Πολύτιμα για τους επιστήμονες τα ψηφιακά ίχνη μας

Τρίτη, 14 Σεπτεμβρίου 2010 22:20

A- A A+

Ισως να μην το πολυσκεφτόμαστε, αλλά κάθε φορά που χρησιμοποιούμε ένα κοινωνικό δίκτυο ή ένα κινητό τηλέφωνο, αφήνουμε πίσω μας ένα ψηφιακό ίχνος που περιγράφει τη συμπεριφορά μας, τις μετακινήσεις μας και τις προτιμήσεις μας, αποκαλύπτει τους φίλους μας, τη διάθεσή μας και τις απόψεις μας.

Η Γιούκα-Πέκα Ονέλα και ο Φέλιξ Ριντ-Τσόχας, από το Said Business School του πανεπιστημίου της Οξφόρδης, χρησιμοποιούν εδώ και καιρό το Facebook και τα 400 εκατομμύρια των χρηστών του ως ζωντανό εργαστήριο για να ανακαλύψουν τον τρόπο με τον οποίο οι συμπεριφορές και οι ιδέες διαδίδονται στο εσωτερικό των ομάδων.

Το 2007, για παράδειγμα, η Ονέλα και ο Ριντ-Τσόχας μελέτησαν τη δημοτικότητα χιλιάδων εφαρμογών στο Facebook. Στη συνέχεια μελέτησαν τη συμπεριφορά των χρηστών.

Όταν εισάγεται μια νέα εφαρμογή, υιοθετείται από τους χρήστες ανεξαρτήτως της γνώμης των φίλων τους. Όταν όμως η δημοτικότητά της περάσει ένα ορισμένο όριο, η χρησιμοποίησή της αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.

Οι πληροφορίες που παρέχουν τα κοινωνικά δίκτυα επιτρέπουν επίσης τον εντοπισμό κοινωνικών τάσεων. Ο Μπερνάρντο Χιούμπερμαν και ο Σιταρούμ Ασούρ, από τα εργαστήρια HP του Πάλο Αλτο στην Καλιφόρνια, προσπάθησαν να προβλέψουν την επιτυχία μιας ταινίας μελετώντας τον τεράστιο όγκο των απόψεων που εκφράζονταν στο Twitter. Ξεκίνησαν από την υπόθεση ότι οι ταινίες που συζητιούνται πολύ, καταλήγουν να είναι οι πιο δημοφιλείς. Και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο ρυθμός με τον οποίο οι χρήστες γράφουν tweets γύρω από μια ταινία επιτρέπει την ακριβή πρόβλεψη των εισπράξεων που θα έχει στο box-office.

Μπορεί να γίνουν προβλέψεις και σε άλλους τομείς, όπως για παράδειγμα τις εκλογικές αναμετρήσεις, ή τη γρήγορη αξιολόγηση των αντιδράσεων του πληθυσμού σε σημαντικά γεγονότα; «Το Twitter και τα SMS έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην εκλογή του Μπαράκ Ομπάμα», λέει ο Χιούμπερμαν. «Ορισμένες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ήδη αυτό το είδος δεδομένων για να προβλέψουν την επιτυχία των προϊόντων τους».

Πλούτο πληροφοριών δίνουν βέβαια και τα κινητά τηλέφωνα. Ο κοινωνιολόγος Αλμπερτ-Λάζλο Μπαραμπάσι και οι συνάδελφοί του από το Northeastern University της Βοστώνης χρησιμοποίησαν τέτοιες πληροφορίες για να αναλύσουν τις ανθρώπινες μετακινήσεις, είτε με τα πόδια είτε με αυτοκίνητο ή με τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Και διαπίστωσαν ότι παρά τις διαφορές μεταξύ των ατόμων, οι μετακινήσεις τους υπακούουν σε ένα μαθηματικό σχήμα. Και υπαγορεύονται από νόμους, μοντέλα και μηχανισμούς που συναντώνται στις φυσικές επιστήμες.

Πηγή: New Scientist, ΑΠΕ-ΜΠΕ

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή