Του Γιάννη Κανουπάκη
Πολιορκητικός κριός του Τσέχου κατασκευαστή, το Fabia -μαζί με το Octavia- διαμόρφωσε τη νέα Skoda τα τελευταία 22 χρόνια. Στην 4η γενιά του πια, πάτησε επί ελληνικού εδάφους μεγαλύτερο, τεχνολογικά πληρέστερο και αισθητικά πολύ πιο προχωρημένο. Περισσότερες από 4,5 εκατομμύρια μονάδες της παραλλαγής hatchback και του Fabia Combi έχουν παραδοθεί μέχρι σήμερα. Αυτή είναι η παρακαταθήκη του καινούργιου, που βασίζεται στην αρθρωτή πλατφόρμα MQB-A0 του Ομίλου Volkswagen. Σύμφωνα με την εταιρία, είναι το πιο ευρύχωρο αυτοκίνητο στην κατηγορία του και διαθέτει επιπλέον βελτιωμένα χαρακτηριστικά άνεσης, καθώς και πληθώρα νέων συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης. Οι κλασικές αξίες της μάρκας, όπως η εξαιρετική σχέση ποιότητας / τιμής, η υψηλή λειτουργικότητα και μια σειρά απλών έξυπνων χαρακτηριστικών, καθιστούν αυτό το αυτοκίνητο το ιδανικό μοντέλο εισαγωγικής κατηγορίας στη γκάμα Skoda. Το οδηγήσαμε προ ημερών στην Αθήνα και μείναμε απόλυτα ικανοποιημένοι, διαπιστώνοντας ότι το Fabia ανταποκρίνεται, πλήρως, στη «λογική του μέσου», αυτή τη φορά, όμως, με τολμηρότερα βήματα στο μέλλον. Είναι ευκολοδήγητο, σταθερό κάτω από όλες τις συνθήκες, ευχάριστο, αθόρυβο, αποπνέει έναν αέρα ποιότητας και φινέτσας, άρα αποτελεί ένα επιθυμητό καθημερινό πρακτικό αυτοκίνητο.
Είναι, λοιπόν, μακρύτερο και, στα 4.108 χλστ, ξεπερνά, πλέον, το όριο των τεσσάρων μέτρων. Ο χώρος αποσκευών -o οποίος ήταν ήδη o μεγαλύτερος στην κατηγορία- απέκτησε επιπλέον 50 λίτρα σε χωρητικότητα, ήτοι 380 λίτρα. Διαθέτει καλά ισορροπημένες αναλογίες, έντονα σχεδιασμένους προβολείς και πίσω φώτα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας LED. Στο εσωτερικό, ο πίνακας οργάνων -ψηφιακός στον προαιρετικό εξοπλισμό-, καθώς και η οθόνη του συστήματος Infotainment τραβούν τα βλέμματα. Η ψυχαγωγία και η συνδεσιμότητα είναι τελευταίας τεχνολογίας.
Τα επίπεδα εξοπλισμού Active, Ambition και Style είναι διαθέσιμα στην αγορά. Θα ακολουθήσει αργότερα η σπορ έκδοση MONTE CARLO (αυτή ωστόσο επιλέξαμε ως φωτό γιατί μας άρεσε ιδιαιτέρως). Πέντε βενζινοκινητήρες από την τρέχουσα γενιά EVO του Volkswagen Group αποδίδουν ισχύ από 65 έως 150 ίππους. Η κορυφαία αεροδυναμική στην κατηγορία με συντελεστή οπισθέλκουσας (cd) 0,28 και το προαιρετικό ρεζερβουάρ καυσίμου 50 λίτρων επιτρέπουν αυτονομία μεγαλύτερη από 900 χιλιόμετρα στον κύκλο WLTP. Επίσης, πέντε Simply Clever δυνατότητες κάνουν το ντεμπούτο τους με το νέο Fabia.
Δίνουμε έμφαση, μεταξύ άλλων, στο γεγονός ότι το νέο Fabia διαθέτει εξαιρετικά υψηλό επίπεδο στρεπτικής ακαμψίας, το οποίο αυξάνει την ασφάλεια, βελτιώνει τον χειρισμό και εξασφαλίζει εξαιρετική αντοχή. Για να επιτευχθούν αυτά τα αποτελέσματα διατηρώντας το βάρος σχεδόν ίδιο με το προηγούμενο μοντέλο, η εταιρεία σχεδίασε το αμάξωμα με βάση την πλατφόρμα MQB A0 σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα πρότυπα, χρησιμοποιώντας σημαντικά πιο θερμής μορφής και υψηλής αντοχής ατσάλινα εξαρτήματα. Χρησιμοποιούνται κυρίως στους πυλώνες Α και Β, την οροφή και τη σήραγγα μετάδοσης. Το ποσοστό των τριών σκληρότερων τύπων χάλυβα-προηγμένοι χάλυβες υψηλής αντοχής, χάλυβες εξαιρετικά υψηλής αντοχής και χάλυβες σκληρυμένοι με πρέσα-αυξήθηκε από 15% σε 40%. Συνολικά, σχεδόν το 80% του αμαξώματος αποτελείται από ατσάλινα εξαρτήματα υψηλής αντοχής.
Όπως μας είπαν οι άνθρωποι της Skoda, με έως και εννέα αερόσακους, το νέο Fabia είναι ένα από τα ασφαλέστερα οχήματα στην κατηγορία του, ενώ κατέστη δυνατή λόγω της νέας πλατφόρμας η περαιτέρω βελτίωση των χαρακτηριστικών ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας και την υιοθέτηση συστημάτων υποβοήθησης από μεγαλύτερες κατηγορίες. Travel Assist, Park Assist, Lane Assist, Traffic Sign Recognition, Side Assist, Front Assist με αναγνώριση πεζών και ποδηλατών και Maneuver Assist είναι όλα διαθέσιμα για πρώτη φορά.
Σε μηχανολογικό επίπεδο, σημειώνουμε πως οι δύο κινητήρες 1.0 TSI άμεσου ψεκασμού που διατίθενται για το νέο Fabia διαθέτουν επενδύσεις κυλίνδρων με επένδυση πλάσματος. Το καινοτόμο, λεπτό, επικαλυμμένο με σκόνη στρώμα έχει διαστάσεις μόλις 0,15 χλστ και αντικαθιστά τις επενδύσεις κυλίνδρων από χυτοσίδηρο, μειώνοντας την εσωτερική τριβή στους τρεις κυλίνδρους. Αυτό μειώνει την κατανάλωση καυσίμου και τις εκπομπές ρύπων. Μέσω της καλύτερης κατανομής και διάχυσης της θερμότητας στο θάλαμο καύσης, μειώνει επίσης το θερμικό φορτίο στον κινητήρα.
Για το νέο Fabia υπάρχει μια επιλογή από 9 χρώματα αμαξώματος, συμπεριλαμβανομένων των νέων μεταλλικών βαφών Phoenix Orange και Graphite Grey. Ως μέρος του Color Concept, το μεταλλικό Graphite Grey και το περλέ Magic Black μπορούν, επίσης, να επιλεγούν ως αντίθεση βαφής για την οροφή, τα καλύμματα των καθρεπτών και τις ζάντες αλουμινίου. Ακόμη, υπάρχει διαθέσιμη η γρίλια SKODA σε γκρι χρώμα. Η πανοραμική γυάλινη οροφή είναι ένα άλλο προαιρετικό χαρακτηριστικό.
Οι τιμές του νέου Skoda Fabia ξεκινούν από τα 14.990 ευρώ για την ατμοσφαιρική και βασική έκδοση που αφορά κατά βάση όσους αναζητούν μια οικονομική αγορά και συνεχίζει στα 17.500 ευρώ με τον turbo κινητήρα στην πρώτη έκδοση.