Της Βίκυ Μακρυγιάννη*
Η επίσκεψη στην Αθήνα του Υπουργού Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας, Khalid bin Abdulaziz Al-Falih, τον Σεπτέμβριο και η υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας του ΣΕΒ με τη Συνομοσπονδία των Επιμελητηρίων της Σαουδικής Αραβίας, έστρεψε τα φώτα του πολιτικού αλλά και του επιχειρηματικού κόσμου στις εμπορικές και επενδυτικές ευκαιρίες στην Σαουδική Αραβία. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα, οι ήδη πολύ καλές σχέσεις των δύο χωρών, να αναβαθμίζονται συνεχώς.
Κοινή διαπίστωση των ελληνικών εταιριών που δραστηριοποιούνται ήδη στη χώρα, αποτελεί το φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, οι ισχυρές διμερείς σχέσεις και οι έντονοι ρυθμοί ανάπτυξης των τελευταίων χρόνων.
Η Ελλάδα ανέβηκε το 2020 στην 34η θέση και στην 10η από πλευράς εξαγωγών χωρών της Ε.Ε. προς την Σαουδική Αραβία, επειδή ακριβώς διατηρούν παραδοσιακά ισχυρές σχέσεις. Είναι γνωστό ότι η Σαουδαραβική αγορά αποτελεί εδώ και πολλά χρόνια μία από τις κορυφαίες αγορές της Μέσης Ανατολής για τα ελληνικά προϊόντα. Συμβάλλει επίσης στην ελληνική οικονομία και μέσω του τουρισμού και, κυρίως, μέσω των επενδύσεων.
Από την άλλη πλευρά και η χώρα μας αποτελεί μία ενδιαφέρουσα αγορά για την Σαουδαραβική επιχειρηματική κοινότητα, καθώς επίσης και πύλη για την είσοδο των Σαουδαραβικών επιχειρήσεων στις αγορές των Ευρωπαϊκών κρατών-μελών.
Αν και η Σαουδική Αραβία αποτελεί μία από τις πλουσιότερες χώρες του κόσμου και την ισχυρότερη χώρα παγκοσμίως τόσο σε παραγωγή, όσο και σε εξαγωγή πετρελαίου, επίσης σημαντικό παραγωγικό πυλώνα αποτελούν και τα βιομηχανικά προϊόντα, με κυριότερα τα πετροχημικά, τα πλαστικά, τα μέταλλα, τα δομικά υλικά και οι ηλεκτρικές συσκευές. Στις κατηγορίες αυτές, ποσοστό της τάξεως του 90% δεν χρησιμοποιεί το πετρέλαιο ως πρώτη ύλη. Αυτό ανοίγει το δρόμο σε πολλές ελληνικές επιχειρήσεις να εξάγουν τα προϊόντα τους, δεδομένου ότι υπάρχει ανάμεσα στις χώρες μας, συμπληρωματικότητα των παραγομένων προϊόντων και υπηρεσιών.
Η Σαουδική Αραβία, το μεγαλύτερο εργοτάξιο της Μέσης Ανατολής
Σημαντικές ευκαιρίες προκύπτουν για τους περισσότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι η Σαουδική Αραβία είναι το μεγαλύτερο εργοτάξιο της Μέσης Ανατολής, με περισσότερα από 80 μεγάλα έργα, το καθένα αξίας τουλάχιστον 1 δισ. δολαρίων, που κατασκευάζονται ή σχεδιάζονται για κατασκευή έως το 2030, δημιουργούνται σημαντικές ευκαιρίες στους κλάδους των κατασκευών, των δομικών υλικών και των υποδομών. Συμπληρωματικά, πολύ καλές είναι οι συνθήκες και για τον κλάδο των τροφίμων και ποτών, αφού λόγω των γεωγραφικών και κλιματικών συνθηκών, η Σαουδική Αραβία εισάγει τα περισσότερα προϊόντα διατροφής. Για τον ίδιο λόγο υπάρχει και μεγάλη ανάγκη από τεχνογνωσία εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις υπηρεσίες νερού και ενέργειας. Τέλος, σημαντικό μερίδιο στην αγορά ανοίγει σε κλάδους όπως η τεχνολογία και η καινοτομία, εξαιτίας των στόχων που έχει θέσει η Κυβέρνηση στο Εθνικό Πρόγραμμα Μετασχηματισμού και στο σχέδιο "Οράματος 2030" (Vision 2030) για διαφοροποίηση της οικονομίας και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών.
Στον ΣΕΒ, δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην αγορά της Σαουδικής Αραβίας. Για το λόγο αυτό, δημιουργήσαμε ένα πλέγμα δράσεων που στοχεύει στην αύξηση της εμπορικής και επενδυτικής ροής ανάμεσα στις δύο χώρες. Την Τετάρτη 22/9, στο πλαίσιο της επίσκεψης του Υπουργού Επενδύσεων της Σαουδικής Αραβίας, υπογράψαμε Μνημόνιο Συνεργασίας που προβλέπει την ίδρυση επιχειρηματικού συμβουλίου μεταξύ των δύο χωρών. Συνεχίσαμε στις 30/9, με εργαστήριο ExportReady «Doing Business in Saudi Arabia», σε συνεργασία με τον ΣΕΒΕ και την υποστήριξη της Eurobank, το οποίο εξέτασε σε βάθος τη συγκεκριμένη αγορά, πού εντοπίζονται δυνατότητες για μεγαλύτερη διείσδυση των ελληνικών προϊόντων και ποια είναι τα εμπόδια εισόδου. Τέλος, προσβλέπουμε σε επιχειρηματικές επισκέψεις το αμέσως επόμενο διάστημα.
Συνοψίζοντας, η αγορά της Σαουδικής Αραβίας παρουσιάζει τεράστιες δυνατότητες για τα ελληνικά προϊόντα και ειδικότερα στους κλάδους των τροφίμων, των δομικών υλικών, των κατασκευών, της ενέργειας, των περιβαλλοντικών υπηρεσιών, της πληροφορικής, της μεταλλευτικής βιομηχανίας και των μεταφορών. Οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις οφείλουν και μπορούν να αδράξουν την ευκαιρία και να αυξήσουν το επιχειρηματικό τους αποτύπωμα στην περιοχή.
*Senior Advisor ExportReady, ΣΕΒ