Γιατί η πολιτική για το κλίμα και τις εκπομπές ρύπων έχει αποτύχει

Τετάρτη, 13 Οκτωβρίου 2021 11:21
UPD:11:27
EPA/SASCHA STEINBACH
A- A A+

Ελίζα Καραγιώργη
[email protected]

Ο κόσμος είναι μάρτυρας ενός ανησυχητικού ξεσπάσματος καιρικών καταστροφών-γιγαντιαίες πυρκαγιές, θανατηφόρα κύματα καύσωνα, ισχυροί τυφώνες και πλημμύρες. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή είναι μόνο η αρχή του ζοφερού κόστους που θα έχει η κλιματική αλλαγή τα επόμενα χρόνια. Σε ανάλυσή του, το Foreign Affairs εξετάζει το κεντρικό ερώτημα είναι εάν τα πολιτικά μας συστήματα μπορούν να καλύψουν τις γεωφυσικές πραγματικότητες που απειλούν τη ζωή και τα μέσα διαβίωσής μας.

Καθώς οι παγκόσμιοι ηγέτες αγωνίζονται να σχεδιάσουν και να υιοθετήσουν πολιτικές που μπορούν να επιβραδύνουν τον ρυθμό της υπερθέρμανσης και να μετριάσουν τις συνέπειές του, η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή στη Γλασκώβη της Σκωτίας, τον Νοέμβριο θα είναι μια σημαντική δοκιμασία.

Πώς αξιολογείται η επιτυχία των προηγούμενων πολιτικών για το κλίμα; Ο καλύτερος δείκτης είναι η ένταση του άνθρακα, που είναι ένα μέτρο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα διαιρούμενο με το παγκόσμιο πραγματικό ΑΕΠ.

Ο κεντρικός στόχος των κλιματικών πολιτικών είναι η κάμψη της καμπύλης εκπομπών προς τα κάτω. Ωστόσο, ακόμη και με όλες τις διεθνείς συμφωνίες των τελευταίων τριών δεκαετιών - τη Σύμβαση -πλαίσιο του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή του 1992, το Πρωτόκολλο του Κιότο του 1997, τη συμφωνία της Κοπεγχάγης του 2009 και τη συμφωνία του Παρισιού για το 2015, μαζί με 25 συνέδρια συμβαλλόμενα μέρη - κατά την ίδια περίοδο ο ρυθμός απορρύπανσης από τις εκπομπές άνθρακα παρέμεινε αμετάβλητος.

Γιατί υπήρξε τόσο μικρή πρόοδος;

Κατ 'αρχάς, η τιμή των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε ολόκληρο τον κόσμο είναι ουσιαστικά μηδενική, επομένως δεν υπάρχει πραγματικό κίνητρο της αγοράς για απαλλαγή άνθρακα. Δεύτερον, οι οικονομίες υποφέρουν από ανεπαρκείς επενδύσεις σε τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα λόγω εσφαλμένων κινήτρων καινοτομίας. Τέλος, ολόκληρη η δομή της διεθνούς πολιτικής παρεμποδίζεται από το σύνδρομο της ελεύθερης αγοράς. Οι χώρες βασίζονται σε άλλες για να ενεργήσουν, μια τάση που υπονομεύει τη δύναμη των κλιματικών συμφωνιών. Δεδομένων αυτών των τριών προβλημάτων, δεν μπορεί να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ο κόσμος έχει κάνει τόσο λίγα βήματα στην επιβράδυνση της κλιματικής αλλαγής.

Η κλιματική πολιτική σήμερα πρέπει να αντιμετωπίσει όλες αυτές τις αποτυχίες. Μια επιτυχημένη στρατηγική πρέπει να περιλαμβάνει τρία αμοιβαία ενισχυτικά στοιχεία: καθολική τιμολόγηση άνθρακα, ισχυρή κυβερνητική υποστήριξη για τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα και μια νέα αρχιτεκτονική για διεθνείς συμφωνίες για το κλίμα. Κάθε πυλώνας είναι απαραίτητος για να έχει ο κόσμος την ευκαιρία να επιτύχει τους κλιματικούς του στόχους.

Τα σενάρια

Ο διεθνώς συμφωνημένος στόχος για το κλίμα είναι να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας παγκοσμίως στους δύο, ή ακόμη και 1,5, βαθμούς Κελσίου. Τι είναι απαραίτητο για την επίτευξη αυτού του στόχου; Με τις τρέχουσες (ελάχιστες) πολιτικές σε εθνικό και διεθνές επίπεδο, οι εκπομπές ισοδυνάμου διοξειδίου του άνθρακα αναμένεται να αυξηθούν κατά περίπου 1 % ετησίως κατά τις επόμενες πέντε δεκαετίες, σίγουρα όχι πιο κάτω.

Το επόμενο σενάριο, είναι αυτό στο οποίο ο κόσμος επιτυγχάνει τον στόχο δύο βαθμών. Για να παραμείνουν σε αυτόν τον δρόμο, οι εκπομπές πρέπει να μειωθούν απότομα και άμεσα. Ενώ οι τρέχουσες πολιτικές θα οδηγήσουν σε αύξηση των εκπομπών σχεδόν 25% μεταξύ 2015 και 2030, η διαδρομή δύο βαθμών απαιτεί μείωση 30% έως το 2030 και φτάνει τις μηδενικές εκπομπές λίγο μετά τα μέσα του αιώνα.

Τέλος, πρέπει να ληφθεί υπόψιν η πορεία των εκπομπών βάσει της συμφωνίας του Παρισιού. Οι εκτιμήσεις εκπομπών έως το 2030 αντικατοπτρίζουν τις πραγματικές εθνικές δεσμεύσεις, ενώ αυτές μετά το 2030 είναι προβλέψεις που υποθέτουν ότι οι χώρες συνεχίζουν να εμβαθύνουν τις δεσμεύσεις τους με τον ίδιο ρυθμό όπως κατά τη διάρκεια της περίοδου μεταξύ 2015 και 2030. Η τροχιά εκπομπών στο πλαίσιο της συμφωνίας του Παρισιού είναι ουσιαστικά σταθερή, αυξάνεται κατά 3% από το 2015 έως το 2030 και στη συνέχεια μειώνεται ελαφρώς μετά από αυτό. Φυσικά, αυτές οι προβλέψεις υποθέτουν ότι οι δεσμεύσεις του Παρισιού έχουν πράγματι εκπληρωθεί.

Το κύριο πλεονέκτημα είναι ότι η επίτευξη του στόχου δύο βαθμών δεν μπορεί να συμβεί χωρίς άμεση και απότομη πτώση των εκπομπών. Ακόμη και αν όλες οι χώρες επιτύχουν τους στόχους τους στο Παρίσι, αυτό θα μειώσει τις εκπομπές μόνο ένα κλάσμα της αναγκαίας ποσότητας.

Πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι ορισμένες χώρες έχουν ξεπεράσει το Παρίσι στις εσωτερικές τους δεσμεύσεις. Πολλοί στοχεύουν σε μηδενικές καθαρές εκπομπές μέχρι τον 2050 ή λίγο αργότερα. Πρόκειται για ήπιες δεσμεύσεις, ωστόσο, που στερούνται δεσμευτικής διεθνούς συμφωνίας και των πραγματικών μηχανισμών πολιτικής που θα είναι απαραίτητοι για την εφαρμογή.

Η διοίκηση του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν, για παράδειγμα, έχει υποσχεθεί σημαντικές μειώσεις των εκπομπών, αλλά δεν έχει εφαρμόσει πολιτικές για την εκπλήρωση αυτών των υποσχέσεων - χωρίς τιμολόγηση άνθρακα, καμία σημαντική αύξηση της έρευνας για την ενέργεια και καμία πρόταση για επαναπροσδιορισμό διεθνών συμφωνιών.

Υπάρχει ένα τεράστιο χάσμα μεταξύ φιλοδοξιών και πολιτικών. Οικονομικές μελέτες δείχνουν ότι υπάρχουν τρία βήματα που μπορούν να κάνουν οι χώρες για να γεφυρώσουν το χάσμα: οι τιμές των εκπομπών άνθρακα, η προώθηση τεχνολογιών χαμηλών εκπομπών άνθρακα και η βελτίωση της αρχιτεκτονικής των διεθνών συμφωνιών για το κλίμα.

Σημασία να τεθεί μια τιμή αγοράς

Το πιο σημαντικό βήμα για την επίτευξη των κλιματικών στόχων είναι να τεθεί μια τιμή αγοράς στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και άλλων αερίων του θερμοκηπίου, όπως το μεθάνιο. Για περιληπτικότητα, αυτό αναφέρεται συνήθως ως τιμή του άνθρακα. Η θεμελιώδης οικονομική λογική είναι ότι η αύξηση της τιμής ενός αγαθού μειώνει την κατανάλωση - είτε αυτό είναι το τσιγάρο, η βενζίνη, το αλκοόλ ή οι εκπομπές ρύπων. Μια υψηλή τιμή άνθρακα είναι απαραίτητη εάν θέλουμε να αλλάξουμε τη συμπεριφορά χιλιάδων τοπικών και εθνικών κυβερνήσεων, εκατομμυρίων εταιρειών και δισεκατομμυρίων καταναλωτών.

Η ισχύς των τιμών του άνθρακα μπορεί να εξηγηθεί με το παράδειγμα της χρήσης άνθρακα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Όταν καίγεται, ένας τόνος άνθρακα εκπέμπει κοντά στους τρεις τόνους διοξειδίου του άνθρακα. Εάν η κυβέρνηση επιβάλλει 50 δολάρια ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπεται, αυτό θα προσθέσει περίπου 140 δολάρια ανά τόνο στην τιμή του άνθρακα. Αυτό θα υπερδιπλασιάσει το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας με κάρβουνο.

Άλλοι τομείς θα έχουν μικρότερο αντίκτυπο. Μια τιμή άνθρακα 50 δολάρια θα προσθέσει 230 δολάρια ετησίως στο κόστος οδήγησης αυτοκινήτου με βενζίνη, αλλά μόνο 1 δολάριο στο ετήσιο κόστος των τραπεζικών υπηρεσιών του μέσου νοικοκυριού. Σε ολόκληρη την οικονομία, οι τιμές του άνθρακα κλίνουν το πεδίο ανταγωνισμού έναντι των εκπομπών. Όσο υψηλότερη είναι η τιμή, τόσο πιο απότομη είναι η κλίση.

Ένα δεύτερο σημείο, το οποίο είναι λιγότερο προφανές, είναι ότι η τιμή του άνθρακα πρέπει να είναι ίση μεταξύ χωρών και τομέων. Δεν θα έχει κάποιο νόημα για ορισμένους τομείς, όπως τα καύσιμα κινητήρων, να έχουν αστρονομικές τιμές άνθρακα, ενώ άλλοι τομείς, όπως η ηλεκτρική ενέργεια ή η παραγωγή αλουμινίου, έχουν χαμηλούς. Η εναρμόνιση των τιμών επιτρέπει στον κόσμο να επιτύχει τους κλιματικούς του στόχους με ελάχιστο κόστος. Οι υπολογισμοί υποδηλώνουν ότι η επιβάρυνση των μειώσεων μόνο στις μισές από όλες τις χώρες ή στους μισούς όλους τους τομείς θα διπλασιάσει τουλάχιστον αυτό το κόστος.

Πόσο υψηλή είναι η τιμή του άνθρακα;

Οι εκτιμήσεις για το «κοινωνικό κόστος του άνθρακα» - που υπολογίζει την παγκόσμια οικονομική ζημιά ανά τόνο εκπομπών - θα πρότειναν μια τιμή περίπου 50 $ ανά τόνο το 2021, ανερχόμενη στα 85 $ ανά τόνο το 2050.

Ωστόσο, η τιμή αυτή είναι απίθανο να επιτύχει τον στόχο δύο βαθμών ή τον στόχο μηδενικών καθαρών εκπομπών έως το 2050, . Για να γίνει ένα από τα δύο θα απαιτούνταν πολύ υψηλότερες τιμές.  Αλλά οι εκτιμήσεις από διαφορετικά μοντέλα ποικίλλουν σε μεγάλο βαθμό επειδή οι τεχνολογίες που απαιτούνται για την επίτευξη μηδενικών εκπομπών είναι ακόμα κερδοσκοπικές.

Στην πραγματικότητα, οι τιμές εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και τα καθεστώτα υπό τα οποία λειτουργούν είναι εντελώς ανεπαρκή. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Παγκόσμιας Τράπεζας, το 2019 η μέση παγκόσμια τιμή ήταν περίπου 2$ ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα. Αυτό δεν είναι καν στο ίδιο σύμπαν με αυτό που είναι απαραίτητο. Οι χαμηλές τιμές άνθρακα είναι ένας λόγος για τον οποίο οι πολιτικές για το κλίμα ήταν τόσο αναποτελεσματικές.

Η αναγκαία πολιτική για την επίτευξη διεθνών στόχων για το κλίμα μοιάζει πολύ διαφορετική από κάθε καθεστώς που βρίσκεται σήμερα σε λειτουργία. Πρέπει να έχει την τιμή που έχει υιοθετήσει η Σουηδία ή η Ελβετία και το ποσοστό κάλυψης της Καλιφόρνιας - κάτι σαν τιμή 100 $ ανά τόνο διοξειδίου του άνθρακα και σχεδόν 100 % κάλυψη. Οι υψηλές και εναρμονισμένες τιμές του άνθρακα είναι το κλειδί για την πολιτική για την κλιματική αλλαγή, αλλά αυτές που υπάρχουν σήμερα τείνουν να είναι χαμηλές και κατακερματισμένες.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή