Η Αυστραλία κήρυξε νίκη στην κόντρα με το Facebook

Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου 2021 19:40
REUTERS/DADO RUVIC
A- A A+

Ο «αρχιτέκτονας» της αυστραλιανής νομοθεσίας που αναγκάζει τη Google και το Facebook να πληρώνουν τις εταιρείες του χώρου των ΜΜΕ για περιεχόμενο κήρυξε νίκη την Τετάρτη στην αντιπαράθεση με το Facebook, αν και επικριτές υποστηρίζουν πως οι αλλαγές της τελευταίας στιγμής που ικανοποίησαν το κοινωνικό δίκτυο ευνοούν τη «Big Tech» έναντι μικρότερων ΜΜΕ.

Όπως αναφέρει το Reuters, αφού διαπραγματεύσεις υψηλής έντασης οδήγησαν το Facebook στο να κόψει την εμφάνιση ειδήσεων στην πλατφόρμα του την προηγούμενη εβδομάδα, η Αυστραλία παρουσίασε μια σειρά τεχνικών παραχωρήσεων και ο κολοσσός της κοινωνικής δικτύωσης είπε πως θα επαναφέρει τις ειδήσεις, καθώς το αναθεωρημένο νομοσχέδιο οδεύει στο να ψηφιστεί και να γίνει νόμος.

Αν και το Facebook είπε ότι οι προβληματισμοί του έχουν καθησυχαστεί και οι βουλευτές της αντιπολίτευσης προειδοποίησαν πως οι μικρότεροι «παίκτες» του χώρου μπορεί να βγουν χαμένοι, ο Ροντ Σιμς, πρόεδρος της Australian Competition and Consumer Commission, είπε ότι η ανισορροπία διαπραγματευτικής ισχύος έχει διορθωθεί.

«Οι αλλαγές που έκανε η κυβέρνηση είναι πράγματα που είτε δεν έχουν και πολλή σημασία, ή είναι απλά για να αποσαφηνίσουν πράγματα που, τουλάχιστον για το Facebook, ήταν ασαφή» είπε στο Reuters ο Σιμς, που βοήθησε να συνταχθούν τα αρχικά κείμενα.

«Ό,τι και να λένε, χρειάζονται τις ειδήσεις. Κρατούν τους ανθρώπους στην πλατφόρμα τους περισσότερο. Βγάζουν πιο πολλά χρήματα» είπε.

Η έγκριση από την κορυφαία ρυθμιστική αρχή antitrust της Αυστραλίας θα ενισχύσει τη θέση της κυβέρνησης πως η σκληρή γραμμή της απέδωσε και μπορεί να ενθαρρύνει τις κυβερνήσεις άλλων χωρών, όπως ο Καναδάς και η Βρετανία, που έχουν πει ότι έχουν παρόμοια σχέδια.

Και άλλες χώρες έχουν παρουσιάσει νόμους που αναγκάζουν τις εταιρείες της αποκαλούμενης «Big Tech» να διαπραγματεύονται με εταιρείες ΜΜΕ για χρεώσεις αδειοδότησης για links που φέρνουν traffic- και ως εκ τούτου έσοδα από διαφήμιση- στις πλατφόρμες τους. Ωστόσο η Αυστραλία θα είναι η πρώτη χώρα όπου ένας διαμεσολαβητής από την κυβέρνηση στην πράξη ορίζει τι θα πρέπει να πληρώνουν οι τεχνολογικοί κολοσσοί εάν δεν αποδώσουν οι διαπραγματεύσεις με τις εταιρείες ΜΜΕ.

Οι αλλαγές περιλαμβάνουν μια επιπλέον περίοδο διαμεσολάβησης δύο μηνών μεταξύ των αποτυχημένων συνομιλιών και της κρατικής παρέμβασης και δίνουν στην κυβέρνηση την ευχέρεια να αποδεσμεύσει το Facebook από τη διαδικασία εάν αποδείξει πως έχει «συμβάλει σημαντικά στη βιωσιμότητα της αυστραλιανής βιομηχανίας ειδήσεων».

Η αντιπροέδρος διεθνών ειδησεογραφικών συνεργασιών, Κάμπελ Μπράουν, δήλωσε σε blogpost ότι οι αλλαγές επιβεβαιώνουν πως η αμερικανική εταιρεία θα μπορούσε να αποφασίζει ποιες ειδήσεις εμφανίζονται (και αν εμφανίζονται) στην πλατφόρμα της και ότι θα μπορούσε να αποφύγει την εξαναγκασμένη διαμεσολάβηση. Ωστόσο ο Σιμς είπε πως το Facebook ήταν πάντα ελεύθερο να σταματήσει να εμφανίζει ειδήσεις- και επίσης μπορεί να κλείνει συμφωνίες για να αποφύγει παρεμβάσεις. «Ποτέ δεν είπαμε ότι αναγκάζουμε το Facebook να συνεχίσει να εμφανίζει ειδήσεις» τόνισε.

Αν και η Γερουσία επιβεβαίωσε τη στήριξή της προς τις αλλαγές πριν στείλει το τροποποιημένο νομοσχέδιο πίσω στην κάτω Βουλή, από όπου αναμενόταν να περάσει σύντομα, βουλευτές της αντιπολίτευσης και μικρότερες εταιρείες ΜΜΕ προειδοποίησαν πως το να δοθεί στην κυβέρνηση η δυνατότητα να απαλλάξει τους τεχνολογικούς κολοσσούς από την εμπλοκή της θα άφηνε χωρίς αποζημίωση πιο «niche» ΜΜΕ. Ωστόσο ο Σιμς απέρριψε τους προβληματισμούς: «Αν η Google και το Facebook δεν κλείσουν συμφωνίες ακόμα και με τους μικρότερους παίκτες, η άποψή μου είναι πως θα οριστούν (ως υποκείμενες σε παρέμβαση)» είπε, προσθέτοντας πως αν η Google και το Facebook κλείσουν συμφωνίες με όλα τα μεγάλα ΜΜΕ της Αυστραλίας, που αντιπροσωπεύουν το 90% του περιεχομένου ΜΜΕ της χώρας, «γιατί να μπερδέψουν τα πράγματα και να μην το κάνουν και με το άλλο 10%; Δεν έχει λογική».

Προτεινόμενα για εσάς