Καθαρή ενέργεια vs του δικαιώματος στη διατροφή

Παρασκευή, 02 Νοεμβρίου 2007 20:06

A- A A+

Οταν το 1900 στην Παγκόσμια Εκθεση του Παρισιού ο κ. Ρούντολφ Ντίζελ (που έδωσε το όνομά του στο ντίζελ) παρουσίασε μια μηχανή που έκαιγε... αραχιδέλαιο, δεν μπορούσε να φαντασθεί ότι έκανε το πρώτο βήμα για τα βιοκαύσιμα, που προέρχονται από πάσης φύσης αγροτικές καλλιέργειες.

Καθώς τα βιοκαύσιμα είναι καθαρότερα όταν καίγονται, είναι ανανεώσιμη πηγή ενέργειας, συμβάλλουν στην ενεργειακή ασφάλεια και υποκαθιστούν πανάκριβες εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου, δεν είναι παράξενο που μια άτυπη συμμαχία κυβερνήσεων-αγροτών-οικολόγων έχει δημιουργηθεί για την υιοθέτησή τους.

Υπάρχει όμως και ο αντίλογος ότι η χρήση της γης για ενεργειακούς σκοπούς μπορεί να πλήξει την παραγωγή προϊόντων διατροφής.

Ο Ζαν Ζιγκλέρ, ειδικός αντιπρόσωπος του ΟΗΕ για το δικαίωμα στη διατροφή, λέει σε συνέντευξή του στη «Liberation» ότι «αν υλοποιηθεί το σχέδιο των Μπους και Λούλα (πρόεδρος της Βραζιλίας) για τα βιοκαύσιμα, 260 εκατομμύρια στρέμματα γης που καλλιεργούνται σήμερα για προϊόντα διατροφής θα διατεθούν για την παραγωγή βιοαιθανόλης και βιοντίζελ. Για να γεμίσει ένα ντεπόζιτο χωρητικότητας 50 λίτρων με βιοαιθανόλη, πρέπει να καούν 232 κιλά καλαμποκιού. Με αυτή την ποσότητα, ένα παιδί στη Ζάμπια ή το Μεξικό ζει για ένα χρόνο».

Ο κ. Ζιγκλέρ παραδέχεται ότι η τελική ενέργεια από την βιοαιθανόλη μπορεί να είναι πιο καθαρή, αλλά όταν αναλυθεί ο κύκλος ζωής του βιοκαυσίμου προκύπτει ότι χρειάζεται τόσο νερό και τόση ενέργεια ώστε τα όποια πλεονεκτήματα εξανεμίζονται. Αυτό που ενδιαφέρει πάνω απ' όλα όμως τον Ζιγκλέρ είναι οι επιπτώσεις στην πείνα. Η τιμή του σιταριού στην παγκόσμια αγορά διπλασιάστηκε μέσα σε λίγους μήνες, η τιμή του καλαμποκιού στο Μεξικό υπερτετραπλασιάστηκε μέσα σε δύο χρόνια. Αυτό οδηγεί σε εκτοπισμό των αγροτών από τη γη τους. Τριάντα οκτώ από τις 53 αφρικανικές χώρες είναι υποχρεωμένες να εισάγουν τρόφιμα. Πέρυσι, η Μπουρκίνα Φάσο εισήγαγε 230.000 τόνους προϊόντων διατροφής. Αν οι τιμές τους εξακολουθήσουν να αυξάνονται με αυτόν τον αλματώδη ρυθμό, οι χώρες αυτές δεν θα μπορέσουν να εισάγουν πλέον αυτά που χρειάζονται. Εκατομμύρια άνθρωποι θα πεθάνουν. Στη Δύση, βέβαια, οι άνθρωποι θα κυκλοφορούν με άνεση με τα αυτοκίνητά τους.

Yπάρχει σολομώντειος λύση; Η Mercedes έχει ήδη ένα προχωρημένο πρόγραμμα που συνίσταται στην καλλιέργεια jatropha, ενός θάμνου που φύεται σε άγονη γη και δεν ανταγωνίζεται τα φυτά που χρησιμοποιούνται για διατροφή. Και δεν αποκλείεται να καταστεί δυνατόν να χρησιμοποιούνται για την κίνηση των αυτοκινήτων γεωργικά απόβλητα ή τα άχρηστα τμήματα ενός φυτού.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή