Το νομοσχέδιο για την ενίσχυση του θεσμικού πλαισίου διασφάλισης του απορρήτου της τηλεφωνικής επικοινωνίας παρουσίασαν σήμερα οι υπουργοί Δικαιοσύνης και Μεταφορών και Επικοινωνιών Αναστάσης Παπαληγούρας και Μιχάλης Λιάπης, αντίστοιχα.
Οι κύριοι άξονες του σχεδίου νόμου, που δόθηκε σήμερα σε δημόσια διαβούλευση είναι:
1. Κωδικοποίηση υφισταμένων ρυθμίσεων για άρση επικαλύψεων αρμοδιοτήτων που οδηγούσαν σε έλλειψη πραγματικού ελέγχου.
2. Θέσπιση νέου καθεστώτος και νέων θεσμών στον τομέα των υπηρεσιών κινητής και σταθερής τηλεφωνίας προκειμένου να καταστεί αυστηρότερο το υφιστάμενο πλαίσιο με την εισαγωγή πρόσθετων υποχρεώσεων προς μείζονα διασφάλιση του απορρήτου των επικοινωνιών. 3. Εξειδίκευση των υποχρεώσεων των παρόχων για την ασφάλεια τόσο των εγκαταστάσεων όσο και των συστημάτων υλικού και λογισμικού που χρησιμοποιεί.
4. Θέσπιση ευθύνης του παρόχου για τη λήψη των κατάλληλων μέτρων προκειμένου να αποτρέπεται η παραβίαση του απορρήτου της επικοινωνίας μέσω τακτικών ελέγχων των συστημάτων υλικού και λογισμικού που χρησιμοποιεί ο πάροχος.
5. Εισαγωγή του θεσμού του Ειδικού Σχεδίου Πολιτικής Ασφάλειας για την προστασία του απορρήτου της επικοινωνίας με ευθύνη του παρόχου και ορισμός υπεύθυνου διασφάλισης του απορρήτου της επικοινωνίας. Τόσο το Σχέδιο όσο και ο υπεύθυνος πρέπει να εγκρίνονται από την ΑΔΑΕ.
6. Σημαντικός είναι ο νέος εισαγόμενος θεσμός υποχρέωσης του παρόχου για την καταγραφή του είδους των διαχειριστικών λειτουργιών που επιχειρούνται στο λογισμικό κάθε ψηφιακού Κέντρου μεταγωγής - log files. Με τον τρόπο αυτό δεν θα μπορεί κανείς να εξαφανίσει τα ίχνη οποιασδήποτε παρέμβασης και θα καθίσταται δυνατός ο εντοπισμός των παρανόμως παρεμβαινόντων σε βάρος του απορρήτου των επικοινωνιών.
7. Για τον καλύτερο έλεγχο της τήρησης των προϋποθέσεων νόμιμης παρακολούθησης κατόπιν δικαστικής εντολής, επιβάλλεται στους παρόχους υποχρέωση υποβολής ανά τρίμηνο δήλωσης στην ΑΔΑΕ με τις περιπτώσεις νόμιμης άρσης του απορρήτου της επικοινωνίας. Με τον τρόπο αυτό θα αυξηθεί η αξιοπιστία και η αποτελεσματικότητα των ελέγχων που διενεργεί η Αρχή αυτή για να διαπιστώνει την τήρηση της εφαρμογής του νόμου.
8. Εισάγονται νέες ποινικές διατάξεις για την αποτελεσματικότερη προστασία της ασφάλειας των επικοινωνιών. Με νέα διάταξη στον Ποινικό Κώδικα παρέχεται προστασία που αντιστοιχεί σε βαρύτητα προς αυτήν που παρέχεται σε άλλα υπερατομικά έννομα αγαθά, δηλαδή στην ασφάλεια των συγκοινωνιών και των κοινωφελών εγκαταστάσεων. Ακόμη, με νέο άρθρο του Ποινικού Κώδικα θεσπίζεται ως πλημμέλημα η προσβολή της ασφάλειας των τηλεφωνικών επικοινωνιών με την χωρίς δικαίωμα πρόσβαση σε σύνδεση, δίκτυο ή ειδικό λογισμικό που χρησιμοποιείται για την παροχή τέτοιων υπηρεσιών και καθίσταται διακεκριμένη η περίπτωση αν η πράξη αυτή εκτελεσθεί από εργαζόμενο ή συνεργάτη του παρόχου των υπηρεσιών τηλεφωνίας.
9. Θεσπίζεται ως ιδιαίτερο έγκλημα η παραβίαση εκ μέρους του παρόχου υπηρεσιών τηλεφωνίας ή του νόμιμου εκπροσώπου του των όρων άδειας λειτουργίας ή διατάξεων Κανονισμού που αναφέρονται στην ασφάλεια των ηλεκτρονικών επικοινωνιών καθώς και η μη λήψη των αναγκαίων μέτρων για την αποτροπή της παραβίασής τους. Τα εγκλήματα αυτά τιμωρούνται σε βαθμό κακουργήματος αν ο δράστης είχε σκοπό να προσπορίσει στον εαυτό του ή σε άλλον παράνομο περιουσιακό όφελος ή να προκαλέσει ηθική ζημιά σε άλλον. Ακόμη αυστηρότερα τιμωρείται αν από την παραβίαση μπορεί να προκληθεί κίνδυνος στο δημοκρατικό πολίτευμα, στην ασφάλεια του κράτους και στην ασφάλεια εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας.
10. Προκειμένου να αποτραπούν ακόμη και οι προπαρασκευαστικές ενέργειες σε βάρος του απορρήτου, εισάγεται η τιμωρία ακόμη κι αν ο δράστης πράττει εξ αμελείας και τιμωρείται η αθέμιτη διάθεση στο εμπόριο των ειδικών τεχνικών μέσων για την παραβίαση του απορρήτου και οι δημόσιες διαφημιστικές προσφορές υπηρεσιών για την τέλεση παρόμοιων πράξεων
11. Με τη θέσπιση νέων διοικητικών κυρώσεων που το σχέδιο νόμου επιβάλλει στον πάροχο υπηρεσιών τηλεφωνίας σε περίπτωση
12. Παραβίασης από τα όργανα ή το προσωπικό του των υποχρεώσεων που ορίζονται από τον νέο νόμο, ορίζεται ανάλογα με την βαρύτητα των παραβάσεων αυστηρό πλέγμα που μπορεί να καταλήξει ακόμη και σε οριστική ανάκληση της άδειας του παρόχου, διαδικασία που δεν προβλεπόταν από τον ιδρυτικό νόμο της ΑΔΑΕ.
13. Για το συντονισμό όλων των αρμόδιων φορέων και τον αποτελεσματικό έλεγχο του απορρήτου εισάγεται ο θεσμός του Εθνικού Σχεδίου Ασφαλείας των Επικοινωνιών και συνιστάται η τεχνική Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή που θα προβεί στην κατάρτιση του σχετικού σχεδίου νόμου.
14. Τέλος, με μεταβατική διάταξη διασαφηνίζεται ότι το νέο νομοθετικό καθεστώς με κανένα τρόπο δεν μεταβάλλει το νομικό καθεστώς που υφίστατο για πράξεις παραβίασης του απορρήτου των επικοινωνιών που τελέσθηκαν στο παρελθόν και για τις οποίες ισχύει το νομοθετικό καθεστώς του χρόνου τέλεσης της παράβασης.