Τριπλασιάστηκαν το πρώτο 9μηνο του 2019 οι απάτες μέσω push notifications

Πέμπτη, 28 Νοεμβρίου 2019 14:05
UPD:14:07
SHUTTERSTOCK
A- A A+

Τα push notifications στα προγράμματα περιήγησης ως μέσο phishing και διαφήμισης κερδίζουν δημοτικότητα, με το μερίδιο των χρηστών που αντιμετώπισαν αυτό το πρόβλημα να έχει αυξηθεί δραματικά μέσα στο έτος.

Όπως φαίνεται από την πρόσφατη έρευνα της Kaspersky, ο μηνιαίος αριθμός των χρηστών που επηρεάζονται έχει αυξηθεί από 1.722.545 τον Ιανουάριο σε 5.544.530 το Σεπτέμβριο του 2019. Συνολικά, κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2019, τα προϊόντα της Kaspersky προστάτευσαν περισσότερους από 14.000.000 χρήστες από απόπειρες παραβίασης μέσο ανεπιθύμητων ειδοποιήσεων. Με κάθε χρήστη του διαδικτύου να αποτελεί ουσιαστικά ένα πιθανό θύμα, αυτή η απειλή, αν και καθόλου εξελιγμένη, απαιτεί επιπλέον προσοχή.

Τα push notifications του προγράμματος περιήγησης παρουσιάστηκαν πριν από αρκετά χρόνια ως ένα χρήσιμο εργαλείο που διατηρούσε τους αναγνώστες ενήμερους με τακτικές ενημερώσεις, αλλά σήμερα χρησιμοποιούνται συχνά για να «βομβαρδίσουν» τους επισκέπτες του εκάστοτε ιστότοπου με αυτόκλητες διαφημίσεις ή ακόμη και να τους ενθαρρύνουν να κατεβάσουν κακόβουλο λογισμικό. Χρήσιμες λειτουργίες φιλικές προς τον χρήστη, όπως τα push notifications, είναι εύχρηστα εργαλεία για απάτες με βάση τεχνικές κοινωνικής μηχανικής και επομένως η αυξανόμενη δημοτικότητά τους δεν είναι εντελώς απροσδόκητη. Υπό το πρίσμα της πρόσφατης απάτης με προσκλήσεις ημερολογίου που εντοπίστηκε από την Kaspersky, οι ειδικοί της εταιρείας αποφάσισαν να  εμβαθύνουν σε απάτες με push notifications και phishing για να μάθουν πώς μπορεί να γίνει κατάχρηση του εργαλείου αυτού.

Δεδομένου ότι απαιτείται η συγκατάθεση του χρήστη για την έναρξη της αποστολής ειδοποιήσεων, οι επιτιθέμενοι έχουν καταλήξει σε πολλαπλούς, συχνά «out of the box», τρόπους για να ξεγελάσουν και να αναγκάσουν τους ανθρώπους να αποδεχτούν τέτοιου είδους συνδρομές.

Οι επιλογές που εντοπίστηκαν περιλαμβάνουν:

-           Λήψη συγκατάθεσης με το πρόσχημα άλλης ενέργειας, όπως το CAPTCHA.

-           Εναλλαγή των κουμπιών «αποδοχής» και «απόρριψης» στις προειδοποιήσεις εγγραφής.

-           Εμφάνιση ειδοποιήσεων από phishing αντίγραφα δημοφιλών ιστότοπων.

-           Εμφάνιση παραπλανητικών αναδυόμενων παραθύρων σε ιστότοπους.

Μετά τη λήψη της συγκατάθεσης του χρήστη, οι επιτιθέμενοι αρχίζουν να τον «βομβαρδίζουν» με μηνύματα. Οι λιγότερο επιβλαβείς (και όμως οι πιο δημοφιλείς) επιλογές είναι οι clickbait για ευαίσθητα κοινωνικά θέματα, ενώ άλλες περιλαμβάνουν ειδοποιήσεις εξαπάτησης – όπως νίκη σε λαχειοφόρους, προσφορές χρημάτων σε αντάλλαγμα για την ολοκλήρωση μιας έρευνας ή κάτι παρόμοιο. Τα πιο εξελιγμένα συστήματα στοχεύουν στην απόσπαση χρήματων από χρήστες μέσω τεχνικών phishing.

Ένα κοινό σχήμα χρησιμοποιεί μηνύματα μεταμφιεσμένα ως ειδοποιήσεις συστήματος, όπως προειδοποιήσεις για «μόλυνση» από ιούς. Αυτά ανακατευθύνουν τους χρήστες σε phishing αντίγραφα αξιόπιστων ιστοσελίδων και στη συνέχεια προτρέπουν τους χρήστες να κάνουν λήψη διαφόρων βοηθητικών προγραμμάτων "Καθαρισμού υπολογιστή". Ωστόσο, οι δυνατότητες των push notifications που χρησιμοποιούνται για τέτοιες απάτες δεν περιορίζονται μόνο σε αυτό.

Για να αποφευχθεί η λήψη ενοχλητικών ειδοποιήσεων ή δόλιων διαφημίσεων, οι χρήστες μπορούν να ακολουθήσουν μερικές απλές συμβουλές:

•           Όπου είναι δυνατόν, αποκλείστε όλες τις προσφορές συνδρομής, εκτός αν προέρχονται από δημοφιλείς και αξιόπιστες ιστοσελίδες. Παραμείνετε σε εγρήγορση για να διασφαλίσετε ότι δεν θα μεταφερθείτε σε μια πλαστή ιστοσελίδα.

•           Εάν δεν είναι δυνατή η αποφυγή μιας ανεπιθύμητης συνδρομής, αποκλείστε τη στις ρυθμίσεις του προγράμματος περιήγησης.

•           Ξεκινήστε να χρησιμοποιείτε μια αξιόπιστη λύση ασφάλειας που αποκλείει τις προσφορές συνδρομών και απάτης push σε προγράμματα περιήγησης, μπορεί να διαγράψει συνδρομές που έχουν ήδη εγκριθεί και διαθέτει και λειτουργία anti-phishing.

 

Προτεινόμενα για εσάς