Θ/Κ Αβέρωφ: Η αφετηρία του θρύλου

Δευτέρα, 24 Οκτωβρίου 2022 15:38
UPD:15:39
EUROKINISSI
A- A A+

Της Κατερίνας Τζωρτζινάκη
[email protected]

Σαν σήμερα, 24 Οκτωβρίου του 1909, η κυβέρνηση Κυριακούλη Μαυρομιχάλη, αγοράζει το θωρακισμένο καταδρομικό Θ/Κ Αβέρωφ, αντί 23,650 εκατ. δραχμών, από τα οποία τα 8 εκατ. προέρχονται από κληροδότημα του Γεωργίου Αβέρωφ.

Το πλοίο είχε παραγγελθεί στα Ναυπηγεία Ορλάντο στο Λιβόρνο από το Ιταλικό Ναυτικό, αλλά ακύρωσε την παραγγελία και η Ελλάδα ωφελήθηκε απ’ αυτό, ενώ και η Τουρκία είχε ενδιαφερθεί. Τι ειρωνεία, λίγο αργότερα θα γνώριζε από το «Σεϊτάν Παπόρ» την αποτυχία στον Α’ Βαλκανικό Πόλεμο.

Το 10.200 τόνων θωρακισμένο εύδρομο είχε ιταλικές μηχανές 19.000 ίππων, 22 γαλλικούς λέβητες, γερμανικές γεννήτριες και αγγλικά πυροβόλα 190 και 234 χιλιοστών τύπου ARMSTRONG. Η μέγιστη ταχύτητα που ανέπτυσσε ήταν 23 κόμβοι. Καθελκύστηκε στις 12 Μαρτίου 1910 και την 1 Σεπτεμβρίου 1911 κατέπλευσε στο Φάληρο.

Το πλοίο - θρύλος του Πολεμικού Ναυτικού γλίτωσε από εχθρούς και… Ελληνες. Μετά την κατάρρευση του μετώπου, τον Απρίλιο του 1941, στο Υπουργείο Ναυτικών σκέφτηκαν να το βουλιάξουν, για να μην πέσει στα χέρια των Ναζιστών. Το πλήρωμα εξεγέρθηκε και διέφυγε στην Αλεξάνδρεια.

Στις 17 Οκτωβρίου του 1944, κατέπλευσε στη ελεύθερη Ελλάδα μεταφέροντας την ελληνική κυβέρνηση. Το 1957 ρυμουλκήθηκε στον Πόρο όπου παρέμεινε μέχρι το 1983. Τα υπόλοιπα είναι πρόσφατη ιστορία. Στην Μαρίνα Φλοίσβου το πλοίο-μουσείο κερδίζει και στη νέα του πορεία. Στους πολέμους της μνήμης.

Προτεινόμενα για εσάς


NAFTEMPORIKI TV

Δημοφιλή