Συνεχίζει να τεντώνει το σχοινί στην Ανατολική Μεσόγειο η Τουρκία δυναμιτίζοντας λίγο ακόμα το διάλογο με την ελληνική πλευρά και χρονοτριβώντας μέχρι τον Δεκέμβριο οπότε και θα συζητηθεί το θέμα των ευρωπαϊκών κυρώσεων σε βάρος της.
«Ίσως για πρώτη φορά οι Ευρωπαίοι ηγέτες έδειξαν ενωμένοι και αποφασισμένοι απέναντι σε προκλήσεις έναντι των ευρωπαϊκών συμφερόντων και όχι απλώς έναντι δύο κρατών-μελών, όπως η Ελλάδα και η Κύπρος» υποστήριξε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Στέλιος Πέτσας αναφερόμενος στην Σύνοδο Κορυφής της Ε.Ε. που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
Αναφερόμενος στην πρόταση της Ελλάδας για εμπάργκο πώλησης όπλων προς την Τουρκία, ο κ. Πέτσας υποστήριξε ότι «αυτό είναι ένα πλαίσιο εργαλείων μέσα σε μια ευρωπαϊκή φαρέτρα, που δείχνει στην άλλη πλευρά ότι δεν μπορεί να συνεχίσει τις προκλήσεις και να αγνοεί την Ευρώπη. Το πότε θα ενεργοποιηθεί κάποιο από τα εργαλεία αυτής της φαρέτρας θα το δούμε στο μέλλον». Θέτοντας ως καταληκτικό ορίζοντα τον προσεχή Δεκέμβριο, σημείωσε ότι «δεν μπορεί να αγνοεί προκλήσεις όπως αυτή της Αμμοχώστου ή της Ανατολικής Μεσογείου με τις παράνομες τουρκικές NAVTEX». «Εξαρτάται από τη στάση της Τουρκίας το πόσο πιο σκληρά θα μπορούσαν να κινηθούν οι Ευρωπαίοι απέναντι στην προκλητικότητά της, όχι μέχρι τον Δεκέμβριο, αλλά ίσως και νωρίτερα», τόνισε.
Έπειτα από μια σειρά έντονων δηλώσεων, η τουρκική πλευρά προκάλεσε σε διπλό μέτωπο τις ελληνικές αντιδράσεις καθώς από τη μία το Oruc Reis, πλέει όλο και πιο κοντά στο Καστελόριζο προσεγγίζοντας περιοχές δυνητικής ελληνικής κυριαρχίας. Χθες το τουρικο πλοίο έφτασε σε απόσταση περίπου 14-15 ναυτικών μιλίων από το νησί. Σύμφωνα με την τουρκική Navtex της προηγούμενης Κυριακής, το ερευνητικό πλοίο θα μπορούσε να φτάσει μέχρι και σε απόσταση 6,5 μιλίων από το Καστελόριζο.
Από την άλλη η ένταση ανέβηκε με την απόφαση της Άγκυρας να επεκτείνει την περιοχή ευθύνης Έρευνας και Διάσωσης στην Ανατολική Μεσόγειο, απόφαση η οποία συνοδεύτηκε από την δημοσιοποίηση ενός χάρτη που συμπεριλαμβάνει το μισό Αιγαίο. Τον χάρτη δημοσίευσε ο υπουργός Μεταφορών της Τουρκίας Αντίλ Καραϊσμαΐλογλου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ως περιοχή Έρευνας και Διάσωσης ορίζεται το χωρικό εύρος δράσης των τουρκικών αρχών, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, όπως για παράδειγμα ένα ναυάγιο. Ωστόσο, η απόφαση για επέκταση της συγκεκριμένης περιοχής συνιστά, επί της ουσίας, και επέκταση της τουρκικής δικαιοδοσίας, θέτοντας εν αμφιβόλω τα ελληνικά κυριαρικά δικαιώματα.
«H τουρκική περιοχή ευθύνης έρευνας και διάσωσης που ορίστηκε αυθαίρετα με τον νέο τουρκικό νόμο, όπως άλλωστε και αυτή που είχε ορισθεί με τον τουρκικό νόμο του 1988, είναι παράνομη στο μέτρο που επικαλύπτει περιοχές ελληνικής κυριαρχίας και δικαιοδοσίας, συνεπώς δεν παράγει έννομα αποτελέσματα. Πέραν όμως αυτού, δεν στηρίζεται σε επιχειρησιακά κριτήρια και δεν εξυπηρετεί τους σκοπούς ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής« ανέφερε το πρωί της Κυριακής το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών.
«Πολιτική και στρατιωτική ηγεσία είναι ισχυρές και αποφασισμένες να προστατεύσουν τα δίκαια και την κυριαρχία της Ελλάδας» σημείωσε από την πλευρά του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.
«Η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία είναι ισχυρές και διασφαλίζουν τις συνθήκες, ώστε οι Ένοπλες Δυνάμεις να προστατεύουν την εδαφική κυριαρχία της χώρας και τα κυριαρχικά της δικαιώματα δημιουργώντας ισχυρή αποτροπή έναντι κάθε επιβουλής»,σημείωσε από την πλευρά του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος. Μάλιστα ο κ. Παναγιωτόπουλος προανήγγειλε την αύξηση της θητείας στον στρατό ξηράς στους 12 μήνες ενώ τόνισε ότι θα ενισχυθούν οι δυνάμεις του στρατού στον Έβρο, τόσο με προσλήψεις επαγγελματιών οπλιτών και την αύξηση των σπουδαστών των παραγωγικών σχολών των Ενόπλων Δυνάμεων.
naftemporiki.gr