Καθηγητής Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης, Ακαδημαϊκός
Βασιλική Ακαδημία Οικονομικών & Χρηματοοικονομικών, Βασιλική Ευρωπαϊκή Ακαδημία των Διδακτόρων, Πολυτεχνείο Κρήτης & Audencia Business School, France
Ο Κωνσταντίνος Ζοπουνίδης
Εταιρική κουλτούρα είναι όλες οι γνώσεις, οι αξίες και οι συμπεριφορές που μοιράζονται τα μέλη ενός ίδιου οργανισμού. Αυτή η κουλτούρα διευκολύνει και επηρεάζει τη λειτουργία της επιχείρησης και τις αποφάσεις που λαμβάνονται από τα μέλη της. Η εταιρική κουλτούρα είναι μοναδική για κάθε οργανισμό, είναι κατά κάποιο τρόπο η προσωπικότητά του. Συνενώνει και συγκεντρώνει τους εργαζομένους μεταξύ τους. Αξίες όπως η εμπιστοσύνη, οι μέθοδοι μάνατζμεντ, τα εργαλεία εργασίας, οι εκθέσεις αναφοράς, η τεχνογνωσία, οι σχέσεις μεταξύ συνεργατών ή ακόμη και οι τρόποι επικοινωνίας είναι, για παράδειγμα, συστατικά στοιχεία της εταιρικής κουλτούρας. Όλα αυτά μπορούν να ρυθμιστούν από απόσταση.
Διατήρηση του πνεύματος της εταιρικής κουλτούρας
Μια έρευνα που διενήργησε η Microsoft μεταξύ Ιανουαρίου και Αυγούστου 2020 σε περισσότερους από 6000 εργαζόμενους χρήστες του λογισμικού Teams σε οκτώ χώρες αποκαλύπτει δύο ισχυρές αυξήσεις:
- 48% για τον αριθμό των συνομιλιών ανά άτομο τον Αύγουστο σε σχέση με το Φεβρουάριο.
- 55% για εβδομαδιαίες συναντήσεις τον Αύγουστο σε σύγκριση με το Φεβρουάριο.
Οι εταιρείες είδαν τις εικονικές συναντήσεις τους «να πετούν» κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ωστόσο, είναι αρκετή αυτή η έκρηξη συγκέντρωσης για να διατηρηθεί το πνεύμα της εταιρικής κουλτούρας της επιχείρισης; Ο καθηγητής Peter Cappelli της Wharton School του Πανεπιστημίου της Pennsylvania, αμφιβάλλει. Τα σύμβολα, τα οπτικοακουστικά σήματα που συνήθως αντιλαμβάνεται ο εργαζόμενος στο γραφείο του έχουν εξαφανιστεί, εξηγεί ο ίδιος. Άτυπες συζητήσεις μεταξύ συναδέλφων σχετικά με το ποιός προωθείται, γιατί και πότε δεν υπάρχουν πλέον. Πρέπει να επικοινωνήσουν πολύ περισσότερο από απόσταση, να καλωσορίσουν τους νεοπροσληφθέντες, να μεταδώσουν πληροφορίες έτσι ώστε ο εργαζόμενος να αισθάνεται μέρος της επιχείρησης. Πολλές εταιρείες δημιουργούν μια εικονική συνάντηση κάθε δύο εβδομάδες μεταξύ του CEO, του Διευθυντή των Ανθρωπίνων Σχέσεων και μεσαίων στελεχών έτσι ώστε αυτοί να κατανοούν τη στρατηγική. Μερικές επιχειρήσεις στέλνουν δώρα στους νέους εργαζόμενους, μπλουζάκια, κράνη, αυτοκόλλητα και τους παρουσιάζουν ένα μικρό ιστορικό της εταιρικής τους κουλτούρας. Αλλά, συχνά οι πολλές συναντήσεις δημιουργούν κούραση σε πολλά στελέχη. Στις περιπτώσεις αυτές, υπάρχουν μέρες χωρίς Zoom, Microsoft Teams ή Cisco Webex. Όλοι περιμένουν τον παλιό καλό καιρό να συναντηθούν μπροστά σε μια καφετιέρα τυχαία με ένα συνάδελφό τους ... σε καλή απόσταση.