Με καθυστέρηση τουλάχιστον τεσσάρων ετών, αφού τα έργα είχαν ενταχθεί στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004, αρχίζουν σήμερα οι εργασίες αναβάθμισης των σιδηροδρομικών γραμμών του ΗΣΑΠ και ενίσχυσης της πέτρινης υπόγειας σήραγγας στο τμήμα Ομόνοια - Μοναστηράκι.
Τα έργα είναι ενταγμένα σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του ΗΣΑΠ, που ο συνολικός προϋπολογισμός του ξεπερνά τα 800 εκατομμύρια ευρώ και με το οποίο υιοθετούνται και νέες μέθοδοι (ΣΔΙΤ) για την αύξηση των εσόδων του.
Το έργο της αλλαγής της υποδομής - επιδομής της γραμμής σε όλο το μήκος της και η ενίσχυση της σήραγγας στο τμήμα Ομόνοια - Μοναστηράκι, κόστους 79,1 εκατ. ευρώ, υλοποιείται από τον Ακτορα και υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί στο α' τρίμηνο του 2010.
Στην τελική τους μορφή, οι γραμμές θα έχουν όψη ίδια με εκείνες του μετρό, καθώς τις ξύλινες σανίδες, επάνω στις οποίες στηρίζονται οι ράγες, θα αντικαταστήσει οπλισμένο σκυρόδεμα, επιτρέποντας αφενός την ανάπτυξη μεγαλύτερων ταχυτήτων από τους συρμούς, αφετέρου τη μείωση των κραδασμών και του θορύβου που προκαλεί η διέλευση των συρμών.
Στο πλαίσιο του έργου αυτού, θα αναβαθμιστεί η σηματοδότηση και θα αναπτυχθεί σύστημα τηλεματικής, που θα επιτρέψει την παροχή πληροφοριών σχετικά με το χρόνο διέλευσης των συρμών.
Επίσης, πέραν της ασφάλειας, το συγκεκριμένο έργο, όταν ολοκληρωθεί, θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα του ΗΣΑΠ, που σήμερα έχει φτάσει στα όριά της, καθώς οι συρμοί θα μπορούν να διέρχονται με μικρότερη χρονοαπόσταση μεταξύ τους.
Αξίζει να αναφερθεί ότι, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν στο έτος 2007, ο ΗΣΑΠ μετέφερε περίπου 132 εκατομμύρια επιβάτες, ενώ, στην εξαετία, η μέση αύξηση της επιβατικής κίνησης ήταν της τάξης του 3,71% ετησίως.
Εξάλλου, παράλληλα με τα έργα ανακαίνισης της γραμμής, ο ΗΣΑΠ σκοπεύει να προχωρήσει στη δημιουργία τριών νέων σταθμών: στην περιοχή Ψαλίδι, που βρίσκεται μεταξύ των σταθμών Ηρακλείου και Ειρήνης, Ιλισός, που βρίσκεται μεταξύ των σταθμών Μοσχάτου και Καλλιθέας, καθώς και στην περιοχή Καμίνια, που βρίσκεται μεταξύ των σταθμών Φαλήρου και Πειραιά.
Το κόστος κατασκευής κάθε σταθμού υπολογίζεται στα 5 εκατ. ευρώ και θα καλυφτεί από κονδύλια του ΕΣΠΑ, ενώ το όφελος της επιχείρησης σε επιβάτες υπολογίζεται συνολικά σε 60.000 επιπλέον επιβάτες ημερησίως.
Στον Αγ. Στέφανο ο ΗΣΑΠ
Το έργο πάντως που θα δημιουργήσει τον ΗΣΑΠ του μέλλοντος είναι η επέκταση της γραμμής προς τον Αγιο Στέφανο, στη βόρεια Αττική, συνολικού προϋπολογισμού 480 εκατ. ευρώ.
Οι διαγωνισμοί για την ανάθεση των μελετών, προϋπολογισμού 20,5 εκατ. ευρώ, βρίσκονται στη διαδικασία της αξιολόγησης των διαγωνιζομένων και τα αποτελέσματα υπολογίζεται ότι θα ανακοινωθούν τον Απρίλιο.
Το έργο χωρίζεται σε δύο φάσεις, με την πρώτη να προβλέπει την κατασκευή 5 σταθμών από την Κηφισιά έως και την Εθνική Οδό. Η επέκταση αυτή υπολογίζεται ότι είναι εφικτό να ολοκληρωθεί μέχρι το 2013, ενώ, τέσσερα χρόνια αργότερα, εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το έργο με τους δύο επόμενους σταθμούς σε Ανοιξη και Αγιο Στέφανο.
Ακόμη, πέρα από τα έργα που αφορούν στο μεταφορικό έργο, ο ΗΣΑΠ προχωρεί και στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας, χρησιμοποιώντας τη μέθοδο της Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα.
Στα σχέδια του Οργανισμού περιλαμβάνεται η δημιουργία της νέας επισκευαστικής βάσης, που θα γίνει σε οικόπεδο 35 στρεμμάτων στον Πειραιά και που περιβάλλεται από τις οδούς Kαλλιμασιώτη, Kόνωνος, Pετσίνα και Aλιπέδου, ιδιοκτησίας του ΗΣΑΠ. Ο φορέας που θα επιλεγεί να συμπράξει με τον ΗΣΑΠ για την κατασκευή της επισκευαστικής βάσης θα έχει το δικαίωμα να εκμεταλλευτεί το χώρο πάνω από αυτήν, για εμπορικές χρήσεις.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις που έχουν γίνει, προκειμένου να έχει ενδιαφέρον για τους ιδιώτες, θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα ανάπτυξης περίπου 1.000 θέσεων στάθμευσης, 10.000 τ.μ. χώρων καταστημάτων κ.λπ.
Το συνολικό κόστος του έργου εκτιμάται σε 120 εκατ. ευρώ. Το Δημόσιο θα συμμετάσχει με 25 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ο ιδιώτης, που θα επιλεγεί, θα συμπράξει με 95 εκατομμύρια ευρώ, εξασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτόν την εκμετάλλευση των αναπτύξεων για περίοδο 30 ετών.
Ο φάκελος του έργου βρίσκεται στη γενική γραμματεία ΣΔΙΤ, αναμένοντας έγκριση, όπως επίσης και οι φάκελοι που αφορούν στη δημιουργία τεσσάρων υπόγειων χώρων στάθμευσης σε Μαρούσι, Ηράκλειο, Φάληρο και Κηφισιά.
Δρομολόγια
Τα δρομολόγια, λόγω των έργων, θα διέρχονται αραιότερα, δεδομένου ότι όλοι οι συρμοί θα χρησιμοποιούν την ίδια γραμμή, ενώ αυτό και το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, 24 και 25/1, τα δρομολόγια θα εκτελούνται στο τμήμα Πειραιάς - Ταύρος και Ομόνοια - Κηφισιά.
Στο τμήμα Ομόνοια - Ταύρος, τους επιβάτες θα εξυπηρετούν οι λεωφορειακές γραμμές της ΕΘΕΛ 010 Ομόνοια - Ταύρος, με στάσεις στους πέντε ενδιάμεσους σταθμούς, και η εξπρές 011 Ομόνοια - Πετράλωνα - Ταύρος. Εν συνεχεία, από τις 26/1 έως τις 13/3, η λεωφορειακή γραμμή 500Α θα εξυπηρετεί το τμήμα Πειραιάς - Ομόνοια, λόγω μειωμένης συχνότητας δρομολογίων.
Στα τμήματα όπου θα εκτελούνται τα έργα, οι συρμοί στην άνοδο και στην κάθοδο θα διέρχονται από μία γραμμή, ανά επτά ή επτάμισι λεπτά αντί για τριάμισι. Εως το πρώτο δεκαήμερο του Μαΐου, η κυκλοφορία των συρμών θα διακόπτεται διαδοχικά τα Σαββατοκύριακα στα τμήματα Ταύρος - Ομόνοια, Πειραιάς - Ταύρος, Αττική - Ανω Πατήσια, Ειρήνη - Κηφισιά, Ηράκλειο - Ειρήνη, Ν. Ιωνία - Ηράκλειο, Πειραιάς - Αττική.
Φ.Ζ.