Χάνονται στον κόσμο των αριθμών, λόγω κακής εκκίνησης

Παρασκευή, 17 Ιουλίου 2009 21:19

A- A A+

Τα Mαθηματικά όχι μόνο δεν είναι "μπαμπούλας", αλλά βοηθούν και στην ανάπτυξη της συλλογιστικής ικανότητας και της κριτικής σκέψης, ειδικά όταν η μαθηματική εκπαίδευση αρχίζει από την ηλικία των 4 ετών, με παιχνίδια και ασκήσεις ικανότητας, και συνεχίζεται στις πρώτες τάξεις του δημοτικού.

"Όλες οι μελέτες έδειξαν ότι, τα παιδιά στις ηλικίες από 4 έως 8 ετών έχουν τη δυνατότητα και τη δυναμική να αναπτύξουν πολύ πιο σημαντικές μαθηματικές έννοιες απ' όσες πιστεύαμε τα προηγούμενα χρόνια. Πολύ συχνά, οι δυσκολίες των παιδιών στα μαθηματικά οφείλονται σε μια κακή εκκίνηση. Αν η μαθηματική εκπαίδευση έχει δομηθεί σε λάθος βάση, στην ηλικία των 13 ετών η μάχη είναι χαμένη. Είναι γνωστό ότι, οι περισσότεροι γονείς αγωνίζονται να καλύψουν, όπως μπορούν, αυτές τις δυσκολίες των παιδιών τους στα Mαθηματικά, με ιδιαίτερα και φροντιστήρια στις μεγαλύτερες ηλικίες, ενώ είναι πιο σημαντικό να έχει το παιδί τους από νωρίς ένα καλό νηπιαγωγό και ένα καλό δάσκαλο στην αρχή της σχολικής του ζωής. Η μαθηματική εκπαίδευση δεν ενδιαφέρεται πια να αναπτύξει ξερές γνώσεις, αλλά να αναπτύξει ένα τρόπο σκέψης και ικανότητες", επισήμανε η καθηγήτρια του ΑΠΘ, Μαριάννα Τζεκάκη, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, με αφορμή το 33ο Συνέδριο της Διεθνούς Ομάδας για την Ψυχολογία της Μαθηματικής Εκπαίδευσης, οι εργασίες του οποίου αρχίζουν, στις 19 Ιουλίου, στη Θεσσαλονίκη.

Τα αποτελέσματα ερευνών, που θα παρουσιαστούν στο συνέδριο, επιβεβαιώνουν τη σημαντική ανάπτυξη που μπορούν να έχουν τα μικρά παιδιά, σε διάφορους τομείς, με τις κατάλληλες διδακτικές προσεγγίσεις. Eτσι, το 60% - 70% των παιδιών καταφέρνει να λύσει συνδυαστικά προβλήματα με τη χρήση κατάλληλων παιχνιδιών και υπολογιστών και το 50% να εκφράσει σημαντικές μαθηματικές ιδέες και να δίνει εξηγήσεις.

Τα παιδιά αναπτύσσουν από νωρίς σημαντικές ιδέες χωρικής αναπαράστασης με τα κατάλληλα παιχνίδια και πετυχαίνουν να λύνουν χωρικά προβλήματα, με παιχνίδια ρομποτικής. Γενικότερα, βελτιώνουν τις ικανότητες τους και τις στρατηγικές σε σημαντικές μαθηματικές ιδέες ή διαδικασίες.

Εξάλλου, τα αποτελέσματα ερευνητικού προγράμματος του Πανεπιστημίου Μακεδονίας για τη διερεύνηση της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών στη διδασκαλία της Γεωμετρίας, στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, έδειξαν ότι οι επιδόσεις των μαθητών βελτιώθηκαν σημαντικά.

Η έρευνα διήρκεσε περίπου τέσσερα χρόνια (2004-2008) και συνεχίζεται με άλλες μορφές.

"Οι μαθητές χρησιμοποιούσαν ηλεκτρονικούς υπολογιστές για την επίλυση γεωμετρικών προβλημάτων, εργάστηκαν δηλαδή σε ένα περιβάλλον, που προσέφερε πολύ περισσότερες δυνατότητες από το τυπικό 'περιβάλλον', που περιλαμβάνει το τετράδιο, τον πίνακα και μερικά γεωμετρικά όργανα. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι όλοι οι μαθητές και οι μαθήτριες έλυσαν όλα τα προβλήματα και βρήκαν τα σωστά αποτελέσματα. Σημαίνει, όμως, ότι οι επιδόσεις τους βελτιώθηκαν σημαντικά και επιπλέον υπήρξαν οφέλη, που δε μετρώνται άμεσα", ανέφερε ο καθηγητής του τμήματος Εκπαιδευτικής και Κοινωνικής Πολιτικής του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Βασίλης Δαγδιλέλης.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή