Ένα φεμινιστικό μουσικό πρότζεκτ, με τίτλο «Arachnesound», με Ελληνίδες ποιήτριες από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα μέσα από 36 μουσικές συνθέσεις, έγινε ακουστική συλλογή και ταινία animation, σε ανάθεση της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.
Το μουσικό πρότζεκτ, η ακουστική συλλογή που δημιούργησε η πρωτοποριακή δημιουργός AGF (Antye Greie-Ripatti), με την ταινία animation του Ανδρέα Καραουλάνη που συνοδεύει τη μουσική, θα διατίθεται δωρεάν -από Τετάρτη 17 Φεβρουαρίου- στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση.
Επαναρθώνοντας ιστορικές αφηγήσεις
Το «Arachnesound» είναι μια φεμινιστική ηχητική τεχνολογία. Στηρίζει τις αρχές ενός μέλλοντος που υφαίνουν οι γυναίκες, την οικοδόμηση δικτύων, τις απόπειρες του ηχητικού κυβερνοφεμινισμού να επαναρθρώσει ιστορικές αφηγήσεις. Πρόκειται για μια ακουστική συλλογή με 36 συνθέσεις γύρω από την ελληνική γλώσσα, τον ήχο και τους φεμινισμούς. Επικεντρώνεται γύρω από γυναίκες συγγραφείς, ποιήτριες και μυθολογίες, για να ερμηνεύσει τις γυναικείες ζωές και πραγματικότητες με ριζοσπαστική μουσική σύνθεση. Ηχογραφήσεις πεδίου, ηλεκτροακουστικά, ηλεκτρονικά, ψηφιακή επεξεργασία και φωνές είναι τα συστατικά αυτών των κομματιών. O διεθνής καλλιτέχνης Ανδρέας Καραουλάνης έδωσε πνοή στο σπουδαίο αυτό έργο, με μία σειρά animations ειδικά φτιαγμένα για κάθε μουσική σύνθεση.
Για διάσημες και αφανείς ηρωίδες
36 μουσικά κομμάτια για διάσημες και αφανείς ηρωίδες: από την Αράχνη έως την Κασσάνδρα, από τη Σαπφώ έως την Κατερίνα Γώγου, από την πρώτη φεμινίστρια Ιππαρχία έως την Κασσιανή, από την Καλλιρρόη Παρρέν έως τη Ράικα, από τη Μαρία Πολυδούρη και τη Μέλπω Αξιώτη έως την Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ και την Λένα Πλάτωνος. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η AGF: «Με εντυπωσιάζει το πώς οι άντρες κατάφεραν να ξεφορτωθούμε όλες τις γυναικείες θεότητες από το μυαλό μας. Είμαι άθεη, αλλά το βασικό μου ερώτημα είναι πώς τόσο πολλοί άνθρωποι υποτάσσονται σε πατριαρχικές, μονοθεϊστικού τύπου αντιλήψεις».
Η έκδοση περιλαμβάνει ένα δοκίμιο της Άντζελας Δημητρακάκη, μετά από ανάθεση, στο οποίο αναφέρει: «Το “Arachnesound” είναι ένα δημιουργικό αντι-αρχείο αναστημένων ονομάτων, αλλά και έργων από σύγχρονες Ελληνίδες ποιήτριες ή από γυναίκες που ο λόγος τους ερμηνεύεται ποιητικά».
Η AGF συνεργάζεται με Ελληνίδες συνθέτριες, παραγωγούς και συγγραφείς, όπως οι: Σαβίνα Γιαννάτου, Άντζελα Δημητρακάκη, Άννα Στερεοπούλου, δρα Μαρία Παπαδομανωλάκη, Μαρία Αράπογλου, Linda Reine Nyongo, Δήμητρα Ιωάννου, Κωνσταντίνα Κορρυβάντη, Ισμήνη Σαμανίδου, Νικολέτα Χατζοπούλου, Μαριάννα Καρακουλάκη και Χριστίνα Πιτούλη, για τη δημιουργία της συλλογής. Πρόκειται για την 5η ακουστική συλλογή του είδους από την AGF, μετά τις αντίστοιχες γερμανική (2010), φινλανδική (2013), ιαπωνική (2015) και ρωσική (2019).
Όπως αναφέρει ο Χρήστος Καρράς, επιμελητής μουσικού προγράμματος και Εκτελεστικός Διευθυντής της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση: «Όταν η AGF πρότεινε το πρότζεκτ του Arachnesound στη Στέγη, αυτό απήχησε μεμιάς τις δικές μας ανησυχίες, γιατί στην πορεία του χρόνου η γλώσσα υπήρξε με παρόμοιο τρόπο ένα μέσο αποκλεισμού. Όπως ακριβώς θελήσαμε, με τη δράση μας Tuned City στην Αρχαία Μεσσήνη, να ξαναδιαβάσουμε έναν αρχαίο χώρο πολιτικής εξουσίας μέσα από μια σύγχρονη ηχητική σκέψη, ήταν σαφές ότι η γλωσσική κληρονομιά της Ελλάδας, για την οποία ως κουλτούρα είμαστε πολύ περήφανοι, χρειάζεται επίσης να διαβαστεί και να ακουστεί διαφορετικά. Διότι, μέσα από τη μακρά κληρονομιά της ελληνικής γλώσσας, οι αφηγήσεις που έχουν ανακύψει μέχρι σχετικά πρόσφατα κυριαρχούνταν από ανδρικές οπτικές και υποκειμενικότητες. Έτσι, ειδικά σε μια χρονιά κατά κανόνα άκριτου εορτασμού για τους ιδρυτικούς μύθους του νεότερου ελληνικού έθνους, φαινόταν σημαντικό να υφανθεί μια ιστορία του γυναικείου λόγου. Η AGF είναι μια καλλιτέχνιδα που δουλεύει με τον ήχο. Ο τρόπος που διαμορφώνει το ηχητικό υλικό της, η ευαισθησία της για τον επιτονισμό της γλώσσας, αλλά και του ηχοτοπίου της σύγχρονης Αθήνας, συνυφαίνονται με τις λέξεις γυναικών από αέναους κύκλους γενεών, οι οποίες έγραψαν και μίλησαν ενάντια σε κάθε εμπόδιο».
naftemporiki.gr