Το άγαλμα της Μητέρας Τερέζας, που η κυβέρνηση της ΠΓΔΜ σχεδιάζει να προσφέρει στη Ρώμη, με αφορμή την αναγνώριση της ως αγίας, στις 19 Οκτωβρίου, προκαλεί μεγάλη αναστάτωση μεταξύ Σκοπίων και Τιράνων.
Ολα ξεκινούν από την φημολογία που θέλει να υπάρχει επιγραφή στο άγαλμα, γραμμένη στα κυριλλικά και η οποία λέει : «Η ΠΓΔΜ, ως ένδειξη τιμής προς την κόρη της Γκόνξα Μποϊαξιου».
Είναι γνωστό ότι εδώ και πολλά χρόνια, Αλβανία και ΠΓΔΜ διεκδικούν την καταγωγή της Μητέρας Τερέζας, η οποία για περισσότερα από 60 χρόνια εργαζόταν για την ανακούφιση των αρρώστων και των φτωχών του πλανήτη.
Κανείς δεν διαφωνεί στο ότι η Μητέρα Τερέζα γεννήθηκε στις 26 Αυγούστου του 1910 στα Σκόπια και η μητέρα της Ντραναφίλα ήταν Αλβανίδα από το Κόσοβο. Ωστόσο, πολλοί είναι αυτοί που διατυπώνουν αμφιβολίες για την αλβανική καταγωγή του πατέρα της.
Ηταν Βαλατς (valach) λένε οι μισοί, ενώ οι άλλοι μισοί επιμένουν πως ήταν Ζινζάρ (zinzar). Πρόκειται για φυλές αυτόχθονων πληθυσμών που εμφανίστηκαν στα νοτιοανατολικά Βαλκάνια και στη συνέχεια αφομοιώθηκαν από τους Σλάβους.
Με την ανακοίνωση της ΠΓΔΜ, ότι σχεδιάζει να προσφέρει αυτό το άγαλμα στη Ρώμη, το Δημοκρατικό Κόμμα των Αλβανών της χώρας αντέδρασε κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι θέλει να «παρουσιάσει» την Γκόνξα Μποϊαξιου «ως Σκοπιανή».
Στην ΠΓΔΜ η αλβανική κοινότητα αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τέταρτο του πληθυσμού.
«Η Μητέρα Τερέζα ποτέ δεν είπε ότι ήταν από την Αλβανία ή την ΠΓΔΜ. Ελεγε ότι ήταν Σκοπιανή», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο γλύπτης του αγάλματος της, Τομ Σεραφιμόφσκι.
Η Μητέρα Τερέζα πολλές φορές έλεγε : «Είμαι από τα Σκόπια, αλλά ανήκω σε όλο τον κόσμο».