ήταν μια καθαρά επαγγελματική σχέση.

Επίσης είχα την ευκαιρία το ’97 να μεσολαβήσω για έναν φίλο δικό μου ψυχίατρο στο Παρίσι που ήθελε να δημοσιεύσει ένα άρθρο δικό του, του το είχαν ζητήσει από ελληνικό περιοδικό και ξέροντας την δουλειά που έκανε ο Μιχάλης Οικονόμου του το πρότειναν και το έκανε αυτή τη μετάφραση.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Του το μετέφρασε;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Βεβαίως, ναι και το έχω και μαζί μου, έχω το χειρόγραφό του. Όλα αυτά τα χρόνια ζούσαμε μια πώς να το πω, φυσιολογικότατη ζωή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ Είπα όμως σας ρώτησα, συζητούσατε ποτέ γι’ αυτά τα πράγματα για την 17Ν για τις δολοφονίες, για τις επιθέσεις κατά προσώπων;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Βεβαίως συζητούσαμε και εμένα με ενδιαφέρουν αυτά τα πράγματα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Και τι έλεγε αυτός;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Προσπαθώ, επειδή έχω δει όλο αυτό, ένα χρόνο τώρα που γίνεται αυτή η συζήτηση, να γίνεται μια προσπάθεια, αυτό θέλω να καταθέσω σήμερα συγκεκριμένα ,μπορεί να χρησιμεύσει στο Δικαστήριό σας, γίνεται μια προσπάθεια ταύτισης ενός ανθρώπου σε ένα όνομα και μια δραστηριότητα, την οποία εγώ δεν μπορώ να αναγνωρίσω, αυτό θέλω να καταθέσω.

Θέλω να πω δηλαδή ότι, απ’ όλη αυτή τη διαδικασία που έχει γίνει όλο αυτό το χρόνο και όλα αυτά που έχουν γραφτεί και διαβαστεί, ανεξάρτητα απ’ αυτά που έχω ζήσει εγώ μαζί του που ήταν μια φυσιολογική ζωή.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Αυτά θέλουμε εμείς που ζήσατε, εμείς θέλουμε να εισφέρετε κάτι που δεν τα γράφουν οι εφημερίδες και δεν τα έχει η δικογραφία, κάτι να εισφέρετε παραπάνω. Θέλω να μου πείτε, τα κουβεντιάζατε αυτά τα πράγματα, τα λέγατε; Γιατί ο ίδιος εδώ έρχεται και λέει ότι εγώ αυτά τα αποδοκιμάζω όλα μαζί, τι είναι αυτά τα πράγματα;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Κοιτάξτε να δείτε, τα τελευταία 10 χρόνια είμαστε και δυο άτομα που ήμασταν πολιτικοποιημένα και μας ενδιαφέρει το πώς θα γίνει ο κόσμος καλύτερος. Και από χρόνια μας ενδιαφέρει. Και εν τω μεταξύ θέλω να καταθέσω κιόλας, γιατί αυτό το θεωρώ δεν είχα την ευκαιρία να το πω και στον ίδιο, αφού είναι τώρα εδώ πέρα, αλλά θεωρώ προς τιμήν του το ότι, παρόλα που είμαστε τόσα χρόνια φίλοι, δεν μου είχε ποτέ κοκορευτεί για την προϊστορία όλη που είχε στο Παρίσι και όλη αυτή τη δραστηριότητα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τίποτα, ούτε το όνομά του σας είχε πει βέβαια έτσι;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Όχι, ποτέ, ποτέ.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Τον ξέρετε Μιχάλη Οικονόμου.

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Ναι βεβαίως. Για μένα αυτά που λέει το κατηγορητήριο με τον τρόπο που προσπαθεί να τα πει κιόλας, εμένα τουλάχιστον που τον ξέρω πολύ καλά, σε καμιά περίπτωση δεν μπορούν να με πείσουν. Μπορώ να σας δώσω πολλά παραδείγματα. Η αίσθηση που έχω, γιατί ακριβώς μιλάει για έναν άνθρωπο που τον έχω ζήσει κοντά τα τελευταία χρόνια, δεν είναι κάποιος ο οποίος τον ήξερα στο Παρίσι ας πούμε ?

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας λέω συζητάγατε γι’ αυτά; Μου λέτε ναι ήταν πολιτικοποιημένος και συζητάγαμε. Σας ρωτώ για την 17Ν είπατε τίποτα, τι έλεγε αυτός, τι θέσεις έπαιρνε;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Κοιτάξτε να δείτε, για την 17Ν μπορώ να σας πω το εξής. Ότι και ειλικρινά δεν ήταν στην πρώτη μας προτεραιότητα στις συζητήσεις που είχαμε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σύμφωνοι, στην δεύτερη προτεραιότητα, στη τρίτη είπατε τίποτα γι’ αυτήν; Μην υπεκφεύγετε, καταλαβαίνει ο πρόεδρος ποιος μάρτυρας θέλει να πει, ποιος δεν θέλει, ποιος θέλει κάτι να κρύψει πείτε μου, καταλαβαίνω αμέσως. Συζητήσατε καμιά φορά, μια έστω για την 17Ν; Αν θέλετε να μου πείτε, ή να μου πείτε κύριε δεν συζητήσαμε ή δεν θυμάμαι. ¶μα δεν απαντάτε?

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Κύριε πρόεδρε αυτό που απάντησε μέχρι τώρα ο μάρτυρας είναι πραγματικό γεγονός. Όταν λέει στη σχέση μεταξύ δυο ανθρώπων, το τάδε γεγονός δεν είναι στην πρώτη προτεραιότητα συζήτησης, είναι πραγματικό γεγονός. Αν θέλει να πει κάτι ο μάρτυρας, δώστε του το χρόνο να το πει.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Δεν έχω άλλη ερώτηση ο κ. Εισαγγελεύς έχει το λόγο.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κύριε μάρτυς, εσείς ήρθατε να πείτε ή να μην πείτε;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Να σας πω φυσικά.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κατηγορείται ο κ. Γιωτόπουλος ότι ήταν αρχηγός της 17Ν, η οποία έκανε δολοφονίες, ληστείες, κλοπές, εκρήξεις, σας ερωτώ: Ξέρετε τίποτα σχετικά;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Αυτά τα βρίσκω πράγματα τα οποία δεν τα πιστεύω αυτά τα πράγματα.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Γιατί δεν τα πιστεύετε; Συμφωνούν με την κοσμοθεωρία του κ. Γιωτόπουλου;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Στην κοσμοθεωρία βεβαίως συμφωνούν.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Δηλαδή η κοσμοθεωρία του ποια ήταν, ήταν κοσμοθεωρία ληστειών?.

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Δεν είναι κοσμοθεωρία οι ληστείες κ. Εισαγγελεύ. Δεν είναι οι ληστείες κοσμοθεωρία.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Το να κάνεις δολοφονίες δεν είναι κοσμοθεωρία;

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Δεν είναι κοσμοθεωρία, η κοσμοθεωρία είναι όταν θέλεις να αλλάξεις τον κόσμο, αυτό είναι κοσμοθεωρία, ή να έχεις μια θεωρία για τον κόσμο.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Περίπου σε γενικές γραμμές.

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Δεν είναι περίπου, είναι ακριβώς αυτό.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Κατηγορείται ότι διέταξε δολοφονίες, του Μπακογιάννη του βουλευτή, του κ. Πέτσου και άλλων. Σας ερωτώ, του Περατικού.

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Εγώ αυτό που έχω καταλάβει απ’ όλη αυτή τη διαδικασία είναι ότι, δεν διώκεται το πρόσωπο σαν πρόσωπο, σαν τίτλο θέλω να το βάλω αυτό, αλλά σας χρειάζεται αυτό το όνομα το οποίο είχε από την οικογένειά του. Αυτό σας χρειάζεται. Γιατί όλα αυτά τα υπόλοιπα?

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Αν θέλετε ακούστε τώρα και κάτι άλλο, βρέθηκαν αποτυπώματα του Γιωτόπουλου, έγιναν γραφολογικές εξετάσεις με τον γραφικό του χαρακτήρα στη γιάφκα. Οι συγκατηγορούμενοί του τον έχουν κατηγορήσει ότι είναι αρχηγός της 17Ν. Βέβαια ορισμένοι έχουν ανακαλέσει, αλλά έχουν όμως καταθέσει ότι αυτός ήταν ο αρχηγός. Εσείς τώρα τι λέτε; Σημειωτέον ότι στα δακτυλικά αποτυπώματα, δεν ευρέθη κανένα στοιχείο που να αντικρούει την βεβαιότητα των προσώπων που βεβαίωσαν ότι τα δακτυλικά αποτυπώματα είναι δικά του και ότι ο γραφικός χαρακτήρας είναι του κ. Γιωτόπουλου.

Α. ΒΕΖΥΡΟΓΛΟΥ: Κοιτάξτε αυτά τα πράγματα είναι γνωστά και έχουν χιλιοδιαβαστεί αυτά τα πράγματα ότι μπορεί να είναι κατασκευασμένα και είναι πάρα πολύ εύκολο, δεν είναι αποδεικτικό για μένα.

ΕΙΣΑΓΓΕΛΕΑΣ: Ακούστε εάν κύριε Βεζύρογλου εσείς βρισκόσασταν στην θέση του κ. Γιωτόπουλου και λέγανε ότι αυτά τα αποτυπώματα είναι δικά σας και δεν ήταν δικά σας, δεν θα φέρνατε πραγματογνώμονες να αποδείξουνε?

Ι. ΡΑΧΙΩΤΗΣ: Εμείς φέραμε, χρησιμοποιήσαμε τον ίδιο τον αστυνομικό που ήρθε εδώ κύριε Εισαγγελέα θέστε το υπόψη στον μάρτυρα. Ανακοίνωσε η αστυνομία μια μέρα πριν ότι ταυτίζονται τα αποτυπώματά του. ΄Όχι αυτό θα το λέμε συνέχεια. 19 Ιουλίου είναι το δημόσιο έγγραφο, αμφισβητήστε το εσείς.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή