Ολυμπιακοί Αγώνες και Χορηγοί

Πέμπτη, 17 Ιουλίου 2008 22:07
UPD:22:08

A- A A+

Εξήντα μεγάλες εταιρείες είναι οι επίσημοι χορηγοί των Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου. Οι πρόσφατες ταραχές στο Θιβέτ αποδεικνύουν πάντως, πως η εξίσωση «χρήμα έναντι προβολής» δεν είναι πάντα απλή.

Οι 29οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Πεκίνο, αποτελούν ρεκόρ επενδύσεων. Ποτέ πριν μια πόλη δεν επένδυσε τόσα πολλά χρήματα, όσο αυτή τη φορά το Πεκίνο. 40 δισ. δολάρια διέθεσε η κινεζική πρωτεύουσα για έργα υποδομής και αθλητικές εγκαταστάσεις.

Υψη ρεκόρ άγγιξαν όμως και τα χρήματα που διέθεσαν οι χορηγοί. Οι 12 σημαντικότεροι από αυτούς πλήρωσαν μέχρι και 100 εκατομμύρια στη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή. Ως αντάλλαγμα, για τέσσερα ολόκληρα χρόνια μπορούσαν να χρησιμοποιούν τους πέντε ολυμπιακούς κύκλους. Επιπλέον η Επιτροπή Ολυμπιακών Αγώνων του Πεκίνου εισέπραξε ένα δισ. ευρώ από τους σπόνσορες. Ανάμεσα στους σχεδόν 60 χορηγούς των Ολυμπιακών Αγώνων του 2008, είναι και οι γερμανικές εταιρείες VW και Adidas. Γιατί οι επιχειρήσεις όμως είναι πρόθυμες να επενδύσουν τόσα πολλά εκατομμύρια εξηγεί ο Στέφαν Σρέντερ, από την εταιρεία ερευνών «Αθλητισμός και Αγορά» στην Κολωνία: «Οι Ολυμπιακοί Αγώνες είναι διεθνώς το σημαντικότερο αθλητικό γεγονός. Εχουν μια απίστευτα θετική εικόνα. Εχουν όμως και ένα αδύναμο σημείο και αυτό ίσχυε και στο παρελθόν. Συχνά χρησιμοποιούνται από ομάδες ακτιβιστών, για να τραβήξουν την προσοχή σε πολιτικά θέματα. Ο αθλητισμός δηλαδή γίνεται υποχείριο κάποιων και αυτό είναι δυσάρεστο για τους σπόνσορες». Κάτι παραπάνω από δυσάρεστη ήταν η κατάσταση τον περασμένο Μάρτιο, με τις συγκρούσεις ανάμεσα στις κινεζικές δυνάμεις ασφαλείας και στους Θιβετιανούς μοναχούς. Η κριτική απέναντι και στους σπόνσορες ήταν μεγάλη, ωστόσο δεν αποχώρησαν. Ο Στέφαν Γκρίζαμ από την VW εξηγεί το γιατί:«Η Ολυμπιακή ιδέα υποστηρίζει την ελευθερία, την κατανόηση των λαών, το διάλογο και αυτό είναι που σπονσοράρει η VW και όχι ένα λαό ή ένα έθνος. Γι' αυτό παραμένουμε χορηγοί». Φυσικά και δεν σκέφτεται η VW να αποχωρήσει. Η Κίνα είναι η γρηγορότερα αναπτυσσόμενη αγορά. Η γερμανική εταιρεία θα πουλήσει μόνο αυτό το χρόνο ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα. Περισσότερα από οπουδήποτε αλλού στον κόσμο. Και για την Adidas πάντως, η Κίνα είναι η δεύτερη σημαντικότερη αγορά μετά τις ΗΠΑ. Για το λόγο αυτό η εταιρεία προτιμά τα πολιτικά προβλήματα να μένουν έξω από τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Οπως δήλωσε πρόσφατα ο Πρόεδρος της εταιρείας Χέρμπερτ Χάινερ, εάν δεχθούν τώρα τη συζήτηση για το Θιβέτ, θα πρέπει να μιλήσουν και με τους Αμερικανούς για το Γκουαντάναμο. Κατά τη γνώμη του, αυτή δεν είναι η δουλειά των αθλητικών εταιρειών.

Αντίθετη άποψη έχουν πάντως οι μη κυβερνητικές οργανώσεις, όπως η Human Right Watch. Οπως λέει η Μαριάνε Χόιβαγκεν: «Οι σπόνσορες μπορούν να μιλήσουν με τους Κινέζους συναδέλφους τους και να τους πουν πως ο σεβασμός των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων είναι ένα σημαντικό κομμάτι του ελεύθερου και δίκαιου εμπορίου». Εάν ποτέ μια τέτοια άποψη εισακουστεί, θα το δείξει ο χρόνος.

DEUTSCHE WELLE

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή