Η Γερμανία γιορτάζει την εικοστή επέτειο από την ενοποίησή της, όμως η Κορέα παραμένει η τελευταία μεγάλη διαίρεση του Ψυχρού Πολέμου με περίπου ένα εκατομμύριο στρατιώτες να βρίσκονται εκατέρωθεν της αποστρατιωτικοποιημένης ζώνης που χωρίζει τις δύο χώρες της κορεατικής χερσονήσου.
Η ζώνη πλάτους 4 χιλιομέτρων και μήκους 245, η οποία δεν ανήκει σε κανέναν και ορίστηκε με την εκεχειρία που έδωσε τέλος στον πόλεμο του 1950-53, χωρίζει τη χερσόνησο με αγκαθωτά σύρματα και ναρκοπέδια.
«Το οικονομικό χάσμα μεταξύ των δύο χωρών είναι πολύ ευρύτερο από αυτό που είχαν οι δύο Γερμανίες πριν από την ενοποίηση», γράφει η κορεατική εφημερίδα Dong-A Ilbo.
Η Βόρεια Κορέα είναι οικονομικά απομονωμένη με ετήσιο Ακαθάριστο Εθνικό Προϊόν που το 2008 ήταν 17 δισεκατομμύρια δολάρια, το 2% του αντίστοιχου της Νότιας Κορέας.
Ορισμένοι εκτιμούν ότι θα κοστίσει περισσότερο από ένα τρισεκατομμύριο δολάρια για τη Νότια Κορέα η ενοποίηση με το βορρά.
Αυτό θα αποτελέσει καταστροφή για τη νοτιοκορεατική οικονομία, σύμφωνα με ένα κρατικό ίδρυμα ερευνών που υπολογίζει ότι θα αυξήσει το λογαριασμό της φορολόγησης για τους Νοτιοκορεάτες κατά 2 εκατοστιαίες μονάδες ετησίως για τα επόμενα 60 χρόνια.
Εκτός όμως από το τεράστιο κόστος, πρακτικά δεν υπάρχει καμία επαφή ανάμεσα στις δύο χώρες επί δεκαετίες, καθώς έχουν αποκοπεί σχεδόν όλες οι τηλεφωνικές συνδέσεις και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ενώ δεν πραγματοποιήθηκε καμία επίσημη συνάντηση επί 20 χρόνια μετά τον πόλεμο.
Αντίστοιχα, οι Ανατολικογερμανοί μπορούσαν να βλέπουν τον έξω κόσμο μέσω της δυτικογερμανικής τηλεόρασης και οι δύο χώρες έκαναν ανταλλαγές.
Στις πρόσφατες έρευνες, το 60% των Νοτιοκορεατών δηλώνουν ότι θέλουν την ενοποίηση αλλά προτιμούν να συμβεί αργότερα εξαιτίας του κόστους, ενώ το 70% βλέπουν τον βορρά ως απειλή και λίγοι πιστεύουν ότι θα εγκαταλείψει το πυρηνικό του πρόγραμμα σύντομα.
Η μόνη συνεργασία που υπήρξε τα τελευταία χρόνια ήταν ένα ορεινό θέρετρο και ένα βιομηχανικό πάρκο, το οποίο βρίσκεται λίγο βορειότερα από την αποστρατιωτικοποιημένη ζώνη.
Αυτά τα προγράμματα τα οποία συνοδεύθηκαν από την κατασκευή νέων δρόμων και σιδηροδρομικών συνδέσεων υλοποιήθηκαν από τη Νότια Κορέα με τη βοήθεια ενός συνεταίρου του ομίλου της Hyundai και οι προοπτικές τους βελτιώνονται ή υποχωρούν ανάλογα με τις σχέσεις των δύο χωρών που κινούνται από το ζεστό στο κρύο.
Η αποστρατιωτικοποιημένη ζώνη είναι από τα πιο δημοφιλή τουριστικά σημεία της Νότιας Κορέας με περίπου 600.000 επισκέπτες κάθε χρόνο.
Αν ποτέ καταργηθεί η ζώνη, η Νότια Κορέα θέλει να ιδρύσει ένα φυσικό καταφύγιο, καθώς η περιοχή αποτελεί πλέον καταφύγιο για θηλαστικά και πουλιά, ανάμεσα στα οποία είδη πουλιών που απειλούνται με εξαφάνιση, εβδομήντα διαφορετικά θηλαστικά, ενώ υπάρχουν χιλιάδες είδη φυτών.
ΑΠΕ-ΜΠΕ - Reuters