Σε νέα φάση μπαίνει ο «πόλεμος» Ε.Ε. - Κίνας με αιχμή την εισαγωγή των αερομεταφορών στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών, που υποχρεώνει όσες αεροπορικές εταιρίες πετούν από και προς τα αεροδρόμια των «27» να καταβάλλουν ειδικό φόρο άνθρακα. Σκληραίνοντας τη στάση του, το Πεκίνο ανακοίνωσε ότι κάλεσε τους κινεζικούς αερομεταφορείς να μην πληρώσουν τους προβλεπόμενους φόρους, αψηφώντας την ευρωπαϊκή απειλή προστίμων ή ακόμη και απαγόρευσης λειτουργίας στην Ε.Ε. για όσους δεν συμμορφωθούν.
Συγκεκριμένα, επικαλούμενη απόφαση του υπουργικού συμβουλίου, η κινεζική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ανακοίνωσε ότι δεν θα επιτραπεί στις αεροπορικές εταιρίες της χώρας να πληρώσουν το φόρο ή να τον μετακυλήσουν στους επιβάτες αυξάνοντας π.χ. τις τιμές των εισιτηρίων. Αφήνοντας να εννοηθεί ότι η Κίνα σκέπτεται το ενδεχόμενο αντιποίνων, το επίσημο ειδησεογραφικό πρακτορείο Xinhua μετέδωσε επίσης ότι «θα εξετάσει την υιοθέτηση των απαραίτητων μέτρων για την προάσπιση των συμφερόντων φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων, ανάλογα με το πώς θα εξελιχθεί το ζήτημα».
Παραμονές της ετήσιας σινο - ευρωπαϊκής συνόδου, ο Ευρωπαίος πρεσβευτής στο Πεκίνο Μάρκους Έντερερ εξέφρασε την ελπίδα, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, το θέμα να επιλυθεί μέσα από διαπραγματεύσεις. Εκτός από την Κίνα όμως, και οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Ινδία αντιτίθενται σθεναρά στην επιβολή τέτοιου φόρου, με αποτέλεσμα να εκφράζονται φόβοι ακόμη και για εμπορικό πόλεμο.
Η Ένωση Αερομεταφορών Κίνας (CATA) εκτιμά ότι μόνο φέτος ο φόρος άνθρακα θα στοίχιζε στους αερομεταφορείς της χώρας 123 εκατομμύρια δολάρια. Η Κομισιόν από την πλευρά της τονίζει ότι η επιβάρυνση για τις εταιρίες θα είναι σταδιακή, αφού το 85% των αδειών άνθρακα θα τους χορηγηθούν δωρεάν για το 2012, ενώ θα κληθούν να πληρώσουν για πρώτη φορά το 2013, μετά τον υπολογισμό του κόστους των εκπομπών τους.
Τέσσερις μεγάλες κινεζικές αεροπορικές εταιρίες έχουν προαναγγείλει ότι δεν θα πληρώσουν ούτε σεντ στις Βρυξέλλες. Η Κίνα υποστηρίζει ότι η επιβολή φόρου άνθρακα σε αναπτυσσόμενες χώρες είναι παράλογη και ζητά το κόστος της μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα να επιβαρύνει τους αεροναυπηγικούς ομίλους.
Πάντως ο αναπληρωτής γραμματέας της CATA Τσάι Χάιμπο εξέφρασε την πεποίθηση ότι θα βρεθεί μια λύση, λέγοντας ότι του φαίνεται απίθανο να υλοποιηθεί «το χειρότερο δυνατό σενάριο, που είναι να καθηλωθούν οι κινεζικές πτήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση».