«Tύχης δείσθαι λαμπράς και παιδείας ου μικράς»
Και επειδή ο παράγοντας τύχη είναι αστάθμητος, θα εστιάσουμε στην Παιδεία, και συγκεκριμένα στο περιώνυμο άρθρο 16. Στην παράγραφο 8 αναφέρεται «Nόμος ορίζει τις προϋποθέσεις και τους όρους χορήγησης άδειας για την ίδρυση και λειτουργία εκπαιδευτηρίων που δεν ανήκουν στο Kράτος, τα σχετικά με την εποπτεία που ασκείται πάνω σ' αυτά, καθώς και την υπηρεσιακή κατάσταση του διδακτικού προσωπικού τους.
H σύσταση ανώτατων σχολών από ιδιώτες απαγορεύεται».
Η διαμάχη θυμίζει την ιστορία των τυφλών και του ελέφαντα. Οταν τους ζήτησαν να περιγράψουν το ζώο, η άποψη του καθενός ήταν διαφορετική, ανάλογα με το ποιο χαρακτηριστικό μπόρεσε να αγγίξει, την ουρά, τα πόδια, την προβοσκίδα, κ.α. Καμία εκδοχή δεν ήταν σωστή, αλλά όλες ήταν τμήματα της πιο σύνθετης αλήθειας.
Ψήγμα αληθείας. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες δεν υπάρχουν ιδιωτικά πανεπιστήμια με τον ακριβή όρο του πανεπιστημίου, αλλά business schools.
Ψήγμα αληθείας. Στην Ελλάδα δεν φαίνεται ότι θα έρθει το Χάρβαρντ ή το ΜΙΤ. Τι θα γίνει; Τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών που συνεργάζονται με ορισμένα πανεπιστήμια της Ε.Ε., είμαστε υποχρεωμένοι να τα αναγνωρίσουμε, γιατί καραδοκεί ο ευρω-πέλεκυς των προστίμων.
Ψήγμα αληθείας. Δηλαδή, τα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών θα μετατραπούν σε Πανεπιστήμια με μαγικό ραβδάκι, μ' ένα πτυχίο που κοστίζει π.χ. 40.000;
Αυτό εναπόκειται στην αξιολόγηση στην οποία θα υποβληθούν. Ας καθορίσουμε λοιπόν όρους και προϋποθέσεις «κοσκινίσματος» για να ξεχωρίσει η ήρα από το στάρι.
Ψήγμα αληθείας. Ας μην κρυβόμαστε στον κόσμο των σκιών. Τι σημαίνει μη κερδοσκοπικά Πανεπιστήμια; Κέρδος δεν είναι μόνο το ταμειακό, αλλά και η άσκηση επιρροής.
Ψήγμα αληθείας. Παλιά υπήρχαν δωρητές. Το Πάντειο Πανεπιστήμιο επί παραδείγματι είναι δωρεά του Πάντου. Ας υποθέσουμε ότι ένας δωρητής σήμερα θα πει: Θα κάνω εγώ κληροδότημα για να λειτουργήσει όπως τα δημόσια Πανεπιστήμια; Δεν το κάνω. Και δε θα έχει άδικο. Μήπως να απελευθερώσουμε πρώτα το δημόσιο Πανεπιστήμιο από τα δεσμά της γραφειοκρατίας;
Ψήγμα αληθείας. Γιατί κανείς δεν διαφωνεί με τη λειτουργία ιδιωτικών δημοτικών, γυμνασίων και Λυκείων; Η απονομή του τίτλου σπουδών αποτελεί την κρατική, επίσημη νομιμοποίηση της τυπικής εκπαίδευσης. Μήπως η αναταραχή για την ίδρυση ανωτάτων σχολών από ιδιώτες αφορά τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς για την πρόσληψη στο Δημόσιο, εν τέλει;
Καληνύχτα και καλή τύχη. Ολα τα άλλα είναι σιωπή.
K.T.