Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]
5 αλλαγές έχουμε φέτος οι Πανελλαδικές Εξετάσεις. Οι υποψήφιοι είναι, μάλλον, λιγότερο διαβασμένοι από κάθε άλλη χρονιά, λόγω του κορονοϊού, που τους εγκλώβισε στο σπίτι και τους έβγαλε εκτός ρυθμού. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούμε να γνωρίζουμε η δυσκολία των θεμάτων σε κάθε μάθημα ποια επίπτωση θα έχει στις επιδόσεις των υποψηφίων. Άλλες χρονιές λέγαμε, για παράδειγμα, ότι τα θέματα ήταν πιο δύσκολα από πέρυσι, άρα οι υποψήφιοι θα γράψουν χειρότερα. Φέτος μπορεί τα θέματα να είναι πιο εύκολα και οι υποψήφιοι να γράψουν χειρότερα. Δεν μπορούμε να το γνωρίζουμε ακόμη. Θα το μάθουμε όταν ανακοινωθούν τα στατιστικά στοιχεία των βαθμολογιών.
Το δεύτερο πράγμα που είναι καινούριο είναι η ύπαρξη υποψηφίων με το παλαιό και το νέο σύστημα. Ακούστηκαν κάποιες διαμαρτυρίες ότι τα θέματα των Μαθηματικών με το παλαιό σύστημα ήταν εξαιρετικά δύσκολα με αποτέλεσμα πολλοί υποψήφιοι να μετανιώσουν που επέλεξαν το παλαιό σύστημα. Λάθος. Οι υποψήφιοι με το παλιό και το νέο σύστημα διαγωνίζονται για διαφορετικές θέσεις, έχουν διαφορετικά θέματα και θα έχουν, φυσικά, διαφορετικές βάσεις. Δεν υπάρχει καμία σχέση της μίας κατηγορίας με την άλλη. Δεν επηρεάζει η μία την άλλη.
Η τρίτη αλλαγή είναι η, για πρώτη φορά, συνεξέταση της γλώσσας με τη λογοτεχνία στο Γενικό Λύκειο. Το εγχείρημα θα κριθεί πετυχημένο ή όχι ανάλογα με το ποσοστό των γραπτών που θα αναβαθμολογηθούν. Να θυμίσουμε ότι για να αναβαθμολογηθεί ένα γραπτό πρέπει η διαφορά των δύο βαθμολογητών να είναι από 13% και πάνω, διαφορά πολύ μεγάλη κατά τη γνώμη μου. Πέρυσι το ποσοστό των αναβαθμολογήσεων ήταν 11,55% και πρόπερσι ήταν 10,57%. Ας ευχηθούμε ότι δεν θα είναι μεγαλύτερο φέτος, αλλά μικρότερο.
Το τέταρτο νέο είναι η εξέταση της Κοινωνιολογίας, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια. Δεν γνωρίζουμε πως ανταποκρίθηκαν οι υποψήφιοι και τι επιδόσεις θα έχουν, ούτε, φυσικά, υπάρχει μέτρο σύγκρισης με την προηγούμενη χρονιά. Κάποιες γκρίνιες που ακούστηκαν για μία ερώτηση σωστού λάθους θεωρώ ότι δεν είναι σημαντικές.
Το πέμπτο νέο στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις είναι η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας, μέγα λάθος, που συνειδητοποίησαν γρήγορα στο Υπουργείο Παιδείας και θα το αλλάξουν από του χρόνου με την επαναφορά τους. Οι επιπτώσεις της κατάργησης των συντελεστών βαρύτητας είναι μεγάλες. Μειώνεται η αξία των βαθμών στα παραδοσιακά δύσκολα μαθήματα των Αρχαίων Ελληνικών και των Μαθηματικών. Αυτό σημαίνει ότι, αν οι επιδόσεις των υποψηφίων ήταν ίδιες με πέρυσι, οι χαμηλόβαθμοι υποψήφιοι θα συγκέντρωναν περισσότερα μόρια, με αποτέλεσμα την άνοδο των βάσεων των χαμηλόβαθμων τμημάτων. Φυσικά δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αυτή τη στιγμή ποιες θα είναι οι επιδόσεις των υποψηφίων. Ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που δημιουργεί η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας είναι οι ισοβαθμίες που θα δημιουργήσουν μεγάλο πρόβλημα, καθώς κάποιοι υποψήφιοι δεν θα εισαχθούν ενώ θα έχουν τα ίδια μόρια με τους συνυποψηφίους τους που θα εισαχθούν.
Η κατάργηση των συντελεστών βαρύτητας έχει και μία άλλη συνέπεια: Κάνει τις περσινές βάσεις αναξιόπιστες για σύγκριση με τους φετινούς βαθμούς, καθώς οι περσινές βάσεις προέκυψαν με διαφορετικό τρόπο υπολογισμού μορίων.
Το διαχρονικό είναι ότι σε λίγο θα αρχίσουν τα πρώτα μηνύματα από τα βαθμολογικά κέντρα που θα μιλούν για σφαγή των υποψηφίων στο τάδε ή το δείνα μάθημα. Μη δίνετε σημασία γιατί τα στοιχεία από ένα βαθμολογικό κέντρο δεν είναι αξιόπιστα, αφού δεν αποτυπώνουν παρά τις επιδόσεις των υποψηφίων το πολύ ενός νομού και οι διαφορές από νομό σε νομό είναι πολύ μεγάλες. Επιπλέον κάθε χρόνο γίνεται σφαγή αφού στα Μαθηματικά των Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής το ποσοστό των υποψηφίων που γράφουν κάτω από 10 είναι, κάθε χρόνο, μεγαλύτερο από 70%.
Συνεπώς οι υποψήφιοι πρέπει να κρατήσουν δύο πράγματα: Να μην κοιτάζουν τις περσινές βάσεις και να μην επηρεάζονται από την καταστροφολογία που θα προκύπτει από την πληροφόρηση από τα βαθμολογικά κέντρα για τα ποσοστά αποτυχίας στα διάφορα μαθήματα.