Της Βίκυς Καλοφωτιά
[email protected]
Πλέον δεν αποτελεί «κοινό μυστικό» το ότι ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν έχει αναγάγει σε σκοπό ζωής -ή ίσως και να είναι ένα βαθιά ριζωμένο απωθημένο- να φέρει εις πέρας αυτό που έχει βαλθεί να καταφέρει πάση θυσία παρά τις αντιδράσεις που έχουν ξεσπάσει ανά τον κόσμο (ΗΠΑ, Γαλλία, Ρωσία, Ευρωπαϊκή Επιτροπή). Αντιδράσεις που τρέφουν έστω και την απειροελάχιστη ελπίδα ότι ίσως κάπου, κάτω από την «πανοπλία» να υπάρχει και η φωνή εκείνη που θα του ψιθυρίσει έστω και την ύστατη στιγμή να πράξει ανάλογα. Η φωνή της λογικής.
Όπως αναφέρει άρθρο του γερμανικού Τύπου, ο σουλτάνος μαστίζεται από διάφορα εσωτερικά ζητήματα και συγκρούεται σε πολλά διεθνή μέτωπα, τα οποία χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, ωστόσο το μυαλό του επιστρέφει πάντα εκεί. Στο πώς δηλαδή θα «ανακατέψει έντεχνα την τράπουλα» προκειμένου το όνομά του να περάσει, μεταξύ άλλων, στην ιστορία ως το όνομα εκείνου που πέτυχε το ακατόρθωτο: να μετατρέψει την Αγία Σοφία της Κωνσταντινούπολης σε τζαμί.
Όλα αυτά βέβαια με φόντο την σχετική απόφαση που αναμένεται να ληφθεί από το Ανώτατο Δικαστήριο της Τουρκίας εντός των επόμενων δύο εβδομάδων μετά την αναβολή της προηγούμενης εβδομάδας.
Το ιστορικό του εμβληματικού ναού του 6ου αιώνα
Η Αγία Σοφία χτίστηκε ως καθεδρικός ναός το 547 μ.Χ. κατά τη διάρκεια της κυριαρχίας του αυτοκράτορα Ιουστινιανού του Μεγάλου και ήταν σύμβολο της βυζαντινής αυτοκρατορίας προτού πέσει στα χέρια του οθωμανικού χαλιφάτου το 1453.
«Ήταν εκείνη την εποχή, όταν ο κατακτητής Σουλτάν Μεχμέτ κατέλαβε την Πόλη και μετέτρεψε τον ναό σε τζαμί, το οποίο αργότερα -το 1935- άλλαξε ξανά ταυτότητα και μετατράπηκε σε μουσείο από τον ιδρυτή της Τουρκικής Δημοκρατίας, Μουσταφά Καμάλ Ατατούρκ. Από τότε, η υπέροχη αυτή κατασκευή παραμένει ένα διαχρονικό και πολύτιμο τουριστικό αξιοθέατο», όπως αναφέρει ο Αιγύπτιος συγγραφέας, πολιτικός και αναλυτής κατά της τρομοκρατίας, Hany Ghoraba.
Ο ίδιος συνεχίζει λέγοντας πως «η μετατροπή της ιστορικής εκκλησίας σε τζαμί, ταιριάζει με την έντονα φορτισμένη με στοιχεία ισλαμισμού πολιτική του καθεστώτος του Ερντογάν, η οποία περιλαμβάνει τα πάντα, από τους υψηλότερους φόρους στα αλκοολούχα ποτά και τα τσιγάρα έως την υποχρεωτική διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών στα σχολεία. Πρόκειται για την ίδια πολιτική που απευθύνεται στους συντηρητικούς και η οποία υποστηρίζει την αυτοανακηρυγμένη εικόνα του Ερντογάν ως παγκόσμιου μουσουλμάνου ηγέτη».
Ερντογάν: Ο λαός λαχταρά εδώ και χρόνια να δει την Αγία Σοφία ως τζαμί
Ακόμη είναι νωπά τα λόγια που ο ίδιος ο Τούρκος πρόεδρος χρησιμοποίησε πριν από έναν χρόνο για να ενισχύσει τη γραμμή που ακολουθεί και διακηρύσσει σε κάθε ευκαιρία: «Την Αγία Σοφία δεν θα την θυμόμαστε πια ως μουσείο αλλά ως τζαμί και μόνο αν γίνει τζαμί θα τιμηθεί όπως πρέπει. Αυτή είναι η προσδοκία του λαού μας και όλου του μουσουλμανικού κόσμου. Ο λαός μας λαχταρά εδώ και χρόνια να δει έτσι την Αγία Σοφία».
Την ίδια στιγμή, έναν χρόνο αργότερα και εν αναμονή της επικείμενης απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας της Τουρκίας για το θέμα, τουρκικά ΜΜΕ -κυρίως φιλοκυβερνητικά- πασχίζουν να καλλιεργήσουν στην κοινή γνώμη, «κλίμα», υπέρ των εν λόγω -για πολλούς παράλογων- σχεδίων του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.
Αλλά και άλλη μια άποψη που προέρχεται από την πλευρά του ισλαμιστή συγγραφέα με καταγωγή από το Κατάρ, Faisal Al Thani έρχεται να «ρίξει λάδι στη φωτιά» σε όσους πρεσβεύουν μια εκ διαμέτρου αντίθετη:
«Η Αγία Σοφία έχει τερματίσει τους δεσμούς της με τις χριστιανικές ρίζες αφού για τέσσερις αιώνες ήταν μόνο ένα τζαμί. Η επαναλειτουργία της ως τζαμί αποτελεί ζήτημα της κυριαρχίας του τουρκικού λαού και όταν αυτό συμβεί, θα θεωρηθεί μια ιστορική ημέρα και η αρχή μιας νέας φάσης. Η φάση της ανεξαρτησίας της Τουρκίας και ενός λαμπρού μέλλοντος».
Χαρακτηριστική, όμως της διαφωνίας σε αυτήν την άποψη που αγγίζει τα όρια της ασέβειας και της προκλητικότητας, είναι αυτή που διατυπώθηκε από τον ραδιοτηλεοπτικό φορέα της Σαουδικής Αραβίας, Al Arabiya, που ονόμασε το σχέδιο του Ερντογάν για την Αγία Σοφία ως «αφορμή σοβαρής θρησκευτικής διαφωνίας» μεταξύ οπαδών θρησκειών σε όλον τον κόσμο.
Η αντίδραση της ελληνικής κυβέρνησης και η απάντηση του Τούρκου προέδρου
Άμεση ήταν η αντίδραση και από την πλευρά της ελληνικής κυβέρνησης, η οποία προειδοποίησε την Τουρκία ότι εάν προβεί σε αυτήν την μετατροπή, διατρέχει έντονα τον κίνδυνο να προκαλέσει μεγάλη συναισθηματική ρήξη στις χριστιανικές κυβερνήσεις».
Με επιστολή της στην UNESCO, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη τόνισε πως «αυτό το οποίο επιδιώκεται σήμερα από την τουρκική κυβέρνηση και τον πρόεδρο Ερντογάν είναι να επαναφέρει και να αναζωπυρώνει εθνικούς και θρησκευτικούς φανατισμούς. Επιδιώκεται η απομείωση της αξίας και της παγκόσμιας ακτινοβολίας του μνημείου. Ένα μνημείο οικουμενικής αξίας, όπως η Αγία Σοφία, εργαλειοποιείται για να εξυπηρετήσει εσωτερικές πολιτικές σκοπιμότητες».
Φυσικά η απάντηση του Ρ.Τ.Ερντογάν δεν αποτέλεσε έκπληξη, φρόντισε όμως για μία ακόμη φορά να δείξει τα «δόντια» του με τον γνωστό κυνικό τρόπο του:
«Η Ελλάδα δεν διαχειρίζεται αυτή τη χώρα, επομένως θα πρέπει να αποφύγει να κάνει τέτοιες δηλώσεις », ανέφερε ο ίδιος στο τουρκικό κρατικό κανάλι ειδήσεων TRT., προσθέτοντας ότι «εάν η Ελλάδα δεν γνωρίζει τη θέση της, η Τουρκία ξέρει πώς να απαντήσει».
Αντί επιλόγου ένας ορισμός. Ο ορισμός της λέξης «μετάλλαξη» που καλείται η οποιαδήποτε μεταβολή που μπορεί να συμβεί στο γενετικό υλικό ενός οργανισμού.
Και ως γνωστόν, όσο ισχυρή κι αν είναι η όποια σκοπιμότητα κι αν κρύβεται πίσω από κάθε ριζική (και παράλογη) αλλαγή που επιδιώκεται από τον οποιονδήποτε, ένα είναι σίγουρο: ότι ο γενετικός κώδικας παραμένει πάντοτε ο ίδιος…
naftemporiki.gr με πληροφορίες από audiatur-online.ch, Daily Sabah, Hurriyet, ΑΜΠΕ