Η παράκληση των μαθητών να κοιμηθούν λίγο ακόμη εισακούστηκε από σχολείο της Βρετανίας, το οποίο αποφάσισε να αφήνει τους εφήβους να «χορταίνουν» τον πρωινό ύπνο υποστηρίζοντας ότι με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνονται οι μέγιστες επιδόσεις στην τάξη.
Το πείραμα του Monkseaton High School στο Γουίτλεϊ Βάλεϊ θα διαρκέσει πέντε μήνες, με την υποστήριξη των μαθητών, των γονιών και των εκπαιδευτικών, σημειώνει ο The Independent. Το κουδούνι, αντί να χτυπά την «άγρια» ώρα των 9 π.μ., οι μαθητές θα μπορούν να απολαμβάνουν ένα πλήρες πρωινό και να ξεκινούν το μάθημα στις 10 π.μ.
Ο διευθυντής του σχολείου συμβουλεύτηκε εξειδικευμένους επιστήμονες του χώρου, μεταξύ των οποίων και ο Ράσελ Φόστερ, καθηγητής κιρκαδικής νευροεπιστήμης (circadian neuroscience) στο Brasenose College της Οξφόρδης.
Ο δρ Φόστερ παραθέτει μελέτες οι οποίες υποστηρίζουν ότι οι μαθητές που μπαίνουν στην εφηβεία χρειάζονται περισσότερο ύπνο από τους υπόλοιπους. Ως εκ τούτου προκύπτει ότι το διάστημα της ημέρας στο οποίο κορυφώνονται οι επιδόσεις τους είναι μάλλον το απόγευμα παρά το πρωί, ενώ η συνεχής διατάραξη των μοτίβων ύπνου ενδέχεται να έχει επιπτώσεις στην υγεία και τη διανοητική τους λειτουργία.
Τα τεστ που έχει διεξάγει ο δρ Φόστερ επιβεβαιώνουν το συμπέρασμα ότι οι μαθητές αποδίδουν καλύτερα το απόγευμα. «Ήρθε η στιγμή να σταματήσουμε να παραβλέπουμε τα μοτίβα ύπνου που ισχύουν για τους νέους», υπογραμμίζει.
«Ο ύπνος μάς χαρίζει την αίσθηση της ευμάρειας και τις δεξιότητες που χαρακτηρίζουν τον άνθρωπο: δημιουργικότητα και καινοτομία. Είναι βάρβαρο να επιβάλουμε ένα πολιτιστικό μοτίβο στους εφήβους με αποτέλεσμα να υπονομεύονται οι επιδόσεις τους. Το καθεστώς που ισχύει στα περισσότερα σχολεία καλεί τους εφήβους να λειτουργήσουν ένα διάστημα της ημέρας που δεν είναι το βέλτιστο, ενώ οι φοιτητές εκτίθενται σε σοβαρούς κινδύνους από την έλλειψη ύπνου», τονίζει ο καθηγητής.
Επίσης, σύμφωνα με έρευνες, η κατάθλιψη εμφανίζει ισχυρή συσχέτιση με την επαναλαμβανόμενη διατάραξη και διακοπή του ύπνου, επισημαίνει η βρετανική εφημερίδα.