Οι εταιρείες ψυχαγωγίας και ΜΜΕ που στοχεύουν σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, θα χρειαστεί να προσαρμοστούν στις μεγάλες αλλαγές που θα πραγματοποιηθούν όσον αφορά στις συσκευές, στην αγορά, καθώς και στη συμπεριφορά των καταναλωτών, προχωρώντας σε στρατηγικές συμμαχίες.
Τα παραπάνω διαπιστώνονται σε πρόσφατη μελέτη της PricewaterhouseCoopers για την «Ψυχαγωγία και τα ΜΜΕ παγκοσμίως για το 2008-2012».
Η μελέτη υπογραμμίζει τη σημασία να διατηρηθεί η κερδοφορία σε παραδοσιακούς επιχειρηματικούς τομείς, ενώ οι νέες τεχνολογίες συνεχίζουν να σταθεροποιούν τη θέση τους στην αγορά. Η μελέτη προσδιορίζει το μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης για τον κλάδο στο 6,6%, ενώ τα έσοδα αναμένεται να φτάσουν τα $2,2 τρισ. το 2012.
«Βλέπουμε να σταθεροποιείται ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο για τις εταιρείες ψυχαγωγίας και ΜΜΕ,» δήλωσε ο κ. Αντώνης Χατζηαντωνάς, Partner της PricewaterhouseCoopers Business Solutions στην Ελλάδα. «Μερικοί, όπως η βιομηχανία του κινηματογράφου, έχουν κάνει κάποιες ενέργειες στο παρελθόν, αλλά αυτές δεν είναι παρά μικρές κινήσεις σε σύγκριση με ό,τι πρόκειται να ακολουθήσει. Μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, καμία εταιρεία δεν θα είναι σε θέση να αντιμετωπίσει με επιτυχία τις εξελίξεις από μόνη της. Οι προκλήσεις είναι πολύ σημαντικές και η ζήτηση για καινοτομία πολύ μεγάλη.»
Οι στρατηγικές συμμαχίες είναι απαραίτητες
Πολλές κρίσιμες τεχνολογίες θα επηρεάσουν σημαντικά τους ρυθμούς ανάπτυξης και την πορεία του κλάδου. Η κινητή τηλεφωνία συνεχίζει να παρουσιάζει αύξηση σε όλο τον κόσμο, καθώς προσθέτει συνδρομητές και αναβαθμίζει τις υποδομές της, προετοιμάζοντας το έδαφος για να επεκταθεί στο Internet, τις διαφημίσεις και την τηλεόραση. Μοντέρνες αίθουσες, ψηφιακές τεχνολογίες και τρισδιάστατες προβολές (3-D) θα κάνουν την εμπειρία του κινηματογράφου συναρπαστική. Παράλληλα, θα αναβαθμίζονται και ‘τα ψηφιακά μας σαλόνια’ με συνδρομητική τηλεόραση υψηλής ευκρίνειας και νέες τεχνολογίες. Σπάνια η κινητήρια δύναμη πίσω από τις τεχνολογίες αυτές είναι γνωστές εταιρείες. Η διείσδυση της ευρυζωνικότητας διεθνώς συνεχίζεται δριμύτερη σε παγκόσμιο επίπεδο, δίνοντας ώθηση στη συνολική ανάπτυξη που αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί, φτάνοντας τα 661 εκατομμύρια νοικοκυριά το 2012, με μέσο όρο ετήσιας αύξησης 6,4%.
Παρόλο που τα ψηφιακά μέσα και η κινητή τηλεφωνία οδηγούν την ανάπτυξη, οι καθιερωμένοι και παραδοσιακοί τομείς θα συνεχίσουν να κυριαρχούν στα έσοδα, με εξαίρεση τη βιομηχανία της μουσικής, όπου η ψηφιακή διανομή θα ξεπεράσει τη φυσική διανομή το 2011. Αν και η διανομή με ψηφιακά μέσα και κινητή τηλεφωνία συνιστά μόνο το 5% των παγκόσμιων δαπανών το 2007, θα αντιπροσωπεύει το 24% της συνολικής ανάπτυξης σε όλο τον κλάδο τα επόμενα 5 χρόνια. Ως το 2012, τα έσοδα από τα ψηφιακά μέσα και την κινητή τηλεφωνία θα υπολογίζονται στο 11% των συνολικών δαπανών για την ψυχαγωγία και τα ΜΜΕ ή $234 δισ. επί της συνολικής αγοράς των $2,2 τρισ.
Τα ΜΜΕ αναπτύσσονται χάρις στη Γενιά του Δικτύου (Net Generation), αλλά συντηρούνται από καταναλωτές πάνω από 50 ετών
Η λεγόμενη ‘Net Generation’ (Γενιά του Δικτύου) συνεχίζει να καθορίζει τους ρυθμούς και τις τάσεις για την εξέλιξη του κλάδου και επηρεάζει τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα που αλλάζουν ριζικά τις σχέσεις ανάμεσα σε εταιρείες και καταναλωτές. Υιοθετώντας τις νέες τεχνολογίες στην καθημερινή της ζωή, η Net Generation ‘παρασύρει’ και τις προηγούμενες γενιές. Πρόκειται για ένα πραγματικά παγκόσμιο φαινόμενο, όπου οι εταιρείες δίνουν όλο και μεγαλύτερη προσοχή, καθώς στη Βραζιλία, Ρωσία, Ινδία και Κίνα ο πληθυσμός κάτω από 25 ετών αποτελεί το 31% τουλάχιστον του συνόλου, ενώ στις ΗΠΑ το 34%. Κατά συνέπεια, είναι επιτακτική ανάγκη οι εταιρείες να επεκτείνουν τις δραστηριότητές τους για να προσεγγίσουν τους νέους, οι οποίοι θα δώσουν ώθηση στις δαπάνες για πρόσβαση στο Internet και ψηφιακή ψυχαγωγία τα επόμενα χρόνια.
Από την άλλη πλευρά, οι καταναλωτές πάνω από 50 ετών εξισορροπούν την κατάσταση, καθώς επικεντρώνονται στα πιο παραδοσιακά μέσα της γενιάς τους. Σε όλο τον κόσμο -εκτός από την περιοχή της Ευρώπης, Μ. Ανατολής και Αφρικής - ο πληθυσμός πάνω από 50 ετών θα παρουσιάσει διψήφιο ρυθμό ανάπτυξης, και σε παγκόσμια κλίμακα θα αυξηθεί από 1,1 δισεκατομμύριο στο 1,25 δισεκατομμύριο (+13,1%) μέχρι το 2012. Αυτή η ανάπτυξη θα συμβάλει στη διατήρηση της παραδοσιακής μορφής ψυχαγωγίας, ακόμη κι αν οι μεγαλύτερες γενιές ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για τεχνολογίες με τις οποίες ασχολούνται τα παιδιά και τα εγγόνια τους.
Μέσα σε 5 χρόνια, οι περιοχές Ασίας-Ειρηνικού και Λατινικής Αμερικής αναμένεται να είναι οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες. Η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά είναι της Ευρώπης, Μ. Ανατολής και Αφρικής (ΕΜΕΑ) που θα σημειώσει μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 6,8%, $792 δισ. το 2012, με ώθηση από την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, Μ. Ανατολή και Αφρική. Οι ΗΠΑ παραμένουν αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη, αλλά και πιο αργά αναπτυσσόμενη αγορά. Η Βραζιλία, η Ρωσία, η Ινδία και η Κίνα θα παραμείνουν σημαντικοί πόλοι ανάπτυξης, με κινητήριο δύναμη την αύξηση των εισοδημάτων και την ανάπτυξη της μεσαίας τάξης. Επίσης, σε 15 άλλες χώρες η αγορά θα επεκταθεί με διψήφιους ετήσιους ρυθμούς, όπως η Σαουδική Αραβία, το Βιετνάμ και η Κολομβία.
Οι αυξανόμενες ευκαιρίες στο Internet και την κινητή τηλεφωνία οδηγούν την ανάπτυξη
Παρόλο που η διαφήμιση στο Internet θα περιοριστεί, θα έχει την πιο ισχυρή ανάπτυξη με 19,5% μέσο ετήσιο ρυθμό ως το 2012. Η πρόσβαση στο Internet θα έχει 12,1%, τα βιντεοπαιχνίδια 10,3%, η συνδρομητική τηλεόραση και οι άδειες χρήσης 10,1%. Πιο καθιερωμένοι τομείς θα παρουσιάσουν αύξηση από 5% έως 7% σε ετήσια βάση, όπως η τηλεοπτική διαφήμιση 5,9%, τα πάρκα διασκέδασης 5%, τα παιχνίδια στα casino 6,5%, η κινηματογραφική ψυχαγωγία 5,3% και τα σπορ 6,5%. Τη μεγαλύτερη πρόκληση αντιμετωπίζει ο τομέας των εκδόσεων: εφημερίδες 2,2%, περιοδικά 3,5%, και βιβλία 2,8%. Ακόμα πιο χαμηλούς ρυθμούς παρουσιάζει η βιομηχανία της ηχογραφημένης μουσικής (-0,6%), καθώς η φυσική διανομή μειώνεται και η ψηφιακή διανομή, παρόλο που αναπτύσσεται ραγδαία, καταβάλει μεγάλη προσπάθεια να καλύψει το κενό.
«Οι εταιρείες υιοθετούν τις νέες τεχνολογίες, καθώς προσαρμόζονται στις απαιτήσεις της Net Generation. Και καλά κάνουν, γιατί έτσι θα αναπτυχθούν και θα παραμείνουν ανταγωνιστικές, καθοδηγούμενες από την καινοτομία. Παρ’ όλα αυτά, πρέπει να συνεχίζουν να εστιάζουν στις παραδοσιακές τους δραστηριότητες που είναι βασικό στοιχείο και κινητήριος δύναμη των εσόδων τους. Διαχειριζόμενες αποτελεσματικά τις καινούργιες και τις παραδοσιακές δραστηριότητές τους θα είναι σε θέση να προσδιορίσουν τις ευκαιρίες για να μεταβούν στο νέο ψηφιακό περιβάλλον και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της Net Generation,» πρόσθεσε ο κ. Χατζηαντωνάς. «Ειδικότερα στην Ελλάδα, λόγω του δημογραφικού η γενιά των 50+ θα συνεχίζει να αυξάνεται, κατά συνέπεια αναμένεται να αυξηθεί η διαφήμιση στα παραδοσιακά ΜΜΕ, όπως η τηλεόραση».