Η Βρετανία επέκτεινε την κρατική υποστήριξη για να διατηρήσει ενεργό το σιδηροδρομικό της δίκτυο κατά τη διάρκεια της πανδημίας, παρέχοντας πριν από την αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του συστήματος, προσωρινές συμβάσεις σε λιγότερο επικερδείς ιδιωτικές σιδηροδρομικές εταιρείες.
Η κυβέρνηση απέφυγε την πλήρη εθνικοποίηση, αλλά δήλώσε ότι θα υιοθετήσει τελικά ένα νέο μοντέλο για την αντικατάσταση ενός δυσλειτουργικού συστήματος franchise, που είχε οδηγήσει στη κατάρρευση ορισμένων υπηρεσιών ακόμη και πριν το ξέσπασμα της πανδημίας με πολύ υψηλές τιμές και υπερπλήρωση των τρένων.
Η Βρετανία ιδιωτικοποίησε τους σιδηροδρόμους της τη δεκαετία του 1990 με ένα μοντέλο franchising, ενώ χρηματοδότησε εταιρείες όπως είναι η FirstGroup, η Go-Ahead, η Arriva, που ανήκει στη γερμανική κρατική Deutsche Bahn και η Abellio, ιδιοκτησία του ολλανδικού εθνικού σιδηροδρομικού φορέα. «Το μοντέλο ιδιωτικοποιήσεων που υιοθετήθηκε πριν από 25 χρόνια έχει σημειώσει σημαντικές αυξήσεις στον αριθμό των επιβατών, αλλά αυτή η πανδημία έχει αποδείξει ότι δεν λειτουργεί πλέον», ανέφερε σε δήλωση του ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σάπς.
Την ίδια στιγμή, παρόλο που ο αριθμός των επιβατών παρουσίασε μείωση 90%, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, κυρίως γιατί τα ΜΜΜ στη Βρετανία χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από εργαζόμενους, το ποσοστό έχει αυξηθεί το τελευταίο διάστημα. Ωστόσο, υπάρχουν φόβοι ότι το ποσοστό θα μπορούσε να μειωθεί ακόμη μια φορά, καθώς η πανδημία εξελίσσεται και πάλι αρνητικά. «Ο φορολογούμενος θα πρέπει να στηρίξει τους σιδηροδρόμους έως ότου ανακάμψουν οι αριθμοί επιβατών», σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωση της κυβέρνησης, ενώ οι δαπάνες έφτασαν περίπου τις 3,5 δισεκατομμύρια λίρες (4,53 δισεκατομμύρια δολάρια) για την επιδότηση των σιδηροδρόμων τους τελευταίους έξι μήνες σύμφωνα με εκτιμήσεις.
Ωστόσο, καθώς η τηλεργασία αποτελεί πια κανόνα για πολλούς Βρετανούς, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι ο αριθμός των επιβατών στους σιδηροδρόμους δεν θα επιστρέψει ποτέ ξανά σε προ-πανδημίας επίπεδα.
Πηγή: Reuters