Του Δημήτρη Ζοπουνίδη
Φοιτητής, Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων, Πανεπιστήμιο Μακεδονίας
Ιδρυτής aviationlife.gr
Η αεροπορική βιομηχανία, όπως είναι γνωστό, εδώ και σχεδόν δύο χρόνια (όποτε και ξέσπασε η πανδημία του κορωνοϊού) έχει πληγεί βαθύτατα.
Από την αρχή της, υπήρξαν αλλαγές στον τρόπο των αεροπορικών ταξιδιών, προσωρινές και έκτακτες, κάποιες διαρθρωτικές. Η διακοπή της πτητικής δραστηριότητας των αεροπορικών εταιρειών έφερε επακόλουθα την καθήλωση των αεροσκαφών. Η εικόνα σε πολλά αεροδρόμια παγκοσμίως ήταν από καθηλωμένα αεροσκάφη, κάποια σταθμευμένα για μακρά στάθμευση (μεγάλου μεγέθους – ατράκτου), άλλα για προσωρινή διάρκεια (μικρότερου μεγέθους – ατράκτου) και εν τέλει, κάποια αποσύρθηκαν ή θα αποσύρονταν στο μέλλον για λόγους οπού εξηγούνται σε προηγούμενη ανάλυση που μπορείτε να διαβάσετε εδώ: https://www.naftemporiki.gr/story/1597400/proori-aposursi-megalon-aeroskafon-kai-covid-19.
Η περίπτωση του Airbus A380
Το Airbus A380, το μεγαλύτερο επιβατικό αεροσκάφος παγκοσμίως ήταν από τα αεροσκάφη, που καθηλώθηκαν σχεδόν άμεσα, ενώ τα περισσότερα παραμένουν εκτός επιχειρησιακού έργου.
Ενδεικτικά, τα A380, ανέρχονταν σε μόλις 9 που εκτελούσαν πτήσεις στις 30/03/2020 (αρχή πανδημίας) τη στιγμή που τα προηγούμενα χρόνια, αντίστοιχες μέρες βρίσκονταν 100.
Στοιχεία κατασκευής και γενικά δεδομένα
Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία Airbus, το A380 μπορεί να μεταφέρει 544 επιβάτες σε τυπική διαμόρφωση (typical seating), έχει μήκος 72,73 m, ύψος 24,45 m και εκπέτασμα πτερύγων 79,75 m. Η Airbus ανακοίνωσε το πρόγραμμα για το Airbus A380 στις 19 Δεκεμβρίου 2000 με το πρώτο αεροσκάφος A380 να παρουσιάζεται στην Τουλούζη στις 18 Ιανουαρίου 2005 και να πραγματοποιεί την πρώτη του πτήση στις 27 Απριλίου 2005. Η EASA και FAA έδωσαν την τυπική άδεια για πτήσεις στις 12 Δεκεμβρίου 2006.
Η πρώτη παραγγελία παραδόθηκε στην Singapore Airlines τον Οκτώβριο του 2007 οπού και έκανε την πρώτη του επιβατική πτήση. Από τότε έχουν παραδοθεί στις αεροπορικές εταιρείες που τα χειρίζονται 246 αυτού του τύπου. Ο μεγαλύτερος operator είναι η Emirates με 122 να βρίσκονται στο στόλο της ενώ περιμένει και 5 ακόμη από μία αρχική μεγάλη παραγγελία της, η οποία μειώθηκε στις αρχές του 2019. Η συγκεκριμένη αεροπορική εταιρεία θα παραλάβει και το τελευταίο Airbus A380 που παράχθηκε παγκοσμίως καθώς η Airbus ανακοίνωσε τον τερματισμό του προγράμματος μετά από σχεδόν 15 χρόνια. Οι βασικοί λόγοι που την ώθησαν σε αυτή την απόφαση είναι ότι κρίθηκε ασύμφορο το πρόγραμμα, δεν πληροί σύγχρονους περιβαλλοντικούς στόχους της αεροπορικής βιομηχανίας καθώς και το ότι οι αερομεταφορείς στρέφονται σε πιο «μικρά» αεροσκάφη και φιλικά προς το περιβάλλον. Βέβαια, η απόφαση της ευρωπαϊκής κατασκευάστριας επιταχύνθηκε από την πανδημία και τις συνέπειες αυτής.
Οι επιπτώσεις πανδημίας στο A380
Οι αεροπορικές εταιρείες που είχαν στον στόλο τους τον «γίγαντα των αιθέρων», έπρεπε λοιπόν, να λάβουν αποφάσεις σχετικά με το μέλλον του. Το ήδη μεγάλο κόστος επιχειρησιακής λειτουργίας και συντήρησης του, ήταν στα κατά του.
Ο συνδυασμός των δύο παραπάνω, με την χαμηλή έως ανύπαρκτη ταξιδιωτική κίνηση και ζήτηση, επέφερε ένα «άδοξο τέλος».
Για παράδειγμα, η Air France, απέσυρε και τα 10 αεροσκάφη A380 του στόλου της, τον Ιούνιο του 2020.
Η πορτογαλική αεροπορική εταιρεία charter HiFly είχε ένα στο στόλο της. Τον Δεκέμβριο του 2020 το απέσυρε, πραγματοποιώντας μάλιστα και μία επετειακή πτήση.
Κάποιοι ακόμη αερομεταφορείς, είχαν ανακοινώσει την απόσυρση του, αναλόγως και της πορείας της πανδημίας.
Γενικότερα, εκτός από τους αερομεταφορείς που το απέσυραν, υπήρχε αβεβαιότητα, όπως είναι λογικό εξαιτίας της πανδημίας, οπότε και οι περισσότεροι αερομεταφορείς ήταν εν αναμονή των εξελίξεων για να πάρουν αποφάσεις.
Το κλίμα ανεστράφη για το A380
Η Emirates, από τις 15/07/2020 άρχισε σταδιακά να τα επαναφέρει σε λειτουργία οπότε και ένας αξιοσημείωτος αριθμός αυτών, έχουν επιστρέψει στη δράση. Παράλληλα η China Southern Airlines, η μοναδική αεροπορική εταιρεία παγκοσμίως που εκτελούσε και εκτελεί τις πτήσεις με αυτό από την αρχή της πανδημίας, συνεχίζει σταθερά τις πτήσεις με τα A380.
Πλέον, έπειτα από τα μαζικά προγράμματα εμβολιασμών, βρισκόμενοι στα τέλη του 2021, η διάθεση για ταξίδι έχει αυξηθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό, οι κυβερνητικοί περιορισμοί έχουν σχετικώς αρθεί, ενώ από την πλευρά των αεροπορικών εταιρειών, τα προγράμματα πτήσεων, οι εξυπηρετούμενοι προορισμοί και ο παγκόσμιος στόλος, έχουν επανέλθει, σε ένα ικανοποιητικό βαθμό.
Έτσι, υπάρχουν αεροπορικές εταιρείες που διέθεταν το A380 στο στόλο τους (εκτός από την Emirates και την China Southern), ανακοίνωσαν την σταδιακή επαναφορά του σε πτήσεις.
Οι αερομεταφορείς που αποφάσισαν την επαναλειτουργία του είναι οι εξής.
Από τις 18 Νοεμβρίου 2021, η Singapore Airlines θα ξεκινήσει να πετάει καθημερινά με το Airbus A380 μεταξύ Σιγκαπούρης και Λονδίνου. Η συγκεκριμένη πτήση με το A380 της Singapore Airlines από/προς το Λονδίνο θα εκτελεί πτήσεις ως "Εμβολιασμένη διαδρομή ταξιδιού" (VTL), πράγμα που σημαίνει ότι όλοι οι επιβάτες πρέπει να είναι εμβολιασμένοι.
Τον Νοέμβριο, η British Airways θα χρησιμοποιήσει το A380 σε δρομολόγια μικρών αποστάσεων για λόγους εξοικείωσης του πληρώματος με το αεροσκάφος. Αυτές οι πτήσεις μεταξύ Ευρώπης A380 είναι πλέον διαθέσιμες για κράτηση. Τα Airbus A380 της British, θα επανέλθουν σε υπερατλαντικές πτήσεις, σταδιακά.
Ο CEO της Qatar, επιβεβαίωσε ότι η αεροπορική εταιρεία θα επαναφέρει το A380 σε πτήσεις, οι οποίες θεωρήθηκαν ότι δεν θα εξυπηρετούνταν ποτέ ξανά από το συγκεκριμένο αεροσκάφος. Η αεροπορική εταιρεία δήλωσε ότι λόγω της γείωσης των 13 A350, λόγω ισχυρισμών υποβάθμισης της ατράκτου, αυτό ανάγκασε τον αερομεταφορέα να λάβει τη συγκεκριμένη απόφαση.
Η σταδιακή επαναφορά του κολοσσιαίου αεροσκάφους, από όλο και περισσότερες αεροπορικές εταιρείες, ήταν ένα νέο που συνέβαλαν συγκεκριμένοι παράγοντες. Ο ένας ήταν η αύξηση της ταξιδιωτικής ζήτησης οπότε και των πτήσεων. Ενώ, ακόμη ένας μπορεί να θεωρηθεί ότι έχοντας οι εταιρείες επενδύσει αξιόλογα ποσά στο συγκεκριμένο αεροσκάφος και λαμβάνοντας υπόψη τη νεότητα του, επέλεξαν να το επαναφέρουν σε λειτουργία με στόχο την απόσβεση των επενδύσεων τους και της αξίας που δίνει στην κάθε αεροπορική επιχείρηση ξεχωριστά. Βεβαίως, στον αντίποδα αυτού του επιχειρήματος, βρίσκεται το εξαιρετικά υψηλό κόστος λειτουργίας και πτήσης του και το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Το σίγουρο είναι, ότι θα πετάει για κάποια χρόνια ακόμη, ο «γίγαντας των αιθέρων».