Από την έντυπη έκδοση
Της Τέτης Ηγουμενίδη
[email protected]
Στο επιβατικό κοινό παραδίδονται σήμερα, Δευτέρα 10 Οκτωβρίου, οι τρεις νέοι σταθμοί του Μετρό στον Πειραιά, «Μανιάτικα», «Πειραιάς» και «Δημοτικό Θέατρο». Τα εγκαίνια του σταθμού στον Πειραιά θα γίνουν στις 10.30 το πρωί, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Αμέσως μετά, στις 14:00, θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια.
Η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον με τρεις νέους σταθμούς είναι το επόμενο έργο του Μετρό της Αθήνας, που από σήμερα λειτουργεί μέχρι τον Πειραιά.
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ και σύμφωνα με όσα έχει ανακοινώσει η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών, θα προκηρυχθεί τέλος του 2022 ή αρχές 2023. Με βάση τη μέχρι σήμερα εμπειρία, δεν υπάρχει εκτίμηση για το πότε θα ολοκληρωθεί ο προαναφερόμενος διαγωνισμός. Θα εξαρτηθεί από πολλούς παράγοντες και πάντως δεν θα αποτελέσει έκπληξη αν το έργο ξεκινήσει μετά από δύο ή τρία χρόνια (μπορεί και περισσότερα).
Υπό κατασκευή βρίσκεται η πρώτη φάση της Γραμμής 4 Άλσος Βεΐκου - Γουδή, με συμβατικό τίμημα 1,2 δισ. ευρώ και χρόνο ολοκλήρωσης για το σύνολο του έργου τα 8 έτη (εξαιρετικά αισιόδοξο σενάριο), ενώ σε πολύ αρχικό στάδιο είναι οι διαδικασίες για τέσσερις επεκτάσεις γραμμών, εκτιμώμενου κόστους 1,5 δισ. ευρώ.
Η ωρίμανση των έργων Μετρό, όπως και η κατασκευή τους, απαιτεί πολλά χρόνια.
Η προέκταση του Μετρό προς Πειραιά, έργο που παραδίδεται σήμερα ολοκληρωμένο, δημοπρατήθηκε για πρώτη φορά το 2006. Υπήρξαν αντιδράσεις ως προς τη χάραξη (σύνηθες φαινόμενο) και εν τέλει η διαδικασία αυτή ακυρώθηκε.
Η επόμενη δημοπράτηση ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2011 και η σχετική σύμβαση υπογράφτηκε την 1η Μαρτίου του 2012 ανάμεσα στην Αττικό Μετρό (η εταιρεία του Δημοσίου που κατασκευάζει το Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη) και την ανάδοχη κοινοπραξία με επικεφαλής την Άβαξ και τη συμμετοχή των Ghella SPA και Alstom Transport. Το συμβατικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε ολοκλήρωση του έργου στις 22.08.17. Εγκαινιάζεται σήμερα το πρωί παρουσία του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.
Πρώτη στάση: Παλατιανή
Με την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον θα εξυπηρετούνται καθημερινά περίπου 50.000 πολίτες. Η πρώτη στάση θα είναι ο σταθμός Παλατιανή στη συμβολή των οδών Θηβών και Καππαδοκίας. Ο δεύτερος σταθμός (Ίλιον) θα βρίσκεται στη συμβολή των οδών Θηβών και Ελαιών.
Ο νέος τερματικός σταθμός θα ονομάζεται Άγιος Νικόλαος και θα κατασκευαστεί στη συμβολή των οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς στα σύνορα Ιλίου και Καματερού. Η πρόβλεψη είναι η γραμμή αυτή να συνεχίσει προς το Καματερό, τα Νέα Λιόσια και να καταλήξει στις Αχαρνές, ωστόσο δεν έχει ανοίξει καν η σχετική συζήτηση.
Η σύμβαση για την κατασκευή του πρώτου τμήματος Άλσος Βεΐκου - Γουδή της Νέας Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας υπεγράφη στις 22 Ιουνίου 2021. Λίγο νωρίτερα, στις 29 Μαρτίου 2021, υπεγράφη και η αντίστοιχη σύμβαση για τις πρόδρομες εργασίες, που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Το τμήμα αυτό του Μετρό της Αθήνας θα έχει 15 νέους σταθμούς: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου και Γουδή. Η κατασκευή της Γραμμής 4 έχει εκκινήσει με τις πρόδρομες εργασίες που αφορούν μελέτες, τη σταδιακή εγκατάσταση των εργοταξίων, αρχαιολογική διερεύνηση και μετατόπιση των δικτύων Οργανισμών Κοινής Ωφελείας (δίκτυα ΔΕΔΔΗΕ, αποχέτευσης, ύδρευσης, τηλεπικοινωνιών, φυσικού αερίου) και τις απαραίτητες κυκλοφοριακές μελέτες και ρυθμίσεις.
Εγκαίνια σήμερα στον Πειραιά
EUROKINISSI/ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
Η ολοκλήρωση της Γραμμής 3 προς Πειραιά, με την παράδοση σήμερα των σταθμών Μανιάτικα, Πειραιάς και Δημοτικό Θέατρο, εκτιμάται ότι θα αυξήσει τη συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο του Μετρό κατά 132.000 πολίτες ημερησίως. Βάσει επίσης εκτιμήσεων, η κυκλοφορία των Ι.Χ. οχημάτων θα μειωθεί κατά 23.000 ημερησίως και οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 70 τόνους. Η απόσταση από το Λιμάνι έως το Αεροδρόμιο θα διανύεται με το Μετρό σε 55 λεπτά και από το Λιμάνι στο Σύνταγμα σε 12 λεπτά. Η επέκταση προς Πειραιά (κόστους 730 εκατ. ευρώ) ολοκληρώθηκε σταδιακά. Στις 06 Ιουλίου 2020 τέθηκαν σε λειτουργία οι τρεις πρώτοι σταθμοί, Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια, με αποτέλεσμα περίπου 80.000 ημερησίως πρόσθετες επιβιβάσεις συνολικά στο δίκτυο του Μετρό. Με την ολοκλήρωση του έργου, στο σταθμό Πειραιά δημιουργείται ένα σημαντικό Συγκοινωνιακό Κέντρο, με δύο γραμμές Μετρό (Γραμμές 1 και 3), που συνενώνονται λειτουργικά, το Λιμάνι, τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο και το Τραμ (5,4 χλμ. μονής γραμμής και 12 στάσεις).
'Αποψη του σταθμού του Μετρό στον Πειραιά απέναντι από τα γραφεία της «Ναυτεμπορικής».
Μελλοντικές επεκτάσεις προς Γλυφάδα, Καλλιθέα και ΚΠΙΣΝ
Οι επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας που θα προχωρήσουν, βάσει των σημερινών προτεραιοτήτων, εκτός από την προαναφερόμενη επέκταση της Γραμμής 2 από Ανθούπολη προς Ίλιον, είναι η επέκταση της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα (3 νέοι σταθμοί) και της Γραμμής 1 (ΗΣΑΠ) (σε υπόγεια χάραξη) προς Καλλιθέα και ΚΠΙΣΝ (Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος) με 4 νέους σταθμούς. Παράλληλα, ωριμάζουν οι επεκτάσεις της νέας γραμμής 4 προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό (περιοχή τ ΠΥΡΚΑΛ για την οποία σχεδιάζεται ανάπλαση ώστε να στεγαστεί εκεί μεγάλος αριθμός υπουργείων), δυτικά προς Ν. Ιωνία, Ν. Φιλαδέλφεια, Αγ. Αναργύρους, με τελική κατάληξη στην Πετρούπολη, καθώς και προς τον άξονα της Λεωφόρου Κηφισίας προς Μαρούσι και περαιτέρω προς Πεύκη και Λυκόβρυση.
Πρόσφατα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έπειτα από απόφαση του υπουργού, Κώστα Καραμανλή, ενέταξε στο οικείο Τομεακό Πρόγραμμα 2021 -2025 τις πράξεις για: τη διενέργεια προκαταρκτικών μελετών και προμελετών για το τμήμα της Γραμμής 2 Ελληνικό - Γλυφάδα, τις προκαταρκτικές μελέτες για τη σύνδεση της Γραμμής 1 με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, την προμελέτη της Γραμμής 4 για το τμήμα Ευαγγελισμός - Πάρκο Ανδρέας Λεντάκης (ΠΥΡΚΑΛ) και τις προκαταρκτικές μελέτες και προμελέτη Γραμμής 4 για το τμήμα Άλσος Βεΐκου - Πετρούπολη. Οι προαναφερόμενες πράξεις χρηματοδοτούνται από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ), έχουν συνολικό κόστος 10,6 εκατ. ευρώ και θα ξεκινήσουν περί τα μέσα με τέλη 2023 με ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2025. Τα έργα αυτά (εκτιμώμενου προϋπολογισμού, όπως προαναφέραμε, 1,5 δισ. ευρώ) εκτιμάται ότι θα φθάσουν στη διαδικασία δημοπράτησης, εφόσον εξασφαλίσουν χρηματοδότηση, προς το τέλος της δεκαετίας που διανύουμε.