Από την έντυπη έκδοση
Του Μιχάλη Χατζηκωνσταντίνου
[email protected]
Την περίοδο των ζυμώσεων για τον ανασχηματισμό κυκλοφορούσε έντονα η πληροφορία ότι είχε προταθεί στην υπουργό Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, να αναλάβει το υπουργείο Δικαιοσύνης. Τελικά η κυρία Κεραμέως δεν άλλαξε χαρτοφυλάκιο, αλλά λίγες ημέρες αργότερα ο χώρος της εκπαίδευσης φαίνεται να έχει μετακινηθεί στα δικαστήρια… Μέσα στο διάστημα των τελευταίων δέκα ημερών η υπουργός Παιδείας επέλεξε δύο φορές την οδό των δικαστηρίων για θέματα εκπαίδευσης. Η αρχή έγινε στις 30 Σεπτεμβρίου με την κατάθεση αγωγής κατά των περισσότερων εκπαιδευτικών ομοσπονδιών της χώρας για την απεργία-αποχή που είχαν κηρύξει κατά της διαδικασίας αξιολόγησης. Ως γνωστόν το δικαστήριο κήρυξε παράνομη την απεργία και η υπουργός Παιδείας προχώρησε χθες στην κατάθεση μιας ακόμη αγωγής. Αυτή τη φορά κατά της ΑΔΕΔΥ, η οποία κήρυξε απεργία-αποχή για το ίδιο ζήτημα.
Την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχε ανακοινωθεί ακόμη η ετυμηγορία της ελληνικής Δικαιοσύνης. Ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα, όμως, είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς πως είναι δυνατόν να υπάρξει γόνιμο αποτέλεσμα από την άσκηση εκπαιδευτικής πολιτικής διά των δικαστικών αιθουσών.
Θα μπορούσε, βέβαια, να αντιτείνει κανείς ότι μετά από μια σειρά αμφιλεγόμενων νομοθετικών πρωτοβουλιών (ελάχιστη βάση εισαγωγής, εξίσωση κολεγιακών τίτλων με πανεπιστημιακούς, εγκατάσταση αστυνομίας στα ΑΕΙ) αυτή τη φορά το υπουργείο Παιδείας προωθεί, τουλάχιστον επί της αρχής, έναν γνήσιο μεταρρυθμιστικό στόχο. Είναι, όμως, οι αλλεπάλληλες αγωγές ένα κατάλληλο μέσο για να υπερασπισθεί κανείς το ορθό αίτημα για αξιολόγηση;
Η απάντηση είναι προφανώς αρνητική. Το έσχατο μέσο της προσφυγής στη δικαιοσύνη, ιδίως στον ευαίσθητο χώρο της εκπαίδευσης, δίνει το σήμα ότι έχει χαθεί η πίστη στον διάλογο και ότι η προοπτική της δικαστικής επιβολής θεωρείται προτιμότερη από μια εποικοδομητική πρόταση. Και ταυτόχρονα η δικαστική οδός διαρρηγνύει οριστικά τις σχέσεις των δύο πλευρών και επιτείνει τις ανησυχίες όσων πιστεύουν ότι πίσω από την όλη διαδικασία κρύβονται τιμωρητικές προθέσεις.
Είναι προφανές ότι όλοι θα βγουν χαμένοι από τις δικαστικές αίθουσες. Και περισσότερο η πολύπαθη ελληνική εκπαίδευση.