Σε συγκρουσιακό κλίμα στην Ολομέλεια την Τρίτη το ν/σ για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση

Δευτέρα, 22 Αυγούστου 2011 22:03
UPD:22:06
A- A A+

Σε συγκρουσιακό κλίμα αρχίζει την Τρίτη η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής επί του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σε ανακοίνωση που εξέδωσε αργά απόψε το Δ.Σ. της ΠΟΣΔΕΠ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Καθηγητών Πανεπιστημίου) καταγγέλλει για «ανευθυνότητα» και «προχειρότητα» το υπουργείο σχετικά με τους χειρισμούς της μεταρρύθμισης για τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Στη συζήτηση στη Βουλή αναμένεται να παρέμβει και ο Πρωθυπουργός, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Το νομοσχέδιο είναι και στο επίκεντρο της συνεδρίασης των πρυτάνεων που διεξάγεται σε χώρο του Πολυτεχνείου στο Λαύριο. Οι καθηγητές, επικεντρώνουν τα επιχειρήματά τους πλέον στην επιστημονική έκθεση του τμήματος νομοτεχνικής επεξεργασίας σχεδίων και προτάσεων νόμου της Βουλής, τονίζοντας ότι σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έκθεσης αυτής, υπάρχουν σημεία στο νομοσχέδιο που προσκρούουν στο Σύνταγμα και στους νόμους.

Η ΠΟΣΔΕΠ στην ανακοίνωσή της σημειώνει πως «μία ημέρα πριν την συζήτηση στη Βουλή του νομοσχεδίου και το τελικό κείμενο δεν δόθηκε», γεγονός που οι καθηγητές ερμηνεύουν ως «επιβεβαίωση της ανυπαρξίας διαλόγου και την αλαζονεία του υπουργείου».

Σχετικά με το κείμενο που γνωρίζουν οι καθηγητές από τις 19 Αυγούστου παρατηρούν:

«Το κείμενο αυτό απέχει σημαντικά σε κεντρικά του σημεία από τις θέσεις της Ομοσπονδίας, όπως αυτές διαμορφώθηκαν στο 10ο Συνέδριο και αναλύθηκαν μεταξύ των άλλων στις συνεδριάσεις του ΕΣΥΠ. Έτσι το Υπουργείο συνεχίζει να αγνοεί επιδεικτικά τους πανεπιστημιακούς και τα θεσμικά τους όργανα. Είναι εμφανής η έλλειψη ισορροπίας ανάμεσα από τη μια πλευρά το Συμβούλιο, το οποίο αποφασίζει για όλα τα ζητήματα, διοικητικά και ακαδημαϊκά, και από την άλλη τον Πρύτανη και τη Σύγκλητο, που δεν έχουν ουσιαστικές αρμοδιότητες ούτε σε καθαρά ακαδημαϊκά ζητήματα αλλά είναι απλά εκτελεστικά όργανα. Το προτεινόμενο από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου μοντέλο διοίκησης, είναι συγκεντρωτικό, περιορίζει τη δημοκρατική λειτουργία, υποβαθμίζει την ακαδημαϊκή ζωή στο εσωτερικό των ΑΕΙ και δεν συμβάλλει στην προώθηση της αριστείας, χωρίς να διορθώνει τα κακώς κείμενα στις διαδικασίες των οργάνων διοίκησης και στη λειτουργία των ΑΕΙ».

Αν και το υπουργείο αποδέχεται να παραμείνει το τμήμα βασική ακαδημαϊκή μονάδα, οι καθηγητές παρατηρούν: «Το σχέδιο νόμου συνεχίζει να ταυτίζει το Τμήμα με το σύνολο των διδασκόντων ενός προγράμματος σπουδών. Η ΠΟΣΔΕΠ έχει αναδείξει ως κεντρικό ζήτημα τη θέσπιση του Τμήματος ως βασικής εκπαιδευτικής και ακαδημαϊκής μονάδας, που αντιστοιχεί σε ένα ιστορικά διαμορφωμένο και διεθνώς αναγνωρισμένο επιστημονικό αντικείμενο, έχει την ευθύνη για τη διδασκαλία και την έρευνα σε αυτό και προφανώς διαθέτει τα όργανα και τις αντίστοιχες προς τούτο αρμοδιότητες».

Επίσης τονίζουν ότι «στα ζητήματα οργάνωσης των σπουδών, δεν γίνεται σαφής διάρθρωση των τριών κύκλων σπουδών στα πενταετή τμήματα, με αποτέλεσμα να αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία, η δυνατότητα χορήγησης πτυχίου δεύτερου κύκλου σπουδών, χωρίς την υποχρέωση του τμήματος να χορηγεί πτυχίο πρώτου κύκλου σπουδών».

Προσθέτουν ακόμη πως «το Νομοσχέδιο συνεχίζει να περιέχει διατάξεις, οι οποίες είναι προσβλητικές για τους Έλληνες πανεπιστημιακούς δασκάλους. Επίσης δείχνει να χρήζει σοβαρής περαιτέρω νομικής αλλά ακόμα και γλωσσικής επεξεργασίας. Η πρόσφατη αλλά και η γενικότερη εμπειρία έχει αποδείξει ότι ένας νόμος εφαρμόζεται στα ΑΕΙ, όταν έχει τη συναίνεση και αποδοχή της πλειοψηφίας της ακαδημαϊκής κοινότητας. Αρα η όποια μεταρρύθμιση για να πετύχει, και να μην εξαντληθεί σε ρητορική, πρέπει να έχει τη στήριξη της μεγάλης πλειοψηφίας της Πανεπιστημιακής κοινότητας, κάτι που δεν συμβαίνει τώρα».

Τέλος, η ΠΟΣΔΕΠ, καλεί τους βουλευτές του Ελληνικού Κοινοβουλίου, ανεξαρτήτως κόμματος, να μην ψηφίσουν το Νομοσχέδιο στην παρούσα μορφή, αλλά να στηρίξουν τις θέσεις της Ομοσπονδίας, που έχουν κατατεθεί και να πιέσουν για αλλαγές υπό μορφή τροπολογιών, που να διατηρούν την ισορροπία μεταξύ διοικητικών και ακαδημαϊκών οργάνων και τη διεθνώς αναγνωρισμένη ακαδημαϊκή διάρθρωση των Τμημάτων. «Σε περίπτωση που το Νομοσχέδιο ψηφιστεί ως έχει, η ΠΟΣΔΕΠ θα αγωνιστεί για να αλλάξει ο νόμος στα σημεία που έχουμε αναδείξει».

Συνεδρίαση πραγματοποίησαν και οι εκπρόσωποι των προέδρων ΤΕΙ οι οποίοι, μεταξύ άλλων, αντιτίθενται στο ενδεχόμενο να εξομοιωθούν τα πτυχία των Πολυτεχνείων με «μάστερ», και κάνουν λόγο για άνοιγμα της ψαλίδας μεταξύ πανεπιστημίων και ΤΕΙ εις βάρος των τελευταίων.

Οι πρόεδροι των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων άφησαν επίσης ανοιχτό το ενδεχόμενο για κινητοποιήσεις από το φθινόπωρο, με την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, αν και δήλωσαν ότι θα επιδιώξουν συναντήσεις με την υπουργό Παιδείας.

Επιφυλάσσεται για τη στάση της στη Βουλή η ΝΔ

Σε δήλωσή του ο αρμόδιος τομεάρχης της ΝΔ Αρης Σπηλιωτόπουλος σημείωσε πως η Νέα Δημοκρατία «θα επιμείνει στη λογική της σοβαρότητας και της υπευθυνότητας: Από την πρώτη στιγμή είπαμε στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ότι θα αναζητήσουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, προκειμένου να βρούμε αυτά που μας ενώνουν στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας και όχι αυτά που μας χωρίζουν. Είναι λογικό ότι για τα ζητήματα Παιδείας επιδιώκουμε εθνική συνεννόηση. Γι’ αυτό σε ένα πάρα πολύ μεγάλο και προβληματικό θα έλεγα σχέδιο νόμου, εμείς καταθέσαμε 12 πολύ συγκεκριμένους, πολύ χειροπιαστές βελτιωτικές προτάσεις, σε σημεία τα οποία μπορούν, κατά τη δική μας εκτίμηση, να μας βοηθήσουν να συνεννοηθούμε για το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου. Από εκεί και έπειτα, έως και σήμερα, οι αλλαγές αυτές δεν έχουν γίνει. Θέλω να ελπίζω ότι ίσως αύριο που θα ξεκινήσει η συζήτηση στη Βουλή, αυτές οι αλλαγές μπορεί να γίνουν από την υπουργό. Αναλόγως και εμείς επιφυλασσόμαστε για το τι θα πράξουμε, την επόμενη ημέρα».

ΛΑΟΣ: Οι υποχωρήσεις του υπουργείου υπονομεύουν το ν/σχ

«Η κ. Διαμαντοπούλου πρέπει να αντέξει στις πιέσεις του κατεστημένου. Οι ήδη σημειωθείσες υποχωρήσεις της υπονομεύουν την αποτελεσματικότητα του νομοσχεδίου», σχολίασε σχετικά ο εκπρόσωπος του ΛΑΟΣ, Κωστής Αϊβαλιώτης.

Δημοκρατική Συμμαχία: «Όχι» σε μεσοβέζικες λύσεις

Κάλεσμα στην κυβέρνηση να μην ακολουθήσει «μεσοβέζικες λύσεις και ιδιοτελείς συμβιβασμούς» απηύθυνε εν όψει της ψήφισης του ν/σχ η Δημοκρατική Συμμαχία.

Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση του κόμματος, βασικοί άξονες των αλλαγών που στηρίζει η Δημοκρατική Συμμαχία είναι η αντιμετώπιση του κομματισμού, η απεμπλοκή των φοιτητών από τη διοίκηση του Πανεπιστημίου, η κατάργηση του Ασύλου, το άνοιγμα στην κοινωνία, η σύνδεση με την αγορά και η ορθολογική κατανομή των Ιδρυμάτων στην επικράτεια.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή