Στη δημοσιότητα έδωσε η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας το πόρισμα σχετικά με το πρόβλημα που παρουσιάστηκε στο κύριο σύστημα επικοινωνιών μεταξύ των υπηρεσιών ελέγχου εναερίου κυκλοφορίας και των αεροσκαφών, την Κυριακή 22 Αυγούστου.
Σύμφωνα με αυτό, έπειτα από «... μελέτη των καταγραφών του συστήματος (περί τις 3000 εγγραφές) και ανάλυση αυτών ... έδειξε ότι το πρόβλημα δημιουργήθηκε από την τηλεφωνική κάρτα JNT13/U05 (τηλεφωνική κάρτα της μονάδας 5 από τις 13 μονάδες που διαθέτει το σύστημα). Συνεπεία της μη φυσιολογικής συμπεριφοράς της εν λόγω κάρτας, τα δύο εσωτερικά δίκτυα του συστήματος εμφανίζονται μονίμως κατειλημμένα με αποτέλεσμα την αδυναμία επικοινωνίας των επί μέρους καρτών του συστήματος. Μία τέτοια βλάβη σε ένα κέντρο ανάλογης τεχνολογίας έχει σαν αποτέλεσμα την πτώση του συστήματος ....».
Σημειώνεται πως η κάρτα αυτή αντικαταστάθηκε και το σύστημα λειτουργεί κανονικά.
Περαιτέρω το πόρισμα τονίζει ότι:
o «... Δεν διαπιστώθηκε ουδεμία ειδική συνθήκη που θα μπορούσε να δικαιολογήσει την πρόκληση αυτού του προβλήματος.
o Τέτοιου είδους πρόβλημα δεν έχει εμφανιστεί στην 15ετή λειτουργία του συστήματος.
o Στις διαδικασίες που η κατασκευάστρια εταιρεία δίδει στα τεχνικά εγχειρίδια δεν υπάρχει ουδεμία αναφορά που να προβλέπει διαδικασία αντιμετώπισης τέτοιου είδους προβλημάτων.
o Οι κατασκευαστές δεν είχαν προβλέψει ότι μπορεί να εμφανιστεί αυτό το πρόβλημα.
o Εκτίμησή μας είναι ότι αυτό το πρόβλημα είναι από τα μη γνωστά και απρόβλεπτα "bugs" τα οποία εμφανίζονται σε σπάνιες περιπτώσεις και με ειδικές συνθήκες σε όλα τα συστήματα ακόμα και τα πιο σύγχρονα, και δεν έχει σχέση αν το σύστημα είναι παλιό ή νέο ....».
Η ΥΠΑ επισημαίνει ότι αυτόματα ετέθη σε λειτουργία το εναλλακτικό σύστημα επικοινωνιών και σε καμία περίπτωση δεν υπήρξε διακοπή επικοινωνίας των κέντρων ελέγχου της εναέριας κυκλοφορίας με τα αεροσκάφη και η ασφάλεια του εναερίου χώρου δεν διακυβεύτηκε στο ελάχιστον.
Καταλήγοντας σημειώνει πως στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού των συστημάτων Αεροναυτιλίας, από επιχειρησιακή επιτροπή στελεχών ΥΠΑ (Ελεγκτές και Ηλεκτρονικοί), εκπονήθηκαν οι Τεχνικές Προδιαγραφές ενός σύγχρονου ψηφιακού συστήματος Επικοινωνιών Φωνής (VCS/RCS) μεταξύ Δεκεμβρίου 2009 και Μαΐου 2010, οι οποίες εγκρίθηκαν από το Συμβούλιο Έργων Πολιτικής Αεροπορίας της ΥΠΑ τον Ιούλιο 2010. Με απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ. Ρέππα της 12/08/2010 εγκρίθηκε η προμήθεια του νέου ανωτέρου συστήματος και εντάχθηκε στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ 2010) με προϋπολογισμό 8.500.000 ¤. Η έγκριση προωθείται στο Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για προκήρυξη ανοιχτού διαγωνισμού εντός του 2010 και παράλληλα εξετάζεται η ένταξή του στο ΕΣΠΑ.