Είτε βρεθούν τα "μαύρα κουτιά" είτε όχι, η τραγωδία της πτήσης AF447 πρέπει να καταστήσει σαφές ότι η τεχνολογία αυτή είναι ξεπερασμένη και μπορεί να αντικατασταθεί από τη μετάδοση των δεδομένων δορυφορικά σε πραγματικό χρόνο, υποστηρίζει ο Καναδός Πιέρ Ζανιό.
Πριν από 40 χρόνια, αυτός ο πρώην διευθυντής της Air Canada και μετά της Διεθνούς Eνωσης Αερομεταφορών (IATA, από το 1993 ως το 2002) ήταν ένας από τους ειδικούς που επινόησαν τις συσκευές καταγραφής των στοιχείων πτήσης, τα λεγόμενα "μαύρα κουτιά".
"Σήμερα είμαι συνεπώς ο κατάλληλος άνθρωπος για να πω ότι είναι πεπαλαιωμένα, επειδή η τεχνολογία έχει εξελιχθεί", δήλωσε ο Ζανιό. "Η άμεση μετάδοση των δεδομένων από τα αεροπλάνα, μέσω δοφρυφόρου, είναι πολύ πιο οικονομική απ' ό,τι ήταν πριν από δέκα χρόνια. Τώρα είναι δυνατό, σε περίπτωση προβλήματος, να μεταδίδονται τα πάντα απ' ευθείας, στη διάρκεια της πτήσης".
Eνα σύστημα αυτόματης αποστολής, μέσω δορυφορικής σύνδεσης, των δεδομένων των πτήσεων υφίσταται ήδη, υπογραμμίζει, και θα πρέπει να γενικευθεί. Αυτό θα επέτρεπε, σε περίπτωση ατυχήματος, να ανακτηθούν τα πάντα με μερικά κλικ του ποντικού, αντί να ξεκινούν έρευνες σε ζούγκλες ή στα βάθη των ωκεανών για την ανεύρεση μαύρων κουτιών, τα οποία επιπλέον έχουν υποστεί ζημιές.
"Το αεροπλάνο δεν θα άρχιζε να εκπέμπει παρά από τη στιγμή που θα υπήρχε κάποια ανωμαλία. Και μπορούμε να προγραμματίσουμε το σύστημα ώστε, σε περίπτωση σοβαρής ανωμαλίας, να εκπέμπει αδιάκοπα όλα τα δεδομένα και τις ηχογραφήσεις των πιλότων... Είναι αρκετά απλό", προσθέτει.
"Oταν υπολογίσετε το κόστος της έρευνας για τα μαύρα κουτιά στο βυθό ενός ωκεανού, αυτό είναι εξωφρενικό... Χιλιάδες ώρες με αεροπλάνα ελικόπτερα, πλοία. Αυτή τη φορά, υπάρχει ακόμη κι ένα πυρηνικό υποβρύχιο στα ανοικτά της Βραζιλίας ... Και τελικά μπορεί να μην ανακτήσουμε τις πληροφορίες.
Με τη δορυφορική μετάδοση, θα μπορούμε να ανακτούμε τα πάντα στη στιγμή. Θα μπορούμε να ξέρουμε ακριβώς πού έπεσε το αεροπλάνο. Για τις οικογένειες, φαντάζεστε πόσο σκληρό είναι να περνούν μήνες, μερικές φορές χρόνια, χωρίς να ξέρουν τι ακριβώς συνέβη;"
Καθώς οι εκπομπές δεν θα ξεκινούσαν παρά μόνο σε περίπτωση ανωμαλίας, η τεράστια πλειονότητα των πτήσεων δεν θα μετέδιδε τίποτε, συνεπώς το σύστημα αυτό δεν θα επιβάρυνε τις δορυφορικές συνδέσεις και δεν θα απαιτούσε τέραστιες δυνατότητες αποθήκευσης πληροφοριών, τονίζει ο Πιέρ Ζανιό.
ΑΠΕ-ΜΠΕ, Γαλλικό Πρακτορείο