Δεν προσέφερε οικονομική βοήθεια στη Μόσχα το Τόκυο, για την κατασκευή ενός πετρελαιαγωγού, ο οποίος θα καταλήγει στο λιμάνι Ναχόντκα του Ειρηνικού, έργο, που θα μπορούσε να μειώσει μελλοντικά την εξάρτηση της Ιαπωνίας από τις ενεργειακές πηγές της Μέσης Ανατολής, δήλωσε σήμερα αξιωματούχος του υπουργείου Εξωτερικών της Ιαπωνίαςμ διαψεύδοντας σχετικές πληροφορίες που είδαν το φως της δημοσιόητας.
Επικαλούμενη Ιάπωνα αξιωματούχο αρμόδιο για ενεργειακά θέματα, τον οποίο δεν κατονομάζει, η εφημερίδα «Financial Times», αναφέρει στο σημερινό της φύλλο ότι η Ιαπωνία προσέφερε στην Ρωσία ένα πακέτο οικονομικής βοήθειας ύψους επτά δισ. δολ., για να πείσει την Μόσχα να κατασκευάσει έναν πετρελαιαγωγό διαμέσου της Σιβηρίας ως τον Ειρηνικό, και να μην επιλέξει μια εναλλακτική πορεία, διαμέσου της βορειοανατολικής Κίνας.
Σχολιάζοντας τις πληροφορίες αυτές, Ιάπωνας αξιωματούχος του υπουργείου Εξωτερικών αρμόδιος για τις σχέσεις με τη Ρωσία δήλωσε : «Δεν κάναμε καμμία τέτοια πρόταση με τόσο συγκεκριμένα ποσά».
Η εξαρτημένη από τις εισαγωγές ενέργειας Ιαπωνία, η οποία αδημονεί να αποκτήσει εναλλακτικές ενεργειακές πηγές, έχει προσεγγίσει τη Ρωσία για να την πείσει να δημιουργήσει έναν πετρελαιαγωγό από την ανατολική Σιβηρία ως το λιμάνι Ναχόντκα.
Ο προταθείς πετρελαιαγωγός θα μπορούσε να επιφέρει μια ευρύτερη σύσφιγξη των οικονομικών σχέσεων της Ιαπωνίας και της Ρωσίας, σχέσεις που έχουν περιπλακεί από μια παλαιά συνοριακή διαφορά.
«Είναι αληθές το ότι η Ιαπωνία και η Ρωσία συζητούν τρόπους συνεργασίας (στο έργο κατασκευής του πετρελαιαγωγού). Αλλά δεν υπάρχει τίποτα περισσότερο από αυτό», δήλωσε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εξωτερικών της Ιαπωνίας.
Ερωτηθείς εάν το Τόκιο έχει θέσει καταληκτική ημερομηνία για την λήψη απόφασης όσον αφορά το έργο στην Μόσχα, δήλωσε : «Δεν θέτουμε προθεσμίες, διότι αυτή είναι μια απόφαση που πρέπει να λάβει η Ρωσία».
Κορυφαία ρωσική κυβερνητική πηγή δήλωσε τον περασμένο μήνα ότι η Μόσχα θα αποφασίσει για την πορεία του πετρελαιαγωγού της προς την Ασία ως τον Αύγουστο του 2004, γεγονός που σημαίνει ότι το πετρέλαιο δεν θα μεταφέρεται από τον συγκεκριμένο αγωγό πριν από το 2007 το νωρίτερο.
Η Ιαπωνία όσο και η Κίνα, των οποίων οι ανάγκες σε ενέργεια μεγεθύνονται λόγω των αναπτυσσόμενων οικονομιών τους, αδημονούν να αρχίσει η κατασκευή του δικού της έργου η καθεμιά, ειδικά λόγω των αμφιβολιών για το ποιος από τους δύο προταθέντες αγωγούς θα αποδειχθεί βιώσιμος.
Ο κινεζικός πετρελαιαγωγός, ο οποίος σχεδιάζεται να εκτείνεται από το Ανγκάρσκ, κοντά στη Λίμνη Βαϊκάλη διαμέσου της ανατολικής Σιβηρίας ως το Ντακίνγκ της Κίνας, αντιμετωπίζει προβλήματα λόγω ανησυχιών για δυνητικές αρνητικές συνέπειες του στο περιβάλλον και ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντίμιρ Πούτιν έχει εκδηλώσει την προτίμησή του για το ιαπωνικό σχέδιο.