Φουτουριστικά προγράμματα υπόσχονται επανάσταση στις αερομεταφορές

«Ιπτάμενη πτέρυγα»
Παρασκευή, 25 Ιανουαρίου 2013 14:22
NASA

Σε συνδυασμό με τη χρήση ενός εξαιρετικά αποδοτικού τύπου κινητήρα (ultra-high bypass ratio engine), η αποκαλούμενη «υβριδική πτέρυγα» (hybrid wing) της NASA, συνεπάγεται μειωμένη κατά 50% κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με συμβατικού σχεδιασμού επιβατηγά αεροσκάφη.

A- A A+

Η «ιπτάμενη πτέρυγα», ως σχεδιαστική φιλοσοφία στα αεροσκάφη υπάρχει από πολύ παλιά- χαρακτηριστικό παράδειγμα ήταν το Ho 229 των αδελφών Χόρτεν, που οπτικά θύμιζε μπούμερανγκ: ένα αεριωθούμενο βομβαρδιστικό αεροσκάφος, με πρώιμα stealth χαρακτηριστικά, το οποίο προοριζόταν για ένταξη στη γερμανική Luftwaffe κατά τα τέλη του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. 

Στη σημερινή εποχή, συναντάται σε αεροσκάφη όπως το αμερικανικό stealth βομβαρδιστικό Β2, ωστόσο φαίνεται πως η συγκεκριμένη φιλοσοφία ίσως να περάσει και στην πολιτική αεροπορία, καθώς ομάδα της NASA επέδειξε μία μέθοδο κατασκευής η οποία συνεπάγεται μεγάλη οικονομία στην κατανάλωση καυσίμων.

NASA

Turboelectric Propulsion a New Idea for Revolutionary Aircraft

Σε συνδυασμό με τη χρήση ενός εξαιρετικά αποδοτικού τύπου κινητήρα (ultra-high bypass ratio engine), η αποκαλούμενη «υβριδική πτέρυγα» (hybrid wing) συνεπάγεται μειωμένη κατά 50% κατανάλωση καυσίμου σε σχέση με συμβατικού σχεδιασμού επιβατηγά αεροσκάφη.

Βεβαίως, εκτιμάται πως η στιγμή που αεροσκάφη μορφής «μπούμερανγκ» θα πηγαινοέρχονται στα πολιτικά αεροδρόμια του κόσμου είναι ακόμα μακριά, καθώς, κατά τη NASA, η πλήρης έλευση της εν λόγω τεχνολογίας στην αγορά αναμένεται να λάβει χώρα σε είκοσι χρόνια- ωστόσο, εκτιμάται πως οι μέθοδοι που έχουν αναπτυχθεί θα είναι σε θέση να αρχίσουν να χρησιμοποιούνται για βελτιώσεις σε συμβατικά αεροσκάφη εντός οκτώ με δέκα χρόνων.

Η συγκεκριμένη κατασκευαστική μέθοδος μειώνει το βάρος των δομικών εξαρτημάτων ενός αεροσκάφους κατά 25%, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την κατανάλωση καυσίμου. Το πρόγραμμα ανάπτυξής της διήρκεσε τρία χρόνια, κόστισε 300 εκατομμύρια δολάρια και με τη NASA συνεργάστηκαν εταιρείες- κολοσσοί όπως η Pratt&Whitney και η Boeing.

DLR

Το «SpaceLiner», θα μπορεί να μεταφέρει 50 επιβάτες από την Ευρώπη στην Αυστραλία μέσα σε χρονικό διάστημα 90 λεπτών.

Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, το Ινστιτούτου Διαστημικών Συστημάτων του Γερμανικού Κέντρου Αεροδιαστημικής ετοιμάζει μία άλλη «επανάσταση» στις αερομεταφορές, αναπτύσσοντας το «SpaceLiner», το οποίο θα μπορεί να μεταφέρει τους 50 επιβάτες του από την Ευρώπη στην Αυστραλία μέσα σε χρονικό διάστημα 90 λεπτών.

YOUTUBE

SpaceLiner point to point space travel

Πρόκειται για ένα αεροσκάφος φουτουριστικού σχεδιασμού και «υποτροχιακού» προσανατολισμού, το οποίο θα εκτοξεύεται στα υψηλότερα επίπεδα της ατμόσφαιρας (το SpaceLiner θα φτάνει σε ύψος 75-80 χιλιομέτρων, δηλαδή λίγο πριν το όριο του Διαστήματος, που θεωρούνται τα 100 χιλιόμετρα), αναπτύσσοντας ταχύτητα μέχρι και 24 φορές μεγαλύτερη αυτής του ήχου και στη συνέχεια θα ίπταται, κατεβαίνοντας προς τον προορισμό του.

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το όλο πρόγραμμα θα έχει σημειώσει αρκετά σημαντική πρόοδο ώστε να μπορέσει να προσελκύσει επενδυτικά κεφάλαια μέσα σε δέκα χρόνια, ενώ το SpaceLiner αναμένεται να «αναλάβει υπηρεσία» κατά το 2050. Σημαντικό ρόλο στο πρόγραμμα θα παίξουν η εξέλιξη και τα αποτελέσματα του προγράμματος FAST20XX (Future High-Altitude High-Speed Transport 20XX), που χρηματοδοτείται από την ΕΕ και στο οποίο συμμετέχουν η Γερμανία, η Αυστρία, η Ισπανία, η Ελβετία, η Ιταλία, το Βέλγιο, η Ολλανδία, η Γαλλία και η Σουηδία.

Προτεινόμενα για εσάς