Η αναγκαιότητα του τμήματος επενδυτικών σχέσεων

Τετάρτη, 14 Μαΐου 2008 11:47
A- A A+

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ χρηματιστηριακή αγορά έχει την ανάγκη ύπαρξης επιχειρήσεων με δυναμική πορεία και προοπτικές που θα μπορέσουν να κερδίσουν την εμπιστοσύνη του επενδυτικού κοινού και θα επαναφέρουν τις υψηλές κεφαλαιοποιήσεις στην αγορά χρήματος και κεφαλαίου. Κρίνεται αναγκαίο να εδραιωθεί και στην ελληνική αγορά ένα κανάλι αμφίδρομης σχέσεως και λειτουργίας ανάμεσα στις εταιρείες και το επενδυτικό κοινό.

Η διεργασία αυτή θα πραγματοποιείται από τα Τμήματα Επενδυτικών Σχέσεων (Investor Relations Officers) τα οποία θα απαρτίζονται από κατάλληλα καταρτισμένα άτομα που θα έχουν την ικανότητα να μεταφέρουν στην αγορά το όραμα, τη στρατηγική, τη πολιτική, τις προοπτικές της επιχείρησης, ενώ ταυτόχρονα θα μεταφέρουν στη διοίκηση της εταιρίας και το σύνολο του οργανισμού τις απόψεις των θεσμικών επενδυτών, των ιδιωτών επενδυτών και των οικονομικών αναλυτών για την εταιρία τους.

Ουσιαστικά, το Τμήμα Επενδυτικών Σχέσεων (Investor Relations Department) αποτελεί τη φωνή της εταιρείας στην αγορά και τη φωνή της αγοράς στην εταιρεία.

Τι βλέψεις έχει το Τμήμα Επενδυτικών Σχέσεων. Όταν οι επενδυτές και αναλυτές των διαφόρων τραπεζικών ιδρυμάτων εξετάζουν μία εταιρεία, το κλειδί βρίσκεται στο βαθμό που εμπιστεύονται το διοικητικό συμβούλιο. Συχνά, οι επενδυτές εμφανίζονται να αναφέρουν ότι η εμπιστοσύνη τους 'εκτοξεύεται' όταν τους προσεγγίζουν με ειλικρίνεια, όταν οι άνθρωποι της εταιρίας δεν προσπαθούν να παρουσιάσουν μία 'ρόδινη εικόνα' αλλά τους αναφέρουν ότι γνωρίζουν πλήρως τους κινδύνους που περιτριγυρίζουν την επιχείρησή τους. Είναι γεγονός ότι σε κανέναν δεν αρέσουν οι εκπλήξεις.

Σε περίπτωση που η εταιρεία έχει διαψεύσει τις προσδοκίες της αγοράς, τότε θα πρέπει να είναι έτοιμη για το τι πρόκειται να συμβεί - η ιστορία έχει αποδείξει ότι η τιμή της μετοχής της θα πέσει ή ίσως και να καταρρεύσει. Τότε ο τύπος θα φωνάξει τους οικονομικούς αναλυτές, οι οποίοι θα πουν ότι είναι δυσαρεστημένοι.

Έτσι κανένας δεν θα 'κοιτάξει' την εταιρεία αυτή στο ταμπλό της Σοφοκλέους για άλλους 6 μήνες ενώ την ίδια στιγμή η αγορά θα πιστέψει ότι η διοίκησή της ευθύνεται για την αρνητικό κλίμα καθότι δεν προετοιμάστηκε κατάλληλα.

Από την άλλη μεριά, αν η εταιρία έχει επιβεβαιώσει τις προσδοκίες της αγοράς κατά πολύ περισσότερο από ότι αυτή ανέμενε, θα υπάρχει μια αμφισβήτηση στην αγορά για το κατά πόσο η εταιρία θα έχει την δυνατότητα να αντεπεξέλθει στις απαιτήσεις της αγοράς στο μέλλον. Όπως και να έχει, δεν τους αρέσουν οι εκπλήξεις.

Η Ποιότητα στη Διαχείριση Πληροφοριών. Όταν κάποιοι αναλυτές αποφασίζουν να προτείνουν μία εταιρία και τα ινστιτούτα είναι έτοιμα να επενδύσουν πάνω σε αυτή, ένα μείζον θέμα θέτεται στο μυαλό τους: η ποιότητα της διαχείρισης. Ενώ θα εξετάσουν την παρούσα κατάσταση ενός μάνατζερ, συχνά η απόδοση του μάνατζερ στις εταιρικές παρουσιάσεις (Road Show ανά την Ευρώπη) και τις ενημερώσεις αποδεικνύεται καθοριστική.

Οι αναλυτές και οι διαχειριστές κεφαλαίων ανοιχτά ομολογούν ότι έκριναν μία εταιρία τόσο από τις ικανότητες παρουσίασης όσο και από οποιοδήποτε άλλο στοιχείο. Αναμφισβήτητα, οι ικανότητες παρουσίασης αποτελούν ένα μείζον θέμα για τις σχέσεις Investor Relations μιας και κρίνεται αναγκαίο να κατέχεις τέτοιες ικανότητες για να ενθαρρύνεις τις επενδύσεις πάνω στην επιχείρησή σου.

Ένα συχνό σφάλμα που κάνουν οι Διοικήσεις των εταιριών, ακόμα σε εταιρίες που έχουν εδραιωθεί στην χρηματιστηριακή αγορά, είναι το γεγονός ότι επιλέγουν να μην ανακοινώσουν τα άσχημα οικονομικά αποτελέσματά τους, με την ελπίδα ότι θα κατορθώσουν να τα βελτιώσουν.

Κι όμως, σε περίπτωση άσχημων οικονομικών αποτελεσμάτων η Διοίκηση κρίνεται αναγκαίο να πραγματοποιήσει μία πλήρη ανακοίνωση σχετικά με τους παράγοντες που συντέλεσαν στη μείωση των οικονομικών της μεγεθών και συνάμα να αναφέρει την στρατηγική που θα ακολουθήσει για την βελτίωση των αποτελεσμάτων της.

Η σωστή 'προώθηση' των άσχημων νέων στην χρηματιστηριακή αγορά πραγματικά μπορεί να αυξήσει τη φήμη μίας εταιρείας και την αποφασιστικότητα της διαχείρισης, αν γίνει με τον σωστό τρόπο και από έμπειρα άτομα.

Ένα επιπλέον λάθος που κάνουν οι νεοεισαχθείσες εταιρίες είναι ότι αφήνοντας πολλές εικασίες να επηρεάσουν την τιμή της μετοχής τους αποτυγχάνοντας να την επιβεβαιώσουν. Μία 'παραφουσκωμένη' τιμή μιας μετοχής μπορεί ενδεχομένως να γίνει σοβαρό πρόβλημα - ειδικά την σημερινή εποχή, δεδομένο τον αυξανόμενο αριθμό των 'εμπόρων της μιας μέρας' μέσω internet, οι οποίοι αποτελούν στην πλειοψηφία τους βραχυχρόνιους επενδυτές, οι οποίοι είναι ικανοί να εγκαταλείψουν την εταιρεία σου τόσο γρήγορα όσο εμφανίστηκαν.

Όταν μια επιχείρηση προτείνει αρκετούς χρηματιστές να δουλέψουν για λογαριασμό της και να αποκωδικοποιήσουν τα μηνύματα της έχει προοπτικές να ζωντανέψει, όμως όταν ο μεγαλύτερος μέτοχος αποχωρήσει κινδυνεύει να 'ανατιναχτεί'. Ωστόσο αυτή η ζωντάνια μπορεί να κρατήσει 12 με 18 μήνες και έπειτα η όλη επιχείρηση 'καταρρέει' σε χρηματιστηριακή βάση.

Η επικοινωνία με επιχειρηματίες και τραπεζίτες είναι μία πράξη τέχνης, γιατί εκτός του ότι πρέπει να απευθυνθείς σε αυτούς με ειλικρίνεια δεν πρέπει να προσπαθήσεις να τους παραπλανήσεις. Αντιθέτως, ακόμα και ένα αρνητικό μήνυμα πρέπει να το προωθήσεις χωρίς να τους 'φοβίσεις'. Αυτό είναι δύσκολο και αυτό θέλουμε να ευελπιστούμε ότι θα εδραιωθεί και στην ελληνική χρηματιστηριακή αγορά μέσω καλά οργανωμένων τμημάτων Επενδυτικών Σχέσεων (Investor Relations Officers). Οι επιχειρήσεις που θέλουν να εξασφαλίσουν τις τοποθετήσεις που έχουν από τους θεσμικούς επενδυτές πρέπει να πιστέψουν στο θεσμό της ειλικρινούς και αποτελεσματικής επικοινωνίας και να απασχολήσουν κατάλληλα πρόσωπα για την κατάρτιση της θέσης του Investor Relations Officers.

Το Τμήμα Επενδυτικών Σχέσεων πρέπει να έχει την δυνατότητα να ξεδιαλύνει τις απορίες των επενδυτών, ώστε η σχέση μεταξύ επιχειρήσεως και επενδυτή να γίνει όσο πιο ξεκάθαρη γίνεται. Ακόμα και αν δεν υπάρχει συγκεκριμένη ζήτηση για πληροφόρηση, εάν ο υπεύθυνος Επενδυτικών Σχέσεων θεωρεί ότι η συγκεκριμένη είδηση είναι σημαντική, πρέπει να την παραθέσει στο επενδυτικό κοινό, συμβάλλοντας έτσι στην διάχυση της πληροφόρησης.

Σε γενικές γραμμές, εάν ένα πρόγραμμα Investor Relations έχει υλοποιηθεί με επιτυχία τρία πράγματα θα συμβούν, μία δίκαιη αξιολόγηση της αγοράς για την εταιρεία, ένα λογικό επίπεδο ρευστότητας των μετοχών και η δυνατότητα πρόσβασης της εταιρίας σε επιπρόσθετα κεφάλαια.

Συνεπώς, η ελληνική Χρηματιστηριακή αγορά πρέπει να ετοιμαστεί και ο κρίκος της συνεργασίας μας θα πρέπει να είναι οι υπεύθυνοι Επενδυτικών Σχέσεων (I.R.O.) που θα μας επιτρέψουν να διακρίνουμε τις κατάλληλες για επενδύσεις επιχειρήσεις και συνάμα να κερδίσουμε την χαμένη εμπιστοσύνη, φερεγγυότητα και συνέπεια στο χρηματιστηριακό περιβάλλον.

ΚΑΛΛΙΡΡΟΗ (ΚΛΑΙΡΗ) ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΥ, οικονομολόγος/ ασκ. ορκωτός ελεγκτής στον Τραπεζικό και Ασφαλιστικό Κλάδο, μέλος της ERNST & YOUNG HELLAS.

Προτεινόμενα για εσάς