«Σκοντάφτει» η επέκταση του τραμ προς Πειραιά

Τετάρτη, 16 Ιανουαρίου 2008 12:11
A- A A+

ΜIΚΡΗ καθυστέρηση φαίνεται να υπάρχει στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την επέκταση του τραμ προς Πειραιά, εξαιτίας της δυστοκίας της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Πειραιά να εγκρίνει τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων του έργου.

Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του υπουργείου Μεταφορών και τα υπάρχοντα δεδομένα ο διαγωνισμός για την επέκταση στον Πειραιά θα προκηρυχτεί την άνοιξη του 2008, με στόχο να δοθεί σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του 2011. Ωστόσο, η Νομαρχία Πειραιά, σύμφωνα με πληροφορίες, φαίνεται να μην εγκρίνει τη συγκεκριμένη μελέτη.

Μάλιστα, παράλληλα με το διαγωνισμό για τον Πειραιά, έχει προγραμματισθεί να προκηρυχτεί και ο διαγωνισμός για την προμήθεια 12 και 5 βαγονιών, αρχικού προϋπολογισμού 40 εκ. ευρώ.

Εξαιτίας των προβλημάτων που δημιουργήθηκαν με τα βαγόνια της ιταλικής Ansaldobreda, επιδίωξη του υπουργείου Μεταφορών είναι τα νέα βαγόνια να έχουν ήδη δοκιμαστεί και να μην βρίσκονται ακόμα σε διαδικασία παραγωγής.

Εάν τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα, η σταδιακή παραλαβή των νέων συρμών θα ξεκινήσει μετά από 1-1,5 χρόνο από την υπογραφή της σύμβασης. Σήμερα το τραμ διαθέτει 35 βαγόνια, από τα οποία σε ημερήσια βάση χρησιμοποιούνται 24 με 26.

Υπενθυμίζεται ότι, το έργο της επέκτασης του τραμ στον Πειραιά, το οποίο έπρεπε να είχε προκηρυχτεί εδώ και δύο χρόνια, είχε «σκοντάψει» στις αντιδράσεις μελών του δημοτικού συμβουλίου Πειραιά και φορέων της πόλης για τη χάραξη της επέκτασης.

Η επέκταση του τραμ στον Πειραιά, μήκους 5 χλμ. και αρχικού προϋπολογισμού 50 εκ. ευρώ, ήταν προγραμματισμένη να προκηρυχτεί το Μάρτιο του 2006, με ορίζοντα υλοποίησης τέλη του 2008, καθώς ήταν έργο ενταγμένο στο Γ' ΚΠΣ.

Οι αντιρρήσεις όμως του πρώην δημάρχου Χρ. Αγραπίδη και εμπορικών φορέων της περιοχής, σε συνδυασμό με την αναποφασιστικότητα του υπουργείου Μεταφορών είχαν ως αποτέλεσμα το έργο να μετατεθεί στο Δ' ΚΠΣ (ΕΣΠΑ και συγκεκριμένα στα κονδύλια του ΠΕΠ Αττικής). Η Τραμ ΑΕ κατέθεσε τη μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων στο ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο με την σειρά του ζητάει τη γνωμάτευση των αρμόδιων φορέων (υπουργεία Ναυτιλίας και Πολιτισμού, Νομαρχία Πειραιά) για να εγκρίνει την προκήρυξή του.

Το ιστορικό

Η εξαγγελία για την επέκταση του τραμ στον Πειραιά έχει γίνει από το Μάιο του 2007, παρουσία του τότε υπουργού Μεταφορών Μ. Λιάπη και του δημάρχου Πειραιά Παναγιώτη Φασούλα, στο πλαίσιο του «Νέου Συγκοινωνιακού Χάρτη του Πειραιά».

Μάλιστα, τότε είχε ανακοινωθεί ότι η είσοδος του τραμ από το ΣΕΦ στον Πειραιά θα πραγματοποιηθεί με την ακόλουθη διαδρομή: «Στάση "Ν. Φάληρο" - Οδός Μικράς Ασίας - Οδός Γρηγορίου Λαμπράκη - Λεωφόρος Βασιλέως Γεωργίου Α΄ - Πλατεία Καραϊσκάκη - οδός Εθνικής Αντιστάσεως - οδός Τροχιοδρόμων - στάση τραμ "ΣΕΦ"».

Αξίζει να αναφερθεί ότι, η επέκταση του τραμ στον Πειραιά θα ενισχύσει την οικονομική βιωσιμότητά της Τραμ ΑΕ, καθώς από τα έσοδα των κομίστρων των επιβατών για Πειραιά θα καλύπτεται το 70-75% των λειτουργικών εξόδων της εταιρείας.

Σύμφωνα με μελέτες, η επέκταση του τραμ στον Πειραιά θα προσδώσει επιβατική κίνηση 35.000-40.000 ατόμων ημερησίως.

Οικονομικά στοιχεία

Το τραμ άν και ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Ιούλιο του 2004, έχει μέσα σε τρία χρόνια συσσωρεύσει ζημίες 57,36 εκ. ευρώ. Ενδεικτικό είναι οι ζημίες ύψους 6,8 εκ. ευρώ το 2004, διευρύνθηκαν το 2005 σε 24,47 εκ. ευρώ και το 2006 σε 26,09 εκ. ευρώ. Παρήγορο στοιχείο αποτελεί, πάντως, ο διπλασιασμός της επιβατικής κίνησης των τελευταίων χρόνων, καθώς τα έσοδα από την πώληση εισιτηρίων ανήλθαν το 2006 σε 5,4 εκ. ευρώ έναντι 3,6 εκ. ευρώ το 2005 (αύξηση 50%).

Το τραμ της Αθήνας μεταφέρει καθημερινά περίπου 60.000 επιβάτες, με 2.250 επιβάτες κατά μέσο όρο ανά όχημα την ημέρα, εκ των οποίων το 50% είναι κάτοχοι καρτών απεριορίστων διαδρομών. Το τραμ διαθέτει δίκτυο 25 χλμ. και 47 στάσεων. Οι στάσεις με τη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση είναι το Σύνταγμα, η Αγία Φωτεινή και ο Νέος Κόσμος και ακολουθούν το ΣΕΦ και η Πλατεία Κατράκη.

Η κατανομή επιβατών ανά σκοπό μετακίνησης αναφέρονται στην εργασία (36%), τις αγορές (23%), την εκπαίδευση (19%) και την διασκέδαση (19%).

Το τραμ κινείται κατά μέσο όρο με 20-22 χλμ./ώρα, ενώ το Αττικό Μετρό ανά 35 χλμ./ώρα. Εφόσον εγκαινιαστεί η επέκταση στον Πειραιά, στόχος της Τραμ ΑΕ είναι η χρονοαπόσταση μεταξύ των συρμών να είναι 6 λεπτά αντί για 7,5 που ισχύει σήμερα.

Φ.Ζ.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή