Ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, απευθύνουν 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, σχετικά με τη μεταφορά της υποχρέωσης κάλυψης των τελών κυκλοφορίας των λεωφορείων που θα νοικιαστούν μέσω leasing, από τον ανάδοχο στην ΟΣΥ Α.Ε.
«Η ΟΣΥ Α.Ε. και όχι ο ανάδοχος θα πληρώσει 450 χιλιάδες ευρώ για τα τέλη κυκλοφορίας των λεωφορείων που θα νοικιαστούν για την ενίσχυση των ΜΜΜ», αναφέρουν. Οι βουλευτές, αφού στηλιτεύουν την πολύμηνη αδράνεια της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην ενίσχυση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς εν μέσω πανδημίας, τονίζουν ότι:
• Το κόστος ενοικίασης των 300 οχημάτων ανέρχεται στα 30,2 εκατ. ευρώ πλέον Φ.Π.Α. για τρία έτη.
• Παρότι η προκήρυξη της ΟΣΥ Α.Ε. ανέφερε ότι τις ευθύνες ταξινόμησης, αδειών κυκλοφορίας, έκδοσης πινακίδων, τελών κυκλοφορίας και ασφάλισης, αναλαμβάνει εξολοκλήρου ο ανάδοχος, με τροπολογία που πέρασε παραμονές των Χριστουγέννων το κόστος για τα τέλη κυκλοφορίας μεταφέρεται για πληρωμή στην ΟΣΥ Α.Ε.
• Ο ανάδοχος απαλλάσσεται έτσι από ένα κόστος 456 χιλιάδων ευρώ.
Επίσης, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στο κείμενο της ερώτησής τους, που κατατέθηκε με πρωτοβουλία του αρμόδιου τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών της Κ.Ο. του κόμματος, Νίκο Παππά, και του αναπληρωτή τομεάρχη Χρήστου Γιαννούλη, ρωτούν αν στις τεχνικές προδιαγραφές της προκήρυξης της ΟΣΥ Α.Ε. συμπεριλαμβάνεται η υποχρεωτική ύπαρξη ανοιγόμενων πλευρικών παραθύρων στα εν λόγω οχήματα, όπως ορίζει ο νόμος και ζητούν οι -σχετικές με την πανδημία- εγκύκλιοι για ανοιχτά παράθυρα στα ΜΜΜ.
Ολόκληρο το κείμενο της ερώτησης:
Θέμα: «Δώρο τα τέλη κυκλοφορίας στους προμηθευτές οχημάτων χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) στην Ο.Σ.Υ.»
Από το πρώτο κιόλας «κύμα» του φονικού ιού covid -19, και παρά τις συνεχείς προειδοποιήσεις που απηύθυναν επιδημιολόγοι, πολιτικά κόμματα και Μ.Μ.Ε προς την Κυβέρνηση για τον κίνδυνο που διατρέχουν οι επιβάτες των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς λόγω συνωστισμού, η ίδια για μεγάλο χρονικό διάστημα δεν προέβη σε καμία ενέργεια, ως όφειλε, επιδεικνύοντας εγκληματική αδιαφορία. Εντέλει, μόλις τον Σεπτέμβριο του 2020 αποφάσισε να εξαγγείλει την προμήθεια τριακοσίων (300) λεωφορείων (210 κανονικών και 90 αρθρωτών), ηλικίας έως 10 έτη, μέσω χρηματοδοτικής μίσθωσης (leasing) για τρία (3) έτη με δικαίωμα προαίρεσης για ένα (1) έτος και δικαίωμα εξαγοράς μετά την ολοκλήρωση της σύμβασης, αρχικού προϋπολογισμού 30.240.000 ευρώ πλέον Φ.Π.Α.
Στην υπ’ αριθμ. 47917/23.09.2020 προκήρυξη που δημοσιεύθηκε από την εταιρία Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), και συγκεκριμένα στην παράγραφο 4.7, προβλέπεται ρητά ότι τις ευθύνες ταξινόμησης, αδειών κυκλοφορίας, έκδοσης πινακίδων, τελών κυκλοφορίας και ασφάλισης αστικής ευθύνης και οχημάτων κατά ΚΟΚ, αναλαμβάνει εξολοκλήρου ο Ανάδοχος.
Παρά την ανωτέρω πρόβλεψη, στο νόμο 4764/2020 που ψηφίστηκε Παραμονές Χριστουγέννων και αφορούσε ρυθμίσεις για την προστασία της Δημόσιας Υγείας από τις συνέπειες της πανδημίας και άλλες διατάξεις, στο άρθρο 134 με τίτλο «Επιτάχυνση διαδικασιών για την έκδοση αδειών κυκλοφορίας αστικών λεωφορείων Ο.ΣΥ. Α.Ε.» στην παρ. 2 αναφέρεται ότι «οι άδειες κυκλοφορίας που χορηγούνται σύμφωνα με την παρ. 1 ισχύουν για χρονικό διάστημα τεσσάρων (4) μηνών. Μετά την παρέλευση του χρονικού διαστήματος του προηγούμενου εδαφίου χορηγούνται οι οριστικές άδειες κυκλοφορίας, αφού καταβληθούν από την Ο.ΣΥ. Α.Ε. τα προβλεπόμενα τέλη κυκλοφορίας και εφόσον υποβληθεί εντός του ως άνω διαστήματος τεχνική μελέτη μηχανολόγου μηχανικού». Με την ως άνω διάταξη, μεταβιβάζεται η ευθύνη για τα τέλη κυκλοφορίας στην ΟΣΥ, απαλλάσσοντας τον ανάδοχο από την παραπάνω υποχρέωση.
Το κόστος της προνομιακής αυτή παραχώρησης (bonus) ανέρχεται για τα τέσσερα (3+1) έτη διάρκειας της σύμβασης στο διόλου ευκαταφρόνητο ποσό των 456.000€.
Παράλληλα αδιευκρίνιστο παραμένει αν τα λεωφορεία αυτά θα έχουν ανοιγόμενα πλευρικά παράθυρα, όπως ορίζει άλλωστε η ΥΑ 37492/1795/2003 -ΦΕΚ Β/922/4.7.2003 «Καθορισμός τύπων και τεχνικών προδιαγραφών λεωφορείων για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία τους ως αστικών, υπεραστικών και ημιαστικών», όπου στο άρθρο 2.17.2. προβλέπεται ότι «Η συνολική ανοιγόμενη επιφάνεια των πλευρικών παραθύρων είναι, κατ' ελάχιστο, το 17% της συνολικής υαλόφρακτης επιφάνειας των πλευρικών παραθύρων, μη συνυπολογιζομένων των επιφανειών των φεγγιτών επάνω από τις θύρες επιβατών και οδηγού καθώς και της επιφανείας του παραθύρου του οδηγού».
Θυμίζουμε ότι για την κυκλοφορία των οχημάτων με ανοιχτά παράθυρα υπάρχει αφενός αντίστοιχη σύσταση, που έχει σταλεί με ηλεκτρονική αλληλογραφία (e- mail) από 15/05/20 στο συνδικάτο εργαζομένων στον ΟΑΣΑ από τη Γραμματεία Διοίκησης, αφετέρου η εγκύκλιος του Γενικού Γραμματέα Δημόσιας Υγείας, με ημερομηνία 13/11/2020 με την οποία ο κ. Πρεζεράκος δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρερμηνείας: «Επισημαίνεται ότι, για λόγους προστασίας από τη μετάδοση του κορονοϊού, θα πρέπει σε κάθε περίπτωση τα παράθυρα των οχημάτων να είναι συνεχώς ανοιχτά, από την αφετηρία και καθ’ όλη τη διάρκεια των διαδρομών, για επαρκή αερισμό ταυτόχρονα ή και ανεξαρτήτως της χρήσης του κλιματισμού».
Επειδή τα τέλη κυκλοφορίας θα επιβαρύνουν τελικά τον προϋπολογισμό της ΟΣΥ.
Επειδή η ύπαρξη ανοιγόμενων πλευρικών παραθύρων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση, σύμφωνα με την ανωτέρω Υ.Α για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία τους, καθώς βοηθά στον φυσικό αερισμό των οχημάτων, ιδιαίτερα σε περίοδο πανδημίας, όπως η παρούσα.
Ερωτάται ο κ. υπουργός:
1. Για ποιο λόγο η ρητή υποχρέωση πληρωμής τελών κυκλοφορίας από τον ανάδοχο μεταβιβάζεται στην ΟΣΥ;
2. Στις τεχνικές προδιαγραφές της προκήρυξης συμπεριλαμβάνεται η υποχρεωτική ύπαρξη στα εν λόγω λεωφορεία ανοιγόμενων πλευρικών παραθύρων που καλύπτουν κατ' ελάχιστο το 17% της συνολικής επιφάνειας των υαλοπινάκων;