Νέα εποχή για την αμερικανική αγορά αυτοκινήτου σηματοδοτεί η συμφωνία αυτοκινητοβιομηχανιών, εργατικών συνδικάτων και περιβαλλοντολόγων, που ανακοίνωσε στις 19/5 ο Αμερικανός πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα στον Κήπο των Ρόδων στο Λευκό Οίκο.
Η νέα πολιτική απαιτεί από τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες να παράγουν επιβατηγά και φορτηγά με δυνατότητα κάλυψης 35,5 μιλίων ανά γαλόνι (κατά μέσον όρο) το 2016, που όπως σημειώνει η βρετανική εφημερίδα "Guardian", ισοδυναμεί με "λουκέτο" σε 194 μονάδες ηλεκτροπαραγωγής από άνθρακα ή με την "αφαίρεση" 58 εκατομμυρίων αυτοκινήτων από τους αμερικανικούς αυτοκινητοδρόμους για ένα χρόνο. Θα μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά 900 εκατομμύρια μετρικούς τόνους και θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση ποσότητας αργού πετρελαίου ισοδύναμης με τις περσινές εισαγωγές από τη Σαουδική Αραβία, τη Βενεζουέλα, τη Λιβύη και τη Νιγηρία.
Το σχέδιο δεν υποχρεώνει "αναγκαστικά" τη Ford να παράγει μικρότερα αυτοκίνητα, τόνισε ο διευθύνων σύμβουλος της Ford Motor Co. Αλαν Μούλαλι, μιλώντας σε δημοσιογράφους μετά την ομιλία του Αμερικανού προέδρου. "Μπορούμε να παράγουμε το μέγεθος αυτοκινήτου που ο κόσμος πραγματικά θέλει. Η εντολή είναι, ανεξάρτητα από το μέγεθος, να βελτιώνουμε την εξοικονόμηση καυσίμων κάθε χρόνο, από τώρα και στο εξής".
Πιο επιφυλακτικός για το τι συνεπάγεται το σχέδιο για τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες είναι ο διευθυντής του Center for Automotive Research στο Αν Αρμπορ στο Μίσιγκαν, Κιμ Χιλ. Για τον κ. Χιλ η μετάβαση δεν θα είναι εύκολη, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να πληρώσουν για να εξοπλίσουν εκ νέου τις μονάδες παραγωγής για μικρότερα, αν και όχι μίνι, οχήματα.
Αναλυτές βλέπουν στα αυστηρά κριτήρια τα οποία ανακοίνωσε ο Αμερικανός πρόεδρος χρυσοφόρα φλέβα για εταιρείες που προμηθεύουν υβριδική τεχνολογία και άλλα εξαρτήματα που συντελούν στην εξοικονόμηση βενζίνης.
Για τη βελτίωση της εξοικονόμησης καυσίμων σε ποσοστό έως και 40%, οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες θα χρειαστεί να παραγγείλουν πολύ περισσότερους κινητήρες με υπερτροφοδότηση, περισσότερο εξελιγμένες μπαταρίες ιόντων-λιθίου και περισσότερους ηλεκτροκινητήρες για αυτοκίνητα και φορτηγά τα οποία βρίσκονται σε στάδιο ανάπτυξης.
Αλλοι αναλυτές αναμένουν αντικατάσταση του χάλυβα με ελαφρότερο αλουμίνιο και πλαστικό, ενώ εκτιμούν ότι θα υπάρξει αύξηση της ζήτησης για χαλκό, καθώς θα παράγονται περισσότεροι ηλεκτροκινητήρες για να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη παραγωγή υβριδικών.
Πλήγμα θα δεχθεί και ο κλάδος διύλισης στις ΗΠΑ. Ο αναλυτής στην ClearView Energy Partners στην Ουάσιγκτον Κέβιν Μπρουκ εκτιμά ότι τα μέτρα θα αφαιρέσουν από τη ζήτηση για βενζίνη στις ΗΠΑ 2,3 δισεκατομμύρια γαλόνια ετησίως, το 2016, ποσότητα που αντιπροσωπεύει πτώση 1,6%.
"Δεν είναι εποχή στην οποία θα κατασκεύαζα νέα μεγάλα διυλιστήρια", είπε η διευθύντρια στην εταιρία συμβούλων Energy Security Analysis Inc. στη Βοστώνη Σάρα Εμερσον.
ΑΠΕ-ΜΠΕ, Reuters * Στη φωτογραφία ο Μπαράκ Ομπάμα με τον Δ/Σ της Ford, Alan Mulally, μετά από την ανακοίνωση του σχεδίου