Η τρέλα του καφέ εξαπλώνεται ραγδαία σε μια περιοχή όπου το τσάι ήταν μέχρι τώρα ο αδιαμφισβήτητος βασιλιάς. Τροφοδοτούμενη από την ταχεία άνοδο της αστικοποιημένης μεσαίας τάξης, αυτή η τάση προκαλεί πραγματικές πολιτισμικές αλλαγές.
«Η επανάσταση του καφέ φτάνει στην Ασία. Η εφημερίδα Nikkei Asia σημειώνει ότι από την Ινδονησία έως τη Νότια Κορέα, μέσω Βιετνάμ, Ιαπωνίας και Κίνας, «η κατανάλωση αυξήθηκε κατά 1,5% μέσα σε πέντε χρόνια, περισσότερο από ό,τι στις άλλες περιοχές του κόσμου, μετατρέποντας την Ασία στο μελλοντικό παγκόσμιο επίκεντρο του καφέ».
Τα περιθώρια βελτίωσης είναι σημαντικά. Η Ασία παράγει το 29% του παγκόσμιου καφέ και έχει δύο από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς στον πλανήτη - το Βιετνάμ και την Ινδονησία - αλλά καταναλώνει μόνο το 22%.
Η επιρροή της μεσαίας τάξης
Αυτός ο ενθουσιασμός συνοδεύεται από πολιτιστικές και κοινωνικοοικονομικές ανατροπές. «Σε μια περιοχή που παραδοσιακά πίνει τσάι, αυτή η αλλαγή έχει ως κύριο μοχλό την ανάπτυξη μιας μεσαίας τάξης που θέλει να υιοθετήσει αυτό που είναι της μόδας» εξηγεί η ιαπωνική εβδομαδιαία εφημερίδα. Αναφέρει την περίπτωση της Κίνας, όπου ο καφές έχει γίνει «βαρόμετρο δυτικής επιρροής, που εισάγεται κυρίως από ανθρώπους που έχουν ζήσει στο εξωτερικό» και τροφοδοτείται από τα κοινωνικά δίκτυα.
Ταυτόχρονα, η δίψα των Ασιατών καταναλωτών συνοδεύεται από μια μορφή πατριωτισμού γύρω από αυτή την κουλτούρα του καφέ, η οποία συχνά είναι συνυφασμένη με την αποικιακή κληρονομιά. Όπως στο Βιετνάμ, όπου οι φυτείες εισήχθησαν από τη Γαλλία. «Τα τελευταία χρόνια, οι εγχώριοι παραγωγοί έχουν ανακτήσει τον έλεγχο των αλυσίδων παραγωγής και έχουμε δει τη γέννηση πραγματικών τοπικών πολιτισμών και προτιμήσεων που αρχίζουν να ανταγωνίζονται τις γεύσεις που εισάγουν δυτικές αλυσίδες όπως τα Starbucks ή η Costa» υπογραμμίζει η Nikkei Asia.