Ο Γιάννης Χουβαρδάς με αφορμή την ανανέωση της θητείας του ως καλλιτεχνικού διευθυντή στο Εθνικό Θέατρο, παρουσίασε τις καλοκαιρινές παραγωγές του οργανισμού, ενώ έκανε πλήρη απολογισμό των πεπραγμένων του την τελευταία τριετία.
Φέτος ο ίδιος σκηνοθετεί τον Ορέστη του Ευριπίδη (σε μετάφραση Στρατή Πασχάλη) που θα κάνει πρεμιέρα στην Επίδαυρο στις 30 Ιουλίου, με πρωταγωνιστές τον Νίκο Κουρή και τη Στεφανία Γουλιώτη. Στη νέα σκηνοθετική προσέγγιση του έργου, ο Ορέστης, η Ηλέκτρα και τα άλλα πρόσωπα του δράματος παρουσιάζονται ως μυθικές οντότητες εγκλωβισμένες μέσα στο χρόνο και το χώρο του αρχαίου θεάτρου. Σαν τον Τάνταλο κουβαλούν το άχθος της οικογενειακής ιστορίας, το άχθος μιας τραγωδίας που δεν καθαίρεται.
Ο Γιάννης Χουβαρδάς τόνισε ιδιαίτερα τη σημασία του χορού που συνδέει το μύθο με τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα: «Ο Ορέστης έχει κατηγοριοποιηθεί ως ένα έργο του Ευριπίδη στο οποίο ο χορός δεν διαδραματίζει σοβαρό ρόλο. Στην παράστασή μας όμως συμβαίνει το αντίθετο και ο χορός αποτελεί τον κινητήριο μοχλό. Θα απαρτίζεται από μια ομάδα σύγχρονων νέων, όπως τους έχουμε ζήσει τα τελευταία χρόνια. Το έργο θέτει ερωτήματα γύρω από το πώς αντιμετωπίζουν οι νέοι την Ιστορία, πώς βλέπουν το μέλλον τους και τη σχέση τους με τις άλλες γενεές. Στην παράσταση υπάρχουν και κάποιες σκηνές βίας που ενδεχομένως θυμίζουν πολύ συγκεκριμένα πράγματα της εποχής μας.
Θα είναι η τέταρτη παρουσία μου στην Επίδαυρο και ευελπιστώ ότι θα μπορέσουμε να έχουμε μια σωστή επικοινωνία με το κοινό. Η σχέση του κοινού της Επιδαύρου με τους συντελεστές των παραστάσεων βρίσκεται σε μια εξέλιξη τα τελευταία χρόνια κι ελπίζουμε εμείς να συμβάλλουμε προς μια θετική κατεύθυνση».
Στη συνέχεια ο κ. Γιάννης Χουβαρδάς αναφέρθηκε στην ιδιαίτερη σκηνογραφία της παράστασης που την υπογράφει ο γνωστός Γερμανός σκηνογράφος Γιοχάννες Σουτς, τονίζοντας ότι: «Η σύλληψη της παράστασης οφείλει πολλά στον Γιοχάνες Σουτς και η επικοινωνία μας ήταν σε πολλά επίπεδα σχεδόν διαισθητική».
Η Eπίδαυρος συνιστά πρόκληση για τους ξένους σκηνογράφους
Ο κ. Σουτς έδωσε το δικό του «παρών» στη συνέντευξη Τύπου και περιέγραψε ως ένα βαθμό το σκηνικό που θα δούμε στην Επίδαυρο. Η πρώτη σημαντική πρόκληση ήταν να συλλάβει τον Οίκο μπροστά στον οποίο διαδραματίζονται τα γεγονότα του έργου. Επέλεξε τη λιτότητα και την αφαίρεση, δημιουργώντας ένα διαφανές σπίτι, μια ιδιαίτερη ζωγραφιά που επιτρέπει στο θεατή να βλέπει μέσα από το σκηνικό το τοπίο της Επιδαύρου. Δέχτηκε αμέσως την πρόταση του Γιάννη Χουβαρδά καθώς τον ενδιέφερε ιδιαίτερα να καταθέσει τη δική του σκηνογραφική πρόταση σε σχέση με το αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.
Γνώριζε την Επίδαυρο εδώ και πολλά χρόνια, ταξίδεψε όμως ξανά πέρυσι για να έχει μια αίσθηση του χώρου κατά τη διάρκεια των παραστάσεων. Μίλησε για την ιδιαίτερη δυναμική του θεάτρου που φέρνει τους ηθοποιούς στο επίκεντρο χιλιάδων θεατών. Με χιούμορ παραδέχτηκε ότι έκανε το λάθος να αγοράσει ένα λεύκωμα με όλες τις σκηνογραφίες που είχαν παρουσιαστεί στην Επίδαυρο. Η ανάγνωση αυτή περισσότερο τον άγχωσε παρά τον βοήθησε. Επέστρεψε όμως στο Βερολίνο, έχοντας ετοιμάσει μια λεπτομερή μακέτα του αρχαίου θεάτρου, πάνω στην οποία ξεδίπλωσε τη δική του αισθητική πρόταση.
Δεν προβληματίστηκε από τους κανονισμούς για την προστασία του αρχαίου μνημείου, καθώς τους θεωρεί και ο ίδιος απαραίτητους, ενώ πρόσθεσε ότι «όταν παίζεις σε ένα ιστορικό μέρος πρέπει να ακολουθείς τους κανόνες της παράδοσης».
Η Λυσιστράτη του Κακλέα
Η δεύτερη μεγάλη παραγωγή, η Λυσιστράτη του Αριστοφάνη θα ανέβει στην Επίδαυρο στις 16 και 17 Ιουλίου, σε σκηνοθεσία του Γιάννη Κακλέα, σε μετάφραση Κ.Χ. Μύρη, με πρωταγωνιστές τους Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Ελένη Κοκκίδου, Μάκη Παπαδημητρίου. Ο Γιάννης Κακλέας μπορεί να σκηνοθετεί για τρίτη φορά Αριστοφάνη αλλά φέτος κάνει την παρθενική του εμφάνιση στην Επίδαυρο. Ο ίδιος τόνισε ότι τον ενδιέφερε περισσότερο η διερεύνηση του Αριστοφάνη ως σατιρικού ποιητή παρά ως επιθεωρησιογράφου και πρόσθεσε «Μια από τις ευκολίες του Αριστοφάνη είναι να τον μεταθέσουμε σε άλλη εποχή, στο ’30 ή στο ’60 κ.τ.λ. Η πρόκληση όμως είναι να τον κάνεις να αφορά το σήμερα».
Το ζήτημα της σύγκρουσης των δύο φύλων, ο εξοστρακισμός του ερωτισμού, το θέμα του πολέμου και της βίας θα αποτελούν τον κεντρικό άξονα της παράστασης Οι άντρες ηθοποιοί θα υποδύονται τους γυναικείους ρόλους σε μια προσπάθεια απόπειρας κατανόησης της γυναικείας ματιάς στα πράγματα.
Οικονομικός απολογισμός για το Εθνικό
Ο Γιάννης Χουβαρδάς παρουσίασε τον οικονομικό απολογισμό της θητείας του κατά τα έτη 2007-2010 και αναφέρθησε σε αστάθμητους παράγοντες που μείωσαν τα προβλεπόμενα έσοδα του οργανισμού, όπως την καθυστέρηση της παράδοσης του κτιρίου στην Αγ. Κωνσταντίνου, τα γεγονότα του Δεκεμβρίου του 2008- όταν οι μεγάλες κεντρικές σκηνές του Εθνικού παρέμειναν κλειστές για εβδομάδες- το θέμα της γρίπης που επηρέασε καθοριστικά τις παιδικές παραστάσεις αλλά και την άνοδο της εγκληματικότητας στην περιοχή του κέντρου που αποθαρρύνουν τους θεατές. «Είναι θαύμα ότι έχουμε αυτά τα νούμερα, όταν αντιμετωπίσαμε τόσες αντίξοες συνθήκες», δήλωσε ο ίδιος χαρακτηριστικά.
Για τη χειμερινή σεζόν 2010/2011 ανακοίνωσε την αναβάθμιση του προγράμματος «¶λλη διάσταση» με κύκλους παράλληλων εκδηλώσεων που σχετίζονται με δράσεις σε σχολεία, αναγνώσεις της Ιλιάδας (σε μετάφραση Μαρωνίτη) από καταξιωμένους Έλληνες ηθοποιούς, ειδικά αφιερώματα αλλά και τη φιλοξενία στην Αθήνα της γενικής συνέλευσης της «Ένωσης Θεάτρων της Ευρώπης».
Στο χειμερινό ρεπερτόριο αναμένουμε τη «Φρεναπάτη» του Πιερ Κορνέιγ, την «Εμίλια Γκαλότι» του Γκότχολμ Λέσινγκ, τον «Συρανό ντε Μπερζεράκ» του Εντμόν Ροστάν, , την «Τριλογία του Παραθερισμού» του Κάρλο Γκολντόνι, την «Τρισεύγενη» του Κωστή Παλαμά, τον «Χρυσό Δράκο» του Ρόναλντ Σίμελπφενιχ, το «Γλυκό πουλί της νιότης» του Τενεσί Ουίλιαμς, τον «Πλατόνοφ» του Τσέχωφ, τη «Μητέρα του σκύλου» του Μάτεσι και το «Παραμύθι χωρίς όνομα» της Πηνελόπης Δέλτα.