Μποέμ: Η ιστορία των ελεύθερων καλλιτεχνών

Τετάρτη, 18 Αυγούστου 2010 12:39

A- A A+

Την όπερα «La Boheme» του Πουτσίνι θα φιλοξενήσει φέτος στη σκηνή του το «Pafos Aphrodite Festival», με παραγωγό την Εθνική Όπερα της Σλοβακίας. Το φεστιβάλ θα ανοίξει τις πύλες του στις 3, 4 και 5 Σεπτεμβρίου, στο Μεσαιωνικό Κάστρο της Πάφου, φιλοδοξώντας να προσφέρει για ακόμα μια φορά μοναδικές παραστάσεις στο φιλόμουσο κοινό.

Με τη λέξη «La Bohème» αναφερόμαστε σε μια ιδιαίτερη εποχή που δεν ενέπνευσε μόνο τον Τζιάκομο Πουτσίνι να γράψει την ομώνυμη όπερα, αλλά παράλληλα αποτέλεσε τρόπο ζωής για ένα ολόκληρο πνευματικό και καλλιτεχνικό κίνημα το οποίο έκανε την ανατροπή στον συντηρητισμό του 19ου και 20ου αιώνα σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Σύντομη ιστορία της όπερας

Η όπερα La Bohème παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο ιταλικό κοινό το 1896, στο Βασιλικό Θέατρο του Τορίνο υπό τη διεύθυνση του Αρτούρο Τοσκανίνι. Ο Διονύσιος Λαυράγκας αργότερα, επέλεξε αυτή την όπερα ως εναρκτήριο έργο της τρίτης καλλιτεχνικής περιόδου του Ελληνικού Μελοδράματος.

Η παράσταση δόθηκε στις 26 Απριλίου 1900 στο Δημοτικό Θέατρο Αθηνών. Από την Εθνική Λυρική Σκηνή η όπερα παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 14 Απριλίου 1948 σε μουσική διεύθυνση Αντίοχου Ευαγγελάτου.

Η μποέμ εποχή

Μπορεί ο όρος «Μποέμ» να έχει ταυτιστεί με το Παρίσι και τα μπαράκια της Καρτιέ Λατέν, ωστόσο ιστορικά η Βοημία αποτελούσε μέρος της Δημοκρατίας της Τσεχίας και ο χαρακτηρισμός Μποέμ αφορούσε ουσιαστικά μια νομάδα ανθρώπων που ήταν τσιγγάνοι.

Τα μπαράκια και οι καφετερίες της Καρτιέ Λατέν ήταν η κορύφωση του κινήματος των Μποέμ οι οποίοι άλλαξαν τις τέχνες και την πνευματική σκέψη ξεφεύγοντας πολύ από τα συντηρητικά και ρεαλιστικά δεδομένα.

Η αποστασιοποίηση από την κοινωνία και ο ανέμελος τρόπος ζωής, που ενδιαφερόταν μόνο για το σήμερα και όχι για το αύριο, η μουσική, οι τέχνες τα έντονα χρώματα και η έμφαση στις ανθρώπινες σχέσεις ήταν χαρακτηριστικά των τσιγγάνων που αργότερα στιγμάτισαν τους νεαρούς καλλιτέχνες και πνευματικούς ανθρώπους του Παρισιού, από τις αρχές του 19ου αιώνα και μετά, δίνοντάς τους τον χαρακτηρισμό «Μποέμ».

Η αδιαφορία για τη ζωή και τις έγνοιες της, η ξενοιασιά, η διαρκής ευθυμία, η σπατάλη χρημάτων, τα όνειρα για νέα και μεγαλύτερα έσοδα, η ανάγκη να εξασφαλίσουν και για την επόμενη γενιά ένα καλό τρόπο ζωής είναι τα χαρακτηριστικά των Μποέμ τα οποία τους διαχώριζαν από την υπόλοιπη κοινωνία.

Θεωρητικά οι Μποέμ ήταν οι πρώτοι «χίπις». Συμβαίνει συχνά όμως υπό την εξωτερική εμφάνιση ενός «μποέμ» να υποκρύπτονται πρόσωπα άσημα και ανίκανα να συμμορφώσουν ζωή ανάλογη των οικονομικών τους δυνάμεων, φερόμενα περισσότερο από ανόητη επιδειξιμανία.

Αναμφίβολα όμως, συμβαίνει να εμφανίζονται ως «μποέμ» και πρόσωπα σημαντικά και καλλιεργημένα, ποιητές, ζωγράφοι, μουσικοί κ.λπ. αλλά και πρόσωπα που χαίρουν ιδιαίτερης κοινωνικής εκτίμησης, σαφώς προνοητικοί και άριστοι διαχειριστές των οικονομικών τους.

Στην λίστα των διάσημων Μποέμ του 20ου αιώνα εντάσσονται οι καλλιτέχνες Πικάσο, Μοντιλιάνι, Μπρακ, Ματίς, Ζακόμπ, οι οποίοι από διάφορα σημεία του κόσμου έφτασαν στις γειτονιές του Παρισιού και έγραψαν ιστορία. Ήταν ζωγράφοι, ποιητές, γλύπτες, μουσικοί, συγγραφείς, άνθρωποι της διασκέδασης, αιώνια ερωτευμένοι και ελεύθεροι.

Πληροφορίες: Προπώληση από τα Γραφεία της Εταιρείας στην Πάφο, 26822218, στον παγκύπριο αριθμό 8000 8005 (χωρίς χρέωση), www.pafc.com.cy . Εισιτήρια 35, 50, 60, 80 ευρώ.

Προτεινόμενα για εσάς