Σωρεία εγκληματικών πράξεων και παραλείψεων για την τραγωδία του Εξπρές Σάμινα, επισημαίνονται στο πόρισμα του εφέτη ανακριτή Νίκου Καραδημητρίου, που έφερε πρώτος στη δημοσιότητα ο ραδιοφωνικός σταθμός Flash 9,61.
Το πόρισμα, περιλαμβάνει ογκώδες κατηγορητήριο κατά 17 ατόμων, ανάμεσά τους και έξι στελεχών της Επιθεώρησης Πλοίων, ενώ σημαντικές ευθύνες επιρρίπτονται στον καπετάνιο, τον υποπλοίαρχο, τον ασυρματιστή και τον Α' μηχανικό του πλοίου.
Σύμφωνα με την έκθεση ο πλοίαρχος το εγκατέλειψε, ενώ πολλοί επιβάτες παρέμεναν σε αυτό, ο υποπλοίαρχος απουσίαζε από τη γέφυρα για 25 λεπτά και δεν παρακολουθούσε τα ηλεκτρονικά όργανα, ο ασυρματιστής επιβιβάστηκε σε σωστική λέμβο χωρίς να έχει πάρει μαζί του τη φορητή ραδιοτηλεγραφική συσκευή, ενώ ο Α' μηχανικός εγκατέλειψε αμέσως το μηχανοστάσιο και αφού μπήκε σε σωστική λέμβο αγνόησε τις εκκλήσεις ναυαγών για βοήθεια. Οι υδατοστεγείς πόρτες του Σάμινα ήταν ανοιχτές, 17 φορτηγά δεν είχαν δεθεί, πολλά από τα σωσίβια ήταν τουλάχιστον τριών δεκαετιών, ενώ από τις οκτώ βάρκες βρέθηκαν μόνο οι τρεις στο νερό και μάλιστα στις δύο από αυτές δεν λειτούργησαν οι μηχανές.
Το πόρισμα αναμένεται να υποβληθεί στο Συμβούλιο Εφετών Αιγαίου, εντός των προσεχών ημερών.
Η Κομισιόν αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο γιατί όπως υποστηρίζει δεν εφαρμόζει πλήρως την κοινοτική νομοθεσία σχετικά με την ελεύθερη παροχή των υπηρεσιών στις θαλάσσιες μεταφορές, το λεγόμενο καμποτάζ. Για την εφαρμογή του κανονισμού απελευθέρωσης των θαλασσίων μεταφορών είχε χορηγηθεί στη χώρα μας μεγάλη μεταβατική περίοδος, η οποία τελικά επισπεύσθηκε μετά το ναυάγιο του Εξπρές Σάμινα.