Για «ανεπαρκή και αναποτελεσματικά» κυβερνητικά μέτρα αντιμετώπισης της κρίσης κάνει λόγο το Κίνημα Αλλαγής σε επίκαιρη επερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή προς τους υπουργούς Οικονομικών Χ. Σταϊκούρα, Ανάπτυξης και Επενδύσεων Αδ. Γεωργιάδη, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Γ. Βρούτση, Τουρισμού Χ. Θεοχάρη και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Μ. Βορίδη.
Συγκεκριμένα, σε αυτήν αναφέρει:
«Το Κίνημα Αλλαγής επέδειξε υπεύθυνη και σοβαρή αντιπολιτευτική στάση στη διαχείριση της πανδημίας του COVID-19, στηρίζοντας τις εισηγήσεις των αρμόδιων επιστημονικών οργάνων και συμβάλλοντας με δημιουργική κριτική και με 150 τουλάχιστον προτάσεις – παρεμβάσεις στην πρώτη φάση, τόσο για το υγειονομικό όσο και για το οικονομικό σκέλος της κρίσης.
Από τις πρώτες μέρες, πριν ακόμα ανακοινωθούν τα όποια μέτρα της Κυβέρνησης για την οικονομία, το Κίνημα Αλλαγής έθεσε ως βασικό πολιτικό πρόταγμα τη διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου εθνικού σχεδίου άμεσων παρεμβάσεων αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης, για να μείνει όρθια η κοινωνία και ζωντανή η οικονομία.
Βασικοί άξονες του προγράμματος, όπως το εξειδικεύσαμε με την πρόταση του Κινήματος Αλλαγής για ένα «Ενδιάμεσο Πρόγραμμα», είναι:
Η άμεση στήριξη του ΕΣΥ και η εφαρμογή της «πρώτης γραμμής» για τον έλεγχο του COVID-19, αναβαθμίζοντας την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
Η σοβαρή επιδότηση της εργασίας χωρίς να μειωθούν τα εισοδήματα των εργαζόμενων και με ρήτρες για την αποφυγή απολύσεων και δυσμενών μεταβολών στις συμβάσεις και όρους εργασίας.
Η καθολική κάλυψη των ανέργων.
Η εξασφάλιση ότι οι εγχώριες επιχειρήσεις θα μείνουν «ζωντανές» μέσα από στοχευμένες φορολογικές ελαφρύνσεις και διευρυμένα προγράμματα ρευστότητας.
Η διασφάλιση της παραγωγικής ικανότητας της χώρας με επίσπευση ειδικών προγραμμάτων για το πρωτογενή τομέα, με προκαταβολές ενισχύσεων και εισοδηματικές ενισχύσεις για αγρότες, κτηνοτρόφους και εργάτες γης.
Η εφαρμογή ενός μεγάλου και ενιαίου προγράμματος εσωτερικού τουρισμού που θα κρατήσει όρθιο τον Ελληνικό Τουρισμό το κρίσιμο έτος που διανύουμε.
Η επαναφορά της προστασίας της πρώτης κατοικίας στο καθεστώς του ν.3869/2010.
Η Κυβέρνηση από τη δικιά της πλευρά ενώ αρχικά πήρε το μήνυμα από τα προβλήματα άλλων χωρών που προηγήθηκαν, στην συνέχεια επέδειξε χαμηλά αντανακλαστικά στην αντιμετώπιση των οικονομικών συνεπειών της κρίσης και φρόντισε να ενταχθούν σε μια συντηρητική ατζέντα τα εργασιακά ζητήματα βασισμένη στο δόγμα «μισή δουλειά, μισός μισθός και περιστολή των ασφαλιστικών δικαιωμάτων».
Κατ’ αρχάς ξεκίνησε πάρα πολύ διστακτικά με τον ορισμό της περιμέτρου των επιχειρήσεων που πλήττονται από την πανδημία. Σημειώνεται ότι το οικονομικό επιτελείο αναθεώρησε 2 φορές σε δέκα μέρες την περίμετρο των ΚΑΔ που εμπίπτουν στα μέτρα, που ανακοίνωσε στις 20 Μαρτίου: μια φορά στις 24 Μαρτίου και μια φορά στις 31 Μαρτίου, ενώ χρειάστηκε πρόσθετη νομοθετική παρέμβαση στη συνέχεια προκειμένου να διορθώσει το πρόβλημα και να εντάξει στις πληττόμενες επιχειρήσεις με υψηλότερους τζίρους στους δευτερεύοντες ΚΑΔ. Η προσέγγιση της Κυβέρνησης με τις επιλογές των ΚΑΔ και τις συνεχείς αναθεωρήσεις τους προκάλεσε απίστευτη σύγχυση στις επιχειρήσεις και στους λογιστές τους, αλλά ακόμη και σήμερα υπάρχουν άδικοι αποκλεισμοί και αδιαφορία για ορισμένους πληττόμενους ΚΑΔ.
Πέραν από αυτό, η Κυβέρνηση μετρά και ξαναμετρά, εξαγγέλλει και ξαναεξαγγέλλει τη ρευστότητα που θα διατεθεί στις επιχειρήσεις μέσα από τους πόρους της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, τα εργαλεία της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και την επιστρεπτέα προκαταβολή. Στην πράξη όπως κατέδειξε η σχετική έκτακτη έρευνα του ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ, η έλλειψη ρευστότητας είναι το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι 8 στις 10 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις με ενδεχόμενο κίνδυνο 1 στις 7 επιχειρήσεις να διακόψει την δραστηριότητα τους ενώ δεν λειτουργεί αποτελεσματικά και δίκαια το σύστημα με τις επιταγές.
Από την άλλη πλευρά, εργαλειοποίησε την πανδημία με σκοπό τη σταδιακή ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων αλλά και την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων συμφερόντων. Θεσμοθέτησε το απαράδεκτο άρθρο 9 της από 20.3.2020 ΠΝΠ, του οποίου την κατάργηση το Κίνημα Αλλαγής ζήτησε μετ’ επιτάσεως, και το οποίο ουσιαστικά αντικαταστάθηκε με την μονιμοποίηση της μερικής απασχόλησης και της μείωσης των μισθών, με το πρόγραμμα «ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ» που επιφέρει μείωση μισθών κατά περίπου 20% και ταυτόχρονα δίνει κίνητρα στη μερική απασχόληση.
Μάλιστα, όπως προκύπτει από την έκτη «Έκθεση Ενισχυμένης Εποπτείας» για την Ελλάδα, η Κυβέρνηση είχε δεσμευτεί προς τους θεσμούς ότι από τον Μάιο 2020 για την εφαρμογή ενός μεγάλου προγράμματος συντηρητικών μεταρρυθμίσεων. Συγκεκριμένα στην έκθεση (σελίδα 75), αναφέρεται απερίφραστα ότι οι ελληνικές αρχές, με αφορμή την πανδημία, θα εφαρμόσουν «ένα νέο, ευρύ σχήμα μειωμένης απασχόλησης, προσφέροντας περισσότερη ευελιξία στις επιχειρήσεις να προσαρμόσουν το ωράριό τους». Στο πλαίσιο αυτό ο θεσμός της τηλεργασία όπως καθιερώθηκε λειτούργησε χωρίς κανόνες και ασφαλιστικές δικλείδες ώστε τα 8ωρα σε πολλές περιπτώσεις έγιναν 12ωρα.
Παράλληλα η Κυβέρνηση αναγκάστηκε τελικά να ανακρούσει πρύμνα στο πρόγραμμα της τηλεκατάρτισης για επιστήμονες με voucher το οποίο υποτίθεται θα εξασφάλιζε την υποστήριξη τους. Αποδείχθηκε όμως ότι το πρόγραμμα δεν είχε καμία πραγματική προστιθέμενη αξία για τους ωφελούμενους, αλλά επιδίωκε την ωφέλεια για το Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης και ακόμα υψηλότερη ωφέλεια για τους ιδιοκτήτες των 7 Ολοκληρωμένων Συστημάτων Τηλεκατάρτισης (πλατφόρμες).
Η Κυβέρνηση παρέλειψε εντελώς αδικαιολόγητα από τα μέτρα στήριξης μια σειρά από κοινωνικές και επαγγελματικές ομάδες όπως ενδεικτικά:
1ον. Οι 300.000 τουλάχιστον άνεργοι διαφόρων κατηγοριών.
2ον. Οι εργαζόμενοι μιας σειράς επιχειρήσεων που δεν έχουν χαρακτηριστεί πληττόμενες, άλλα έχει μηδενιστεί το έργο τους αλλά και οι τυπικά εργαζόμενοι σε πληττόμενες επιχειρήσεις όπως η επίγεια εξυπηρέτηση στα αεροδρόμια (χειριστές κλπ).
3ον. Οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στις τουριστικές περιοχές που δεν έχουν χαρακτηριστεί πληττόμενες (π.χ. Μίνι Μάρκετ κ.α.) αλλά ακόμη και καθαρά τουριστικές δραστηριότητες όπως λεωφορεία ή ΕΔΧ που εξυπηρετούν τουριστικές περιοχές.
4ον. Οι αγρότες των οποίων το εισόδημα έχει πληγεί και αδυνατούν να συνεχίσουν τις καλλιέργειες.
Παράλληλα με την Κ.Υ.Α. για την απασχόληση στους κλάδους τουρισμού-επισιτισμού δημιούργησε μια σειρά από προβλήματα στους εργαζόμενους του κλάδου. Ειδικότερα:
1ον. Οι ξενοδοχοϋπάλληλοι εποχιακής απασχόλησης χάνουν το δικαίωμα επαναπρόσληψης τους το 2021 (στα ξενοδοχεία που τώρα δεν θα ανοίξουν).
2ον. Μένουν και πάλι έξω από τις ρυθμίσεις για το ειδικό επίδομα, πολλοί εργαζόμενοι με ελαστικές μορφές εργασίας.
3ον. Χάνουν το δικαίωμα επαναπρόσληψης οι εποχιακά εργαζόμενοι σε ξενοδοχεία 12μηνης λειτουργίας.
Αλλά η ένδεια της πολιτικής στον Τουρισμό αποδεικνύεται σε πολύ μεγάλο βαθμό από το ανεύθυνο δόγμα «ανοίξαμε και σας περιμένουμε» που εξαγγέλθηκε από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό χωρίς όμως σοβαρή προετοιμασία και πρόνοια για τεστ στους τουρίστες.
Επιπλέον η έλλειψη αποφασιστικότητας για ένα κλάδο, ο οποίος σύμφωνα με εκτιμήσεις εισφέρει έως και το 20% του ΑΕΠ, φαίνεται και από το γλίσχρο πρόγραμμα του κοινωνικού τουρισμού περιόδου 2020-2021 ύψους 30 εκατ. ευρώ που εξαγγέλθηκε από την Κυβέρνηση, το οποίο είναι σταγόνα στο έρημο τοπίο του τουρισμού. Μάλιστα ξεκινάει τον Αύγουστο, με μεγάλη καθυστέρηση δηλαδή όταν θα έχει παρέλθει ο μισός χρόνος λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων. Δυστυχώς αποτελεί αντίγραφο το αποτυχημένου προγράμματος του 2019-20, από το οποίο απορρίφθηκαν μόλις το 12% των Δελτίων Κοινωνικού Τουρισμού (17.000 από ένα σύνολο 140.000 κουπονιών).
Η εξαγγελία για μείωση του ΦΠΑ στο τουριστικά πακέτα έμεινε στον αέρα ενώ ναυάγησε και ο θεσμός του «ξενοδοχείου» καραντίνας τον οποίο υποκατέστησαν με τα αμφίβολης αποδοτικότητας «δωμάτια» καραντίνας σε κάθε ξενοδοχείο.
Τέλος οι επιδόσεις της Κυβέρνησης και στον αγροτοδιατροφικό τομέα είναι τραγικές και πλήρως αναντίστοιχες με τις εξαγγελίες του αρμόδιου Υπουργού. Τα 150 εκ. ευρώ εθνικοί πόροι που δόθηκαν στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης δεν αντισταθμίζουν σε καμία περίπτωση την πολλαπλή ζημιά που έχουν υποστεί κλάδοι όπως τα κηπευτικά, η κτηνοτροφία, η αλιεία και οι ιχθυοκαλλιέργειες ενώ από τους κρατικούς πόρους 10 δις για την εμπροσθοβαρή εκτέλεση του ΕΠΑ (Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2025) διατίθενται στον πρωτογενή τομέα μόλις 28 εκ ευρώ ήτοι ποσοστό 0,28% των πόρων του ΕΠΑ.
Στο πλαίσιο αυτό εξαγγέλθηκε οικονομική ενίσχυση έως 5.000 ευρώ για κάθε πληττόμενο αγρότη και έως 50.000 ευρώ για κάθε αγροτική επιχείρηση, χωρίς όμως να εξειδικευτούν τα κριτήρια που θα προσδιοριστούν, εάν πρόκειται για δάνειο ή μελλοντική δέσμευση πόρων του de minimis. Επιπλέον και για τα δάνεια με μηδενικό επιτόκιο που περιλαμβάνονται στο σχέδιο της κυβέρνησης για την ενίσχυση του αγροτικού τομέα, δεν ξέρει κανένας με ποιες προϋποθέσεις θα χορηγηθούν.
Επειδή όλα τα παραπάνω όχι μόνο δεν συνθέτουν ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάσχεσης των επιπτώσεων της κρίσης αλλά καταδεικνύουν την αποτυχία των αποσπασματικών κυβερνητικών μέτρων για την ανάκαμψη της οικονομίας και τη στήριξη της εργασίας.
Επειδή η μεγάλη μείωση των φορολογικών εσόδων τον Μάιο (35%) αποτελεί ηχηρή προειδοποίηση για τις εξελίξεις στην εθνική οικονομία η οποία διολισθαίνει στην ύφεση ήδη από το 4ο τρίμηνο του 2019 σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, και οι προβλέψεις για ύφεση 4,7% και ανεργία 19,% για το 2020 του Προγράμματος Σταθερότητας που κατέθεσε η Κυβέρνηση είναι μια μη ρεαλιστική πρόβλεψη, όταν ακόμα και το δυσμενές σενάριο για ύφεση 7,9% υπολείπεται:
1ον. των εαρινών προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ύφεση 9,7% το 2020 (τη βαθύτερη ανάμεσα στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης), με πτώση των επενδύσεων της τάξης του 30% και με αύξηση της ανεργίας στο 19.9%.
2ον. των προβλέψεων Ιουνίου του ΟΟΣΑ για ύφεση 8% και ανεργία 19,8% χωρίς νέα έξαρση της COVID-19 ή για ύφεση για 9,8% και ανεργία 20,4% με νέα έξαρση της COVID-19 και με αύξηση της ανεργίας
3ον. των προβλέψεων για ύφεση 10% στην Ελλάδα το 2020 και εκτίναξη της ανεργίας στο 22,3%, στην έκθεση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου (ΔΝΤ) για τις Παγκόσμιες Οικονομικές Προοπτικές (World Economic Outlook).
Επειδή σήμερα στην αντιμετώπιση αυτής της δεύτερης μεγάλης κρίσης η χώρα βρίσκεται σε τελείως διαφορετικές συνθήκες από αυτές του 2009, αφού
δεν αντιμετωπίζει ένα άδειο δημόσιο ταμείο με τα θηριώδη ελλείμματα του 2009, αλλά πλεονάσματα, ματωμένα μεν από την υπερφορολόγηση των πολιτών, αλλά πλεονάσματα, που τροφοδότησαν το δημόσιο αποθεματικό,
στη θέση της μουδιασμένης Ευρωπαϊκής Ένωσης του 2009 χωρίς μηχανισμό στήριξης, έχουμε μια ωριμότερη Ευρωπαϊκή Ένωση που με τις πρόσφατες αποφάσεις της, δίνει τη δυνατότητα στην χώρα μας να αξιοποιήσει άμεσα πόρους του τρέχοντος ΕΣΠΑ και πρόσθετα χρηματοδοτικά εργαλεία του SURE, του ESM και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων ενώ έχει πάρει τη σοβαρή απόφαση για τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Ανάκαμψης (NEXT GENERATION EU) των 750 δισ. ευρώ με πρόσθετους πόρους ύψους 32 δις για την Ελλάδα,
δεν βιώνουμε ένα σπαρακτικό εθνικό διχασμό που προκάλεσαν οι «δήθεν» αντιμνημονιακές δυνάμεις αλλά ένα ηπιότερο πολιτικό κλίμα που δυστυχώς όμως δεν αξιοποιεί η Κυβέρνηση.
Για όλα τα παραπάνω επερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
Για την ανυπαρξία συνολικού εθνικού σχεδίου, ευρείας δημοκρατικής και κοινωνικής νομιμοποίησης, για την σοβαρή στήριξη της οικονομίας το οποίο θα ανασχέσει την ύφεση το 2020 ώστε να καταστεί δυνατό η οικονομία να μπορέσει να ανακτήσει το χαμένο έδαφος το 2021.
Για τη μη αξιοποίηση παρά μόνο σε μικρό βαθμό των προτάσεων του Κινήματος Αλλαγής, που αποτελούν αποτέλεσμα του διαλόγου με τους παραγωγικούς και κοινωνικούς φορείς, για τη σοβαρή στήριξη της βιωσιμότητας των μικρομεσαίων ελληνικών επιχειρήσεων αλλά και επαγγελματικών δραστηριοτήτων, και ειδικότερα:
Για την απόρριψη της τροπολογίας του Κινήματος Αλλαγής που προβλέπει μηδενική προκαταβολή φόρου για τις πληττόμενες επιχειρήσεις και μείωση κατά 50% της προκαταβολής για όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες.
Για την απόρριψη της πρότασης για αύξηση του συνολικού ποσού για την επιστρεπτέα προκαταβολή τουλάχιστον στα 3 δις ευρώ.
Για την απόρριψη της πρότασης αύξησης των διαθέσιμων ποσών του ΤΕΠΙΧ ΙΙ και τα άλλα προγράμματα ρευστότητας, που θα διευρύνουν τον κύκλο των δικαιούχων με κύριο κριτήριο την βιωσιμότητα- και πέραν των τραπεζικά ενήμερων ως την 31/12/2019.
Για την απόρριψη της μείωσης των ενοικίων κατά 50% για τις πληττόμενες επιχειρήσεις για το 2020, με αντίστοιχη μείωση του ΕΝΦΙΑ των ιδιοκτητών.
Για την απόρριψη της παράταση της ισχύος του ν. 3869/2010 του ΠΑΣΟΚ ως το τέλος τους έτους με παράλληλη σύσταση διακομματικής επιτροπής στη Βουλή, για την εξεύρεση δίκαιης οριστικής και βιώσιμης λύσης για την προστασία της α΄ κατοικίας των ασθενέστερων δανειοληπτών από πλειστηριασμούς.
3. Για την επιμονή στο ψευδεπίγραφο σχέδιο ΣΥΝ-Εργασία αντί της υιοθέτησης των προτάσεων του Κινήματος Αλλαγής για ένα καθολικό σχέδιο για την εργασία αλλά και τους ανέργους, και ειδικότερα:
Για την απόρριψη της πρότασης να καλυφθεί το 40% του μισθού και των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων για έξι μήνες, σε επιχειρήσεις που έπληξε η κρίση. Πρόγραμμα που αφορά 1 εκατομμύριο εργαζόμενους με ρήτρα μη απολύσεων και δυσμενών μετατροπών στις συμβάσεις και όρους εργασίας.
Για την απόρριψη της πρότασης χρηματοδότησης επιδοτούμενων προγραμμάτων κατάρτισης και εργασιακής εμπειρίας, καθώς και διεύρυνσης του Κοινωφελούς Προγράμματος του ΟΑΕΔ.
Για την άρνηση να εξασφαλιστεί ότι κανένας άνεργος εγγεγραμμένος στον ΟΑΕΔ δεν θα μείνει χωρίς επίδομα ανεργίας ως το τέλος του χρόνου.
Για τη μη διασφάλιση ότι κανένας εποχιακά εργαζόμενος στα ξενοδοχεία που θα μείνουν κλειστά δεν θα μείνει χωρίς επίδομα ανεργίας, το οποίο θα χορηγηθεί στους υπόλοιπους το φθινόπωρο χωρίς όριο ενσήμων.
Για τη μη υλοποίηση της πάγιας και κατατεθειμένης στη Βουλή πρόταση μας για θεσμοθέτηση κανόνα ώστε οι εργοδοτικές δαπάνες για κάθε νέα θέση εργασίας να εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων προσαυξημένες κατά 50%.
Για την άρνηση να ανταμειφθούν έμπρακτα για την προσφορά τους, στην αντιμετώπιση της πανδημίας, εντάσσοντας στα βαρέα και ανθυγιεινά τους εργαζόμενους στο Εθνικό Σύστημα Υγείας και στις μονάδες υγείας των Ενόπλων Δυνάμεων καθώς και στο Εθνικό Σύστημα Κοινωνικής Φροντίδας, το ΕΚΑΒ, τις Μονάδες Πρόνοιας, τις κοινωνικές δομές, υπηρεσίες και κοινωνικά προγράμματα των Δήμων, το Βοήθεια στο Σπίτι, τα ΚΗΦΗ, στις υπηρεσίες καθαριότητας καθώς και τη στήριξη των στελεχών της Πολιτικής Προστασίας, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ενόπλων Δυνάμεων της πρώτης γραμμής.
4. Για την εμμονή τους σε αποσπασματικές και ατελέσφορες επιλογές στον Τομέα του Τουρισμού αντί να αξιοποιήσουν τις προτάσεις του Κινήματος που προέκυψαν ύστερα από εκτενή διάλογο με όλους τους φορείς του Τουρισμού, και ειδικότερα:
Για την αποτυχία του θεσμού ξενοδοχείου «καραντίνας» και την υποκατάστασή του με το αντιεπιστημονικό σύστημα κλινών «καραντίνας» σε κάθε ξενοδοχείο.
Για την απόρριψη της πρότασης μείωσης στο 6% για δύο χρόνια του ΦΠΑ σε εστίαση και διαμονή και στο 13% για τουριστικές υπηρεσίες – μεταφορές.
Για την μη αναστολή για δυο χρόνια του τέλους διανυκτέρευσης και επάνοδος του μειωμένου ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου και του Ιουνίου.
Για την μη μείωση του τέλους προσγείωσης στα αεροδρόμια της χώρας κατά το ήμισυ, μέχρι το 2021 με ενίσχυση του Ελληνικού Δημοσίου.
Για την απόρριψη της πρότασης εφαρμογής ενός ενιαίου προγράμματος εσωτερικού τουρισμού για 3 εκατομμύρια ωφελούμενους, που ενεργοποιούν 15 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις και δημιουργούν 7 εκατομμύρια ημερομίσθια εργαζομένων, χρηματοδοτούμενο από τα αποθεματικά του ΟΑΕΔ με 5 διανυκτερεύσεις και πλαφόν 250 ευρώ ανά άτομο.
5. Για την εγκατάλειψη των αγροτών και του πρωτογενή τομέα ενώ μπορούσαν να υιοθετήσουν τις προτάσεις του Κινήματος Αλλαγής για το σύνολο του νευραλγικού αγροτοδιατροφικού τομέα, και ειδικότερα:
Για την απόρριψη της πρότασης άμεσης (εντός μηνός) προκαταβολής 50% της ενιαίας ενίσχυσης ύψους 850 εκ. ευρώ με επιβάρυνση του δημόσιου μόνο με τους τόκους ώστε οι αγρότες να μπορέσουν να αποκτήσουν εφόδια για να συνεχίσουν να παράγουν.
Για την απαράδεκτη καθυστέρηση των αποζημιώσεων στην ελαιοκαλλιέργεια, στην αμπελουργία, στις θερμοκηπιακές και άλλες καλλιέργειες.
Για την ολιγωρία καταβολής της εισοδηματικής στήριξης κτηνοτρόφων και αλιέων, με ενεργοποίηση του μηχανισμού de minimis (όπως πράττουν οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες) γιατί η ζημιά τους ανεξάρτητα από το μέγεθος της αναμένεται να συνεχιστεί.
Για την άρνηση καθιέρωσης αγροτικού πετρελαίου για την μείωση του κόστους παραγωγής.
Για τη μη επιδότηση μισθού και εργόσημου, για να εργαστούν άνεργοι εγγεγραμμένοι στον ΟΑΕΔ, ως εργάτες γης για τη στήριξη της παραγωγής και τη μείωση της ανεργίας.
Για τη μη χορήγηση εγγυήσεων από το Κράτος για την λήψη δανείων χρηματοδότησης της παραγωγικής διαδικασίας αξιοποιώντας και τους πόρους των 460 εκ ευρώ που επιστράφηκαν από την ΕΕ για τα βοσκοτόπια.
Για τη μη αξιοποίηση, αντίστοιχων με τις επιχειρήσεις, διαθέσιμων χρηματοδοτικών εργαλείων για δανειοδότηση αγροτών και κτηνοτρόφων και αλιέων με χαμηλότοκα δάνεια ως κεφάλαια κίνησης».