Σύστημα τεχνητής νοημοσύνης κέρδισε για πρώτη φορά ανθρώπους στο μπριτζ

Τετάρτη, 30 Μαρτίου 2022 14:00
UPD:14:23
Twitter/@obrien

Στιγμιότυπο από την αναμέτρηση του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης με τους παγκόσμιους πρωταθλητές του μπριτζ.

A- A A+

Το 1996 τα φώτα της δημοσιότητας συγκέντρωσε η πρώτη αναμέτρηση ενός υπολογιστή και ενός ανθρώπου σε ένα παιχνίδι που απαιτούσε σκέψη και στρατηγική. Ο τότε παγκόσμιος πρωταθλητής στο σκάκι Γκάρι Κασπάροφ αντιμετώπισε τον Deep Blue, ένα υπολογιστή της IBM με λογισμικό τεχνητής νοημοσύνης. Ο Κασπάροβ βγήκε νικητής δείχνοντας ότι η ανθρώπινη νοημοσύνη εξακολουθούσε να προηγείται της τεχνητής.

Όμως μετά τις βελτιώσεις και αναβαθμίσεις στο λογισμικό του Deep Blue ο υπολογιστής «ζήτησε» ρεβάνς από τον Γκασπάροφ κερδίζοντας τον Ρώσο σκακιστή ο οποίος όμως κατηγόρησε την εταιρεία ότι το σύστημα δεν έπαιζε σύμφωνα με τους κανόνες και είχε βρει τρόπο να… κλέβει ζητώντας επανάληψη αλλά ο αμερικανικός κολοσσός αρνήθηκε και απέσυρε τον Deep Blue.

Τα επόμενα χρόνια τα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης αποδείχτηκαν πιο ικανά από τον άνθρωπο σε διαφόρων ειδών τέτοιου είδους παιχνίδια. Το τελευταίο απάτητο κάστρο ήταν το μπριτζ στο οποίο μέχρι σήμερα φαινόταν ότι ο άνθρωπος εξακολουθούσε να έχει το προβάδισμα απέναντι στις μηχανές.  

Όμως ένα πρόγραμμα τεχνητής που ανέπτυσσε τα τελευταία τέσσερα έτη η γαλλική εταιρεία NukkAI κατάφερε να ρίξει και αυτό το κάστρο. Η εταιρεία οργάνωσε ένα διήμερο τουρνουά μπριτζ στο Παρίσι στο οποίο κάλεσε οκτώ παγκόσμιους πρωταθλητές του μπριτζ για να αναμετρηθούν με το Nook όπως ονομάζεται το πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης. Το NooK κατάφερε να τους κερδίσει και να γίνει το πρώτο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης που κερδίζει ανθρώπους στο μπριτζ.

«Αυτό που συνέβη αποδεικνύει την πολύ σημαντική πρόοδο που έχει συντελεστεί στον τομέα της ανάπτυξης συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης» αναφέρει ο Στίβεν Μάγκλετον, καθηγητής στο Imperial College του Λονδίνου και ειδικός στον τομέα της μηχανικής εκμάθησης, ένα ραγδαία αναπτυσσόμενο κλάδο της τεχνητής νοημοσύνης.

Ενώ τα περισσότερα συστήματα τεχνητής νοημοσύνης μαθαίνουν ένα παιχνίδι παίζοντας δισεκατομμύρια παρτίδες του το NooK διαθέτει άλλη προσέγγιση. Πρώτα έμαθε τους κανόνες του μπριτζ και μετά άρχισε να βελτιώνει τις επιδόσεις του παίζοντας το. «Το NooK βελτιώνεται με ένα τρόπο που είναι πιο κοντά στους τρόπους που ακολουθούν για να μάθουν και οι άνθρωποι» επισημαίνει ο Μάγκλετον. Το NooK κέρδισε το 83% των παρτίδων στο τουρνουά.

«Το NooK έκανε εξαιρετική δουλειά. Κατάφερνε να διαβάσει τους αντιπάλους του καλύτερα από ότι το κάνουν οι άνθρωποι για αυτό και μπορούσε να εκμεταλλευτεί τα λάθη τους. Πρόκειται για μια ικανότητα που αποκτά ο άνθρωπος μετά από πολύ εξάσκηση και απόκτηση εμπειρίας και έχω εκπλαγεί ευχάριστα που ένα ρομποτικό σύστημα μιμείται τόσο καλά μια ανθρώπινη ικανότητα» αναφέρει η Νεβένα Μιχαήλοβα Σένιορ, που είναι παγκόσμια πρωταθλήτρια στο μπριτζ και πήρε μέρος στο τουρνουά. Η τεχνολογία και κυρίως η τακτική προσέγγιση του NooK μπορεί να έχει πλήθος εφαρμογών όπως για παράδειγμα, στα συστήματα των αυτόνομων αυτοκινήτων.

Προτεινόμενα για εσάς