Πέρυσι τέτοια εποχή, ένα βίντεο όπου πρωταγωνιστούσε η Χίλαρι Κλίντον έφτασε γρήγορα στην κορυφή των πιο δημοφιλών βίντεο του YouTube. Ηταν μια παρωδία μιας διαφήμισης της Apple, που ήταν βασισμένη στον Μεγάλο Αδελφό του Τζόρτζ Οργουελ. Η Χίλαρι, ως άλλος Μεγάλος Αδελφός, εμφανιζόταν να λέει ξανά και ξανά: «Ας ξεκινήσει η συζήτηση».
Η πρώην Πρώτη Κυρία των Ηνωμένων Πολιτειών καλούσε την Αμερική σε διάλογο. Αλλά οι ερωτήσεις που έλαβε ήταν εμφανώς «στημένες». Το γεγονός ότι αυτές οι συζητήσεις έγιναν online δεν μπορεί να συγκαλύψει το ότι ήταν απολύτως ελεγχόμενες.
Ο Πίτερ Λέιντεν, πρώην διευθυντής του περιοδικού Wired και νυν διευθυντής του New Politics Institute, θεωρεί ότι το βίντεο αυτό συμπυκνώνει με τον καλύτερο τρόπο τη διαφορά ανάμεσα στην εκστρατεία του Μπάρακ Ομπάμα και σ'εκείνη της Χίλαρι.
Οπως λέει ο αμερικανός αναλυτής, ο Ομπάμα ακολουθεί μια εκστρατεία βασισμένη στη νέα τεχνολογία, όπου το προσωπικό και οι εθελοντές έχουν τη δυνατότητα να παίρνουν αποφάσεις και οι πιθανοί υποστηρικτές που επισκέπτονται την ιστοσελίδα του μπορούν να στήσουν τα δικά τους blogs, να λάβουν μέρος στην ομάδα Obama Facebook, ακόμα και να «κατεβάσουν» ring tones με αποσπάσματα ομιλιών του υποψηφίου.
Η αντίθεση με τη σχετικά συντηρητική ιστοσελίδα της Χίλαρι είναι διδακτική.
«Ακόμη και οι επιχειρήσεις δυσκολεύονται να αλλάξουν την οργανωτική τους δομή ώστε να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της νέας τεχνολογίας», σημειώνει ο Λέιντεν. «Στις πολιτικές εκστρατείες είναι ακόμη πιο δύσκολο. Η κ. Κλίντον έχει μια σοβαρή ιστοσελίδα, αλλά ο κ. Ομπάμα την έχει κάνει κεντρικό οργανωτικό εργαλείο της εκστρατείας του».
Την ώρα που η Χίλαρι οδεύει προς δύο πολύ δύσκολες αναμετρήσεις στο Τέξας και το Οχάιο, οι κριτικές για την οργανωτική δομή της εκστρατείας της πολλαπλασιάζονται. Πολλοί αποδίδουν τις πρόσφατες αποτυχίες της στο γεγονός ότι ξεκίνησε την εκστρατεία της ως η «αναπόφευκτη» και η «έμπειρη» υποψήφια, κι αυτό σε μια εποχή όπου υπάρχει εμφανής ανάγκη για «αλλαγή».
Αλλοι επιρρίπτουν ευθύνες στον Μπιλ Κλίντον, που με τις παρεμβάσεις του έδωσε στους αμερικανούς ψηφοφόρους μια εικόνα για το πώς θα λειτουργούσε μια «συμπροεδρία» του Μπιλ και της Χίλαρι.
Είναι δύσκολο να αποφύγει κανείς το συμπέρασμα ότι η εκστρατεία της Χίλαρι αποδείχθηκε πολύ λιγότερο ευέλικτη από εκείνη του αντιπάλου της για το χρίσμα. Οπως και ότι βασίστηκε σε ένα στενό κύκλο οικογενειακών συμβούλων, αντί να αντλήσει συμβούλους από μια πολύ ευρύτερη δεξαμενή. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Ομπάμα προσέλαβε πολύ νωρίς ως σύμβουλό του τον Κρις Χιουζ, συνιδρυτή του Facebook.
«Τα μέσα ενημέρωσης χρειάζονται μια αφήγηση, και η κ. Κλίντον δεν τους πρόσφερε κάτι τέτοιο. Είναι πολύ αργά πια για να εφεύρει μια τέτοια αφήγηση. Το μόνο που μπορεί να ελπίζει είναι να συμβεί κάτι απροσδόκητο στον Ομπάμα», τονίζει ο Μπιλ Γκάλστον, ένας βετεράνος των εκστρατειών του Δημοκρατικού Κόμματος.
Κάποιοι σύμβουλοι της Χίλαρι αναγνωρίζουν ότι κακώς η γερουσιαστής της Νέας Υόρκης δεν άλλαξε τη στρατηγική της μετά τη νίκη του Ομπάμα στην Αϊόβα, στις 3 Ιανουαρίου. Η σκέψη που επικράτησε τότε ήταν ότι ο αγώνας θα συνεχιστεί με τον ίδιο τρόπο και θα ολοκληρωθεί με τη νίκη στις αναμετρήσεις της «Σούπερ Τρίτης». Αυτός είναι ο λόγος που στέρεψαν τα χρήματα στο στρατόπεδο της Χίλαρι και η υποψήφια χρειάστηκε να δανειστεί 5 εκατομμύρια δολάρια για να συνεχίσει. Κι αυτός είναι επίσης ο λόγος που το επιτελείο της Χίλαρι βρέθηκε τόσο απροετοίμαστο στις μάχες που έγιναν στη Βιρτζίνια, τη Μέριλαντ, τη Νεμπράσκα και το Ουισκόνσιν.
Η καλύτερη χρήση της τεχνολογίας από τον Ομπάμα τού επέτρεψε να συγκεντρώσει χρήματα τις έξι τελευταίες εβδομάδες με διπλάσιο ρυθμό απ' ό,τι η Χίλαρι. «Ο Ομπάμα έκτισε ένα είδος online ATM», λέει ο Λέιντεν.
Πηγή: Financial Times, ΑΠΕ-ΜΠΕ