Η απονομή των βραβείων Όσκαρ δεν είναι μόνο καλλιτεχνικό γεγονός αλλά κυρίως τηλεοπτικό θέαμα. Η φυσιογνωμία των βραβείων αλλάζει, χρόνο με το χρόνο, για να μπορέσει να αγγίξει ξανά τα περασμένα ρεκόρ υψηλής τηλεθέασης.
Παρά τις προσπάθειες της Ακαδημίας, τα τελευταία χρόνια η τηλεοπτική απήχηση της μεγάλης γιορτής του κινηματογράφου, ακολουθεί καθοδική πορεία, με κάποιες αυξομειώσεις.
Το πρώτο αρνητικό ρεκόρ σημειώθηκε το 2003, τη χρονιά της αμερικανικής εισβολής στο Ιράκ, καθώς μόλις 32, 04 εκατομμύρια θεατές παρακολούθησαν την τελετή. Το μιούζικαλ «Σικάγο» του Ρομπ Μάρσαλ, οι ερμηνείες της Νικόλ Κίντμαν στις «Ώρες» και του Αντριέν Μπρόντι στον «Πιανίστα», του Πολάνσκι, δεν συγκίνησαν το αμερικανικό κοινό, ενώ αντιδράσεις είχε προκαλέσει και ο πύρινος λόγος του Μάικλ Μουρ ενάντια στον πρόεδρο Μπους.
Το 2004, μια μεγάλη εμπορική επιτυχία «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών» ανέβασε το ποσοστό τηλεθέασης στα 43, 56 εκατομμύρια.
Ο συναγερμός για τον «Θείο Όσκαρ» χτύπησε ξανά το 2008, όταν τα νούμερα κατρακύλησαν, στους 31, 76 εκατομμύρια θεατές. Δόθηκαν διάφορες ερμηνείες για την αιτία της τηλεοπτικής αποτυχίας: η μεγάλη απεργία των σεναριογράφων, τα κρύα αστεία του Τζον Στιούαρτ αλλά και οι σινεφίλ προτάσεις, με ευρωπαϊκό άρωμα («Καμία πατρίδα για τους μελλοθάνατους» των αδελφών Κοέν).
Η Ακαδημία αποφάσισε να κάνει δραστικές αλλαγές, επιστρέφοντας στην παλιά δοκιμασμένη συνταγή της εμπορικότητας.
Τα τελευταία χρόνια, εμφανίζονταν στην υποψήφια πεντάδα για το Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, καλλιτεχνικές επιτυχίες, ακόμη κι όταν η θέση τους ήταν χαμηλή στο box office. Φέτος, σε αυτή την κατηγορία θα είναι υποψήφιες δέκα ταινίες, ώστε να μπορέσουν να βρουν θέση και πιο δημοφιλείς παραγωγές. Πολλοί κριτικοί κινηματογράφου θεώρησαν, ότι αυτή η επιλογή μειώνει το κύρος των βραβείων.
Ωστόσο, οι υπεύθυνοι της διοργάνωσης ελπίζουν, ότι ο Τζέιμς Κάμερον θα κάνει και πάλι το θαύμα του: ο Καναδός σκηνοθέτης με τον «Τιτανικό» το 1998 είχε καθηλώσει στους τηλεοπτικούς δέκτες τους 57, 25 εκατομμύρια θεατές και τιμήθηκε με 11 βραβεία Όσκαρ.
Το παγκόσμιο ρεκόρ εισπράξεων, που έσπασε το «Avatar» (πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια σε μόλις δεκαεπτά μέρες), υπόσχεται να επαναφέρει στη φετινή διοργάνωση τη λάμψη που επιζητά το Χόλιγουντ.