Για «σοβαρούς κινδύνους από την προβληματική ρύθμιση για τη μετατροπή των σχολικών αιθουσών σε τηλεοπτικά στούντιο για τη διεξαγωγή του Κοινωνικού Πειράματος "Σχολική Τάξη Live» κάνουν λόγο με ερώτησή τους προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ Δ. Παπαδημούλης, Κ. Αρβανίτης, Π. Κόκκαλης, Στ. Κούλογλου και Ε. Κουντουρά.
Συγκεκριμένα, ρωτούν την Κομισιόν εάν η τροπολογία της υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, «που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στην εκπαιδευτική κοινότητα (γονείς-μαθητές-εκπαιδευτικοί)», βρίσκεται σε αρμονία με νομοθετήματα - πυλώνες της ευρωπαϊκής έννομης τάξης, όπως η Χάρτα Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Ακόμη, επισημαίνουν «τους κινδύνους προσβολής τόσο των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων, όσο και της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας διδασκόντων και μαθητών, τη στιγμή μάλιστα που θα ήταν δυνατή η προσφορά εναλλακτικών δυνατοτήτων ζώσης εκπαίδευσης».
Οι ευρωβουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ δηλώνουν πως με την ερώτησή τους αυτή στοχεύουν να φέρουν την Κομισιόν προ των ευθυνών της, «ενόψει των σοβαρών κινδύνων που προκύπτουν από την πρόχειρη, βιαστική, χωρίς επαρκείς διασφαλίσεις νομοθέτηση της ταυτόχρονης διδασκαλίας», που αφορά τόσο σε μαθητές οι οποίοι συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία, όσο και σε εκείνους που συμμετέχουν εξ αποστάσεως. «Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που, ενώ υποτίθεται πως καλύπτει έκτακτες εκπαιδευτικές ανάγκες λόγω πανδημίας, τελικά υποκρύπτει απειλή για τη φυσιογνωμία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αλλά και τα δικαιώματα εκπαιδευτικών και μαθητών» υποστηρίζουν οι πέντε ευρωβουλευτές.
Αναλυτικά, η ερώτησή τους προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την εγκατάσταση καμερών και τη μετάδοση / καταγραφή μαθημάτων στις σχολικές αίθουσες έχει ως εξής:
«Ο νόμος 4686/2020, που ψηφίστηκε πρόσφατα από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, προβλέπει – σε περιπτώσεις καθολικής ή μερικής αναστολής λειτουργίας των εκπαιδευτικών λειτουργιών λόγω έκτακτων ή απρόβλεπτων γεγονότων, αόριστης διάρκειας - την παροχή εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, με χρήση τεχνολογικών μέσων, στους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση προφανώς εκτείνεται όχι μόνο σε απλά αλλά και σε προσωπικά δεδομένα ειδικών κατηγοριών (άρθρο 9 Γενικού Κανονισμού Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ΕΕ2016/679, Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και Συμβουλίου) που αναπόφευκτα θα αποκαλύπτονται και θα μπορούν να στοιχειοθετούν προφίλ εκπαιδευτών και εκπαιδευομένων.
Εξάλλου η συγκατάθεση των υποκειμένων δεν επιτρέπεται να εκμαιεύεται ούτε μπορεί να παρακάμπτεται, ενόψει του ότι δε συντρέχουν λόγοι ζωτικού συμφέροντος ασφάλειας, πράγμα που σημαίνει ότι η εκπαίδευση θα προχωρεί με δυο ταχύτητες ανάλογα με την ύπαρξη ή μη της συγκατάθεσης αυτής.
Ενόψει των παραπάνω, ερωτάται η Επιτροπή:
- Είναι η νομοθετική ρύθμιση σύμφωνη με τα άρθρα 7 και 8 ΧΘΔΕΕ, το άρθρο 8 της ΕΣΔΑ και τον προαναφερόμενο Γενικό Κανονισμό;
- Είναι οι προβλεπόμενοι περιορισμοί στην προστασία των προσωπικών δεδομένων, που θα προκύπτουν από την καταγραφή, αναγκαίοι και ανάλογοι προς τη βαρύτητα του κινδύνου προσβολής της προσωπικότητας και της αξιοπρέπειας διδασκόντων και μαθητών, με δεδομένο μάλιστα την προσφορά εναλλακτικών δυνατοτήτων ζώσης εκπαίδευσης;».